| Author |
Topic  |
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/01/30 : 18:51:32
|
Akhenaton... Argon2 är den stora stativaren, den lilla heter Helium. :) Xenon är en golvstående högtalare som spelar neråt 28Hz(-3dB). Men den är ganska smidig och snygg, tycker jag(och min flickvän). Den har en 8-tums sidmonterad bas... Så, den är större på djupet än på bredden. Ville du helst ha stativhögtalare?  |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
 |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 08:22:25
|
quote: Originally posted by Jakob_S
Akhenaton... Argon2 är den stora stativaren, den lilla heter Helium. :) Xenon är en golvstående högtalare som spelar neråt 28Hz(-3dB). Men den är ganska smidig och snygg, tycker jag(och min flickvän). Den har en 8-tums sidmonterad bas... Så, den är större på djupet än på bredden. Ville du helst ha stativhögtalare? 
Jag är egentligen ute efter stativare, men jag har inte avfärdat golvare helt. Så det är ändå interessant. Ska lyssna både på Argon2 och Xenon. Jag vet att calle på ljudprodukter har Helium och Argon2 hemma. Han skulle få hem Xenon också så med lite tur har han den inne ved det här laget.
Är dock lite skeptisk mot basar som är större än 6 och 1/2 tum och speciellt basar som sitter sidmonterade. Så det ska bli kul att höra om Xenon kan få mig att ändra mig.
Vad kör du för elektronik till dina Amphion? Nån elektronik du rekommenderar som jag borde prova? |
Give me my medal because I bleed for it. |
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 12:33:29
|
quote: Originally posted by Akhenaton
Akhenaton... Argon2 är den stora stativaren, den lilla heter Helium. :) Xenon är en golvstående högtalare som spelar neråt 28Hz(-3dB). Men den är ganska smidig och snygg, tycker jag(och min flickvän). Den har en 8-tums sidmonterad bas... Så, den är större på djupet än på bredden. Ville du helst ha stativhögtalare? 
Jag är egentligen ute efter stativare, men jag har inte avfärdat golvare helt. Så det är ändå interessant. Ska lyssna både på Argon2 och Xenon. Jag vet att calle på ljudprodukter har Helium och Argon2 hemma. Han skulle få hem Xenon också så med lite tur har han den inne ved det här laget.
Är dock lite skeptisk mot basar som är större än 6 och 1/2 tum och speciellt basar som sitter sidmonterade. Så det ska bli kul att höra om Xenon kan få mig att ändra mig.
Vad kör du för elektronik till dina Amphion? Nån elektronik du rekommenderar som jag borde prova?
Jag har tyvärr inte Xenon hemma ännu... Jag sparar fortfarande slantar för att få hem dem... men jag tror de har Xenon på hifi-skåne i Malmö annars? Xenon har sin bas placerad ända uppe vidn mellanregister- och diskantmembranen... Så den låter inte lika osammanhängande över registren som jag tycker andra högtalare med sidmonterade basar ibland gör (nya infinity kappa t ex). Det blir lite sub/satellitsystem över sådana högtalare ibland, tycker jag. Mer effekter än musik. Xenon är även byggd för att sprida ljudet från mellanregistret på samma sätt som diskantljudet. Dvs de spelar mera rakt fram än åt sidorna... Det minskar rumsreflexer, men gör dem kanske(?) lite pilligare när man ska vinkla in dem mot lyssningsplatsen.
Jag har hört Xenon med Cyrus-elektronik och med Quad-elektronik. Jag själv skulle nog valt Cyrus CD-spelare & Quad förstärkeri...
Jag tror Knoppen här på forumet också tycker att Xenon är helt OK, en annan som heter Peder_B, tror jag, har Xenon-högtalarna & tycker att de är de bästa i sin prisklass! (Jag håller med)
Hoppas det hjälpte, litegrand.    |
|
 |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 13:54:30
|
Vad kör du för elektronik till dina Amphion? Nån elektronik du rekommenderar som jag borde prova?
Jag har tyvärr inte Xenon hemma ännu... Jag sparar fortfarande slantar för att få hem dem... men jag tror de har Xenon på hifi-skåne i Malmö annars? Xenon har sin bas placerad ända uppe vidn mellanregister- och diskantmembranen... Så den låter inte lika osammanhängande över registren som jag tycker andra högtalare med sidmonterade basar ibland gör (nya infinity kappa t ex). Det blir lite sub/satellitsystem över sådana högtalare ibland, tycker jag. Mer effekter än musik. Xenon är även byggd för att sprida ljudet från mellanregistret på samma sätt som diskantljudet. Dvs de spelar mera rakt fram än åt sidorna... Det minskar rumsreflexer, men gör dem kanske(?) lite pilligare när man ska vinkla in dem mot lyssningsplatsen.
Jag har hört Xenon med Cyrus-elektronik och med Quad-elektronik. Jag själv skulle nog valt Cyrus CD-spelare & Quad förstärkeri...
