Author |
Topic  |
|
putte75
Starting Member
3 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 12:59:44
|
Funderar på att göra ett inköp av en ny förstärkare + högtalare. Mina funderingar kretsar kring Denon PMA-1055 alternativt PMA-1500R samt högtalare B&W CDM1 NT stativhögtalare. Då jag är något av en rookie i hifi, så undrar jag om detta är en bra kombination eller skall man välja stativare som Dynaudio Audience 42. Det jag är ute efter är så mycket välljud som möjligt för pengarna, smärtgränsen ligger kring 20.000:-. Kom gärna med förslag samt kommentarer kring detta så att jag kan göra ett bra köp!
Mvh /Patrik |
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 13:28:59
|
Jag kanske kan hjälpa dig lite. Jag har själv lyssnat en hel del på CDM 7 NT, det är inte stativarna men mina intryck av dom borde stämma något sånär ändå.
Jag tycker absolut inte att du ska köra denon till CDM1 NT. Jag tycker att denon och b&w inte alls matchar varandra. Det blir för ljust och jobbigt. Om du måste köra nåt från hifiklubben så passar nad silverline mycket bättre. Kan tänka mig att Marantz inte är helt fel till heller.
Om du vill köra nåt som inte nödvändigtvis måste vara från hifiklubben så kan kanske audio analogue puccini, Vincent 236 eller 233, primare A20(har jag för mig den heter) eller primare 30.1, rega och cyrus kan vara nåt som är värt att kolla upp. Det bästa är att låna hem CDM1 NT:orna från hifiklubben och sen låna en bunt stärkare och se vad som låter bäst.
Jag tror att CDM NT serien och denon är en av de sämre kombinationer du kan få ihop, men det är i mina öron och det kan hända att du tycker annorlunda |
Give me my medal because I bleed for it. |
 |
|
Basnarkoman
Member

75 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 13:50:01
|
Whatever you do, köp inte nån förstärkare som kostar <10000 kr. IMO så är tumregeln att förstärkaren ska kosta runt det dubbla av vad högtalaren kostar. Det är ingen idé att köpa en högtalare för 10000 och förstärkare som kostar mindre än det. |
www.svsubwoofers.com |
 |
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 14:00:14
|
quote: Originally posted by Basnarkoman
Whatever you do, köp inte nån förstärkare som kostar <10000 kr. IMO så är tumregeln att förstärkaren ska kosta runt det dubbla av vad högtalaren kostar. Det är ingen idé att köpa en högtalare för 10000 och förstärkare som kostar mindre än det.
Håller helt med! Man får enormt mycket för pengarna om man går från en förstärkare på en 9000 -10 000kr och upp till en som ligger runt 20 000krs strecket. Värt varenda krona!
Förstärkare/högtalare matchningen är bland det viktigaste i ett system tycker jag, så lägg därför ner extra mycket tid på detta och gärna ett par slantar mer än vad du tänkt dig på förstärkaren. |
 |
|
Peter_Å
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 05:17:10
|
Om du kan kan tänka dig begagnade högtalare.. jag använder själv ett par B&W Matrix 805, föregångare till Nautilus 805. De låter betydligt bättre än CDM 1 NT. Rappare och mer dynamisk bas och bättre diskant. Borde gå att köpa för c:a 5000 kr begagnat (c:a 16 000 kr nypris)! |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 11:34:40
|
Whatever you do, köp inte nån förstärkare som kostar <10000 kr. IMO så är tumregeln att förstärkaren ska kosta runt det dubbla av vad högtalaren kostar. Det är ingen idé att köpa en högtalare för 10000 och förstärkare som kostar mindre än det.
Wow, det går tvärt emot mina egna tankar kring hifi. Visst ska högtalarna kosta mer än förstärkaren!? Ställ upp 15' förstärkare + 5' högtalare, jmf: 15' högtalare + 5' förstärkare,, jag skulle tippa på att den senare konfigurationen lät bäst överlag. Eller?
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 11:56:47
|
quote: Originally posted by henricsson
Wow, det går tvärt emot mina egna tankar kring hifi. Visst ska högtalarna kosta mer än förstärkaren!? Ställ upp 15' förstärkare + 5' högtalare, jmf: 15' högtalare + 5' förstärkare,, jag skulle tippa på att den senare konfigurationen lät bäst överlag. Eller?
