HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ett sätt att lyssna på mp3 med rätt skapligt ljud
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/01/23 :  18:32:10  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Testade att slänga in mitt gamla EMU-ljudkort med koaxiala digitalutgångar i datorn idag. Körde sedan signalen digital till min nya dac (harmony design DA9).
Och hujedamig vad mycket trevligare det blev! Visst, det låter bättre med cd, men jag tror att många som tycker mp3-filer har dåligt ljud egentligen har problem med brusiga och undermåliga linjesteg på sina ljudkort.
Kul sidoapplikation till min nya DA åtminstone!

Ino Audio for life

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/01/23 :  18:35:45  Show Profile Send molsson a Private Message
Jag kör mina mp3 direkt i min cambridge dvd. Låter kass i alla fall.

/Marcusoft (glädjeförstöraren)

No hay banda!!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/23 :  18:47:42  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag tycker Mp3 är helt OK till strölyssning.
Kör datorn direkt till ett rörsteg.
Vadå brus?
Go to Top of Page

Mas i Hultsfred
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/01/23 :  23:34:52  Show Profile Send Mas i Hultsfred a Private Message
Jag tycker MP3 duger åt mig! Har faktiskt samlat på mig cirka 70000 låtar...

Med ärlighet menas inte att säga allt man vet utan mena allt man säger...
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/01/24 :  09:05:51  Show Profile Send molsson a Private Message
skäms..... Om du inte samtidigt köpt skivorna vill säja.....

No hay banda!!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/24 :  13:24:25  Show Profile Send Flint a Private Message
Nix, icke skämmas...
Om normalpriset på en CD-skiva låg på 50 spänn
så skulle bolagen troligen få sälja tio gånger fler skivor.
Jag stjäl stolt deras musik via Mp3 eftersom jag tycker att
dom stjäl när dom tar 200:- för en CD.
Fram för ett kriminellt Mp3 samhälle så bolagen går i konkurs.
Släpp fram en sundare musikbransch.
Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2003/01/24 :  13:30:50  Show Profile Send Mad a Private Message
Kan bara hålla med de som tycker att det är skivbolagen som stjäl. Själv försöker jag att sprida deras musik till massorna gratis i så bra kvalitet som möjligt. Och är dessutom stolt över det.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/01/24 :  13:52:58  Show Profile Send nin a Private Message
Flint, Ja men jag tror inte det funkar så som du säger. Dom som drabbas är artisterna istället. Dom får inga stålar och bolagen kommer satsa mer på musik som säljer bra istället för musik som kanske är "bättre" men har mindre marknad. Så jag ser bara en försämring med det du säger.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/24 :  15:09:53  Show Profile Send Flint a Private Message
nin
Klart att du har rätt. Branschen vinner jämt vad jag kan förstå. Sen är väl försäljningen störst i tonårsmusiken. Bolagen blir inte feta på en sån som mig i alla fall. Jag har kanske max 50 CD-skivor. Mp3 är nyupptäckt för min del men jag tror inte att jag blir någon stor "stöldare" för jag tycker att musik helst ska avnjutas live. I och med att man spelar själv så är heller inte behovet så stort efter konserverad uppvärmd "skåpmat". Tydligen har CD-försäljningen minskat så vi kan nog räkna med ökade priser framöver.
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/24 :  15:19:12  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Originally posted by nin

Flint, Ja men jag tror inte det funkar så som du säger. Dom som drabbas är artisterna istället. Dom får inga stålar och bolagen kommer satsa mer på musik som säljer bra istället för musik som kanske är "bättre" men har mindre marknad. Så jag ser bara en försämring med det du säger.

Sedan kan man ju fundera på hur mycket artisterna ska behöva ha ,kontrakt på 100 tals miljoner kan väl inte vara nödvändigt.För att inte tala om skivbolags direktörernas löner.Det skulle säkert gå att sänka skivpriset till en femtilapp och alla skulle få så dom klarade sig gott och väl.