Jag tror Knoppen här på forumet också tycker att Xenon är helt OK, en annan som heter Peder_B, tror jag, har Xenon-högtalarna & tycker att de är de bästa i sin prisklass! (Jag håller med)
Hoppas det hjälpte, litegrand.   
klart det hjälper, och jag är dig evigt tacksam!
det är bra att ha lite att gå på när man ska ut och lyssna, för det finns ju en hel del ute i djungeln.. Dina invändningar mot sidomonterade basar är väldigt lika mina egna invändningar mot sidomonterade basar. Får se om Xenon är en blir en rolig överraskning eller bara stärker mig i mina terorier om sidmonterade basar..
Calle på ljudprodukter föreslog Xenon när jag hade lite invändningar mot JM Lab electra. Så jag var faktiskt lite nyfiken på dom redan innan du rekommenderade dom, och jag blir ju inte mindre nyfiken nu. Ska bli kul att höra på lite Amphion högtalare imorgon.
Är också riktigt nyfiken på vincents rörhybrider. Med lite tur har Ingvar på lyssna fått hem dom idag och då ska jag låna dom direkt.
|
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/01 : 13:21:38
|
Hoppas det hjälpte, litegrand.   
klart det hjälper, och jag är dig evigt tacksam!
det är bra att ha lite att gå på när man ska ut och lyssna, för det finns ju en hel del ute i djungeln.. Dina invändningar mot sidomonterade basar är väldigt lika mina egna invändningar mot sidomonterade basar. Får se om Xenon är en blir en rolig överraskning eller bara stärker mig i mina terorier om sidmonterade basar..
Calle på ljudprodukter föreslog Xenon när jag hade lite invändningar mot JM Lab electra. Så jag var faktiskt lite nyfiken på dom redan innan du rekommenderade dom, och jag blir ju inte mindre nyfiken nu. Ska bli kul att höra på lite Amphion högtalare imorgon.
Är också riktigt nyfiken på vincents rörhybrider. Med lite tur har Ingvar på lyssna fått hem dom idag och då ska jag låna dom direkt.
Du måste skriva här & säga vad du tyckte om Xenon sedan! Eftersom jag själv funderar starkt på att köpa dem, kan det vara nyttigt att få höra andras synpunkter; både för- och nackdelar..! Jag väntar med SPÄNNING!     |
|
 |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 08:44:25
|
>Jakob S
Då var man tillbaka på jobbet efter en helgs lyssning. Och lite klokare blev jag faktiskt. Eller en hel del klokare faktiskt.
Hann dock inte med att lyssna på jättemycket. Lyssnade på följande:
Monitor Audio Gold 10, Arcam fmj stärkaren och Arcam cd 82t
Vincent sv 236 rörhybrid, Vincent cd s-6 rörhybrid, Audiovector M1 signature.
Amphion Argon II, Audio Analogue Puccini SE, Musical Fidelity 3.2 CD.
P ga att det var asmycket folk på malmö hifi center så orkade jag inte lyssna på Dynaudio denna helgen, ska försöka göra det nästa helg. Hann inte heller med att lyssna på Quad.
Vincent rörhybriderna tillsammans med Audiovector var en interessant kombination. Det lät varmt, jättevarmt, och mjukt. Det var en enorm skillnad mot arcam. Röster fick den där rätta värmen och lät riktigt bra. Basen blev fylligare och slappare jämfört med Arcam grejerna. Och diskanten blev mindre påstridig och mer tillbakalutad men kunde ändå låta riktigt vasst med vissa saker. Ljudet kändes mycket mer "färgat" än med Arcam, och lite mer luddigt. Men det lät mycket bra, iallfall i mina öron. Men jag är rädd att det blir lite för "färgat" för min smak. Man kanske skulle prova att bara ha en av vincents rörhybrider, och inte båda, för att få mer balans i ljudet. Han aldrig ta hem dom i helgen utan ska ta hem dom nästa helg och prova lite olika kombinationer.
Lyssnade också på Monitor Audio tillsammans med Arcam grejer. Det lät bra, fin klangbalans. Dom lät bättre än audiovector i mellan registret och diskanten. Men sen kommer vi till basen. Monitor Audios bas kändes inte alls lika rapp. Den kändes mycket mer konturlös. Gold 10 hade också mycket mindre botten och kropp än audiovector. Har aldrig gillat Monitor Audios bas, varken på golvarna eller stativarna. Så dessa är inte så interessanta längre.
