HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jag blir galen.. hjälp mig!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/02/18 :  14:27:02  Show Profile Send s60761 a Private Message
quote:
Originally posted by Akhenaton

Annars så lutar jag fortfarande åt audiovector, då jag inte hört nåt i prisklassen som låter bättre. Men jag vill ge dynaudio en ärlig chans först och även Spendor måste lyssnas lite mer på..

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/18 :  14:35:24  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:

quote:
Originally posted by Jakob_S

Yikes, du menar att Amphion lät dåligt med finare utrustning? Knasigt, jag har sett bilder från mässor där de kört sin största modell "Xenon" med elektronik från t ex Theta & Mark Levinson. Du kanske hade enormt otur med matchning bara? Amphion är ganska neutrala & om något är dåligt inspelat, får man höra hur dåligt inspelat det är. Det fick jag erfara då jag hade Xenon hemma åtminstone.

//Jakob

Jag menar att Amphion lät verkligen illa med finare utrustning. Jag har svårt att tänka mig att jag hade otur med matchning då jag kört wadia/lavardin till annat, t ex Jm Lab electra utan att det låtit så som det lät med Amphion..

Det du skriver om dåliga inspelningar stämmer tyvärr inte heller, då det test skivor jag har har blivit avnjutna i anläggningar som kostade långt mycket mer (och varit betydligt mer avslöjande på dåliga inspelningar) än wadia/lavardin/amphion, och fortfarande gått att lyssna på. Med Amphion så lät det ljust, vasst och jättehårt och det var inte kul alls.

Wow, så trist. Jag har alltid uppfattat dem som neutrala och att de bara växer ju bättre utrustning man kopplar till dem. Fast, jag själv har aldrig hört Argon2:an, utan bara de golvstående modellerna Creon och Xenon. Min bror som är technoproducent blev helsåld på Xenon just därför att de lät så kul("de är stampa takten & spela musik högtalare"), och dessutom spelade musik på ett så neutralt vis. Men men, det finns inga universal produkter som passar alla smaker antar jag.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/02/18 :  14:44:20  Show Profile Send s60761 a Private Message
quote:

Annars så lutar jag fortfarande åt audiovector, då jag inte hört nåt i prisklassen som låter bättre. Men jag vill ge dynaudio en ärlig chans först och även Spendor måste lyssnas lite mer på..

För snabb på knappen... sorry

Prova Audiovector med annan kringutr. än Arcam ska du få se på grejor..

Ska bli roligt att höra dina kommentarer om Dynaudio senare. Se bara till att få ett inspelat exemplar....

//Björn...
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/02/18 :  15:06:09  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>s60761

Jag ser alltid till att få väl inspelade exemplar när jag ska göra seriös lyssning, så det ska nog gå att få fatt i med Dynaudio också.

>Jakob S

Jag tycker också det är konstigt att Amphion Argon II lät som dom gjorde med bättre grejer, för när jag körde dom med Audio Analogue puccini SE och Musical Fidelity 3.2 cdn så lät dom jättbra. Men det kan knappast varit fel på nåt, för det enda jag bytte när vi bytte till chario var högtalarna. Samma kablar och allt. Sen bytte vi i och för sig förstärkare, men det var först efter ett tag. Så jag fattar inte heller varför det blev som det blev. Det är mycket möjligt att Amphions golvmodeller är betydligt mer lyckade än stativarna, jag har bara lyssnat på stativarna själv så jag vet inte.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

jesper
Member

121 Posts

Posted - 2003/02/18 :  19:45:54  Show Profile Send jesper a Private Message
quote:

<klipp>

Jag menar att Amphion lät verkligen illa med finare utrustning. Jag har svårt att tänka mig att jag hade otur med matchning då jag kört wadia/lavardin till annat, t ex Jm Lab electra utan att det låtit så som det lät med Amphion..

Det du skriver om dåliga inspelningar stämmer tyvärr inte heller, då det test skivor jag har har blivit avnjutna i anläggningar som kostade långt mycket mer (och varit betydligt mer avslöjande på dåliga inspelningar) än wadia/lavardin/amphion, och fortfarande gått att lyssna på. Med Amphion så lät det ljust, vasst och jättehårt och det var inte kul alls.

