HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på bra subbor?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/23 :  20:55:24  Show Profile Send David A a Private Message
Sedan Tacten införskaffades har det varit en hel del mixtrande med delningar och nivåer mellan min Velodyne HGS12 och min 1.3se. Summan av det hela är att delningen åkt ända upp till 115hz på subben med gott resultat. Kruxet är att jag börjat sucktat efter en till och köra i stereo. Tanken är hörnplaceringar på båda två, och sedan får Tacten göra sitt. Men innan jag slår till på ytterligare en sub så skulle jag vilja höra om ni har några intressanta alternativ. Kravet är att den ska vara snabb och gå att dela en bit över 100hz. Passiva basmoduler med ytterligare ett slusteg har oxå passerat i tankegångarna. Men ska man se till kraft och storlek så brukar dom aktiva alternativen vara ett strå vassare.
Någon som har ett förslag på testobjekt?

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2003/01/23 :  22:58:52  Show Profile Send Pelle a Private Message

TacTs egna passiva subwoofers kanske vore något? Går inte bara tillräckligt högt i frekvens (enligt specen), utan också väldigt djupt.

http://www.tactaudio.com/speakers/Subwoofers.html

[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2003/01/23 :  23:02:44  Show Profile Send Pelle a Private Message

W210 kostar 18900 kr, och W410 kostar 32900 kr på HiFi Klubben.

[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/01/23 :  23:38:26  Show Profile Send mag a Private Message
Har goda erfarenheter av NHT 1259 (knoppen har 4st såna) och Ino Y-moduler som nog är strået vassare än NHT (och lite dyrare). Dom är dock ganska stora men funkar bra som blompidestaler om man slänger några mjuka kuddar under krukorna eller varför inte http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=20217 sniktemas fina mellanting (jo den funkar tydligen som en kudde fast ser ut som en spik ).

Är verkligen dom aktiva subbarna så mycket kraftigare, alltså kan dom spela kraftigare ?
I och med att dom ofta är EQade så kräver dom betydligt mer effekt för att komma ner i Hz specielt om dom är små.

Size do matter

Är du nöjd med HGSen låna hem en till och pröva, det enda som kan hända är att plånboken får sig en smäll

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath

Edited by - mag on 2003/01/23 23:45:29
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/24 :  06:52:46  Show Profile Send David A a Private Message
Tact subbarna ser intressanta ut! Men 2 subbar+ slutsteg blir närmare 100´ om man vill ha den stora modellen.

MAG: Dom aktiva har ju oftast ett fysiskt underläge pga storleken, men när det sitter ett 3kw slutsteg i dom, kombinerat med ett mycket kraftigt element så blir det bra tjong ändå. Kan nämna att mina gamla Von Schweikert VR4 med totalt 4*8" i 2*100 literskabinett inte ens spelade hälften så kraftigt och djupt med drivning av Krell KSA-300s. Så man kan inte bli annat än imponerad av en 25 litersburk som Velodynen.
Är Ino´s moduler aktiva? OCh hur pass stora är dom?
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/01/24 :  07:10:45  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by David A

Tact subbarna ser intressanta ut! Men 2 subbar+ slutsteg blir närmare 100´ om man vill ha den stora modellen.

MAG: Dom aktiva har ju oftast ett fysiskt underläge pga storleken, men när det sitter ett 3kw slutsteg i dom, kombinerat med ett mycket kraftigt element så blir det bra tjong ändå. Kan nämna att mina gamla Von Schweikert VR4 med totalt 4*8" i 2*100 literskabinett inte ens spelade hälften så kraftigt och djupt med drivning av Krell KSA-300s. Så man kan inte bli annat än imponerad av en 25 litersburk som Velodynen.

Jag är helt inne på ino:s basar. Jag har inet hört dom bara läst spec. Men jag mailade Öhman och skall väl försöka styra upp något, han sa att det bara var att höra av sig så kunde man planera en ti´d så man kunde lyssna. Jag var först inne på y-serien men nu är jag nog lite inne på kanske 4st av den mindre serien "X" som har aliminiumbasar och antagligen är tokkvick.

p.x-2
Frekvensomfång-1dB*: 22 - 200 Hz (-3 dB @ 19 Hz)
Högsta ljudtryck (X-2) 20Hz: >121 dB i rum, kontinuerligt (80+80 W)

p.y-2
Frekvensomfång-1dB*: 21 - 200 Hz (-3 dB @ 18 Hz)
Högsta ljudtryck (Y-2) 19Hz: >127 dB i rum, kontinuerligt (250+250 W)

Om man ser på spec på den lilla så skulle nog jag påstå att det lätt räcker och då kan man ha 4st, dom är nämligen inte så dyra.

Ett förslag skulle ju vara att vi styr upp något tillsammans och sätter oss ett bra tag och lyssnar.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/01/24 :  08:20:09  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Hur mycket kostar Ino´s basar?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/01/24 :  08:56:40  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by SZR

Hur mycket kostar Ino´s basar?

I den senaste prislistan jag har så kostar dom ....

ProfundusX-2 9 900:- /2st
ProfundusY-2 15 000:- /2st

Om jag inte missuppfattat något.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/24 :  09:44:11  Show Profile Send brumel a Private Message
Linn har en ny Sizmik 12 subba som går ner till 20hz utan problem. Inte domestiskt omöjlig heller. Bör gå på 18-20k.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/24 :  10:55:09  Show Profile Send Knoppen a Private Message
David A, jag blev inte så jätteimpad av TacT:s basmoduler på Arkenmässan, trots att många andra blev det. Med mina egna medhavda skivor så började de att bluddra vid tämligen låga ljudtryck.

