HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jag blir galen.. hjälp mig!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/02/11 :  11:40:51  Show Profile Send drkim a Private Message
I mitt sökande efter välljud så sprang jag på en anläggning som verkligen imponerade på mig. Ett par Audiovector M3 Avantgarde som spelades med Densen elektronik - Försteg Beat 200, slutsteg Beat 300 och så Cd-spelare Beat 400. Det lät makalöst bra, otroligt snärtigt ljud med bra tyngd i basen och en detaljerad men aldrig vass diskant - mellanregistret var tydligt och det var lätt att följa nyanser och anläggningen hade ett otroligt sväng .

Hade jag inte redan köpt mina Dynaudio Contour 3.0 skulle det nog blivit Audiovector Avantgarde. I stället så köpte jag Densen elektroniken förutom slutsteget (som är en uns för klent för mina Dynaudio) där det istället blev Vincent SP 991 monoblock. Jag kan ärligt säga att den enda uppsättningen som låtit bättre än Audiovector M3 Avantgarde och Densen - är min egna (Som tur är)!

Bara ett litet tips i sammanhanget - men lyssna själv innan köp!

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2003/02/11 20:01:02
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/02/11 :  13:15:24  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>drkim

Jag tycker själv att m3 avantgarde spelar mycket bra. Jag skulle kunna tänka mig att välja t ex m3 signature eller m1 signature framför t ex Amphion därför att jag har möjlighet att uppgradera till avantgarde lite senare när jag sparat ihop till lite fler slantar..

jag ska försöka prova signature med lite olika elektronik och göra en a/b jämförelse med amphion. så får jag se vad jag kommer fram till..

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/02/11 :  13:17:24  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>drkim

Vad går densen kombinationen som du lyssnade på m3 avantgarde tillsammans med loss på? och var kan man hitta densen i Sverige?

Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/02/11 :  20:06:38  Show Profile Send drkim a Private Message
Så vitt jag vet är det bara två återförsäljare av Densen i hela Sverige:

http://www.dennis-hifi.se/ Står dock inget på sidan om detta!
och
http://www.esoterisk-hifi.se/

Som började sälja märket, när dom fick min beställning !

Priserna på Densen enligt gällande lista:

Försteg Beat 200 12.000 Kr
Slutsteg Beat 300 10.000 Kr
Slutsteg Beat 300 XS 18.000 Kr
Cd-spelare Beat 400 15.000 Kr
Cd-spelare Beat 400 XS 30.000 Kr
Fjärrkontroll (uppladningsbar i metall) 3.500 Kr

Verkar dock som Esoterisk hifi kan ge något bättre pris.

Kolla även: http://www.densen.dk

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2003/02/11 20:09:51
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/02/12 :  14:21:30  Show Profile Send s60761 a Private Message
Har själv ägt ett par Audiovector M3 Signatur...

När jag provade dessa hemma för först gången blev jag helt såld. De var mycket mer dynamiska och bas kraftiga hemma hos mig. Jag hade då NAD (116 + 218).

I jakten på bio förstärkare som kunde matcha NAD provade jag arcam 200 reciever och blev mycket förvånad över hur dåligt det lät.... Arcam förvandlade Audiovectorna till mycket slanka och för mig helt oacceptabelt dåligt ljud.... Nu köpte jag till slut DENON AVC11SR, som till och med sopade golvet i jämförelse med NAD - Audiov. kombinationen...

Har nu sålt Audiovectorna och köpt Dynaudio 1.8 MK II... AJ AJ ... Saknar mina Audiovector, men ska se om jag kan byta till ett par Audiov. M3 Avantgarde (hoppas) ..

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/02/12 :  15:03:37  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
quote:
Originally posted by s60761

Har själv ägt ett par Audiovector M3 Signatur...

När jag provade dessa hemma för först gången blev jag helt såld. De var mycket mer dynamiska och bas kraftiga hemma hos mig. Jag hade då NAD (116 + 218).

I jakten på bio förstärkare som kunde matcha NAD provade jag arcam 200 reciever och blev mycket förvånad över hur dåligt det lät.... Arcam förvandlade Audiovectorna till mycket slanka och för mig helt oacceptabelt dåligt ljud.... Nu köpte jag till slut DENON AVC11SR, som till och med sopade golvet i jämförelse med NAD - Audiov. kombinationen...

