HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jag blir galen.. hjälp mig!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/01/25 :  20:43:35  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag har letat runt nu ett bra tag för att hitta ett system som passar mig. Eller iallafall ett par högtalare som passar mig till att börja med. Efter att ha lyssnat på en hel del prylar så trodde jag äntligen att jag hade hittat något som passade mig.

Det var nämligen så att jag råkat stöta på ett par Audiovector M1 signature som jag tyckte lät riktigt bra. Så bra att jag hade kunnat lägga mina surt förvärvade slantar på dom till och med.

Jag tänkt att jag kan ju alltid ta och låna hem dom över helgen (denna helgen) och verkligen övertyga mig om att det är dessa som passar mig. Sagt och gjort, jag lånade hem ett par m1 signature. Passade även på att plocka med mig ett par M3 signature. Elektroniken som också lånades blev arcam cd82t och arcam A85 integrerade stärkaren + högtalar och signalkablar från audioquest.

Kom hem och kopplade upp allt och slängde på lite Smashing Pumpkins på repeat och stack iväg och gjorde några ärenden medans systemet fick värma upp sig.

Kom hem efter ett par timmar och satte mig ner för att göra lite "seriös" lyssning. Och visst låter det bra. Men jag tycker att högtalarna spelar lite slankt. Jag tycker dom drar åt det ljusa hållet och dom engegerar inte riktigt så som jag hade önskat mig. Jag såg att nån annan här på forumet tyckte att dom spelade "svalt" och jag håller med. Dom spelar inte med nån riktig glöd. Basen är väl det som jag gillar mest, rapp, torr och med hög "stampa takten" faktor. Men som helhet så övertygar inte högtalarna riktigt.(detta gäller både m1 signature och m3 signature, även om jag tycker m1 signature är mycket mer prisvärd och låter trevligare).

Jag är alltså långt ifrån övertygad om att dessa var de högtalare som passar mig bäst längre.

Har nu även hunnit prova högtalarna i några andras lyssningsrum förutom mitt eget lyssningsrum och karaktärsdragen kvarstår.

Kan det vara så enkelt att jag kör "fel" elektronik till högtalarna? Eller borde jag se mig om efter något annat? Jag har även lyssnat en hel del på Monitor Audio gold 20 och dessa gillade jag starkt, dom har allt som jag saknar hos audiovector. Men istället så upplever jag basen som en aning "blöt" och att det är svårt att placera dom så att basen låter bra överhuvudtaget. Hade det inte varit för basen så hade jag köpt dom direkt.

Jag har letat ett bra tag nu och börjar bli trött på att inte ha något att lyssna på musik med hemma...

Så hjälp mig! Nån måste sitta inne med ett förslag på ett system som låter varmt utan att för den sakens skull offra detaljer och snabb torr bas. Eller letar jag efter det omöjliga?

Jag har funderat på vad mer jag skulle kunna lyssna på. Amphion kanske? Sonus Faber? Dynaudio? Avance?

Lyssnade på en kombination för ett tag sen som lät klockren, det var en krell cd/försteg (kommer inte ihåg beteckningen men den ligger på runt 350 000kr) tillsammans med Lavardin IS och Jm Lab electra 926. Men eftersom jag inte har råd med Krell cd/försteget just nu *host* så frågade jag kalle på ljudprodukter om han hade någon annan cd. Han bytte då till en audio analogue paganini cd. Men då lät det inte alls lika bra och jag tyckte att diskanten hos electran blev väl påstridig stundtals. Så därför ratade jag detta system.

Arrgghh! Blir galen! Det känns som jag är "tillbaka på ruta ett" igen.

Give me my medal because I bleed for it.