Amphion Argon 2 har bara 85dB känslighet jämfört med exempelvis Electra 926 som har 91dB i känslighet. Det betyder att man behöver 4ggr effekten för att kunna spela lika starkt med en Argon 2 som med en Electra 926. Lavardin IS ger bara 2x35W i 8 Ohm så om ni inte lyssnade med rätt så låg volym så är det mycket möjligt att ni överstyrde förstärkare och fick lyssna på distorsion och då låter det ljust och obehagligt. Prova en starkare förstärkare är mitt tips.
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/19 :  00:20:02  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:
Originally posted by jesper

quote:

<klipp>

Amphion Argon 2 har bara 85dB känslighet jämfört med exempelvis Electra 926 som har 91dB i känslighet. Det betyder att man behöver 4ggr effekten för att kunna spela lika starkt med en Argon 2 som med en Electra 926. Lavardin IS ger bara 2x35W i 8 Ohm så om ni inte lyssnade med rätt så låg volym så är det mycket möjligt att ni överstyrde förstärkare och fick lyssna på distorsion och då låter det ljust och obehagligt. Prova en starkare förstärkare är mitt tips.

Smart tips faktiskt Jesper... Det där hände ju mig när jag hade Amphion Xenon hemma & höjde volymen lite extra... Diskant & mellanregister blev högre, men förstärkaren orkade inte med basen. Konstigt att jag inte tänkte på det själv.

//Jakob

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/02/19 :  08:30:33  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
quote:
Originally posted by jesper

Jag visste i och för sig inte att Argon II hade så låg känslighet. Men jag tror ändå inte det var detta som var problemet, då jag inte alls spelade särskilt högt och det lät lika dåligt vid mycket låga volymer som vid mycket höga.. men det finns ändå en möjlighet att stärkaren inte trivdes med högtalarna så jag ska ändå ge dom en chans med en annan(kralligare) stärkare.

Go to Top of Page

Peter_Å
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/02/19 :  20:45:41  Show Profile Send Peter_Å a Private Message
Man blir lite skeptisk om du använder Smashing Pumpkins som testskiva. Denna är ju antagligen inte direkt av referenskvalitet. Analytiska högtalare som B&W Nautilus, JM Lab etc. är ju inte direkt förlåtande. Så man ju får ju anpassa elektronik/högtalare efter musiksmak också. B&W funkar nog bäst om man lyssnar mycket på akustisk/klassisk/jazz musik. Använder själv ett par B&W Matrix 805, som nog låter mer neutralt än Nautilus.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/02/19 :  22:54:09  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Peter_Å

Jag använder många olika skivor som testskivor(brukar ha med mig 10 - 20 stycken) när jag är ute och provlyssnar. Dessa skivor har jag lyssnat på i många olika anläggningar och vet precis hur dom ska och hur dom inte ska låta. Jag använder b la Smashing Pumpkins just DÄRFÖR att dom INTE är av referenskvalitet, då jag tycker att ett bra system även ska kunna spela skivor som inte är av referenskvalitet uthärdligt.

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/02/19 :  23:01:42  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Dags för en liten uppdatering av läget.

jag är nu nybliven Audiovector ägare.

Fick ett pris på ett par M1 Super som jag helt enkelt inte kunde säga nej till(under halva nypriset) så jag slog till.

Dessa ska dock såsmåningom bli ett par M1 Avantgarde.

Så nu har jag iallfall en faktor mindre att räkna med i ekvationen.

Vad jag ska ha för cd spelare och förstärkare till har dock fortfarande inte en aning om..

Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/19 :  23:31:52  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:

Fick ett pris på ett par M1 Super som jag helt enkelt inte kunde säga nej till(under halva nypriset) så jag slog till.

Vad jag ska ha för cd spelare och förstärkare till har dock fortfarande inte en aning om..

Gör som med högtalarna... Köp det som är billigast.

//Jakob

Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/02/20 :  08:23:10  Show Profile Send s60761 a Private Message
quote:

Jasså...

Ja då blir det ingen test av Dynaudio då Kanske blir som ja då jag köpte Audiovector.. Jag gick och grämde mig för att jag aldrig gav DYN en riktig chans... Och efter att ha hört dem bytte till Dynaudio ...

Kan nog säga direkt att "Smashin Pumbkin" eller hur "¤sdf#& det stavas.. Demoleras av Dynaudio... D.v.s. Dåliga inspeln. gör bort sig direkt

//Björn...
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/02/20 :  09:07:54  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
quote:
Originally posted by Jakob_S
Gör som med högtalarna... Köp det som är billigast.
//Jakob

Jag tänkte jag skulle leta lite begagnat när jag letar elektronik. Har börjat inse att man får jävligt mycket mer för pengarna om man köper begagnat.