Har nu sålt Audiovectorna och köpt Dynaudio 1.8 MK II... AJ AJ ... Saknar mina Audiovector, men ska se om jag kan byta till ett par Audiov. M3 Avantgarde (hoppas) ..

Alltid interessant att höra intryck från nån som har ägt högtalarna. Hur kommer det sig att du bytte till Dynaudio?

Själv tycker jag inte att de nad grejer du körde audiovector med är särskilt roliga dock. Jag har kört nad silverline s300 förstärkaren och s500 cdn till audiovector och då föredrog jag helt klart Arcam. Tror därför inte jag hade föredragit classic serien framför Arcam. I och för sig är det Arcams dyrare 2 kanalsgrejer jag testat, och dom är förhoppningsvis bättre än deras hembioförstärkare. Trots att hembioförstärkaren är känd för att låta bra i 2 kanal.

Vad är det du saknar hos Dynaudio som du hade hos audiovector?

Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/02/12 :  16:27:48  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Tänkte bara göra ett tillägg till listan över handlare som för Densen.

Hifi-Stället i Göteborg har börjat/börjar nu att sälja dessa vackra danska skapelser.

/Jonas
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/02/13 :  08:00:43  Show Profile Send s60761 a Private Message
quote:
Originally posted by Akhenaton

Alltid interessant att höra intryck från nån som har ägt högtalarna. Hur kommer det sig att du bytte till Dynaudio?

Själv tycker jag inte att de nad grejer du körde audiovector med är särskilt roliga dock. Jag har kört nad silverline s300 förstärkaren och s500 cdn till audiovector och då föredrog jag helt klart Arcam. Tror därför inte jag hade föredragit classic serien framför Arcam. I och för sig är det Arcams dyrare 2 kanalsgrejer jag testat, och dom är förhoppningsvis bättre än deras hembioförstärkare. Trots att hembioförstärkaren är känd för att låta bra i 2 kanal.

Vad är det du saknar hos Dynaudio som du hade hos audiovector?

Rättare sagt vad har Dynaudio som jag vill ta bort... I mitt tycke är Dyn. lite över analytiska. Man får en känsla av att de spelar över lite. Artisters "S-ljud" blir förstärkta och sångares röster flyttas upp en halv oktav. De låter helt enkelt inte naturligt. Dock plockar de fram detaljer jag aldrig tänkte på med Audiovectorna.

Hmmm... Med Audiovectorna lyssnade man mer till musiken och inte irriteras av "vassa" detaljer på vissa låtar. Exempelvis på Celine Dions nya album kan ett spår låta underbar medans nästa låt få plomberna i tänderna att lossna, med Dynisarna ... Jag saknar spelglädjen Audiovector hade, man kunde lyssna till allt och det lät bra. Hårdrock till Opera, allt lät naturligt. Med Dynaudio lyssnar man 30 sek på ett hårdrocksspår sedan åker skivan ur spelaren.

Nåväl de kanske mjuknar lite när jag spelat in dem. Har ju trots allt spelat endast 4 veckor på dem.

Ja varför bytte ja, hmmmm.... Kul att köpa nytt... Va på HIFI-stället i Götet och lyssnade till 1.3se och 1.8 MKII. Tyckte där att båda lät helt underbart... Han drev Dynaudiona med Vincent CD och STEG, och det rundar ju till det analytisk hos dem lite, så de lät lite Audiovector likt... Ingenjör som jag är har jag impats av data över Dyn. och det tekiska mästerverk de är, 3" talspolar o.s.v.... Sedan smiskar ju Dynaudio upp Audiovector designmässigt, mycket trevligare snickeri bla.

P.S. Gillar du Arcam till Audiovector? Provlyssna då Dynaudio !

//Björn...
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/13 :  08:22:23  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Esoterisk hifi har sålt Densen länge. 1995 var jag sugen på ett nytt DM20 försteg som han sålde.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/02/13 :  08:52:03  Show Profile Send binmarv a Private Message
De har mycket trevlig elektronik, men otroligt "snorkig" personal. Dessutom höjer de priserna om något de säljer får höga betyg i Hifi-pressen. Har funnit en liten butik som heter Ågrens Hifi. De har stans kunnigaste och trevligaste personal. Jag har även handlat en del hos Ljudmakarn i Stockholm. Även här satsar man mycket på kunderna och deras välbefinnande. Sånt lönar sig alltid i längden. Tips till alla. Välj rätt återförsäljare !!!
quote:
Originally posted by kungpingvin

Tänkte bara göra ett tillägg till listan över handlare som för Densen.

