Author |
Topic  |
|
Stghlmr
Starting Member
3 Posts |
Posted - 2003/01/23 : 13:02:24
|
Hej,
Jag är total rudis på högtalare och därför hoppas jag att någon här inne kan hjälpa mig. Jag behöver ett par aktiva högtalare som jag kan använda till min hemmastudio. Jag ska alltså inte se på film utan enbart lyssna på musik som jag själv har spelat in.
Min kompis har köpt ett par DynAudio som låter grymt bra men de ligger i en prisklass ett par pinnhål över det jag är beredd att lägga. I min lokala musikaffär menade de på att Tannoy har de bästa aktiva högtalarna under 10.000 kr.
Alla tips och tankar tas emot med öppna armar !
mvh
Tobias |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/23 : 13:33:46
|
Hej Tobias! Gör även noggrann lyssning på Genelec, och ATC. Det finns även Pro-X som är något för små att spela bas med, men de ska tydligen låta rent och rakt enligt somliga. Något man slås av då man lyssnar igenom ett antal studiomonitorer är att de låter väldigt olika. Även om Genelec kanske låter trista enligt många tyckare så är de bra arbetsredskap.
En sak med Dynaudio som jag inte gillar då de är tänkta som studiomonitor, är att de har någon slags nivåhöjning i övre basområdet. Jag kommer inte ihåg modellen, men den var rätt så liten. Då blir det ju fel då man mixar, med för lite bas. Alternativt kan man EQ:a det så att det blir rakare.
Tannoy har jag inte lyssnat på. Hälsningar Johan Lindroos |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
mathiasl
Starting Member
25 Posts |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2003/01/23 : 20:40:22
|
En nackdel med Genelec och ATC är att det är svårt att hitta dom för under 10000:- nya ;)
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
mathiasl
Starting Member
25 Posts |
Posted - 2003/01/23 : 20:48:39
|
Till skillnad mot Tannoy... |
"When you assume, you make an ass out of u and me" |
 |
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/01/23 : 23:24:26
|
Måste du ha aktiva högtalare. Urvalet minskar då! Köp en bra förstärkare, så kan du köpa vilka högtalare du vill sen! Finns mängder av bra minimonitorer att välja på t ex Monitor Audio mfl |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
Melker
Member

448 Posts |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 14:11:52
|
Billig sida :), tex Genelec 1030 kostade bara 13000:- för ett par. |
//Magnus
 |
|
Stghlmr
Starting Member
3 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 15:09:16
|
Tack för all input.
Faktum är att jag behöver ju inte ha aktiva högtalare. Jag talade med en snubbe på HIFI klubben och han tyckte att det var ett slöseri med pengar. Tillåt mig ändra frågan lite:
Vad kan jag få för under 10papp som låter bra ? (om man tänker sig passiva högtalare måste ju förstärkare givetvis ingå i summan). Får jag bättre ljud med ett par passive lådor + en förstärkare än ett par aktiva för samma summa ? som sagt, jag har noll koll. Det ska användas till min hemma studio för jag har tröttnat på att ha hörlursförgreningsdosor.
mvh
Tobias |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 18:27:44
|
Linn, Mission, KEF, JPW, Rogers. Minimonitors gamla och nya finns hur många som helst. |
Hifiarkeologen |
 |
|
Melker
Member

448 Posts |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 20:10:49
|
varför inte kolla i tråden "högtalare för upptill 5000:- " också.
|
//Magnus
 |
|
|
Topic  |
|