HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 billig subbas här..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gtfalmi
Starting Member

49 Posts

Posted - 2003/01/24 :  12:07:40  Show Profile  Visit gtfalmi's Homepage Send gtfalmi a Private Message
för de som bygger själv..

http://www.danmobility.se/product.asp?c=115450086&n=641764942&pn=702601372

/Micke

optimalt ljud är en förbannelse man inte vill komma ifrån.

http://www.minhembio.com/show.asp?user=gtfalmi

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/01/24 :  16:48:42  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det här verkar vara en never ending story: bilbasar till bio/stereobruk.

De här elementen har aldeles för hög Fs ( 30 - 40 Hz ) och Qts ( 0.5 - 0.7 ) för att kunna användas till bio/stereo. I en basreflexkonstruktion är dom helt oanvändbara - bara fladder och ingen djupbas. I sluten låda bättre, men fortfarande ingenting på djupet. Det enda som kan fungera efter min mening är en eq typ " Linkwitz Transform ", dvs. en aktiv eq som skapar en ny avrullning. Det innebär många timmar och en hel del pengar för ett bygge och tusenlappar för köp.

I kostnaden för att bygga sig en bra sub för hemmabruk är elementet/elementen en relativt liten post, speciellt om man jämför med kostnaden för förstärkare och låda ( och tiden man lägger ned. )

Element med OK kvalitet till stereo/bio - bruk kostar så litet extra att det inte lönar sig att tjafsa med bilhögtalare.

Vi som skriver på det här forumet är entusiaster och högtalarelement och annat material som blir beskrivet är ofta i entusiastklassen, både ur ekonomisk och kvalitetsmässig synvinkel, det handlar ofta om det bästa och dyraste som går att få tag på. Det betyder inte att man inte kan finna fina element i ungefär samma prisklass som bilhögtalare.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/01/24 :  16:56:43  Show Profile Send Parasite a Private Message
quote:
Originally posted by AndersP

Det här verkar vara en never ending story: bilbasar till bio/stereobruk.

De här elementen har aldeles för hög Fs ( 30 - 40 Hz ) och Qts ( 0.5 - 0.7 ) för att kunna användas till bio/stereo. I en basreflexkonstruktion är dom helt oanvändbara - bara fladder och ingen djupbas. I sluten låda bättre, men fortfarande ingenting på djupet. Det enda som kan fungera efter min mening är en eq typ " Linkwitz Transform ", dvs. en aktiv eq som skapar en ny avrullning. Det innebär många timmar och en hel del pengar för ett bygge och tusenlappar för köp.

I kostnaden för att bygga sig en bra sub för hemmabruk är elementet/elementen en relativt liten post, speciellt om man jämför med kostnaden för förstärkare och låda ( och tiden man lägger ned. )


Element med OK kvalitet till stereo/bio - bruk kostar så litet extra att det inte lönar sig att tjafsa med bilhögtalare.

Vi som skriver på det här forumet är entusiaster och högtalarelement och annat material som blir beskrivet är ofta i entusiastklassen, både ur ekonomisk och kvalitetsmässig synvinkel, det handlar ofta om det bästa och dyraste som går att få tag på. Det betyder inte att man inte kan finna fina element i ungefär samma prisklass som bilhögtalare.



Har enorm respekt för det du säger och jag kan inte redigt tillräckligt mycket för att varken hålla med eller säga imot. Men vill bara säga att många är nog inte lika kräsna som du. Man kan nog få ett resultat med detta element som många skulle tycka va klart ok,
med tanke på att bilradiolagrets pyramid-basar säljer som smör o solken och många är ganska nöjda.
Menar med andra ord att man kan uttrycka sig mer som "detta element är inte särskilt passande därför att......" istället för, "bilbasar går inte att använda".
Hoppas du inte tar illa upp men förstår min poäng

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/01/24 :  17:07:57  Show Profile Send AndersP a Private Message
Hej.

Jag tar inte alls illa upp och jag förstår till och med att andra inte alltid delar mina åsikter.

Jag generaliserar medvetet, just för att bilbasar är konstruerade på ett väldigt speciellt sätt och utmärker sig på områden som ger ett dårligt resultat i hemma - miljö och ett ofta förnämligt resultat i den miljö de är konstruerade för - bilen.

Jag trodde helt fram till för några minuter sedan att Pyramidbasarna användes i bilar, men nu vet jag bättre. Synd, men man lär sig.......

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/24 :  17:25:32  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jag tror Pyramidbasarna säljer bra bara för att de är;

1. stora
2. billiga

En bas, subbas skall ha lågt FS, det är ju som viktigast,
annars blir det fort en massa knep och knåp med andra trick
för att få ned "basen" i de lägre domänerna!

Det finns massor me3d kräpelement med dåliga data, oftast
och nästan alltid STORA element som lurar okunniga människor
att STORT alltid är bäst.

Det finns så mycket mer

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/01/24 :  17:37:05  Show Profile Send Parasite a Private Message
ja ja , men 4 st 10" pyramidbasar kostar 500:- och för dem som inte kan/vill/orkar beräkna låda utan bara sätter dem i en oberäknad låda och det blir bas av dem, även om den inte är vackert.
Mycket högtalare för lite pengar lixsom. Hört oberäknade byggen med pyramid som låter förvånansvärt bra. AH , VÄNTA nej inte BRA, men klart hyffsat för 125 spänn och en hyffsad effektålighet.
Inget jag vill ha hemma, eller i bilen, men jag tror ni förstår mina argument. För en som bara vill ha mycket för lite pengar så är det kanon ju. =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/24 :  17:57:08  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Ja då är det bra, själv när jag va ung så köpte jag två
urusla MTX 15" -basar, dundersmåa magneter och uruselt FS,
fast det var ändå jätteskoj med två 15" woofers i gungning
hemma i pojkrummet!!


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

fonzeka
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/01/25 :  22:27:29  Show Profile Send fonzeka a Private Message
"Max.sound pressure level: 89 dB" verkar ju inte speciellt lovande

Less is More
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/25 :  22:49:50  Show Profile Send Nagref a Private Message
Tror de avser känslighet och inte max ljudtryck. Fast 89 dB är mycket för många högtalarelement...


Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000