Sen gick jag in på ljudprodukter och lyssnade på Amphion Argon II. Har ju hört en hel del här på forumet om hur förträffliga Aphion ska vara, så jag hade en hel del förväntningar på dom, och jag kan säga att dom infriades med råge! Argon II lät som Audiovector i botten, rapp och torr med en härlig kropp och lät inte alls som en stativare. Resten lät mycket bättre än Audiovector. Klangbalansen stämde äntligen. Amphion lät inte alls ljusa och kalla som Audiovector har en tendens att göra. Utan dom lät väldigt neutrala, fast med en uns värme som klädde musiken fint. Dom lät också bra med nästan allt man slängde på dom, vare sig det var t ex hårdrock, hip hop, jazz eller 70 tals soul. Jag fick intrycket av att Argon II var väldigt allround. Dom verkade dock en aning svårdrivna och Audio Analogue Puccini SE var nog inte riktigt rätt förstärkare till uppgiften. Man fick skruva upp en hel del, ibland en bit över "klockan 12" för att nå normala ljudnivåer. Jag tyckte Argon II spelade sockorna av både Audiovector M1 Signature och Gold 10.
Jag visste inte vad Argon II kostade när jag lyssnade på dom, men jag gissade på 16000-17000kr. När Calle sen sa priset så blev jag rätt överraskad, då dom kostade 12500kr i lönn.
Så det kommer troligen, om det inte skulle låta helt annorlunda när jag har Amphion och Audiovector M1 signature hemlånade i helgen som kommer, att bli Amphion.
Vad jag ska ha för elektronik till dom har jag dock ingen aning om än..
|
 |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 09:19:21
|
en annan lustig sak var att Calle på ljudprodukter var helskum i Lördags. Jag fick förklarat för mig att JM Lab var långt överlägsna alla andra högtalare på marknaden och att jag var väldigt omogen som inte kunde uppskatta JM Lab(Jag är 24år). Men om ett par år när jag mognat och börjat uppskatta hur musikåtergivning ska låta så skulle jag börja gilla JM Lab och ångra bittert att jag tagit några andra högtalare. Han tillade dock "men om du gillar Amphion, trots att dom är helt underlägsna JM Lab så kan du ju alltid ta dom"..
Jag hade min flickvän med i butiken och innan vi gick in på ljudprodukter så hade jag pratat mig varm om vilken underbar affär ljudprodukter är i allmänhet och hur enormt trevlig Calle är i synnerhet.
Hon undrade varför jag tyckte en försäljare som förolämpade mig och kallade mig omogen var så trevlig.. jag funderade också på vad Calle höll på med..
Hoppas verkligen han bara hade en dålig dag eller att jag missuppfattade honom på något sätt. Jag ska ge butiken en chans till, hoppas jag får samma jättebra bemötande som jag fått alla andra gånger. |
Edited by - Akhenaton on 2003/02/03 09:20:42 |
 |
|
|
HLindgren
Member

1144 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 10:31:48
|
Säger bara kass elektronik..arcam vilket smeck för en massa pengar...lyssnade på Audiovector M3 Signatur första gången med Meridian elektronik...andra gången med Arcam...skulle inte lägga ner en krona på den förstärkarn. Så det är inget fel på Dynavectorn. Funderar själv på att byta till ett par M3:or. |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
 |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 11:44:02
|
quote: Originally posted by HLindgren
Säger bara kass elektronik..arcam vilket smeck för en massa pengar...lyssnade på Audiovector M3 Signatur första gången med Meridian elektronik...andra gången med Arcam...skulle inte lägga ner en krona på den förstärkarn. Så det är inget fel på Dynavectorn. Funderar själv på att byta till ett par M3:or.
Jag gillar själv inte Arcam elektronik, men jag hade nog inte kallat den för smeck.. jaja, smaken är som baken. Jag har dock lyssnat på Audiovector med nad och vincent också och deras ljusa karaktär kvarstår.
M3orna gillar jag inte alls. Skulle aldrig få för mig att köpa dom. Man måste upp till m3 super eller signature om det ska börja likna nåt tycker jag. |
 |
|
|
Per100
Member

1543 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 12:03:12
|
en annan lustig sak var att Calle på ljudprodukter var helskum i Lördags. Jag fick förklarat för mig att JM Lab var långt överlägsna alla andra högtalare på marknaden och att jag var väldigt omogen som inte kunde uppskatta JM Lab(Jag är 24år). Men om ett par år när jag mognat och börjat uppskatta hur musikåtergivning ska låta så skulle jag börja gilla JM Lab och ångra bittert att jag tagit några andra högtalare. Han tillade dock "men om du gillar Amphion, trots att dom är helt underlägsna JM Lab så kan du ju alltid ta dom"..
Jag hade min flickvän med i butiken och innan vi gick in på ljudprodukter så hade jag pratat mig varm om vilken underbar affär ljudprodukter är i allmänhet och hur enormt trevlig Calle är i synnerhet.
Hon undrade varför jag tyckte en försäljare som förolämpade mig och kallade mig omogen var så trevlig.. jag funderade också på vad Calle höll på med..
Hoppas verkligen han bara hade en dålig dag eller att jag missuppfattade honom på något sätt. Jag ska ge butiken en chans till, hoppas jag får samma jättebra bemötande som jag fått alla andra gånger.