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/25 :  20:50:02  Show Profile Send ekman a Private Message
jag får hålla med dig om dina intryck av audiovector dom är inte specellt roliga alls faktiskt jag håller dock med dig om att monitor har taskig bas men dom slår ju audiovector uppåt förutom att audiovector har bra sepearation men dom e grymt tråkiga att lyssna på

jag tycker definitivt du ska låna ett öra till dynaudio amphion och även min logo =) audio physic alltså
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22013 Posts

Posted - 2003/01/25 :  21:02:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej,

det är inte lätt att plocka ihop något från början. Det finns för många variabler.

Du nämner Sonus Faber, deras Electa Amator II spelar riktigt bra. Ett annat högtalarmärke värt att ta en titt på är Mårten Design.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/01/25 :  21:08:55  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Pac

Nej, det är verkligen inte lätt att plocka ihop något från början. Det blir ganska snabbt enorma mängder med olika kombinationer. Jag vet inte ens det riktigt, hur man ska ge sig på det. Om man ska börja med högtalarna och sen ta ännu mer tid att leta förstärkare och cd spelare (ska skaffa en ny vinylspelare också, men det orkar jag inte ens tänka på nu..) eller om man ska försöka hitta ett system som låter bra och köpa allt på en gång. Problemet är att om man inte köper allt på en gång så har man ett par högtalare hemma utan elektronik att driva dom med i ett bra tag tills man bestämt sig.

Man kan ju bli galen för mindre!

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/01/25 :  21:11:24  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
quote:
Originally posted by PAC

Hej,

det är inte lätt att plocka ihop något från början. Det finns för många variabler.

Du nämner Sonus Faber, deras Electa Amator II spelar riktigt bra. Ett annat högtalarmärke värt att ta en titt på är Mårten Design.

Vänligen, P

Du kan inte ge lite mer information om hur Electa Amator II låter/karaktärsdrag/dina egna åsikter om dom?

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/01/25 :  21:15:20  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

jag får hålla med dig om dina intryck av audiovector dom är inte specellt roliga alls faktiskt jag håller dock med dig om att monitor har taskig bas men dom slår ju audiovector uppåt förutom att audiovector har bra sepearation men dom e grymt tråkiga att lyssna på

jag tycker definitivt du ska låna ett öra till dynaudio amphion och även min logo =) audio physic alltså

Monitor Audio spelar sockorna av audiovector uppåt i registren, men det är ju det där med Monitor Audios bas. den är ju inte så rolig. Hade dom bara kunnat strama upp den lite så hade jag köpt dom direkt. "Resten av högtalaren" låter hur bra som helst. Varm OCH detaljerad. Klarar att spela dåliga inspelningar så man står ut med dom och bra inspelningar jättebra. Jag tycker själv att basen inte alls håller samma klass som resten av högtalaren.

Jag har hört en hel del gott om Amphions stativare så jag får väl bege mig till ljudprodukter och be om en liten lyssning. Audio Physics har jag aldrig hört talas om och har ingen aning om var dom kan finnas för provlyssning?

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/25 :  21:16:41  Show Profile Send ekman a Private Message
www.audiophysic.de kan du ju kolla dom har en del trevliga saker =) nåt helt annat än audiovector

seriöst dock så vet jag inte var i Malmö man kan hitta dom
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22013 Posts

Posted - 2003/01/25 :  21:26:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Originally posted by Akhenaton

Du kan inte ge lite mer information om hur Electa Amator II låter/karaktärsdrag/dina egna åsikter om dom?

Jo, självklart!

I den anläggningen som jag fick höra dem spelade de väldigt livligt och detaljerat. Dock utan att bli överanalytiska. Det var mycket tweaks på dem dock: BDR högt och lågt, Superspikes, orginalstativet(det tunga), .....

Jag fick chansen att höra ett stycke med japanska trummor på dem och dynamiken de var kapabla till fick håret att stå rätt ut De spelade bas med en pondus och rapphet som få golvare klarar.