Egentligen köpte jag m1 super bara för att ha schyssta högtalare utan att betala särskilt mycket tills jag verkligen bestämt mig för vad jag vill ha men dom är faktiskt riktigt trevliga. Men som avantgarde så hade dom varit ännu trevligare!

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/02/20 :  09:11:49  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
quote:
Originally posted by s60761

Jasså...

Ja då blir det ingen test av Dynaudio då Kanske blir som ja då jag köpte Audiovector.. Jag gick och grämde mig för att jag aldrig gav DYN en riktig chans... Och efter att ha hört dem bytte till Dynaudio ...

Kan nog säga direkt att "Smashin Pumbkin" eller hur "¤sdf#& det stavas.. Demoleras av Dynaudio... D.v.s. Dåliga inspeln. gör bort sig direkt

Test av dynaudio ska det dock fortfarande bli. Är MYCKET nyfiken på 1.3 SE, det verkar vara riktigt fina högtalare.

M1 super var, som jag sa i inlägget ovan mest, för att ha nåt som inte kostade särskilt mycket men som låter bra medans jag letar. Men jag är faktiskt riktigt nöjd med dom.

Jag har lyssnat på Smashing Pumpkins i Dynaudio Contour 1.8mkII och jag tyckte att det fortfarande var lyssningsbart. Jag har hört system som fullständigt styckat sämre inspelningar, och riktigt så illa tyckte jag inte det var med Dynaudio.

Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/02/20 :  14:15:03  Show Profile Send s60761 a Private Message
quote:

Test av dynaudio ska det dock fortfarande bli. Är MYCKET nyfiken på 1.3 SE, det verkar vara riktigt fina högtalare.

M1 super var, som jag sa i inlägget ovan mest, för att ha nåt som inte kostade särskilt mycket men som låter bra medans jag letar. Men jag är faktiskt riktigt nöjd med dom.

Jag har lyssnat på Smashing Pumpkins i Dynaudio Contour 1.8mkII och jag tyckte att det fortfarande var lyssningsbart. Jag har hört system som fullständigt styckat sämre inspelningar, och riktigt så illa tyckte jag inte det var med Dynaudio.

1.3se låter mycket bra!!!

//Björn...
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/02/20 :  14:20:42  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
quote:
Originally posted by s60761
1.3se låter mycket bra!!!

Jo, dom säger ju det. Så lite sugen blir man allt!

Go to Top of Page

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/02/22 :  01:17:24  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
AKHENATON:
jag har varit idag för andra gång hos Calle på ljudprodukter i Malmö
lysnade på Amphion Argon II
Först gång har det varit Amphion Argon II Hofli och Musical Fidelity 3.2
Idag har der varit Amphion Argon II Audio anloque Puccini + paganini

Jag tycker som du att Amphion Argon II är phenomenala (Lysnade mycket i Hifiskåne audiovectors
M1 & Monitor audion Silver 6 med Arcam Diva 75+ . Tycker att Audiovector & Arcam passar bra ihop men det var nånting som var inte o.k. kanske 3D ljud. Something was missing.
I alla fall Amphion Argon II + hofli var en bra kompination.
Audio anloque Puccini kalrade inte så bra att driva Argon II. Kanske är ampions låg låg känslighet?! Jag vet inte

Har du en rekomentation om en altenativ förstärkare?

P.S. Jag är också på samma punkt med dig Audiovectors M1 Super & Arcam eller Aphion II med ???
P.S. 2 Dina M1 Super har varit koplade till et Teac 300 Reference??

"Trust only your own ears!"
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/02/23 :  14:51:09  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>>>>>>motionsync

Jag har som sagt bara lyssnat på Amphion Argon II två gånger. Ena gången med Audio Analogue Puccini SE och musical fiedlity 3.2 CD. Den andra gången tillsammans med Wadia 301 cdn och Lavardin IS. Jag tyckte dom lät mycket bra tillsammans med Audio Analogue och MF. Med Wadia och lavardin var Amphion inte roliga alls..