Har diskuterat detta med en polare. Calle är mycket hårt vinklad mot JM. I slutändan är det alltid detta han vill sälja. Förrutom detta tycker jag att han är bra.
Personligen har jag gett JM flera chanser, lånat hem etc men aldrig fastnat. Även under high-end mässan i stockholm då en JM för ca 43 000 demades bekräftade tidigare intryck. |
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 13:27:58
|
Säger bara kass elektronik..arcam vilket smeck för en massa pengar...lyssnade på Audiovector M3 Signatur första gången med Meridian elektronik...andra gången med Arcam...skulle inte lägga ner en krona på den förstärkarn. Så det är inget fel på Dynavectorn. Funderar själv på att byta till ett par M3:or.
Jag gillar själv inte Arcam elektronik, men jag hade nog inte kallat den för smeck.. jaja, smaken är som baken. Jag har dock lyssnat på Audiovector med nad och vincent också och deras ljusa karaktär kvarstår.
M3orna gillar jag inte alls. Skulle aldrig få för mig att köpa dom. Man måste upp till m3 super eller signature om det ska börja likna nåt tycker jag.
Håller med dig när det gäller Audiovector-högtalarna... Jag har hört dem med Meridian också... De var fortsatt värdelösa. Möjligt att M1-stativarna är snäppet vassare än M3-modellerna dock. (Har aldrig hört Avantgarde, men har hört vanliga, super & signature. Detsamma gäller för M1:orna) De har ingen chans mot amphion. 
//Jakob  |
|
 |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 13:29:57
|
quote: Originally posted by Per100
Hoppas verkligen han bara hade en dålig dag eller att jag missuppfattade honom på något sätt. Jag ska ge butiken en chans till, hoppas jag får samma jättebra bemötande som jag fått alla andra gånger.
Har diskuterat detta med en polare. Calle är mycket hårt vinklad mot JM. I slutändan är det alltid detta han vill sälja. Förrutom detta tycker jag att han är bra.
Personligen har jag gett JM flera chanser, lånat hem etc men aldrig fastnat. Även under high-end mässan i stockholm då en JM för ca 43 000 demades bekräftade tidigare intryck.
Jag gillar inte heller jm lab sådär jättemycket. Jag har lite svårt för diskanten. Jag tyckte Amphion passade mig mycket bättre. När jag tänker efter så var det när jag sa att jag ville lyssna på Amphion stativare som Calle blev som förbytt.. 
Normalt är han jätteentusiastisk och demar jättegärna grejerna, men nu så var allt han sa: "dom står där borta och är uppkopplade, du kan ju alltid gå och sätta på nån skiva." Sen pekade han mot var dom stog och gick in till rummet bakom själva affären. Under tiden jag lyssnade kom han inte ut en enda gång och erbjöd sig byta elektronik, pratade med mig eller gav mig uppmärksamhet på något sätt alls. Det kändes typ som han helst ville att jag skulle försvinna ur butiken. Han kom inte upp(eller jag kanske skulle säga ner) i samma usla uppträdande som folket på malmöhifi center(han fnyste ju inte mig i ansiktet eller nåt sånt ) men ändå..
När jag demade jm lab så var han jättetrevlig och kom ut och snackade och gav tips och råd medans man bytte skivor etc..
Om han är likadan som han var sist nästa gång jag går in där så blir det hifiskåne istället. Där har dom aldrig någonsin varit annat än jättetrevliga mot mig. |
 |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 13:31:25
|
M3orna gillar jag inte alls. Skulle aldrig få för mig att köpa dom. Man måste upp till m3 super eller signature om det ska börja likna nåt tycker jag.
Håller med dig när det gäller Audiovector-högtalarna... Jag har hört dem med Meridian också... De var fortsatt värdelösa. Möjligt att M1-stativarna är snäppet vassare än M3-modellerna dock. (Har aldrig hört Avantgarde, men har hört vanliga, super & signature. Detsamma gäller för M1:orna) De har ingen chans mot amphion. 
//Jakob 
Jag tycker amphion har det som är bäst på audiovector signature, nämligen den rappa, torra, astighta basen, och gör resten ännu bättre.
Du har säkert redan läst/förstått att jag blivit duktigt såld på Argorn II. |
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 13:32:41
|
>Jakob S
Då var man tillbaka på jobbet efter en helgs lyssning. Och lite klokare blev jag faktiskt. Eller en hel del klokare faktiskt.
Hann dock inte med att lyssna på jättemycket. Lyssnade på följande:
Monitor Audio Gold 10, Arcam fmj stärkaren och Arcam cd 82t
Vincent sv 236 rörhybrid, Vincent cd s-6 rörhybrid, Audiovector M1 signature.
Amphion Argon II, Audio Analogue Puccini SE, Musical Fidelity 3.2 CD.
P ga att det var asmycket folk på malmö hifi center så orkade jag inte lyssna på Dynaudio denna helgen, ska försöka göra det nästa helg. Hann inte heller med att lyssna på Quad.