Hifi-Stället i Göteborg har börjat/börjar nu att sälja dessa vackra danska skapelser.

/Jonas

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/02/13 :  09:01:41  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>s60761

Jag har lyssnat på Dynaudio 1.8 mkII och jag tyckte dom var bra, fast basen lät något "dominerande". Den lite mer än vad den borde. Men det kan också ha varit rummet. Så jag ratade dom p ga att jag inte trodde att de skulle passa i mitt rum med sättet dom spelade bas. Har bara lyssnat på Dynaudio audience 42 utav stativarna och dessa imponerade inte sådär jättemycket på mig. Så dynaudio är inte sådär jätteheta för mig.

>binmarv

Jag håller helt med. Ska man slanta upp en del pengar så måste det, iallfall för mig, vara en återförsäljare/butik som jag känner mig välkommen i och trivs mycket bra med.

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/02/13 :  09:25:17  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Såg att många tycker att diskanten på Jm labs högtalare är jobbig.. Jag kör ett par Jm Lab Mini Utopior som är hyfsat inspelade (ca 10 månader gamlal.. körda nästan nonstop). Vad jag har märkt är att först och främst så kräver de en låååång inspelningstid.. och dessutom så är de väldigt kräsna med elektroniken. Dvs.. kör du en cd spelare som är lite kass på de övre registren så kommer högtalarna att tala om detta för dig.. på ett mycket brutalt sätt.

Testa att köra Jm Lab Electra el Utopia serien (inspelade) och bättre elektronik.. exempelvis Advantage S150 och S1 som är en otrolig combo till just Mini Utopiorna så kommer du att märka att det inte finns en uns av hårdhet el ljushet i diskanten.

Ps.. Åk till Ultimate i Vimmerby och lyssna på Electra + Kr850 monoblock.... Säger bara WOW!

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/02/13 :  11:31:10  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
quote:
Originally posted by Neodynium

Såg att många tycker att diskanten på Jm labs högtalare är jobbig.. Jag kör ett par Jm Lab Mini Utopior som är hyfsat inspelade (ca 10 månader gamlal.. körda nästan nonstop). Vad jag har märkt är att först och främst så kräver de en låååång inspelningstid.. och dessutom så är de väldigt kräsna med elektroniken. Dvs.. kör du en cd spelare som är lite kass på de övre registren så kommer högtalarna att tala om detta för dig.. på ett mycket brutalt sätt.

Testa att köra Jm Lab Electra el Utopia serien (inspelade) och bättre elektronik.. exempelvis Advantage S150 och S1 som är en otrolig combo till just Mini Utopiorna så kommer du att märka att det inte finns en uns av hårdhet el ljushet i diskanten.

Ps.. Åk till Ultimate i Vimmerby och lyssna på Electra + Kr850 monoblock.... Säger bara WOW!

När jag lyssnade på JM Lab electra 926 tillsammans med Lavardin IS och en Krell cd/försteg för 350000kr så fanns det inte ett uns hårdhet eller vasshet hos JM Lab. Men när jag sedan bytte till en mer mänskligt prissatt cd spelare(audio analogue pagnani) så blev dom ljusa och lite småjobbiga i toppen. Detta kvarstod även med andra cd spelare, t ex holfi. Calle, som demade högtalarna, rekommenderade en Wadia cd spelare för runt 55000kr, men jag har inte lust att lägga ut så mycket pengar på en cd. Därför ratar jag JM Labs electra serie, inte för att det kanske är en dålig högtalare, utan för att dom kräver för dyr kringutrustning för att låta bra. Audiovector m3 avantgarde lät också skitbra, och det med en cd för 10 000kr och en stärkare för 20 000kr. Jm Lab electra blir helt enkelt inte prisvärda p ga att dom är så kräsna på kringutrustning... Inte för mig iallfall.

Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/02/13 :  12:03:24  Show Profile Send drkim a Private Message
Sladd!
Verkar dock inte som Esoterisk Hifi sålt märket på ett tag - då Greger var tvungen att få klartecken från fabriken om det var okej att beställa. Men visst verkar dom sålt Densen förut - jag mailade just dom, pga de hade en länk till Densen på sin sida.