Jag har precis provat att köra Audiovector m3 signature med en stärkare för 6000kr och sen byta till en stärkare för 15 000kr. Skillnaden var enormt stor. Och audiovector är ändå kända för att spela bra med lite "sämre" grejer. Tar man sen en högtalare som monitor audio gold 10 så är skillnaden ännu större. Jag skulle vilja säga att man är smått korkad om man kör 15 000krs högtalare med en stärkare för en 4000-5000kr. Varför ha så dyra högtalare om man inte vill höra vad dom går för... |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 12:08:34
|
Visst låter det alltid bättre med en dyrare (bättre) förstärkare, jag tror dock att man får mer ljud / krona om man satsar på högtalarna. Obejktivt kan man ju jämföra verkningsgrad, signal/brus-förhållande som torde visa mycket större avvikelser hos högtalarna kontra förstärkare. Även mitt subjektiva omdömme säger högtalare inte förstärkare.. Men smaken är juh som baken 
|
|
Edited by - henricsson on 2003/01/27 12:17:00 |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 12:54:33
|
Ojojoj! Jag förmodar att det är din egen tumregel. Jag har testat förstärkare som förvränger ljudet mindre, till en hundradel av kostnaden jämfört med dyrare förstärkare.
Att priset på en produkt är en kvalitetsfaktor har jag inte kunnat finna belägg för i stora drag. Jag hade denna debatt förut och den vill jag gärna slippa ta om, du kan gärna läsa i den gamla tråden. Där: http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=7524&SearchTerms=rotel, och där: http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=7438
Det är tämligen enkelt att hitta en förstärkare som förvränger ljudet mycket lite. Det går att hitta både vanliga integrerade och hembioförstärkare som är bra eller bättre än dyrare slutsteg. Det beror även på hur mycket effekt man behöver, det är viktigt.
Om man istället jämför högtalare så skiljer de sig i ljudet tämligen påtagligt. Om man öker priset från 5000 till 10000 så brukar de kunna spela något starkare innan det börjar rassla, och med bättre utsräckning nedåt i frekvens. Det finns förstås undantag i och med att högtalarmarknaden är nerlusad av riktigt usla högtalare. Det gäller bara att hitta de som är bra och som man trivs med.
/Johan
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 14:28:37
|
quote: Originally posted by putte75
Funderar på att göra ett inköp av en ny förstärkare + högtalare. Mina funderingar kretsar kring Denon PMA-1055 alternativt PMA-1500R samt högtalare B&W CDM1 NT stativhögtalare. Då jag är något av en rookie i hifi, så undrar jag om detta är en bra kombination eller skall man välja stativare som Dynaudio Audience 42. Det jag är ute efter är så mycket välljud som möjligt för pengarna, smärtgränsen ligger kring 20.000:-. Kom gärna med förslag samt kommentarer kring detta så att jag kan göra ett bra köp!
Mvh /Patrik
Hej Patrik!
Jag var och jämförde en hel del B&W-högtalare för några veckor sedan. Då lyssnade jag även på Nautilus 805 och CDM1 NT. Jag tyckte personligen att CDM1 NT lät bättre än Nautilus 805. De som var med vid lyssningen tyckte också likadant. Det som var den stora skillnaden var att B&W tycks ha försökt få Nautilus 805 att låta större än vad den är. Priset blev en fylligare, men samtidigt lite bunpig bas som ändå inte går djupt. Då kändes CDM1 NT betydligt mer neutral i klangen. Totalt sett blir det lite ljus klang eftersom den lägsta basen fattas, men i längden känns det bättre än att ha Nautilus 805 med sin bumpiga bas. I mellanregister och diskant upplevdes de vara ganska likvärdiga, svårt att säga om den ena elle andra var bättre.
Med en förstärkare som låter neutral och med låg förvrängning torde ljudet bli mycket trevligt. T ex Harman Kardon har prisvärda förstärkare med låg förvrängning och "lagom" med effekt för dessa högtalare. Finns många andra också.
/Johan
|
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 15:24:20
|
Instämmer med knoppen, jag var spekulant på ett par CDM1:or för dryga året sedan.. Sneade in på DIY-spåret ist.  Jag gillade dem starkt, testade dem med en marantz reciever först, sedan med NADs C370, den senare kombon lät bäst. Lite vasst ljud kanske.
När jag sen lämnade in min cdspelare innan jul så passade jag på att lyssna på 805:orna med Classé kringutrustning. Sen med NADs S200.. Trots sitt pris (drygt 7000kr högre) favoriserade jag ändå CDM1:orna. Jämförde 805:orna med Dali's grand coupé, där drog iaf 805:orna längsta strå´t.
|
|
Edited by - henricsson on 2003/01/27 15:25:06 |
 |
|
Basnarkoman
Member

75 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 16:50:08
|
henricsson:
quote: Ställ upp 15' förstärkare + 5' högtalare, jmf: 15' högtalare + 5' förstärkare,, jag skulle tippa på att den senare konfigurationen lät bäst överlag. Eller?