Vincent rörhybriderna tillsammans med Audiovector var en interessant kombination. Det lät varmt, jättevarmt, och mjukt. Det var en enorm skillnad mot arcam. Röster fick den där rätta värmen och lät riktigt bra. Basen blev fylligare och slappare jämfört med Arcam grejerna. Och diskanten blev mindre påstridig och mer tillbakalutad men kunde ändå låta riktigt vasst med vissa saker. Ljudet kändes mycket mer "färgat" än med Arcam, och lite mer luddigt. Men det lät mycket bra, iallfall i mina öron. Men jag är rädd att det blir lite för "färgat" för min smak. Man kanske skulle prova att bara ha en av vincents rörhybrider, och inte båda, för att få mer balans i ljudet. Han aldrig ta hem dom i helgen utan ska ta hem dom nästa helg och prova lite olika kombinationer.
Lyssnade också på Monitor Audio tillsammans med Arcam grejer. Det lät bra, fin klangbalans. Dom lät bättre än audiovector i mellan registret och diskanten. Men sen kommer vi till basen. Monitor Audios bas kändes inte alls lika rapp. Den kändes mycket mer konturlös. Gold 10 hade också mycket mindre botten och kropp än audiovector. Har aldrig gillat Monitor Audios bas, varken på golvarna eller stativarna. Så dessa är inte så interessanta längre.
Sen gick jag in på ljudprodukter och lyssnade på Amphion Argon II. Har ju hört en hel del här på forumet om hur förträffliga Aphion ska vara, så jag hade en hel del förväntningar på dom, och jag kan säga att dom infriades med råge! Argon II lät som Audiovector i botten, rapp och torr med en härlig kropp och lät inte alls som en stativare. Resten lät mycket bättre än Audiovector. Klangbalansen stämde äntligen. Amphion lät inte alls ljusa och kalla som Audiovector har en tendens att göra. Utan dom lät väldigt neutrala, fast med en uns värme som klädde musiken fint. Dom lät också bra med nästan allt man slängde på dom, vare sig det var t ex hårdrock, hip hop, jazz eller 70 tals soul. Jag fick intrycket av att Argon II var väldigt allround. Dom verkade dock en aning svårdrivna och Audio Analogue Puccini SE var nog inte riktigt rätt förstärkare till uppgiften. Man fick skruva upp en hel del, ibland en bit över "klockan 12" för att nå normala ljudnivåer. Jag tyckte Argon II spelade sockorna av både Audiovector M1 Signature och Gold 10.
Jag visste inte vad Argon II kostade när jag lyssnade på dom, men jag gissade på 16000-17000kr. När Calle sen sa priset så blev jag rätt överraskad, då dom kostade 12500kr i lönn.
Så det kommer troligen, om det inte skulle låta helt annorlunda när jag har Amphion och Audiovector M1 signature hemlånade i helgen som kommer, att bli Amphion.
Vad jag ska ha för elektronik till dom har jag dock ingen aning om än..
Ahh, kul att du gillade Amphion! Själv har jag aldrig hört Argon2:orna, men eftersom en kompis ska uppgradera sina stativare senare i år... Så kommer jag garanterat få höra dem snart.   
Hur kommer det sig att du aldrig lyssnade på den stora Xenon-modellen? Hade de inte den inne? Kan ju vara kul att göra även om du inte planerar att köpa den. I övrigt sitter det ju samma diskant & mellanregister i Argon2:an som i Xenon och antar att det gör att de låter ganska likartat, känner nämligen igen ljudet precis så som du beskriver det. Det är neutralt, men de är inte så platta i sin återgivning som dynaudio eller audiovector... Det känns som om det är mer av en känsloförmedlare liksom, de spelar med ett sådant underbart själsligt djup... (tycker jag) 
//Jakob |
|
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 13:37:51
|
Vilken tokig försäljare... Kan hända att alla köper Amphion nu när de säljer dem istället för att köpa JMLab, så då börjar han bli desperat på att få sälja dem. Dessutom gör ju JMLab jättedyra högtalare, så då MÅSTE ju de vara mycket bättre?! Idioti, tycker jag. JMLab är ett företag som satsar på att ta fram SUPER-högtalare, men för att tjäna pengar slänger de även ihop ett par billigare serier. (Inte säkert att det är så, men det känns så.) Amphion siktar in sig på att enbart sälja mellanbilliga grejer och på att göra de grejerna så bra som det bara är möjligt. 
Jag har hört JMLabs golvstående Electra 946 eller något sådant... Som betingar ett nypris på över 40 000kr. Den lät som Audiovector. 
//Jakob  |
|
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 13:40:19
|
//Jakob 
Jag tycker amphion har det som är bäst på audiovector signature, nämligen den rappa, torra, astighta basen, och gör resten ännu bättre.
Du har säkert redan läst/förstått att jag blivit duktigt såld på Argorn II.
Ja, hehe, inte helt oväntat dock... Amphion gör ruggigt bra & prisvärda högtalare! 
