HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ni som lyssnat på Nad s100.. åsikter tack.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/01/25 :  21:27:33  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Jag är pågång att köpa ett begagnat Nad s100. Jag har för tillfället ett luxman slutsteg som jag ska använda tills vidare. det är nämligen lånat.

Så jag tänkte att ni som lyssnat på S100 tillsammans med lite olika slutsteg kan skriva ner lite här vad ni tyckte. Vet nämligen inte vilka kombinationer som är "lämpliga" och vilka man bör undvika...
maxgräns kan jag väl sätta runt -10k. inte mer. köper även gärna begagnat.

Dali grand diva ska jag använda grejerna till...

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/01/26 :  15:45:21  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
är det verkligen ingen som orkar skriva ner några rader?

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/01/26 :  17:10:21  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Vilken fin tråd jag undrar detsamma???

KOM IGEN NÅN?
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/01/26 :  19:42:08  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Kom igen killar! (Tjejer?)
Go to Top of Page

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2003/01/26 :  22:07:47  Show Profile Send RotelPower a Private Message
Jag kör med S100 till Rotel RB-991 och tycker det låter kanon. Har också lyssnat med S200 lät mycket fint det också. Men sen att beskriva ljudet med text är svårt.

Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/26 :  22:39:42  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det här är väl ingen rådgivningsbyrå där man garanterat får svar. Det kan vara så att ingen har erfarenhet av grejorna. Det tenderar också att bli litet mycket av frågor, i mitt tycke, från folk som sett någon annons, hittat något de inte känner till och slänger ut en fråga.
Jag skulle aldrig lita på korta svar om att den är super eller skit, utan att ha någon aning om vilket system man lyssnat på, om det är en kort butiks- eller mässlyssning eller vad bedömaren har för lyssningserfarenhet.
Jag har själv ingen erfarenhet av S100.
Sorry, för det jättetråkiga svaret!

Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/01/27 :  14:24:56  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
andres 47> nej det är ingen rådgivningsbyrå. men däremot så är det ett forum där man skriver till varandra och ger råd osv. ett forum buggs ju på trådar så för mycket kan det ju aldrig bli. däremot för lite tycker jag. alltid samma frågor osv, men det är en annan sak.

Om du läser mitt inlägg så skriver jag bla:

"Så jag tänkte att ni som lyssnat på S100 tillsammans med lite olika slutsteg kan skriva ner lite här vad ni tyckte. Vet nämligen inte vilka kombinationer som är "lämpliga" och vilka man bör undvika..."

och nej man ska itne lite på allt man läser MEN det kan vara till stor hjälp om man inte har speciellt stor koll på saken man frågar efter. det kan ju någon annan nämligen ha.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Mitt galleri
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/01/27 :  14:56:56  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Jag kör ett NAD S100 i ett system med Linn Mimik, NAD S100, Rotel RB-991, B&W N805 och REL Storm III. Jag tycker att det låter prima .
Innan NAD-steget använde jag ett Linn Powertek (som jag var mycket nöjd med). Skillnaden mellan Linn och NAD var enorm, Linn-steget upplevdes nästan som distorderat och beslöjat vid en jämförelse. Det omtalade 'trampa takten'-symptomet fanns fortfarande där efter förstegsbytet.
Jag kan varmt rekommendera försteget! En hake är att HiFi-klubben för några år sedan hävdade att det fanns en hörlursförstärkare i försteget; det gör det inte.

/W

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/27 :  15:29:55  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej j0akim,

jag skrev en test på NAD S200, vilket inte är samma förstärkare men den har släktskap med S100. I testen påvisades en ganska uppenbar ljudförvrängning som dock inte är mycket stor. Hörbart var det mest i disanten som där det hördes att den var något orenare. Dynamiskt mattades ljudet något också. Basen var bra.

Det finns många andra slutsteg och integrerade förstärkare som förvränger ljudet mindre än en S200.

Så en S100 vet jag inte hur den är, men om den är lik S200, så finns det egentligen mer att hämta hos en bättre förstärkare.

Men den är ju snygg!

/Johan Lindroos

EDIT:
OJ!

Jag har HELT missuppfattat! Jag trodde att jag skrev om den integrerade förstärkaren S300. Eftersom det handlar om försteget S100 har jag alltså ingen som helst aning!

Hälsningar Johan

quote:
Originally posted by j0akim

Jag är pågång att köpa ett begagnat Nad s100. Jag har för tillfället ett luxman slutsteg som jag ska använda tills vidare. det är nämligen lånat.

Så jag tänkte att ni som lyssnat på S100 tillsammans med lite olika slutsteg kan skriva ner lite här vad ni tyckte. Vet nämligen inte vilka kombinationer som är "lämpliga" och vilka man bör undvika...
maxgräns kan jag väl sätta runt -10k. inte mer. köper även gärna begagnat.

Dali grand diva ska jag använda grejerna till...

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2003/01/28 09:08:48
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/27 :  15:40:53  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jag testade en S100 med mina S200 innan jag köpte en Thule PR150B,
jag upplever Thulen mycket roligare, både för att Thulen är snyggare,
men också för att jag tyckte att med S100 blev det lite för stelt,
någonting i diskanten som Thulen gjorde bättre faktiskt.

Dock har jag för mig att jag gillade S100 bättre när det kommer
till mellanregistret, det har jag för mig... hmm..

S100 är ju en välbyggd pryl, rätt gedigen, och kan fås beg. för BRA
pris faktiskt.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/01/28 :  08:38:55  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
japp, jag har lyssnat på försteget nu och bestämmde mig för att köpa ett. moddat var det oxå. lite utbytta komponenter till de bättre. 4500:- fick jag ge för det. så nu väntar jag bara på ett bladelius slusteg + cdfix

Mitt galleri
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/28 :  09:12:04  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag skrev HELT fel i mitt inlägg ovan, nu har jag strukit och ändrat. Det var t o m om helt fel apparat! Konstigt att ingen har påpekat! Tur för mig, he-he.

/Johan
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/28 :  11:05:14  Show Profile Send dole a Private Message
Jag lånade hem en s100 när den kom och körde den ihop med ett Rotel 991 slutsteg på Dali 800 högtalare. Och det var det absolut hemskaste jag testat någonsin. Vem lindade in mina högtalare i en madrass.
S300 låter bara så!!! mycket bättre.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/01/29 :  00:37:06  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
jag lyssnade på det tillsammans med ett par B&W Nautilus 804 och ett slutsteg jag inte minns vad det var för fabrikat. och det lät väldigt bra... så jag tvekade inte speciellt länge med att slå till . det funkar bra hemma hos mig. fast jag kan inte riktigt uttala mig förrens jag fått mitt slutsteg + cd.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000