TacTs basmoduler är inte gjorda för att mäta rakt i sig själva. De är gjorda för att användas enbart med aktiv korrektion. Utan TacT går de inte djupt alls. Priset man för betala är med mer uteffekt. I gengäld får man små lådor.

/Johan L

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/01/24 :  12:17:06  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by brumel

Linn har en ny Sizmik 12 subba som går ner till 20hz utan problem. Inte domestiskt omöjlig heller. Bör gå på 18-20k.

Problemet är att vi vill ha 2st... eller iaf jag, kanske 4 =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/24 :  12:35:16  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen

David A, jag blev inte så jätteimpad av TacT:s basmoduler på Arkenmässan, trots att många andra blev det. Med mina egna medhavda skivor så började de att bluddra vid tämligen låga ljudtryck.

TacTs basmoduler är inte gjorda för att mäta rakt i sig själva. De är gjorda för att användas enbart med aktiv korrektion. Utan TacT går de inte djupt alls. Priset man för betala är med mer uteffekt. I gengäld får man små lådor.

/Johan L

Nu var hag nog lite orättvis. De kan spela ganska högt. Men med mina mått skulle jag nog velat ha lite mer ljudtryckskapacitet.

/J
Go to Top of Page

Ulkesh
Member

158 Posts

Posted - 2003/01/24 :  12:40:11  Show Profile Send Ulkesh a Private Message
Finns det bilder på Ino´s basar ?
De var inte aktiva va ?!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/01/24 :  12:43:59  Show Profile Send Zombie a Private Message
gift med en, vill du ha na'?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/24 :  13:07:28  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Ulkesh

De var inte aktiva va ?!

MAG kan nog fixa bilder.

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/01/24 :  13:19:34  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by Ulkesh

De var inte aktiva va ?!

Nepp inte aktiva men man delar med elektroniskt filter

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/01/24 :  13:58:51  Show Profile Send mag a Private Message
quote:

Som du ser nedan så klarar tex 2st Y-moduler ca 127dB, hur högt kan tex HGSen spela ?

Nej dom är inte aktiva (fast vill man så går väl det och varje Y-låda är på 120 liter tex 105x38x46 cm, så dom är ganska stora. X-modellen är betydligt mindre har jag för mig, har dock inte sett eller hört nån sån i verkligheten.

Jo jag har bilder på några Y-moduler har dock inte satt mig in i hur man lägger in bilder på nån av mina hemsidor, men är någon intresserad kan jag e-posta dom eller ge mig instruktioner hur man lägger upp bilder.

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath

Edited by - mag on 2003/01/24 14:01:02
Go to Top of Page

Ulkesh
Member

158 Posts

Posted - 2003/01/24 :  14:48:35  Show Profile Send Ulkesh a Private Message
Du för gärna maila bilder till mig.

ulkesh@home.se
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2003/01/24 :  17:46:38  Show Profile Send markih a Private Message
Storlek, X-modul, 43*43*43, pris 7500:-/2st.
Y-modul: 54*54*54

markih
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/24 :  18:28:06  Show Profile Send David A a Private Message
ljudtryckskapacitet ligger ganska högt prioriterat hos mig oxå. Ino´s moduler verkar klara av en hel del.... men stora verkar dom oxå vara. Att tacts moduler är konstruerade för hörnplacering och kompensation är ingen nackdel för mig.
Vart har jag hört att man kan bygga Tacts moduler själv? Eller har jag drömt det? Vet någon vad det är för element i dom??

n00B: Får du tillgång till lyssning så kan du väl höra av dig till mig! Vi som har bra högtalare måste ju hålla ihop

Billigaste lösningen blir en till HGS-12, vilken jag egentligen är väldigt nöjd med. Problemet är att jag helst vill dela uppåt 150hz, vet inte hur det funkar med 2st innan jag provat.

Mag: Skulle du kunna maila en bild till mig oxå?
david.andersson@soderhamn-net.com

Go to Top of Page

mva
Fd HiFI Spirit. Fd. Jorden

159 Posts

Posted - 2003/01/24 :  18:28:08  Show Profile Send mva a Private Message
www.hsuresearch.com

Världen har musik för dom som lyssnar!
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/24 :  18:37:19  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

På demot på Arken demade Lyngdorf två sådanna subbor
med dubbla 10", deras kraft tog slut rätt raskt.
jag vet att du gillar liksom jag - att spela mkt högt
ibland, jag är ytterst tveksam till TacT:s spela högt eller ikke!

quote:
Originally posted by David A

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/01/24 :  18:43:14  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

David, jag har faktiskt haft ett par TacT högtalarelement i handen:)
På TacT -forumet talades det om att man kunde köpa ritningarna, och
KANSKE elementen, men hur det blev med den saken vet jag inte..

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/01/24 :  18:44:35  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Varför inte bygga in en JBL 2242H i vardera hörn,
4st ... eller mitt i väggen...

eller bygga om gillestugan till baslåda, och leda in
ljudet genom bashorn genom sovrumsfönstret..

Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/24 :  18:51:43  Show Profile Send David A a Private Message
NN: JBL? näe den går jag inte på

En styrande faktor är oxå storleken, hade lite funderingar på att pushpull koppla Tc-sounds basar. Det är bara det att då måste jag ta fram sticksågen, och jag har inte så mycket tid över. Och inget subslutsteg för tillfället heller
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/24 :  18:52:48  Show Profile Send David A a Private Message
Zombie: Är det en sån där som städar och diskar kan jag gärna ta na´
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000