HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är lasern slut?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/24 :  15:16:43  Show Profile Send Flint a Private Message
divander
quote:
Finns det inga limningar eller något som kan släppa (likt p.u.-nålar)?
Linsen sitter inklämd lite som i ett fäste och är dessutom limmad men det har hänt att den släpper. Ett "märke" hade en serie för några år sedan som helt enkelt tappade linsen. Om man hittade den så var det bara att trycka tillbaka den med ytterst lite lim på kanten så löste det sig.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/01/24 :  15:35:11  Show Profile Send divander a Private Message
Tidigare så hade jag en Pioneer. En dag så låg linsen på skivtallriken (som jag hade turen att se när jag öppnade den för att lägga i en skiva). Jag testade med att trycka dit den lite lätt, men den vägrade att sitta kvar. Jag tog istället lite papperslim från ett limstift runt kanterna på linsen. Tryckte sedan dit den. Och den sitter kvar fortfarande. Jag tog papperslim för att jag skulle kunna få bort den om jag inte lyckades få dit den rätt.

Det är därför jag var lite orolig för att peta på något medel på linsen. Sen visste jag inte hur känsligt matrialet i linsen var för olika medel.

JAg får åka iväg till Apoteket och investera i lite Bensin.

Samtidigt kan jag ju köpa lite isopropanol till vinylen och lite syrafri parafinolja till kanterna på högtalarelementen.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/24 :  15:42:03  Show Profile Send Flint a Private Message
divander
Ta en sväng till gröna skylten på en gång och köp några
fredagspilsner när du ändå är på gång och fyller på
vätskeförrådet. Blanda inte ihop flaskorna bara.
Parafinoljan används mot förstoppning.

Edited by - Flint on 2003/01/24 15:42:48
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/01/24 :  16:24:29  Show Profile Send divander a Private Message
Annars så har hag en liten tweakidé (eller vad man skulle kunna kalla det för). skulle det inte kunna gå att "smörja upp" hörselgångarna med parafinoljan. Då kanske väljudet kan gå mer obehindrat och mindre färgat in till trummhinnan. Sen kanske det är bäst att först rengöra med bensin. Jag är övertygad om att gammal seg öronvax har en dålig inverkan på ljudet.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/24 :  16:30:39  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag tror att du har en affärsidé här.
Jag är för fattig. Annars skulle jag bli sponsor.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/01/24 :  16:33:00  Show Profile Send divander a Private Message
Du kan få bli försökskanin. Det kostar inget.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/24 :  16:38:02  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag har redan provat. Va sa du???
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/24 :  16:52:15  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by divander

JAg får åka iväg till Apoteket och investera i lite Bensin.

Hmm kan inte en del plaster lösas av bensin? iof kan väl en del plaster lösas av etanol också... skulle kanske inte vara så kul om linsen löses upp..
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/24 :  17:21:27  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Apoteket säljer också isopropylalkohol som är litet mildare än bensin.
Jag skulle dock starta med en vanlig rengörings CD.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/01/24 :  18:15:40  Show Profile Send divander a Private Message
Nu har jag köpt en dunk..förlåt flaska med bensin. Men jag blir lite orolig då jag hör (eller snarare ser) att det finns risker för att linsen blir förstörd. Är det någon som har testat isopropanol eller bensin på flera linser med bra resultat? Är det någon som har hört talas om någon som har förstört linsen?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/01/24 :  18:17:49  Show Profile Send divander a Private Message
Hur fungerar en rengörings-cd?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/01/24 :  18:27:02  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag har testat med isoprop och de gjorde det på verkstan jag jobbade förut oxå tillsammans med tryckluft. Reparera lossade linser gjordes också med lite lim och trycka tillbaka linsen.

mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/24 :  18:51:11  Show Profile Send Flint a Private Message
divander
Jag har som sagt bara kört med T-sprit och det har varit helt ofarligt. Tippar att isopropanol funkar exakt likadant. Testa med lite bensin ytterst ut på linsens kant först. Det syns direkt om det löser plastem. Jag tror inte att det är något som helst ptoblem. Testa även på annan liknande plast.
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/24 :  19:00:32  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej igen....divander

Jag gav dig en massa råd angående detta tidigare....men gör så här.

Du skrev..Är det någon som har testat isopropanol eller bensin på flera linser med bra resultat?

Jag och flera med mig har använt det med bra resultat som jag sa....men gör så här, som också Anders47 säger så är du helt skyddad.

Använd Isopropanolen istället den är lite svagare och lämnar inte heller ngr rester på linsen......vet ju inte vad du har för spelare och med vad linsen är limmad. Så kör istället med Isopropanolen...men glöm inte Tryckluften och det andra jag rådde dig till tidigare.

Ang rengörings-skivan....glöm det....se mitt tidigare inlägg.

Nog om detta,lycka till..!!

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/01/24 :  19:01:50  Show Profile Send DHT a Private Message
Jag brukar använda isopropanol. Jag tror de flesta (alla?) verkstäder använder det vid rengöring av linser/tonhuvuden/videotrummor och dylikt.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/24 :  19:25:37  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Hur fungerar en rengörings-cd?

