HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny motor till Rega
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/01/28 :  18:42:25  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Skulle behöva en ny motor till en Rega Planar 2 från sent 80-tal.
Var hittar jag en sådan?
Läst något om uppgraderingskit till Rega för en tid sedan, passar det till denna tro?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/01/28 :  18:44:03  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Är inte helt säker men jag tror nog att det skulle fungera.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

bjorre
Member

100 Posts

Posted - 2003/01/28 :  18:47:04  Show Profile Send bjorre a Private Message
Denna borde väl funka ypperligt?

http://www.vinylbutiken.com/article.asp?artID=2645&view=yes

/Mvh Björn
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/01/28 :  20:36:46  Show Profile Send nalle a Private Message
Dessutom får du en rejäl uppgradering. Jag har hört att de nya motorerna är betydligt tystare och mer vibrationsfria.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/28 :  20:54:59  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Väldigt trevligt beteende av tillverkaren att erbjuda uppgraderingskit för gamla skivspelare, en eloge till Rega!
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/01/28 :  21:55:39  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Regas originalmotor är en belgisk tillverkad Philips synkronmotor som jag inte kommer ihåg beteckningen på.
Har för mig att den kostade runt 600:- om den nu finns att få tag på.
Man behöver också böja fästvingarna på ett speciellt sätt, eftersom den "fantastiska innovation" som motor upphängningen innebär, är att den endast är upphängd i en o-ring som i sin tur "vingarna" vilar på.
Undrar hur den kunde bli s-märkt överhuvudtaget ?
Kan dessutom tillägga att plinten är av vanlig spånplatta och inte alls någon special högdensitiv träfiberplatta.
Om jag nu ska säga något positivt så är skivtallriken faktiskt gjord av glas och inte av spunnet socker.
Däremot är den lilla remskivan undertill gjord i äkta plastic.

Det som främst gör att Regan låter så bra är framförallt armen, lagret och skivtallriken av glas.
Motorn är väl också bra, men med den upphängningen förs fantasin iväg och landar hos en möjlig bengalisk taxiförares nödreparation av en VW med avgassystemet släpande i marken.
Engelsk Hifi när den är som bäst ?
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/01/28 :  23:24:31  Show Profile Send divander a Private Message
Jag håller med om att upphängningen ser lite suspekt ut. Men vad gör det, det fungerar ju alldeles ypperligt. Om ändå motorn har pajat så är det ju ingen tvekan på om det är värt att köpa uppgraderingskitet. Däremot tycker jag inte att det skulle vara självklart om den gamla hade fungerat.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/01/28 :  23:50:35  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Tack för hjälpen!
Man får väl bygga en ny plint då så allt blir bra!?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/01/29 :  01:14:44  Show Profile Send divander a Private Message
Det är inte säkert att det blir bättre. Det kan finnas en anledning (förutom att det är billigare) till at det just är spånskiva och inte något annat. I bland blir billigare lösningar bättre än de som är lite dyrare.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/01/29 :  01:27:41  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Jo det är sant, spånskiva är ofta ett rätt bra material.
OM MAN INTE SÄTTER SPIKES UNDER !!! ;-)
(Obs detta är en pik till alla mindre bemedlade som monterar metallkoner eller spikes under sin Rega. Spånskivan blir nämligen mycket skev då.)

Det som är tråkigt och förledande är hur det marknadsförs "högdensitiv träfiber skiva" bla bla.. och att man kan sälja och rekommendera sådant som metallkoner under skivspelaren.
Tänk om Volvo säljarna rekommenderade sina kunder att köra på fälgarna.
Passar bättre sådana personer som säljer studio högtalare från skåpbilar.
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/01/29 :  01:31:11  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
quote:
Originally posted by divander

Jag håller med om att upphängningen ser lite suspekt ut. Men vad gör det, det fungerar ju alldeles ypperligt. Om ändå motorn har pajat så är det ju ingen tvekan på om det är värt att köpa uppgraderingskitet. Däremot tycker jag inte att det skulle vara självklart om den gamla hade fungerat.

Ptja du har ju en synkronmotor som alltså matas med ansenlig växelström. Vad kan hända om remmen plötsligt går av ?

Många fingrar små...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000