Jag har hört Miles II i samma rum och trots att det var gasnka lång tid mellan lyssningarna så bedömmer jag Miles som den bättre högtalaren av de bägge. Fast, det är som sagt imho.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/01/25 :  21:38:25  Show Profile Send Johansson a Private Message
Du har inte möjlighet att lyssna på Thiel 2.3? Inga stativare men spelar finfint och går säkert få loss för under 20kkr.

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2003/01/25 :  22:06:32  Show Profile Send geldis a Private Message
Lyssna på Avance signarure 3 mk2 men var noga med stativen, annars fungerar inte basen.
MVH

geldis
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/01/25 :  22:18:11  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Det är ju jobbigt att släpa hem allt, så om jag började från scratch skulle jag nog först få handlaren att sätta ihop ett helt system som jag gillade att spela min musik på. Sedan ta hem och lyssna för att se om det passar rummet.

Typ börja med högtalare, be att få en stärkare som passar och en bra cd, sedan lyssna där och säg vad du tycker. Gå till olika handlare, ljudfilosofin skiljer sig nog en hel del från ställe till ställe.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

aaight
Member

208 Posts

Posted - 2003/01/25 :  22:42:54  Show Profile Send aaight a Private Message
lavardin och jmlab är som du säger en bra kombo. du kan kanske testa en rotel cd-spelare som är lite "piggare" än aa, typ rcd-1070. inte krell men...
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/01/25 :  23:32:13  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
quote:
Originally posted by PAC

quote:

Jo, självklart!

I den anläggningen som jag fick höra dem spelade de väldigt livligt och detaljerat. Dock utan att bli överanalytiska. Det var mycket tweaks på dem dock: BDR högt och lågt, Superspikes, orginalstativet(det tunga), .....

Jag fick chansen att höra ett stycke med japanska trummor på dem och dynamiken de var kapabla till fick håret att stå rätt ut De spelade bas med en pondus och rapphet som få golvare klarar.

Jag har hört Miles II i samma rum och trots att det var gasnka lång tid mellan lyssningarna så bedömmer jag Miles som den bättre högtalaren av de bägge. Fast, det är som sagt imho.

Vänligen, P

Låter som dom hade kunnat vara interessanta. Du råkar inte veta var man kan provlyssna dom i skåne? Om det nu finns nånstans i skåne man kan provlyssna dom vill säga..

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/01/25 :  23:33:29  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
quote:
Originally posted by Johansson

Du har inte möjlighet att lyssna på Thiel 2.3? Inga stativare men spelar finfint och går säkert få loss för under 20kkr.

//Johansson

Jag har faktiskt aldrig hört Thiel överhuvudtaget. Jag tror inte de finns att lyssna på i närheten, men jag kan ju ta fel. Vet du nån som säljer dom?

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/01/25 :  23:34:33  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
quote:
Originally posted by geldis

Lyssna på Avance signarure 3 mk2 men var noga med stativen, annars fungerar inte basen.
MVH

Jag tänkte att jag skulle kolla upp avance lite närmare. Malmö hifi center säljer väl avance högtalare om jag inte har fel?

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/01/25 :  23:38:27  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
quote:
Originally posted by Hatoil

Det är ju jobbigt att släpa hem allt, så om jag började från scratch skulle jag nog först få handlaren att sätta ihop ett helt system som jag gillade att spela min musik på. Sedan ta hem och lyssna för att se om det passar rummet.

Typ börja med högtalare, be att få en stärkare som passar och en bra cd, sedan lyssna där och säg vad du tycker. Gå till olika handlare, ljudfilosofin skiljer sig nog en hel del från ställe till ställe.

Det är asjobbigt att börja från scratch. För egentligen så skulle man ju vilja testa alla högtalare en handlare har med alla förstärkare han har och med alla cd han har... men det blir ganska svårt att göra det. Så man får gå en hel del på vad handlarna rekommenderar. Tyvärr så stämmer det inte alltid med vad jag tycker låter bäst. Den handlare som varit klart bäst på att sätta ihop något som låtit riktigt bra är kalle på ljudprodukter.