//Jakob  |
|
 |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 11:02:17
|
Jaha, då var man tillbaka på jobbet efter ytterligare en helgs lyssnande/provande/utvärderande.
Grejerna jag hade hemma nu i helgen: Arcam A85, Arcam fmj A32, Vincent SV-236, Arcam cd82t, Arcam fmj cd23, Vincent cd-s6, Audiovector m1 signature och Monitor Audio Gold 10.
Det som lät klart bäst hemma hos mig var fmj grejerna tillsammans med Audiovector m1 signature. Det fanns som vanligt saker att klaga på. Nämligen att Arcam har en lite metallisk klang och att det saknas lite värme, pondus och auktoritet. Klangen blir ljus, fast utan att låta vass. Men trots detta så får man ett ljud som släpper mycket bra från högtalarna, bra placering av instrument i ljudbilden, extremt rapp och tight bas som gör basgångar mycket lätt att följa, ett stort ljud och mycket bra upplösning i alla register. Högtalarna försvinner helt ur ljudbilden. Musiken blir levande och rolig att lyssna på. Det är stampa takten varning hela tiden. Musiken engagerar och man dras in i musiken. Röster låter mycket naturlig och levande. Jag hade faktiskt lätt kunnat leva med den här kombinationen länge. Den är inte perfekt, men den får mig att spisa plattor i timme efter timme, något som jag ser som ett gott betyg.
Just nu är jag jättenyfiken på Amphion Argon II. Jag har inte hunnit låna hem dessa i helgen, utan det blir förmodligen nästa helg. Jag fick intrycket att Argon II lät mycket likt Audiovector m1 signature, fast med en mindre ljus klang. Ska bli interessant att göra en jämförelse med Audiovector m1 signature hemma i lugn och ro.
Men jag tror att jag kanske avfärdade audiovector/arcam lite för snabbt ändå.. |
 |
|
|
binmarv
Member

403 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 17:39:31
|
Jag läste om ditt lilla dilemma och har full förståelse. Lite märkligt att du skriver om just denna elektronik eftersom jag själv var inne på exakt samma spår.
Audiovector har alltid tilltalat mig och efter att ha tröttnat ordentligt på mina gamla mirage OM-6 ville jag ha nåt nytt, nåt roligare. Hitta den där inlevelsefulla känslan och glädjen till musiken igen. Det var då jag kom i kontakt med Audiovector.
Andra märken som jag lyssnade på var Infinity och delar ur Hifi-klubbens sortiment. De som övertygade mig allra mest var Audiovector. Jag var redo att köpa ett par signatur efter att ha jämfört dem med Infinity Kappa 600, men hejdade mig i sista sekunden.
De kan som du säger låta något slankt om man nu är ute efter den där tunga basen, men det var just denna jag ville komma ifrån. Jämfört med kapporna är dessa mindre basiga, men spelar på rappare och inte lika ljust. Det är helt enkelt mer spelglädje i Signaturen.
Anledningen till varför jag hejdade mig var att jag "tyvärr" lyssnade på ett par Audiovector Avantgarde. Dessa låter ofattbart bra bra. Visserligen är prisskillnaden ganska stor, men här får du igen djupet och en massa mer luftighet. Det låter som en högtalare i din smak tror jag. Själv sparade jag och fick så småningom ett bra pris på ett par demade.
Audiovector rekomenderar Arcam och det gör de till viss del rätt i. Tyvärr upplevde jag A85:an något vass i topparna emellanåt och jag tror att, även om Audiovector drar lite ström, ändå behöver lite mer kräm. CD82T är en otroligt trevlig maskin, men jag tyckte att Paganinin spelade jämnare. Jag lyssnade även på en S.A.T cd-fix innan jag bestämde mig. Det allra bästa jag nånsin hört till mina Avantgarde är Arcams FMJ CD23T till en Amplifix, men då talar vi dubbla priset på cd:n. Kanske något att blicka framemot.
Detta vara bara ett litet inlägg. Inget att lägga så stor vikt vid. Jag tyckte bara att det var kul att läsa om nån som hade gått igenom samma kval som en själv. Jag önskar dig all lycka.
/Martin
|
Det man inte har i huvudet får man ha i öronen! |
 |
|
|
binmarv
Member

403 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 17:43:10
|
Förbakad bra slogan. Skit i alla tester o lyssna efter egna preferenser. Det är bara en själv som kan bestämma vad som är bra eller dåligt.quote: Originally posted by Jakob_S
|
 |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 18:29:44
|
>binmarv
Jag har själv lyssnat en hel del på m3 avantgarde, och tycker dessa är mycket mycket trevliga. En bit över min budget dock. Vad jag hade tänkt göra, om jag skulle bestämma mig för m1signature, var att sedan uppgradera till avantgarde.