Vad det gäller JM-Labs mm. - kan jag bara hålla med alla! När de är optimalt matchade i ett väldämpat rum osv. kan de låta sagolikt, men hur ofta är rum och övrig utrusning, skivkvalité mm helt optimal? Jag hade mina JM-Labs Electra 915.1 i 1.5 år - men när vi bytte bostad så fick jag bara ut 60 - 70 % av ljudet jag hade innan (övrig utrustning var samma). Så låna hem och funkar det då och du vet med dig att du inte kommer flytta - då är det ju bara att handla

Jag upplever att mina Contour 3.0 ger en öppnare ljudbild med tydligare detaljer än Audivector - och visst kan det låta vasst på en del dåligt inspelade skivor - men jag vet inte om jag kan lasta Dynaudio för det? Men jag kan lova att rysningarna längs ryggraden när det låter bra - kompenserar att man får sänka ljudet lite ibland. Detta kunde jag sakna lite hos Audivector ibland. Med JM-Labs kunde denna känsla ibland infinna sig - men nu i efterhand kan jag sakna "svänget" och trycket i basen som definitivt Dynaudio har!

Jag skulle vilja påstå att Dynaudio Contour 3.0 plockar bästa från JM-labs Electra 915.1 och Audiovector M3 Avantgarde och förenar detta - utan några direkta svagheter (förutom låg känslighet då - men det är ju därför det finns stora klass A monoblock ;).

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2003/02/13 12:06:28
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/02/13 :  12:39:30  Show Profile Send s60761 a Private Message
quote:
Originally posted by drkim

Jag upplever att mina Contour 3.0 ger en öppnare ljudbild med tydligare detaljer än Audivector - och visst kan det låta vasst på en del dåligt inspelade skivor - men jag vet inte om jag kan lasta Dynaudio för det? Men jag kan lova att rysningarna längs ryggraden när det låter bra - kompenserar att man får sänka ljudet lite ibland. Detta kunde jag sakna lite hos Audivector ibland. Med JM-Labs kunde denna känsla ibland infinna sig - men nu i efterhand kan jag sakna "svänget" och trycket i basen som definitivt Dynaudio har!

Jag skulle vilja påstå att Dynaudio Contour 3.0 plockar bästa från JM-labs Electra 915.1 och Audiovector M3 Avantgarde och förenar detta - utan några direkta svagheter (förutom låg känslighet då - men det är ju därför det finns stora klass A monoblock ;).

MVH
Jocke

Jocke har du jämfört 1.8MKII och 3.0:orna något?

Jag håller med att Dynaudio plockar fram betydligt mer detaljer än Audiovector och jag lastar inte Dyn. för det, men Audiovector va snällare mot musiken, mer stampa takten tycker ja...

Lät 3.0 lite vasst till en början? Hur lång tid tog det innan de började låta Dynaudio? Inspelningstid?

//Björn...
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/02/13 :  13:18:16  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag har lyssnat en del på dynaudio 1.8mkII och upplevde inte dessa som mer detaljerade än Audiovector m3 avantgarde. Inte lät dom speciellt ljusa heller. Däremot lät basen inte alls lika bra som hos audiovector, men den var ganska rapp och kändes tyngre. Jag tyckte 1.8mkII var sådär..

Contour 3.0 har jag dock inte hört..

Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:13:33  Show Profile Send drkim a Private Message
Jag har faktiskt inte lyssnat på 1.8 Mk II - har bara hört 1.3, 1.3 SE och mina Contour 3.0 - som jag dessutom köpte begagnade (1 år gamla för 20.000 Kr, dvs ett kap ;) så jag vet inget om inspelningstid - men generellt brukar inte softdome diskanter, ta så lång tid.

Jag tycker som sagt att Dynaudio är lite tydligare och plockar fram lite mer detaljer - men det är säkert en vanesak. Skulle vilja påstå att Audiovector M3 Avantgarde inte har en chans mot mina Contour 3.0 i bas området - ändå tycker Stereophile recensenten att Contour är allra bäst i mellanregistret - jag är böjd att hålla med !

Kolla gärna min sida för vidare info,
bland annat recentionen från Stereophile i sin helhet!