Jag försöker också köra samma märke på stärkare och cd spelare i den mån det går. Annars blir det alldeles för många kombinationer.. Men egentligen är nog inte det så bra heller.

Försöker också skaffa mig en uppfattning ungefär om vilken ljudkaraktär olika märken har. Sen blir det iallfall lite lättare att para ihop något som funkar hyfsat bra. Men man letar ju efter "match made in heaven" och det är svårt att få fram en sån...

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/01/25 :  23:44:54  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
quote:
Originally posted by aaight

lavardin och jmlab är som du säger en bra kombo. du kan kanske testa en rotel cd-spelare som är lite "piggare" än aa, typ rcd-1070. inte krell men...

Lavardin IS har imponerat stort på mig. Den låter riktigt bra. Så det lutar åt att det blir lavardin som stärkare. Om jag nu inte fastnar för svårdrivna högtalare vill säga.

Jag tyckte också jm lab och lavardin passade bra ihop. Jag vet inte om rotel cdn är ett jättebra val för vad jag ville "får bort" var den stundtals vassa diskanten, jag tyckte det var bra driv trots att det var paganinin som stod för signalen. Antar att det var Lavardinens förtjänst. Kalle (som demade grejerna) började snacka om en Wadia cd, som skulle vara nästan lika bra som krellen, men ändå inte riktigt. Men då skuttade vi helt plötsligt upp ett par prisklasser och hamnade runt 50 000kr för enbart cdn, vilket spräcker min budget en hel del..

Han snackade lite om musical fidelity också, men han hade inget inne för tillfället utan jag ska tillbaka dit om nån vecka eller två när han fått in fler grejer.

Hade jag bara kunnat få Lavardin/jm lab combon att funka med en "billig" cd(ca 10 000-15 000kr) så kör jag på det. Men än så länge så har det bara funkat med Krellen, men då lät det nästan ruggigt bra också.

Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2003/01/26 :  01:36:02  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Om du kan tänka dig en stativare så kommer Von Schweikert med sin VR1, den finns snart hos Calle. Den lär spela mycket bra. Priset på den lär hamna någonstans mellan 13-15000:-. Vill du ha en golvare så finns VR2 och då får du lägga på 10000:- till. Kan vara intressant då Albert har en del intressanta lösningar att komma med när han släpper nya högtalare.

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

hanis
Member

163 Posts

Posted - 2003/01/26 :  01:47:16  Show Profile Send hanis a Private Message
quote:

Kom hem efter ett par timmar och satte mig ner för att göra lite "seriös" lyssning. Och visst låter det bra. Men jag tycker att högtalarna spelar lite slankt. Jag tycker dom drar åt det ljusa hållet och dom engegerar inte riktigt så som jag hade önskat mig. Jag såg att nån annan här på forumet tyckte att dom spelade "svalt" och jag håller med. Dom spelar inte med nån riktig glöd.

Jag lyssnade och jämförde lite förut mellan Audiovector M1 signature och Amphion Aragon 2 med en Rega planet 2000 cd och en rega förstärkare, men föll för Aragon 2 på en gång.
Det är så otroligt lite spelglad rackare, med en underbar diskant!
Audiovectorn hade inte alls samma stampatakten känsla som Ambhionen hade.

Så jag skulle ta en titt på Aragon 2:an.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/01/26 :  13:18:03  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
quote:
Originally posted by Audionet

Om du kan tänka dig en stativare så kommer Von Schweikert med sin VR1, den finns snart hos Calle. Den lär spela mycket bra. Priset på den lär hamna någonstans mellan 13-15000:-. Vill du ha en golvare så finns VR2 och då får du lägga på 10000:- till. Kan vara intressant då Albert har en del intressanta lösningar att komma med när han släpper nya högtalare.

Mvh
Audionet

Jag kan mycket väl tänka mig en stativare. Von Schweikert stativaren låter mycket interessant. Den ska jag definitivt kolla upp. Är den lättdriven så att den funkar tillsammans med lavardin eller rekommenderar du nåt annat?

