Author |
Topic  |
|
Vee-Eight
Member

1015 Posts |
Posted - 2003/01/23 : 17:21:53
|
Ngt som har slagit mig är hur bra elektronisk musik låter med någorlunda bra utrustning, man har ju annars bara dansgolvets bumlande, hormonstinna 18-21-tummare som brötar, med likt flyglarms skrikande diskanter. Det som jag verkligen fått upp ögonen för är skivan B P Empire gjord av israeliska Infected Mushroom. Visst, det är en samling konstiga ljud, såsom dörrar som slås igen, plåtlock som studsar mot ett betonggolv etc. hopmixad till en sanslös takt. Det är en svårsmält skiva för den som inte inte riktigt är insatt, men ger man den en chans så upptäcker man mycket humor bakom mixandet. Jag kan inte fullt ut tala om hur bra skivan är, alla har ju sin smak, men jag rekommenderar starkt att lyssna på den på er bästa utrustning.
Vidare skulle jag vilja slänga ut en fråga till er andra hur ni ställer er till elektronisk musik i förhållande till sk "hifi"? |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
|
oxtragon
Member

73 Posts |
Posted - 2003/01/23 : 23:00:20
|
Tycker bestämt att plattan innan BP Empire var intressantare, Classical Mushroom. Däremot är kvaliteten på inspelningen av BP Empire bättre. Infected Mushroom är otroligt duktiga på att sy ihop snygga, rena, intressanta och kreativa ljudbilder. En annan mästare med liknande stil är Simon Posford (Hallucinogen, Shpongle). Om man vidgar vyerna inom elektronisk musik tycker jag att t.ex. Alva Noto, Tilliander, Electric Birds med flera också är duktiga på att experimentera med ljud men samtidigt göra musik som är intressant. Bland andra artister/grupper som är duktiga och noggranna med sina produktioner och inspelningar (vilket uppskattas varmt) märks Schneider TM, Capitol K, Fisherspooner, Aphex Twin...
Tycker definitivt att sådan musik kan klassas som 'hifi' eller 'audiofil-godis'. Dock så kan ju bedömningar om t.ex. 'ofärgat ljud' (man ju oftast bra referenser till hur en exempelvis akustisk gitarr bör låta) bli ganska så svåra att avgöra. |
Edited by - oxtragon on 2003/01/23 23:03:09 |
 |
|
n/a
deleted

776 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 01:13:36
|
Hihi.. Dom där har man spelat sönder totalt. Finns som demo-skivor på Ljudmakarn! ...
Men dom e rätt så kul! |
//Jonas
 Insyltad i branschen via Ljudmakarn |
 |
|
|
Topic  |
|
|
|