Direkt länkar:
http://hem.passagen.se/drkim/history.htm
och
http://hem.passagen.se/drkim/dynaudio_3.html

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/13 :  20:19:03  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:
Originally posted by s60761

quote:

MVH
Jocke

Jocke har du jämfört 1.8MKII och 3.0:orna något?

Jag håller med att Dynaudio plockar fram betydligt mer detaljer än Audiovector och jag lastar inte Dyn. för det, men Audiovector va snällare mot musiken, mer stampa takten tycker ja...

Lät 3.0 lite vasst till en början? Hur lång tid tog det innan de började låta Dynaudio? Inspelningstid?

Inte för att jag heter Jocke, men jag har jämfört 1.8MkII mot 3.0... Om du vet hur 1.8MkII låter, så kan du se hur 3.0 låter. De låter mer & större, men roligare blir det inte. Min kompis blev HELsåld på 3.0, jag tyckte det lät som om de skruvat fast elementen i ett bollplank när jag spelade mina skivor.

Audiovector låter mer förlåtande än Dynaudio, Dynaudio piskar på bättre än Audiovector... De trycker fram musiken istället för att spela den. & andra sidan spelar Audiovector på ett så oerhört likgiltigt vis att jag inte gillar dem heller.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/02/13 :  20:29:45  Show Profile Send drkim a Private Message
Jakob!
Du borde kanske ta en sväng till Öland och lyssna lite !
Vad spelar du själv på?

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/13 :  21:12:51  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:

Jakob!
Du borde kanske ta en sväng till Öland och lyssna lite !
Vad spelar du själv på?

MVH
Jocke

Jocke!

Jag spelar på billigare prylar, men är mer än måttligt såld på Amphion Xenon-högtalarna... Hade dem hemma under helgen nu & jag saknar dem som tusan... Ska alltså uppgradera senare i år... Just nu spelar jag dock på Acoustic Energy AE109, Cyrus 5 förstärkare & Cambrdige Trac 1 CD-spelare.

Om jag av någon anledning (semester eller så?) skulle åka till Öland, så lovar jag att höra av mig & låtsas bli motbevisad när det gäller Audiovector och Dynaudio.

Hälsningar,
Jakob

Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/02/13 :  22:23:31  Show Profile Send drkim a Private Message
Du är välkommen

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/02/18 :  08:58:46  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Då är jag tillbaks igen efter en (ovanligt) lång lyssningshelg. Hoppas det är någon som är interesserad av att höra mitt babblande iallfall..

Jag har bland annat hunnit med att lyssna igen hela hifi klubbens sortiment. Jag har lyssnat på alla b&w serierna och jag blev inte särskilt imponerad av något, och allra minst imponerad blev jag av CM serien och Nautilus serien. Jag tyckte inte alls det lät kul.

Han också med att lyssna lite mer på Amphion. Lyssnade på Amphion Argon II tillsammans med Lavardin IS förstärkaren och en alldeles för dyr Wadia cd spelare. Hur det lät? Fördjävligt, rent ut sagt. Jag orkade lyssna på ca en halv smashing pumpkins låt innan jag gav upp, det lät hårt, vasst, ljust och mycket oengagerande. Det var faktiskt länge sen jag hörde något som lät så illa.. Så jag har blivit mycket skeptisk till Amphion sen detta..

Sedan byttes högtaleriet till ett par Chario stativare(kommer inte ihåg modellen) som kostade 22 000kr begagnade. Det som kördes till var fortfarande Wadia cdn och förstärkeriet byttes till audionet. Detta lät bra. Riktigt riktigt bra. Riktigt ruskigt bra faktiskt. Det fanns inte en tillstymmelse till vasshet, hårdhet eller att det lät tunt. Ljudet var varmt, men alla detaljer fanns där ändå, och basen var enormt snabb och inte det minsta blöt. Röster lät så naturliga så det nästan var äckligt och jag hade i stort sätt inget alls att klaga på. Jag hade nästan börjat tappa tron på high end grejer, då jag bara tyckt att det låtit ljust och hårt, tills jag hörde detta. Tyvärr så kom det in en kille samtidigt som jag som förmodligen skulle köpa dessa små stativarna.. Men har man tur så kanske dom finns kvar.

Calle hade också ett par Spendor golvare inne, som han precis fått in och inte var inspelade, men dom lät riktigt lovande.

Annars så lutar jag fortfarande åt audiovector, då jag inte hört nåt i prisklassen som låter bättre. Men jag vill ge dynaudio en ärlig chans först och även Spendor måste lyssnas lite mer på..