Svårt att säga. Med 15 k stärkaren så vet du att dina 5k högtalare verkligen visar vad de går för, kontra 15 000 högtalare med en 5k stärkare. 15 k högtalarna kommer inte visa upp vad de går för, och det är då ingen idé att ens ha dem. Därför tycker jag att det behövs en bra stärkare för att utnyttja högtalarens potential. Och som det är nu, så är det ungefär så att om högtalaren kostar x, så kostar en passande förstärkare runt 2x.
knoppen:
quote: Jag förmodar att det är din egen tumregel
Jag skrev väl IMO?
Heh, a förvränger ljudet mindre. Har otroligt liten betydelse för mig i alla fall eftersom man har aldrig hört hur låten eller soundtracket låter "egentligen". Det går egentligen inte, i filosofisk mening, höra "hur det låter egentligen". Annars får du gärna förklara hur. Med "spelar bättre", menar jag avslappnat, detaljerat, med kontur, torrt, mjukt, med värme, kraftfullt, oansträngt, luftigt och 3d... med mera.
Förvränger ljudet är totalt oväsentligt för mig i alla fall, Viktigast är bara att det låter bra, inte "så nära originalet som möjligt". Ingen har facit i handen, inte ens personen som spelat in skivan, så enligt mig är hela den teorin rent tjurlort.  |
www.svsubwoofers.com |
Edited by - Basnarkoman on 2003/01/27 16:53:47 |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 19:25:58
|
Svårt att säga. Med 15 k stärkaren så vet du att dina 5k högtalare verkligen visar vad de går för, kontra 15 000 högtalare med en 5k stärkare. 15 k högtalarna kommer inte visa upp vad de går för, och det är då ingen idé att ens ha dem. Därför tycker jag att det behövs en bra stärkare för att utnyttja högtalarens potential. Och som det är nu, så är det ungefär så att om högtalaren kostar x, så kostar en passande förstärkare runt 2x.
De kommer kanske inte visa vad de går för, (är det det du har dina högtalare till?) det kommer låta bättre överlag! Tror du på allvar att en ex. black diamond med amplefix skulle kicka Avantek 9 med NADs C370?? Aldrig.
Jag säger "max" halva högtalarkostnaden till förstärkare. Har aldrig pratat med någon som påstått att förstärkaren är viktigast förut.. Men man får väl tycka vad man vil..
|
|
 |
|
Basnarkoman
Member

75 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 19:48:33
|
quote: Tror du på allvar att en ex. black diamond med amplefix skulle kicka Avantek 9 med NADs C370??
Vet ej, däremot har du ett par högtalare som du inte använder till fullo, om du kör Avantek 9 med en C370. Jag skulle kunna tänka mig att Black Diamond skulle knäcka den.
Om man ska köpa bra högtalare, då ska man ha en ordentlig förstärkare oxå. |
www.svsubwoofers.com |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 19:52:24
|
Men det gäller att lägga pengarna på rätt ställe. Ingen kan övertyga mig att ett system där förstärkaren kostar dubbelt så mycket som högtalarna låter bättre än vice versa. Om du inte skulle kunna motivera varför förstärkaren är viktigare än högtalarna.
|
|
 |
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 19:54:29
|
black diamond är en rätt billig högtalare som du kan nå mycket långt med med bra utrustning om du ser till vad den kostar. Håller med basnarkoman |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
 |
|
Basnarkoman
Member

75 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 20:14:30
|
quote: du inte skulle kunna motivera varför förstärkaren är viktigare än högtalarna
En mycket bra förstärkare har lättare att ge ut välljud genom en hyfsad högtalare, än en hyfsad förstärkare ge ut välljud genom en mycket bra högtalare. Vad spelar det för roll om högtalaren är skitbra, om den bara pumpas med hyfsad välljudande kraft? Det säger sig självt.
Anledningen till detta är att priset på en förstärkare är väsentligt mer, för att komma till samma nivå av välljud, jäntemot en högtalare.
Tex om man ska driva en CM2:a, så passar det utmärkt med tex NAD S300, jämfört med att driva den med en NAD C370. NADen har inte tillräckligt med välljud för att CM2:an ska visa vad den går för.
Jag vet inte hur jag ska försklara det enklare. |
www.svsubwoofers.com |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 21:01:12
|
Högtalaren är den svagaste länken, jag ger mig inte. Läs knoppens länktips högre upp.
Men om du kopplar in ex NAD C370 till ex. en;
 Har jag mycket svårt att tro att din konfiguration spelar trovärdigare.
