Igår kväll slängde jag in en samling med Zappa för första gången på 5 år eller något sådant. Jag "förlyssnade" mig på den för ett gäng år sedan och pallade inte med den på bra många år. Men så igår fick jag ett ryck och slängde på den. Blev riktigt j--la förvånad. Efter de gäng uppgraderingar som gjorts av anläggningen sedan jag sist lyssnade på Zappa lät helt plötsligt en del låtar riktigt grymt bra. Inte bara "musik-mässigt" bra (för det har de ju alltid gjort) utan också "hifi-mässigt" bra alltså... Så nu undrar jag om någon här har någon koll på vad man skall gå vidare med vad gäller Zappa?? Kanske inte hans mer extrema verk utan de lite mer lättillgängliga plattorna... "Jazz from hell" får nog vänta ett tag Vill även gärna ha de som har riktigt bra ljud också... Om det nu finns några sådana alltså.
Tack på förhand. /Stefan
-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Det är bara att gratulera! Du har nästan allt det roliga kvar. Rätt vad det är så får du köpa nya skivhyllor, så du får plats med alla ny Zappa-plattor.
En av mina Zappa-favoriter "the lost episodes" från 96. Det är en skiva med 30 ihopplockade "rester". Det är defenitivt en av hans roligaste skivor. En av favoritspåren är "Lost In A Whirlpool".
Andra bra skivor är: Apostriphe, Overnite Sensation (Det finns en CD med båda dessa skivor), Lumpy Gravy, Freak Out, Hot Rats och The Grand Wazoo. Det finns en hel del trevligt att plocka i bland alla de skivor han gjort.
Joes garage act1 är en av hans absolut bästa plattor tycker jag. Har lyssnat på den till och från under närmare 20 år utan att tröttna på den. Annars är det ovan nämnda Apostrophe som jag kan rekommendera. Båda får väl anses vara lättillgängliga för att vara Zappa.