Skeptiker
Go to Top of Page

FCX
Member

154 Posts

Posted - 2003/01/24 :  15:30:52  Show Profile Send FCX a Private Message
Jag som många andra tycker nog att priserna är för höga, på tok för höga faktikst. Men jag köper ju endå, men långt ifrån så mycket som jag skulle köpa om priserna vore väsentligt lägre! Men nu kommer ju den årliga CD-Rean som jag tror sonny tillhanda håller. Många fina nya skivor till lågpris. Eftersom jag i alla fall gillar orginalet, man vill ju gärna ha konvulutet. Brända skivor e så tråkiga. Så nu ska i alla fall jag köpa lite skivor. Titta in på cdon.com så ser ni vad rean har att erbjuda.

MVH

Finns inget bättre än att koppla av med bra ljud, en bra skiva och en god single malt. Det är mumma för själen!
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/24 :  15:53:06  Show Profile Send oliver a Private Message
Bara en sån sak att man helt plötsligt kan sälja en 200 kronors skiva för 79 kr borde nästan rendera i konkurs för vederbörande bolag.För dom säljer aldrig en skiva med förlust,då om inte förr måste dom konkursa.

Skeptiker
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1163 Posts

Posted - 2003/01/24 :  16:56:43  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
quote:
Originally posted by Mas i Hultsfred

Så jag då, som har samlat på mig en så där 3000 lp och drygt 1000 CD, skall jag känna mig blåst. Tycker du kan skicka in ett bidrag direkt till artisterna istället för att sno deras musik.

Blir så trött på alla ursäkter för att använda MP3 olagligt.
Om alla hadde skickat in en krona för varje låt som dom tankar hem och tänker använda för att lyssna på, så hadde skivdistributörerna inte behövts.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Edited by - Gemeni on 2003/01/24 17:20:40
Go to Top of Page

FCX
Member

154 Posts

Posted - 2003/01/24 :  16:57:30  Show Profile Send FCX a Private Message
Hörde på radion idag att anledningen till att de har cd-rea är att skiv försäljningen har minskat med x antal procent på de dyra skivorna. Medans de billiga skivorna speciellt de för 99kr har ökat markant. Så därför provar de att sänka de dyra skivorna får att se om folk köper fler skivor då. Eftersom bränningen och spridningen av mp3 knappast minskar genom en prishöjning. Och de patetiska cd-copy skydden som man ända bara bränner rakt av utan svårigheter fördärvar bara mer än de gör nytta. Folk blir bara arga och resultatet blir nog tvärtom om än vad som var tänkt från början. Med andra ord än ökad mp3 och cd-bränning.

Nej, jag röstar för sänkt cd-pris! Och bort med copy skydden! en 100-120kr tycker jag är ett rimligt pris för en ny skiva.

MVH

Finns inget bättre än att koppla av med bra ljud, en bra skiva och en god single malt. Det är mumma för själen!
Go to Top of Page

Nabru
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/01/24 :  17:17:42  Show Profile Send Nabru a Private Message
I 100 kronors segmentet hade visst försäljningen gått upp hela 32%. En fingervisning om att konsumenterna tycker att skivorna är för dyra. Kanske fler som gör som jag, nämligen bränner av en skiva för att sedan köpa den när priset sjunker (man vill ju ha orginalet). Sen är ju begagnatmarknaden på cd inte att glömma, man kan göra en hel del fynd för en ganska liten peng.
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/24 :  17:59:09  Show Profile Send oliver a Private Message
Min dotter var i Ryssland i höstas köpte med sig lite skivor hem där kostade skivorna bara 25kr.Varför ska dom kosta 200 här? Är det vi som subventionerar det låga priset i fattigare länder?

Skeptiker
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/01/24 :  18:12:08  Show Profile Send yalpa a Private Message
Beakta gärna hur världsekonomin utvecklas och vad folk har för nya intressen:
Först och främst så har reallönerna minskat = folk väljer att komma åt musiken billigt.
Sen har internet kommit = folk lyssnar inte på musik på samma sätt, de lirar dataspel etc., musiken spelas i bakgrunden (= minskade krav)
Hemmabion har också dykt upp = folk köper DVD´s, som än så länge inte går att bränna eller få från nätet på samma sätt.