Tror mig aldrig ha hört ett par "osynliga" högtalare i 5-10' klassen. |
|
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 21:08:54
|
quote: Originally posted by s.m.f
black diamond är en rätt billig högtalare som du kan nå mycket långt med med bra utrustning om du ser till vad den kostar. Håller med basnarkoman
Har du lyssnat på båda modellerna? Förstår inte hur du kan tycka att BD är bättre än avantek 9.. Tycker den senaare är den bästa dem gjort. Har ägt ett par BD och där var ingen precision, ljudet kom från högtalarna.. Dålig ljudbild. Var kul i början men man tröttnade snabbt. Men avantek9 däremot, den tycker jag är en kompetent fullregister högtalare som man kunde spela ordentligt högt utan att man blev trött. Vi testade både med en sunkig mikrostereo som något mer kvalificerat, båda lät bra. Den senare uppenbarligen bättre, men det blev ingen revolution vid lågt ljudtryck.
Nåja, ni verkar vara inne på ett annat spår än mig. Får väl ge mig.
|
|
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 09:01:49
|
quote: Originally posted by Basnarkoman knoppen:
quote: Jag förmodar att det är din egen tumregel
Jag skrev väl IMO?
Heh, a förvränger ljudet mindre. Har otroligt liten betydelse för mig i alla fall eftersom man har aldrig hört hur låten eller soundtracket låter "egentligen". Det går egentligen inte, i filosofisk mening, höra "hur det låter egentligen". Annars får du gärna förklara hur. Med "spelar bättre", menar jag avslappnat, detaljerat, med kontur, torrt, mjukt, med värme, kraftfullt, oansträngt, luftigt och 3d... med mera.
Förvränger ljudet är totalt oväsentligt för mig i alla fall, Viktigast är bara att det låter bra, inte "så nära originalet som möjligt". Ingen har facit i handen, inte ens personen som spelat in skivan, så enligt mig är hela den teorin rent tjurlort. 
Hej Basnarkoman!
Vad betyder IMO? (jag har noll koll )
Jag kan gärna förklara hur, men Mårten Kihlberg har skrivit en mer noggrann förklaring om det här: http://www.lts.a.se/artiklar/FE-lyssning.pdf. Hur man gör finns beskrivet här: http://www.sonicdesign.se/amptest.htm. Om det inte verkar som om det inte ger svar på din fråga, kan jag gärna svara vidare sedan igen.
Vid alla tester som jag gjort och det varit medlyssnare som tidigare inte varit med om testmetoden, så har de alltid föredragit den förstärkare med den lägsta förvrängningen. T ex testade vi en gång några mycket bra rörslutsteg (monoblock), och ägaren var lyrisk över ljudet innan lyssningstestet. Efter lyssningen så konstaterade han att de inte var så bra och att han egentligen föredrog ett "renare" ljud. Men utseendet var coolt, så jag tror att han har dem kvar fortfarande.
Med förstärkare som knappt förvränger ljudet hörbart alls så brukar det låta så som du beskriver bra ljud; jag lånar din egen text eftersom den var så bra!: "avslappnat, detaljerat, med kontur, torrt, mjukt, med värme, kraftfullt, oansträngt, luftigt och 3d... med mera".
Med förstärkare som förvränger ljudet brukar det i förstorade ordalag låta; grötigt, trött, odetaljerat, odynamiskt, vasst, dovt, bumpigt, tunt, m m. Ibland inte alla "ord" eftersom flera av dem inte uppträder samtidigt.
Jag tror att du och jag egentligen vill ha ljudet ungefär likadant. Det låter så på din beskrivning i alla fall. Jag antar att du inte heller vill ha en förstärkare som alltid låter vasst t ex. Då kommer ju nästan alla dina skivor att låta vasst (eller byt ordet till valfritt ord som du inte vill att det ska låta), men kanske ett fåtal kommer ändock att låta bra tack vare någon slags lyckosam kombination av inspelningstekniska fel. Men du är antagligen ändå inte nöjd med ljudet eftersom de flesta skivorna plågar dig med det vassa ljudet som orsakats av förstärkaren. Med förstärkare med mycket låg förvrängning, kommer skivornas olika karaktärer komma fram tydligare, det kommer heller inte jämt att låta vasst. Ungefär så menar jag.
Hoppas att det gav åtminstone något i alla fall.
Hälsningar Johan L
P.S. Jag är också en basnarkoman, min granne ovanför gillar det inte! D.S.
|
 |
|
Niclas
Member

587 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 09:21:58
|
IMO= In my opinion Mvh |
 |
|