HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Finns det olika Amplifix/Cdfix?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/01/26 :  11:39:34  Show Profile Send bernu a Private Message
Hej!

Jag skall köpa en amplifix och efter lite surfande så har jag sett att det finns lite olika varianter. Jag har ingen aning om det skiljer något på insidan men logon på framsidan är iallafall annorlunda...

Jämför själva(obs jag menar inte färgen utan titta uppe till vänster på logon så ser ni skillnaden:




detta kan ju ses som en löjlig liten petitess men man blir ju alltid nyfiken...

/björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/01/26 :  12:00:54  Show Profile Send Gebex a Private Message
Det finns olika versioner av CD-fix. Den som är svart på bilden är den äldre versionen. Det som jag tror skiljer sig är: metallen i locket som är stål och som har bytts ut mot aluminium. Detta gjordes eftersom den gamla modellen kunde börja vibrera av magnetism som uppstod av transformation. Transformator byttes även ut (det skall man få byta ut utan extra kostnad). Sedan skiljer sig fjärrkontrollen. Jag vet inte om den gamla modellen klarar av cd-text. Det gör den nya.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/01/26 :  13:54:04  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jo det finn slite varianter på Amplifix också. Nånting med olika kondingar. Kolla tidigare trådar här på forumet så kanske du får klarhet. Är det viktigt?

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/01/26 :  15:49:17  Show Profile Send Gebex a Private Message
Ooops

Jag märkte just att jag inte hade tittat på frågan ordentligt.
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2003/01/26 :  18:20:41  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:
Originally posted by Gebex

Det finns olika versioner av CD-fix. ........
Det som jag tror skiljer sig är: metallen i locket som är stål och som har bytts ut mot aluminium. Detta gjordes eftersom den gamla modellen kunde börja vibrera av magnetism som uppstod av transformation. Transformator byttes även ut (det skall man få byta ut utan extra kostnad). Sedan skiljer sig fjärrkontrollen. Jag vet inte om den gamla modellen klarar av cd-text. Det gör den nya.


Min Cdfix är ganska tidig, serienummer 195. Den har nya loggan och klarar cd-text.
Trafon byttes gratis pga brum, blev då knäpptyst. En bra maskin.
/ K

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/01/26 :  22:41:39  Show Profile Send bernu a Private Message
Det är väl egentligen inte så viktigt, jag kommer fortfarande att köpa amplifixen men man blir ju nyfiken...

Jag hämtar förhoppningsvis amplifixen i veckan så då blir det fest här hemma :)

Tack för hjälpen och om det är någon som vet något mer om modellerna så meddela mig gärna...

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/27 :  09:57:45  Show Profile Send Knoppen a Private Message

Är det möjligtvis så att äldre CD-fixar har Burr Brown PCM1702 DAC:ar och de nyare har PCM1704?

Jag har nämligen hört om olika personer som sagt att CD-fix har haft dessa olika DAC:ar i sina apparater.


/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2003/01/27 :  10:39:39  Show Profile Send markih a Private Message
Det verkar som 1704 k hela tiden, annars ingen uppsamplingsmöjlighet.

Kolla också http://www.bladelius.com/SAT/cdfix.htm

markih
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/01/27 :  10:56:27  Show Profile Send markku a Private Message
Det som står på papperet eller online är en ting, verkligheten kan vara annan. Jag har också fått privat email, där en forumist hadde hittat en annan DAC än 1704K. Vad tur på min CDFix med serienummer 188 sitter denna inne.

Annars ser utveckling av CDFix så här ut:



TYvärr kunde jag inte fotografera min spelare då jag öppnade den i januari 2000, efter modifikation hos BDG.

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/27 :  10:57:13  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by markih

Det verkar som 1704 k hela tiden, annars ingen uppsamplingsmöjlighet.

Kolla också http://www.bladelius.com/SAT/cdfix.htm



Det kan inte möjligen vara så att siten inte uppdaterats på länge. För jag tycker nog att den sett sån ut dem senaste åren. MvhKristofer
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/27 :  11:31:14  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by markih

Det verkar som 1704 k hela tiden, annars ingen uppsamplingsmöjlighet.

Kolla också http://www.bladelius.com/SAT/cdfix.htm


Konstigt, för det var någon som hade 1702 i sin spelare, det kanske var en av de allra tidigaste spelarna? Eller så har han helt fel. Det kanske är 1704 i alla?
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2003/01/27 :  11:31:24  Show Profile Send x2000 a Private Message
hi
kan inte nå'n på Bladelius,
för ni besöker säkert HiFiForum.nu,
hjälpa oss så vi får klarhet i det här
vilka "daccar" sitter i fixen
finns det olika varianter...
mvh
thomas cdfix-ägare
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/01/27 :  11:32:48  Show Profile Send bernu a Private Message
Är det någon som vet något mer om Amplifixen då? Jag läste att han fick betsälla specialltillverkade kondingar från RIFA så dessa bör väl vara samma eller?

StefanB: Vet du något mer konkret vad som ändrats?

Jag är helt övertygad om att amplifixen kommer att funka kanon hemma hos mig men samtidigt kan det vara bra om man kan stöta å andra versioner tex när man provlyssnar i butiker.

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/01/27 :  17:01:26  Show Profile Send bernu a Private Message
Jag skickade ett mail till bladelius så får vi se om dom svarar.

