Visst, det finns högtalarbyggsatser och så. Men har inte de lite större märkena referensdesign på högtalare för deras element? Var hittar man sånna i så fall?
Skrev visst lite luddigt i första inlägget. Jag undrar om t.ex. Vifa eller något liknande märke, som bara säljer element, har referensdesign på lådor och filter.
Tja laminat med kolfiber lär fungera bra (Mårten Design använder ju det) men frågan är vad man ska använda att laminera med. Ren kolfiber gjuten med epoxyplast är ju inte speciellt resonansdöd. Men som sagt med något imellan 2 lager kolfiber...
Är det någon som har kunskaper jag kollade med en bilbyggare och hans sa att man måste ha tillgång till vakumugn om man vill ha kolfiberfinish har man inte det måste man lacka ytan. Vakumugn hur gör man en sådan kan inte var svårt.
Vakumugn använder min sambo i sitt jobb ??? vad f-n gör hon i den jag skall åka dit och kolla det kan bli varmt i en sån där vakumugn dom värmer saker till 700 grader celcius.
Det var saftigt! 700 grader! Tror kolfibernissarna kör med tempareraturer strax över 100 grader och vacuumförpackning av prylarna. Vacuumet används för att kolfibermattan ska ligga så nära formen som möjligt och värmen avänds för härdningen.
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Jaha ja det låter ju inte så märkvärdig hundra grader är lätt att åstadkomma och det där med vakum det är förmodligen relativt hur krafigt pump måste man ha.