När jag sa att Audiovector spelade ljust så menade jag inte att dom hade lite bas, utan att dom är något ljusa i klangen, alltså främst i mellanregister och diskant. Basen är jag MYCKET nöjd med hos audiovector, både på m1 signature och m3 signature. För att inte tala om avantgarde.
Jag har inte laborerat sådär jättemycket med elektroniken till audiovector, utan har mest kört arcam. Har även provat vincent och Nad silverline, men jag gillade ingen av dessa.
Man kanske skulle ta och prova audio analogue. Kan nog vara trevliga. Men jag tycker att audio analogues grejer är så slöa i basen dock..
Jag tror att jag hade tyckt amplifix och fmj cd 23 hade blivit för ljust till avantgarde. Men jag har inte lyssnat så jag vet inte. SAT har inte imponerat så stort på mig.
Jag kommer också heller aldrig att glömma Lavardin IS, som är bland de underbaraste förstärkarna jag hört. Jag tror den hade passat som handen i handsken till audiovector, men jag har inte provat.
Jag är alltså långt ifrån klar, men jag blir iallfall lite klokare för varje helg jag testar en massa prylar. och sen är det jävligt kul också!
vad kör du själv för elektronik till dina avantgarde? är det m3 eller m1 avantgarde du har? |
 |
|
|
binmarv
Member

403 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 19:57:10
|
Okej då förstår jag, men i jämförelsen Kappa 600 så tycker jag nog att de är ljusare än Signaturen. Så upplevde jag det hela åtminstone.
Audio Analogue spelar trevligt på alla register och delningsfiltren i Audiovector gör att en jämnare cd på alla register premierar denna just denna typ av högtalare. Nu vill gärna Audiovector ha lite mer pang på, precis som du säger kan då Audio Analogue spela något för mysigt i bas och mellanregister. Dock en alldeles förträfflig kombination. S.A.T är enligt mig något överskattad. Visserligen bra, men inte alls så som Hifi & Musik rosar dem. Förstärkaren håller hög klass, men cd:n saknar en hel del i mellanregister. Du borde lyssna på fmj:n om du nu har haft cd82t på koll. Det är nästan samma skillnad som mellan signatur och avantgarde. FMJ-förstärkaren måste jag pinsamt nog erkänna att jag aldrig lyssnat på, men hade rekomenderat A32 före A22. Övrig kringutrustning du nämner kan jag tyvärr inte uttala mig om. Önskar dock att jag hade lyssnat in mig på det. Vi verkar ha samma preferenser. Hoppas du skriver hit när du lyckats hitta vad du letar efter. Det är nog många med mig som är nyfikna.quote: Originally posted by Akhenaton
>binmarv
Jag har själv lyssnat en hel del på m3 avantgarde, och tycker dessa är mycket mycket trevliga. En bit över min budget dock. Vad jag hade tänkt göra, om jag skulle bestämma mig för m1signature, var att sedan uppgradera till avantgarde.
När jag sa att Audiovector spelade ljust så menade jag inte att dom hade lite bas, utan att dom är något ljusa i klangen, alltså främst i mellanregister och diskant. Basen är jag MYCKET nöjd med hos audiovector, både på m1 signature och m3 signature. För att inte tala om avantgarde.
Jag har inte laborerat sådär jättemycket med elektroniken till audiovector, utan har mest kört arcam. Har även provat vincent och Nad silverline, men jag gillade ingen av dessa.
Man kanske skulle ta och prova audio analogue. Kan nog vara trevliga. Men jag tycker att audio analogues grejer är så slöa i basen dock..
Jag tror att jag hade tyckt amplifix och fmj cd 23 hade blivit för ljust till avantgarde. Men jag har inte lyssnat så jag vet inte. SAT har inte imponerat så stort på mig.
Jag kommer också heller aldrig att glömma Lavardin IS, som är bland de underbaraste förstärkarna jag hört. Jag tror den hade passat som handen i handsken till audiovector, men jag har inte provat.
Jag är alltså långt ifrån klar, men jag blir iallfall lite klokare för varje helg jag testar en massa prylar. och sen är det jävligt kul också!
vad kör du själv för elektronik till dina avantgarde? är det m3 eller m1 avantgarde du har?
|
 |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 20:56:30
|
>binmarv
Om du läser lite längre upp på denna sidan(sida 3) så märker du att jag haft m1 signature hemlånad tillsammans med arcam fmj a32 och fmj cd23t. Du ser också där vad jag tyckte om resultatet.
Har jag fattat detta rätt, du kör med audio analogue pagnani till dina m3 avantgarde? Vad kör du med för förstärkare?
Jag tror att jag nog skulle kunna komma riktigt bra överens med både m1 signature eller m3 signature om jag prova lite olika elektronik till dom.