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/01/27 :  21:16:46  Show Profile Send K-man a Private Message
Då satsar jag på att du får svar från Hificonsult....

...och som lite extra fart i tankarna.... så har jag för mig att det finns olika djup på lådorna....

\\K-man
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/01/27 :  21:35:38  Show Profile Send markku a Private Message
Inte bara djupet, men också perforering av lådans top är annorlunda, vad jag minns Ove hos HC berättade (någonting jag kunde själv se i augusti 2000). Min Amplifix med serienummer 0042 är 372mm djup, medan Bladeius sajt uppger djupet 435mm.

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

jesper
Member

121 Posts

Posted - 2003/01/28 :  02:12:06  Show Profile Send jesper a Private Message
Här är en bild med locket av på en nyare CDFix (köpt första kvartalet 2002):



Extra högupplösande version för er med bredband eller mycket tålamod: http://clubfilth.dyndns.org/Hifi/CDFIX-hires.jpg.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/01/28 :  07:47:03  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by Gebex

Det finns olika versioner av CD-fix. Den som är svart på bilden är den äldre versionen. Det som jag tror skiljer sig är: metallen i locket som är stål och som har bytts ut mot aluminium. Detta gjordes eftersom den gamla modellen kunde börja vibrera av magnetism som uppstod av transformation. Transformator byttes även ut (det skall man få byta ut utan extra kostnad). Sedan skiljer sig fjärrkontrollen. Jag vet inte om den gamla modellen klarar av cd-text. Det gör den nya.



Nu är det väl så att den som är på bilden är en svart amplifix och inte en cdfix !!!!!!!!!!!!!!!

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/01/28 :  08:41:56  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag blev senare i tråden medveten om att jag svarat på fel fråga.



quote:
Originally posted by Larsho

quote:
Originally posted by Gebex

Det finns olika versioner av CD-fix. Den som är svart på bilden är den äldre versionen. Det som jag tror skiljer sig är: metallen i locket som är stål och som har bytts ut mot aluminium. Detta gjordes eftersom den gamla modellen kunde börja vibrera av magnetism som uppstod av transformation. Transformator byttes även ut (det skall man få byta ut utan extra kostnad). Sedan skiljer sig fjärrkontrollen. Jag vet inte om den gamla modellen klarar av cd-text. Det gör den nya.



Nu är det väl så att den som är på bilden är en svart amplifix och inte en cdfix !!!!!!!!!!!!!!!

Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/01/28 :  09:18:23  Show Profile Send bernu a Private Message
Vi har väl vid det här stadiet klargjort att cdfix helt klart skiljer sig på ett antal punkter mellan de olika versionerna

markku: du nämner olika djup på lådan. Det låter ju rätt skumt att dom har valt att bygga olika lådor det borde ju kosta massor att byta...

Har någon testat att titta in i en ny och en "gammal" amplifix och hittat något som skiljer? det kanske är så att någon på forumet skulle kunna fota så kansk vi hittar något...

Finns det ingen säljare som känner till något om detta?

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/01/28 :  09:22:18  Show Profile Send markku a Private Message
Jesper,

Riktig fantastiskt, att du ville fotografera interiör till den nya CDFixen. Hoppas, att du inte blir förbannad då jag använde ditt foto för att illustrera min lilla undrande fråga:

Vad skulle jag tänka om faktum, att på min spelare finns endast tre styck av dom fem blåa "burkar" längs vänstra kant av printkort. Vad heter dom förresten? Har någon annan öppnat sin CDFix efter modifikation av trafo?

Det vore intressant att lyssna dom tre versionerna sida vid sida. Vidare: ni ser väl att numera har flera små komponenter uppe på kortet blå färg. Helt OK; producenterna har ju rätt att ändra design (utan att göra stort nummer ut av detta).


mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/01/28 :  10:30:58  Show Profile Send Jadde a Private Message
Färgen tyder nog bara på att de har bytt märke av kondensatorer, Philips kanske?
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2003/01/28 :  14:31:32  Show Profile Send x2000 a Private Message
hej

markuu skrev: Vad skulle jag tänka om faktum, att på min spelare finns endast tre styck av dom fem blåa "burkar" längs vänstra kant av printkort. Vad heter dom förresten? Har någon annan öppnat sin CDFix efter modifikation av trafo?

jag har öppnat min cdfix #260 med moddad trafo och den ser precis ut som din.
det sitter två 1704 daccar i den
mvh
thomas
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/01/28 :  15:17:12  Show Profile Send markku a Private Message
quote:
Originally posted by bernu

markku: du nämner olika djup på lådan. Det låter ju rätt skumt att dom har valt att bygga olika lådor det borde ju kosta massor att byta...

/Björn



Bernu,

Jag mätade nettodjupet av själva lådan, utan sfäriska volympot. Säkert fel, skall kolla detta om igjen.

Någon med nyare Amplifix: har du ett måttband till hands?

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/28 :  17:48:53  Show Profile Send Niclas a Private Message
380mm djup ( exl. volymratt & kontakter ) är min med tillverkningsnummer 1023.
Mvh
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/01/29 :  18:20:03  Show Profile Send bernu a Private Message
Tyvärr kan jag inte mäta själv eftersom jag inte fått hem min amplifix än. Jag hoppas dock att jag kan hämta den i nästa vecka...

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000