Skulle behöva en ny motor till en Rega Planar 2 från sent 80-tal. Var hittar jag en sådan? Läst något om uppgraderingskit till Rega för en tid sedan, passar det till denna tro?
Regas originalmotor är en belgisk tillverkad Philips synkronmotor som jag inte kommer ihåg beteckningen på. Har för mig att den kostade runt 600:- om den nu finns att få tag på. Man behöver också böja fästvingarna på ett speciellt sätt, eftersom den "fantastiska innovation" som motor upphängningen innebär, är att den endast är upphängd i en o-ring som i sin tur "vingarna" vilar på. Undrar hur den kunde bli s-märkt överhuvudtaget ? Kan dessutom tillägga att plinten är av vanlig spånplatta och inte alls någon special högdensitiv träfiberplatta. Om jag nu ska säga något positivt så är skivtallriken faktiskt gjord av glas och inte av spunnet socker. Däremot är den lilla remskivan undertill gjord i äkta plastic.
Det som främst gör att Regan låter så bra är framförallt armen, lagret och skivtallriken av glas. Motorn är väl också bra, men med den upphängningen förs fantasin iväg och landar hos en möjlig bengalisk taxiförares nödreparation av en VW med avgassystemet släpande i marken. Engelsk Hifi när den är som bäst ?
Jag håller med om att upphängningen ser lite suspekt ut. Men vad gör det, det fungerar ju alldeles ypperligt. Om ändå motorn har pajat så är det ju ingen tvekan på om det är värt att köpa uppgraderingskitet. Däremot tycker jag inte att det skulle vara självklart om den gamla hade fungerat.
Det är inte säkert att det blir bättre. Det kan finnas en anledning (förutom att det är billigare) till at det just är spånskiva och inte något annat. I bland blir billigare lösningar bättre än de som är lite dyrare.
Jo det är sant, spånskiva är ofta ett rätt bra material. OM MAN INTE SÄTTER SPIKES UNDER !!! ;-) (Obs detta är en pik till alla mindre bemedlade som monterar metallkoner eller spikes under sin Rega. Spånskivan blir nämligen mycket skev då.)
Det som är tråkigt och förledande är hur det marknadsförs "högdensitiv träfiber skiva" bla bla.. och att man kan sälja och rekommendera sådant som metallkoner under skivspelaren. Tänk om Volvo säljarna rekommenderade sina kunder att köra på fälgarna. Passar bättre sådana personer som säljer studio högtalare från skåpbilar.
Jag håller med om att upphängningen ser lite suspekt ut. Men vad gör det, det fungerar ju alldeles ypperligt. Om ändå motorn har pajat så är det ju ingen tvekan på om det är värt att köpa uppgraderingskitet. Däremot tycker jag inte att det skulle vara självklart om den gamla hade fungerat.
Ptja du har ju en synkronmotor som alltså matas med ansenlig växelström. Vad kan hända om remmen plötsligt går av ?