HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Köpes
 K: Balanserad digitalkabel AES/EBU -Klart-
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

iMac
Member

484 Posts

Posted - 2011/02/04 :  09:49:29  Show Profile Send iMac a Private Message
-Klart-
Balanserad digitalkabel AES/EBU 110-ohm köpes, komplett eller bara kabel/kontakter.

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000

Edited by - iMac on 2013/03/26 20:50:09

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2011/02/04 :  16:50:10  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Van den Huls på Hifi-klubben är alldeles utmärkt och till ett bra pris! Bara ett tips...

S
Go to Top of Page

iMac
Member

484 Posts

Posted - 2011/02/10 :  19:12:44  Show Profile Send iMac a Private Message
Är väl ute efter en billigare variant, därav jag kan tänka köpa lös kabel o kontakter oxå

Har kollat lite på Supra DAC-XLR, men blir inte helt klok på den iom den finns som analog o digital!?

Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/02/10 :  20:58:58  Show Profile Send lennartj a Private Message
Om du laddar ner http://www.jenving.se/pdf/SUPRA_katalog09_SV.pdf och kollar sid. 24-25, läser noga och tänker efter, hoppas jag att du kommer till samma slutsats som jag:
Kabeln som kallas DAC fungerar utmärkt både för analoga audio-signaler balanserat med XLR-kontakter och o-/kvasi-balanserat med RCA-kontakter samt för balanserad digital signal enligt AES/EBU-standard med XLR-kontakter eftersom den har 110 Ohm karakteristisk impedans.
Du tjänar kanske ett par hundralappar på att löda själv, men Supra Swift XLR-kontakter är inte billiga. De är marknadens mest genomtänkta och en fröjd att montera och ansluta med sin distinkta form, så man lätt känner att man inte råkar vrida den när man ska koppla i blindo bakom apparater och därmed prisvärda, tycker jag.

En alternativ kabel är ELFAs GAC-2(AES-EBU) Artikelnummer 55-813-43 https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=55-813-43&toc=20278 som jag faktiskt har köpt några meter av idag, för utvärdering. Den är knappast billigare än Supra-kabeln, men känner du för att snåla kan du hitta betydligt billigare XLR-kontakter än Supras.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

iMac
Member

484 Posts

Posted - 2011/02/10 :  21:53:49  Show Profile Send iMac a Private Message
Jag tycker att du har rätt för då var jag inte helt fel ute mao

Det är nog som du säger att Supran är både prisvärd o bra kvalite så det är väl bara att slå till! Men då är det bara frågan vad för längd man ska ha... Har läst att 1,5m är "rätt" längd, ska minska jittret tydligen, har o göra med våglängden. Men det är väl som allt annat det finns många teorier..

Har oxå kollat på kabeln som Elfa har men jag ska nog isåfall vänta på ett utlåtande av dig innan

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000