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/01/26 :  13:20:00  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
quote:
Originally posted by hanis

quote:

Kom hem efter ett par timmar och satte mig ner för att göra lite "seriös" lyssning. Och visst låter det bra. Men jag tycker att högtalarna spelar lite slankt. Jag tycker dom drar åt det ljusa hållet och dom engegerar inte riktigt så som jag hade önskat mig. Jag såg att nån annan här på forumet tyckte att dom spelade "svalt" och jag håller med. Dom spelar inte med nån riktig glöd.

Jag lyssnade och jämförde lite förut mellan Audiovector M1 signature och Amphion Aragon 2 med en Rega planet 2000 cd och en rega förstärkare, men föll för Aragon 2 på en gång.
Det är så otroligt lite spelglad rackare, med en underbar diskant!
Audiovectorn hade inte alls samma stampatakten känsla som Ambhionen hade.

Så jag skulle ta en titt på Aragon 2:an.

Jag ska kolla upp Aragon 2:an. Jag tycker själv att det som Audiovector m1 signature gör bäst så är det just den rappa basen. Så om Aragon 2:orna är ännu bättre på det så måste dom vara ruggigt bra!

Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2003/01/26 :  13:31:31  Show Profile Send Patrik a Private Message
Har hört Audiovector M3 signature med diverse olika elektronik (i ca 7-25' klass) och när de låtet som bäst har det varit Rotel RB-1080 och 1090 som spelat. Så kanske är det värt att prova innan du ger upp din tanke?

Håller med om att Audiovector har en enastående rapp bas!

Lycka till, du blir säkert nöjd med vad du än väljer!

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/01/26 :  13:33:03  Show Profile Send NtR a Private Message
Svårt val här, som så ofta annars!

Grejorna du lånade hem låter, i mitt tycke, för ljust allihop. Arcam hade koll på klangen förut då de använde FETar, men har tappat tråden när de gick över till bipolärt. Tycker jag.

Jag tänker inte försöka plocka ihop ngn anläggning åt dej, men jag måste insistera på att du lyssnar på Sonus Fabers högtalare innan du bestämmer dej. Om du vill ha golvare så har du antagligen plats för ett par paneler, och då måste du lyssna på Quad och Magneplanar.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/01/26 :  13:45:25  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
quote:
Originally posted by Nicke Löfmark

Svårt val här, som så ofta annars!

Grejorna du lånade hem låter, i mitt tycke, för ljust allihop. Arcam hade koll på klangen förut då de använde FETar, men har tappat tråden när de gick över till bipolärt. Tycker jag.

Jag tänker inte försöka plocka ihop ngn anläggning åt dej, men jag måste insistera på att du lyssnar på Sonus Fabers högtalare innan du bestämmer dej. Om du vill ha golvare så har du antagligen plats för ett par paneler, och då måste du lyssna på Quad och Magneplanar.

Jag tycker också dom låter för ljust allihop. När det låter för ljust så blir jag lyssningstrött, speciellt när sätter på hårdrocks och rock plattor. Jag är långt ifrån imponerad av Aracam, tycker inte dom får till klangen alls.

Jag tänkte att jag skulle kolla upp Sonus Faber Electa Amator II, för det verkar vara många som gillar dom starkt och alltså borde man låna dom ett öra.

Rega kanske kan vara ett alternativ till elektronik? Dom låter väl lite "mörkare" i klangen?

Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/01/26 :  13:59:06  Show Profile Send NtR a Private Message
Rega, visst, men också Quad. Glöm aldrig dessa engelska gentlemen.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/01/26 :  14:01:26  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
quote:
Originally posted by Nicke Löfmark

Rega, visst, men också Quad. Glöm aldrig dessa engelska gentlemen.

Jag som har gått och fått för mig att Quad(iallfall elektroniken) drar åt det ljusare hållet på skalan?

Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000