Så jag kanske inte är rätt person att rekommendera nån alternativ förstärkare. Puccinin tyckte jag lät mycket bra tillsammans med Amphion, men det var på gränsen till vad den klarade att driva. Tror också att holfi kan vara ett bra alternativ. Men även Arcam A85 och Primare 30.1.

Jag själv är nästan säker på att jag ska köpa Arcam A 85 till mina Audiovector. Men jag vill ta en ordentlig lyssning på Cyrus och Primare först. Cd har jag ingen som helst aning om än..

Jo, mina Audiovector har varit uppkopplade till nån form av Teac system innan!

Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/23 :  15:05:31  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Cyrus? Varför ska du lyssna på dem? Är det din stil? Liksom... De är snabba & neutrala. & jag gillar dem... Men DU?! Cyrus 8 då eller? har inte hört den själv, men har 7:an hemma nu... jag trivs bättre med min egen 5:a än med 7:an faktiskt. men jag TROR att 8:an är bättre än 7:an. (annars kan du göra som jag... spara ihop till quattro CD/försteget & välja det slutsteg som bäst klarar att driva dina högtalare...)

//Jakob

Go to Top of Page

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/02/23 :  16:05:48  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
AKHENATON:
Har varit ochså där du köpte Audiovector m1 super och lysnade i malmö Slotstaden :-)
Ska lysnna Argon II med Arcam imorgon. Altenativ är att köra Audio Analogue med slutsteg.
Tyckte att Puccini var mycket bra med argon II men han orkade inte att köra full. En sluttsteg skulle vara bra.
Varför inte
Amphion Argon II
Paganini Mk II CD-SPELARE
Bellini Mk II FÖRSTEG
Donizetti Mono SLUTSTEG , 2 stuck (100 watt)

Go to Top of Page

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/02/23 :  16:09:51  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
Fan!!
När jag var säker att jag ska köpa Amphion Argon II fick jag ett erbudande för Audiovectors M3 Super för 14000 SEK NYA
Nu ska det bli igen Chaos:-)

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/02/24 :  08:43:03  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>>>motionsync

jasså, var du och lyssnade på dom? Då var det du som hade kommit med en hel kasse skivor och suttit och lyssnat länge, länge för att sedan inte köpa dom. Han som sålde dom till mig var lagom glad på dig..

Hur kommer det sig att du inte klippte M1 super då?

Jag tror det blir lättare för dig att bestämma dig om du först kommer fram till om du ska ha golvare eller stativare. Du kan ju låna hem och prova vilket som funkar bäst i ditt lyssningsrum. Det kan ju bli ganska kinkigt att bestämma sig om man inte ens vet om man vill ha golvare eller stativare. Tro mig, jag vet..

Har du lånat hem och provat nåt än?

Go to Top of Page

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/02/24 :  12:56:52  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
AKHENATON:
Jag köppte inte M1 Super darför att han sade till mig att han sälja de tillsamas med den TEAC system.
Jag visste inte att han senare säljade M1 Super los annast hade du inte en chance att köpa de:-)
jag kan inte låna hem M3 Super dem är i Denmark
Jag vett inte hur det funkar "låna hem" Kann man gjöra der var som helst?
Jag gilla båda Argon II & M3 Super.

Har du köpt M1 Super inclusive Stativ & kablar??

Edited by - motionsync on 2003/02/24 12:58:29
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/02/24 :  13:50:34  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>motionsync

Jag hade aldrig fått för mig att köpa hans Teac grejer, då dom både var fula och inte lät särskilt bra. Men det kan ju ha varit hans rum också, som det ekade i utav bara helvete eftersom han hade "stilren" möblering...

Jag hoppade över stativen eftersom jag inte förstår vad man ska med stativ som räcker mig upp till fotknölarna tíll... Dessutom har jag redan fastnat för ett par stativ till mina m1 super. Audioquest kablarna såg jag dock till att plocka med mig!

Var i danmark hittade du m3 super för 14000kr? Länk till butiken? har dom andra audiovector grejer billigt?

Det är väl bara att fråga i butiken om du får låna hem och verka seriös. Så ska det inte vara några problem. Har i och för sig aldrig lånat av just Calle, men på hifiklubben, the rock, hifi skåne och lyssna har det gått hur bra som helst att låna det man är interesserad av.

Go to Top of Page

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/02/24 :  15:23:57  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
Jag fick ett mail från www.lydspecialisten.dk
Varifrån är du Malmö var i malmö??

Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000