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/02/18 :  10:22:21  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jag upplever inte Dynaudio 1.3se som mer detaljerade än Audiovector M3 Avantgarde. Snarare tvärt om. Man kan inte generellt säga att Dynaudio har mer detaljar än Audiovector. Det skiljer dels väldigt mycket mellan olika modeller och sen spelar det också roll vilken elektronik som används.
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/18 :  11:57:40  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:
Originally posted by Akhenaton

Då är jag tillbaks igen efter en (ovanligt) lång lyssningshelg. Hoppas det är någon som är interesserad av att höra mitt babblande iallfall..

Jag har bland annat hunnit med att lyssna igen hela hifi klubbens sortiment. Jag har lyssnat på alla b&w serierna och jag blev inte särskilt imponerad av något, och allra minst imponerad blev jag av CM serien och Nautilus serien. Jag tyckte inte alls det lät kul.

Han också med att lyssna lite mer på Amphion. Lyssnade på Amphion Argon II tillsammans med Lavardin IS förstärkaren och en alldeles för dyr Wadia cd spelare. Hur det lät? Fördjävligt, rent ut sagt. Jag orkade lyssna på ca en halv smashing pumpkins låt innan jag gav upp, det lät hårt, vasst, ljust och mycket oengagerande. Det var faktiskt länge sen jag hörde något som lät så illa.. Så jag har blivit mycket skeptisk till Amphion sen detta..

Sedan byttes högtaleriet till ett par Chario stativare(kommer inte ihåg modellen) som kostade 22 000kr begagnade. Det som kördes till var fortfarande Wadia cdn och förstärkeriet byttes till audionet. Detta lät bra. Riktigt riktigt bra. Riktigt ruskigt bra faktiskt. Det fanns inte en tillstymmelse till vasshet, hårdhet eller att det lät tunt. Ljudet var varmt, men alla detaljer fanns där ändå, och basen var enormt snabb och inte det minsta blöt. Röster lät så naturliga så det nästan var äckligt och jag hade i stort sätt inget alls att klaga på. Jag hade nästan börjat tappa tron på high end grejer, då jag bara tyckt att det låtit ljust och hårt, tills jag hörde detta. Tyvärr så kom det in en kille samtidigt som jag som förmodligen skulle köpa dessa små stativarna.. Men har man tur så kanske dom finns kvar.

Calle hade också ett par Spendor golvare inne, som han precis fått in och inte var inspelade, men dom lät riktigt lovande.

Annars så lutar jag fortfarande åt audiovector, då jag inte hört nåt i prisklassen som låter bättre. Men jag vill ge dynaudio en ärlig chans först och även Spendor måste lyssnas lite mer på..

Yikes, du menar att Amphion lät dåligt med finare utrustning? Knasigt, jag har sett bilder från mässor där de kört sin största modell "Xenon" med elektronik från t ex Theta & Mark Levinson. Du kanske hade enormt otur med matchning bara? Amphion är ganska neutrala & om något är dåligt inspelat, får man höra hur dåligt inspelat det är. Det fick jag erfara då jag hade Xenon hemma åtminstone.

//Jakob

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/02/18 :  13:32:55  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
quote:
Originally posted by Jakob_S

Yikes, du menar att Amphion lät dåligt med finare utrustning? Knasigt, jag har sett bilder från mässor där de kört sin största modell "Xenon" med elektronik från t ex Theta & Mark Levinson. Du kanske hade enormt otur med matchning bara? Amphion är ganska neutrala & om något är dåligt inspelat, får man höra hur dåligt inspelat det är. Det fick jag erfara då jag hade Xenon hemma åtminstone.

//Jakob

Jag menar att Amphion lät verkligen illa med finare utrustning. Jag har svårt att tänka mig att jag hade otur med matchning då jag kört wadia/lavardin till annat, t ex Jm Lab electra utan att det låtit så som det lät med Amphion..

Det du skriver om dåliga inspelningar stämmer tyvärr inte heller, då det test skivor jag har har blivit avnjutna i anläggningar som kostade långt mycket mer (och varit betydligt mer avslöjande på dåliga inspelningar) än wadia/lavardin/amphion, och fortfarande gått att lyssna på. Med Amphion så lät det ljust, vasst och jättehårt och det var inte kul alls.

Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000