Köp från Svenska Pioneer dom har en som dom använder vid service köp samtidigt fett till traversen det vita fettet till hemmacd och det svarta till bilcd tror jag att det var. Dom har även lite andra grejor man kan behöva för service av cd.
Jag har provat att köpa en typ av lenscleaner som fotografer använder och den är väl OK använd lens cleaning paper också, risken att du misslyckas med dessa grejor är obefintlig, men läs noga på innehålls deklarationen innan du köper av Optikern eller Fotobutiken. Philips har en del också bland annat testskivor deluxe proffsgrejor för inbränning av laser m.m. dessa test skivor är svindyra ett set kostar flera tusen.
Black Rob Ibland har det hänt att jag har fått göra om tvätten några gånger innan det har fungerat. Räcker inte det så är det nog något annat fel. Jag tippar att rökare bör tvätta sina spelare med jämna mellanrum och då måste det nog till lösningsmedel typ sprit för att lösa upp tjäran. Ta bara inte trikloretylen för det löser upp hela linsen som verkar vara av plast.
Ok, jag tog som sagt bara med topsen och gnuggade lite och det verkade fungera till en början men nu stannade skivan till igen. Det konstiga är att den aldrig stannar på samma ställen. Varje gång man tar ur skivan och sätter in den igen så är det på nya ställen och olika många gånger. Kan det vara så att lasern är trött? Jag bräner en kopia av skican nu för att se om samma fenomen inträffar. Får man med HDCD kodningen vid kopia av skiva?
Ok då gör vi så här köp en lenscleaner och linspapper från en fotofirma det duger gott om du skall smörja så använd teflonfett från jag tror det heter Finish Line jag använder detta fett och har kunnat jämföra samma ungefär konsistens till och med bättre än Pionners fett.
Min laser verkar ha givit upp helt nu. Stoppade i en DVD och den kände inte ens igen skivan. Andra försöket gick det bättre men då stannade den upp varannan minut, frustrerande. Så jag tog ut skivan och kollade, men den var helt clean. Sen fick jag inte igång DVD:n efter det. Den ville inte kännas vid skivorna.
Så det blir till att skicka in den på måndag........suck