Ovanstående faktorer drabbar hifi-branschen också, det finns så mycket annat att lägga pengar på än det fanns på 80-90talet.

Allt går inte att skylla på mp3. Det gäller att skivbolagen vidgar sina vyer och gör en fet omstrukturering av verksamheten om de ska överleva.

Enda problemet är att ingen vill inse "sanningen" utan bara höjjer priserna i takt med att försäljningen minskar = vi som har musiken som hobby drabbas.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/01/24 :  18:30:14  Show Profile Send nin a Private Message
Flint, Ja, jag laddar hem ganska mycket MP3:or för att se vad som är värt att köpa. det som är lustigt är att när jag fick ADSL så jag kunde ladda hem mer MP3:or så ökade mina skivköp eftersom jag hitta massa ny musik jag ville ha. Så fy fan för MP3, det blir så dyrt i slutändan.

Och varför köpa gamla skivor i remastered edition som låter sämre än originalet för 200kr när man kan köpa original LP'n för 40-50 kr och det låter bättre?? Fast, det får inte bli FÖR många som börjar med vinyl, för priserna går ju uppåt då också...så glöm det jag sa
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/24 :  18:44:46  Show Profile Send Flint a Private Message
Nin
Jag tycker också att det är kul med Mp3 på det sättet att man hittar
den musik som annars är liten i Sverige som viss form av Country och Blues som jag helst lyssnar på. Det som spelas på Svenska skvalkanaler kräks jag på. Ingen variation över huvud taget. Alla spelar samma skit.
Jag har kastat ut TV:n och snart åker radion ut samma väg. Då slipper jag även den bedrövliga feministpropagandan. Radion är fylld med feministiska manshatande "kvinnliga" journalister. Bara skjut dom. Ord och inga visor.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/01/24 :  18:47:09  Show Profile Send nin a Private Message
Då slipper jag även den bedrövliga feministpropagandan. Radion är fylld med feministiska manshatande "kvinnliga" journalister. Bara skjut dom. Ord och inga visor.

Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/01/24 :  19:26:32  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Håller med nin! Utan MP3 skulle jag sitta kvar med samma bergssprängare jag fick när jag var 11... och bara ha skivor jag fått! Nu går i princip hela budgeten till skivor och tvåkanal... usch för MP3
Go to Top of Page

Mas i Hultsfred
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/01/26 :  21:57:28  Show Profile Send Mas i Hultsfred a Private Message
quote:
Originally posted by Gemeni

quote:

Så jag då, som har samlat på mig en så där 3000 lp och drygt 1000 CD, skall jag känna mig blåst. Tycker du kan skicka in ett bidrag direkt till artisterna istället för att sno deras musik.

Om alla hadde skickat in en krona för varje låt som dom tankar hem och tänker använda för att lyssna på, så hadde skivdistributörerna inte behövts.

Go to Top of Page

Mas i Hultsfred
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/01/26 :  22:02:41  Show Profile Send Mas i Hultsfred a Private Message
quote:
Originally posted by Gemeni

quote:

Bara för att jag har 70000 MP3-låtar i min "samling" behöver det inte betyda att jag inte köper och har köpt skivor tidigare i mitt 40-åriga liv!
Har väl kanske 600 LP i källaren plus ett par hundra CD-skivor.
Jag har väl en liten konstig inställning till att köpa skivor nuförtiden. Jag köper bara det som är köpvärt - tacka internet för det!
Vinnare hos mig är: Neil Young, Van Morrison, Sarah Brightman, Di Leva, Judas Priest, Lars Winnerbäck mm.
Dessa artister har fått en rejäl slant av mig, efter jag äger måååånga skivor av dessa artister!

Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/01/27 :  08:35:20  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Först och främst så har reallönerna minskat"

Har verkligen reallönerna minskat generellt?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000