Amphion Argon II stativaren är mitt andra starka kort, denna tycker jag också mycket om.
|
 |
|
|
pcspel
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 21:22:23
|
Slänger mig in i diskussionen. Var också för några månader sedan på jakt efter stativare. Lyssnade på det mesta som fanns i Lund & Malmö och kom fram till att Jm Lab och Audiovector var de mest "rätta" högtalarna mellan 6-15 tusen, dvs de var båda väldigt neutrala, till skillnad från B&W, Monitor Audio mfl.... Jm Lab (Cobolt 806 & Elektra 906) hade dock lite tyngre bas vilket jag inte gillade, basen ska vara snärtig men ack så rapp när det gäller stativare vilket många moderna stativare inte är längre, tyvärr, bas verkar sälja ute i stugorna...Så valet blev AudioVector, dock så räckte pengarna inte mer än till M1 Super + stativ. Får bli en uppgradering någon gång i framtiden istället.. Fast först står förstärkare o cdspelare på listan... Som flera påpekat så kan Arcam vara lite "ljusa" med Audiovector men själv tycker jag det verkar vara lite överdrivet, det ljusa beror lite på rum och på att arcam måste vara riktigt het innan den börjar sjunga, iaf vad jag har uppmärksammat. Men tjocka gardiner för fönster och lite mattor på golvet gör susen för alltför kala rum. Jag gillar skarpt Arcam - Audiovector kombon iaf... Dock så måste bara PSB Stratus mini höras någon gång om ni inte har hört dem. Iofs så är där ett visst "förskönande" av ljudet men fan jag gillar de skarpt alltså, dock så hörde jag på de efter att jag köpt mina Audiovector, så jag har inte "vågat" lyssna alltför mycket på dem men fan de var verkligen grymma! Även deras Image 2b för 4000:- är kanon. http://www.psbspeakers.com/s/StratusMini.html |
Edited by - pcspel on 2003/02/10 21:26:24 |
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 22:18:21
|
Hallå Akhenaton!
Har haft ett par Amphion Xenon hemma sedan i lördags... Ska lämna tillbaka dem imorgon... Jag har spelat med en billig Cambridge CD-spelare, en Cyrus 7 förstärkare, Cable Talk Professional 2 signalkabel, Supra 3.4 högtalarkabel & Supra LoRad nätsladd... 
Så... Vad har jag då att säga om ljudet? Det låter underbart och jag önskar verkligen att jag hade 32000kr så jag skulle kunna köpa högtalarna på studs. Jag kör med basen sänkt 1.5dB, det blev bäst så i mitt rum... Basen blev för "tjock" annars. Men nu låter de verkligen underbart, även om de tyvärr avslöjar alla fel som finns tidigare i anläggningen. De spelar fint & musikaliskt(?), men man känner att de har mer att ge. Då jag kopplade in min gamla skivspelare lätt det oerhört platt & tråkigt. När jag hörde det insåg jag hur avslöjande de här högtalarna egentligen är. Med min CD-spelare får man verkligen uppfattningen att det finns mer information på skivan än vad man hör. Även om det låter betydligt bättre än med mina tidigare högtalare... Jag tycker verkligen att du ska lyssna på Xenon, även om de är ligger en bit över din prisribba. 
Lycka till med hifi-handlandet! 
//Jakob  |
|
 |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 09:11:28
|
>pcspel
Upplever du att det är stor skillnad mellan m1 super och m1 signature? Jag har fått för mig att det är väldigt liten skillnad men jag har inte haft möjlighet att lyssna på varken m1 super elller m3 super.
Jag gillade inte heller Monitor Audio Gold 10, jag tyckte att dom lät en aning färgade och grötade ihop musiken.
Jag tror också att det går att dämpa rummet för att få Audiovector att låta mindre ljust. Jag måste också säga att jag tycker att Arcams A85 passar som handen i handsken till m1 signature. Men att köra en arcam cd till detta.. det vete fan.. Det finns många andra alternativ.
Jag går själv i avantgarde tankar. Har inte lyssnat till m1 avantgarde, men jag har lyssnat en del på m3 avantgarde och dom låter MYCKET bra.
Min budget är till mycket stor del beroende på hur många flipperspel jag ska köpa(min andra hobby) så jag har några alternativ just nu. Antingen Lavardin IS, Audiovector m1 avantgarde och nån trevlig cd, kanske en primare 30.2
eller så spenderar jag lite mindre pengar och köper audiovector m1 signature, arcam A85 och kanske en audio analogue, primare eller arcam cd i 10 000krs klassen
Eller så köper jag Amphion Argon II, Audio Analogue puccini SE och Musical Fidelity 3.2. Denna kombination lät mycket trevligt.
Eller så ger jag mig på golvare och kör på m3 signature istället, som jag senare uppgraderar till m3 avantgarde.
Fan att det ska vara så jävla svårt att bestämma sig!
>Jakob S
Jag väntar bara på att Calle på ljudprodukter i Malmö ska få in Xenon. Han har sagt om nån vecka eller två så det borde bli rätt snart. Sen ska jag dit och lyssna om dom verkligen är värda allt beröm du öser över dom! |
 |
|
Topic  |
|
|
|