Det beror helt på hur stärkaren är konstruerad. Rörförsteg har oftast katod motstånd å då behöver man inte justera nåt men det skadar inte att kolla spänningarna när man ändå håller på.
Slutsteg kan man dela in i 2 huvvudkategorier Katodbias (automatisk bias) å fast bias. Har man fast bias så måste man hålla koll på bias spänningen å ev justera vid rörbyte å några ggr / år. Har man katod motstånd till slutrören så behöver man oftast inte tänka på bias justering, men det är samma sak i slutsteg som i försteg att det är bra att ha ett värde att utgå ifrån
Det finns vissa kopplingar som har katod bias men som ändå behöver lite trimmning vid rörbyte å då måste man ha tongenerator å Oscilloskop för att se att kretsen eller stärkaren presterar optimalt.
R.T.F.M brukar vara bra även för en enkel rörhäck
Mvh...
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit
Jag har svårt att öppna min Sentec rör förstärkare men Jag har inte behövt byta rör på den. vet inte riktigt hur den ska öppnas. Det ser ut nästan som en fransk konstruktion. dvs egensinnig.