Det är en CD med en liten borste som rengör linsen. Finns i två varianter, torr som bara borstar damm och våt där man applicerar rengöringsvätska på borsten.
Kostar ungerfär som en vanlig CD men tror att de metoder som Peder och Flint beskrivit är effektivare. Men då får man skuva och meka litet.
Torr rengöring fungerar bara om problemet är damm men inte smuts. Det kan finnas en risk att våt rengöring med rengörings-CD blir halvdann. Fast man kan ju köra den några gånger till.

Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/24 :  20:27:15  Show Profile Send n/a a Private Message
Rengör med Pioneer rengöringsvätska och linsrengöringspapper eller med från Optiker likvärdig produkt.

Smörj inte! om ni inte har Pioneer traversefett förståss, allt annat hör hemma på cirkus
Gnugga försiktigt på linsen från centrum och ut inte tvärsöver då kan upphängningen paja.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/24 :  20:34:07  Show Profile Send Flint a Private Message
filament
Hoppsan. Det är till att vara finsmakare.
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/24 :  20:48:08  Show Profile Send n/a a Private Message
Ett annat vanligt fel är att upphängningen på laserlinsen säckat ihop kolla, den skall normalt ligga flush med skyddshöljet om inte är det på väg åt skogen.
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/24 :  21:09:27  Show Profile Send n/a a Private Message
Och om man till äventyrs är rökare så blir det en seg beläggning på linsen gnugga enligt förgående inlägg.
Är man däremot krökare blir det väldigt ofta en seg beläggning inne i fjärrkontrollen.
Är man både och vad händer då?
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/24 :  21:19:21  Show Profile Send peder47 a Private Message
Trodde jag var klar med denna tråd men inte....

Filament...du skrev

Gnugga försiktigt på linsen från centrum och ut inte tvärsöver då kan upphängningen paja.

Hmmmm...de råd jag gett har jag fått från tillverkare/konstruktörer av mer High End-inriktade CD-spelare...jag ger inga råd som inte är utprovade/verifierade....
Därför vill jag påpeka att titta igen på det jag skrev, med det tillägg jag noterade senare om Isopropanol.

Skulle aldrig börja gnugga på linsen...VARFÖR,jo det står också i mitt första inlägg.

Däremot var jag lite osäker på vilket smörjmedel som du skulle använda till din spelare,men jag beskev också i texten hur du skulle få svar på den frågan...och berättade också om ett exempel på varför man bör vända sig till tillverkaren i första hand.

Detta sagt utan att kritisera ngn....
Vänligen
Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/24 :  21:36:26  Show Profile Send n/a a Private Message
Philips utbildning i detta ärende cd repair methods anger att det går alldeles utmärkt att försiktigt gnugga med blött linspapper i den riktning jag angav detta pga att upphängningen är tillverkad på så sätt att den inte skall röra sig i sidled.

Philips cd mekanismer används för övrigt av High End Esoteric SOTA manufacturers så de så.

Jag är utbildad hos både Pioneer och Philips i detta ärende.

Glöm allt annat än linsvätska och linspapper samt rätt smörjmedel till eventeuell smörjning av eventeulla traverser.

Att bryta bända smörja spraja (OK/Q8 Spraj)samt blaska hör hemma hos Åsa-Nisse.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/01/24 :  23:41:59  Show Profile Send divander a Private Message
Tack för alla goda råd och visa ord. Det känns befogat att fråga ordentligt om olika erfarenhet då det verkar finnas både risker och olika skolor i detta ämne (som i de flesta ämnen). Jag tycker att det låter klokt att använda tryckluft (åtminstone i måttliga mängder). Men det kan nog vara svårt att hitta en liknande plast att testa på först. Jag tycker åtminstone att det är svårt att se skillnad på olika liknande plaster. I alla fall på så små saker som man kanappt kan ta på (vilket man kanske heller inte bör göra). Det verkar som om det borde gå bra med både isopropanol, bensin och linsrengöringsmedel.

Jag återkommer om det gåt åt skogen (vilket det förmodligen inte gör).

Oops! I did it again
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/24 :  23:53:46  Show Profile Send n/a a Private Message
Om du använder tryckluft tillverkar du statisk elektrisitet ganska ordentliga spänningar kan åstadkommas ca 10000 Volt kan utan vidare tillverkas med tryckluft mot i detta fall plast.

Jag har aldrig hört på någon kurs att man skall använda tryckluft i elektronik.

Du får naturligtvis använda vad du vill som rengöringvätska, jag tror nog att det kan gå bra med bensin och IPA men jag använder alltid en lenscleaner av god kvalité den är billig och räcker till många hundra cdspelare.

Jag har lagat flera hundar cdspelare av olika kvalité från några hundra till tiotusentals kronor det är samma grundläggande teknik i alla cdspelare.

Gör ett försök med en ytförsilvrad spegel(kan hittas i en gammal overheadapparat)häll på dina rengöringsvätskor kolla sedan dessa har dunstat och hör av dig till mig om resultatet.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/01/25 :  00:23:12  Show Profile Send divander a Private Message
Var får man tag på en lenscleaner av god kvalitet? Vilka är av god kvaltitet?

Oops! I did it again
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000