HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nya CD-priser?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/01/26 :  19:36:09  Show Profile Send dax a Private Message
Jag läste Metro häromdagen. Där fanns en intervju med VD'n för SONY i Sverige.
Han citeras: "Kanske når man bättre lönsamhet om man sänker priserna".

Vidare säger han: "Vi måste bli bättre på att prissätta skivor. Det kan ju faktiskt vara så att en del skivor är för dyra och en del är för billiga."

Det sista citatet kommer efter en redovisning om att försäljningen av billiga skivor har ökat markant jämte att de dyra 200-kronorsskivorna inte är fullt så populära längre!

Först hoppades jag att herrar skivbolagsbossar hade fått upp huvudet ur sanden och insett att en moderatare prissättning av skivorna skulle gynna alla. Men så kanske inte är fallet, ty jag gillar inte det andra citatet!

Do not stagedive at home alone!

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/01/26 :  20:31:33  Show Profile Send n/a a Private Message
Positivt att någon äntligen har insett sambandet mellan pris och volym... När dom nu har dessa fakta så är det knappast troligt att dom höjer priserna på några skivor, det skulle vara väldigt ologiskt. Att sänka priserna är också bästa sättet att motverka piratkopiering.

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

hanis
Member

163 Posts

Posted - 2003/01/26 :  20:33:59  Show Profile Send hanis a Private Message

Att dom äntligen börjar fatta att det inte går att höja priserna längre.
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/01/26 :  20:38:11  Show Profile Send joakim a Private Message
Det var länge sedan jag köpte en fullprisare. Man drar sig liksom för att betala 209:-.

Lagom pris på en ny CD tycker jag är kring 130-150:- för att sedan dala ner mot "Nice price"-kategorin.

Enstaka specialer kan få kosta mer...
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/01/26 :  21:01:36  Show Profile Send dax a Private Message
I början av Cd-eran kunde man ju tänka sig att köpa en skiva olyssnad från en grupp man i vanliga fall tyckte om. Så är inte fallet med dagens priser.

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/26 :  21:40:43  Show Profile Send brumel a Private Message
200 spänn. Vem köper en sån när den finns på nätet för 159 kr eller lägre.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/01/26 :  21:42:44  Show Profile Send drkim a Private Message
Jag läste i Computer Sweden för ett tag sedan, att forskare i USA kommit fram till att det enda sättet att få bukt med piratkopiering och nedladdade Mp3 osv. är att sänka priserna på cd-skivorna i butik - den nivå de kommit fram till låg på mellan 5-6 dollar/skiva (Alltså mellan 40 och 50 surt förvärvade svenska kronor) för en ny skiva - för att sedan sjunka.

Jag skulle lätt köpa 10 ggr så mycket skivor om nivån låg där .

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2003/01/27 09:53:27
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/26 :  21:55:39  Show Profile Send brumel a Private Message
Ja jag vet inte vem som säljer mest just nu. Alltså fullängdare. Hur mycket? Jag är helt övertygad om att artister på 80-talet som Madonna, U2, Michael Jackson sålde mycket mer trots att media har en större genomslagskraft nu.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/01/27 :  01:01:24  Show Profile Send yalpa a Private Message
Skulle alla skivor kosta mellan 60-100kr, då hade jag lätt lagt 4-500kr i månaden på skivor. Då känns det som att man får en fin skivsamling för pengarna. Som det är nu så väljer många (även jag delvis) att helt skita i skivsamlingen eftersom de ändå inte kommer nånvart, de hittar en annan hobby som ger mera bang for the buck.

En grej undrar man dock: har inte ansvariga i skivbranschen minsta lilla kunskap inom företagsekonomi och mänsklig psykologi? De verkar vara så jävulskt korkade att man vill bara börja gråta. Jag ser noll vilja att möta nya konkurrerande "saker". Jag talar då inte om mp3, utan annat, som dataspel, nya TV-program etc., allt som kan få en att sänka eller stänga av musiken och göra nåt annat. Numera behövs musiken bara som bakgrundsbrus, därför duger mp3, skivor är bara jobbiga att byta.

Jag har aldrig nånsin hört någon representant för skivbranschen prata om ovanstående saker. De bara klagar på mp3, men försöker inte se "the big picture". Kanske är de omedvetna om detta eller så är mina spekulationer felaktiga, vad tror ni
Go to Top of Page

escape
Avdelning: meningslöst vetande

247 Posts

Posted - 2003/01/27 :  01:11:24  Show Profile Send escape a Private Message
Låter som en bra analys yalpa. Jag är t ex den enda i min vänskapskrets som "lyssnar" på musik. Alla andra har den just som "bakgrundsbrus", de är mao störtnöjda med mp3formatet...
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2003/01/27 :  21:53:50  Show Profile Send 10 a Private Message
quote:
Vi måste bli bättre på att prissätta skivor. Det kan ju faktiskt vara så att en del skivor är för dyra och en del är för billiga.
En uppenbar fråga: vilka skivor tycker snubben är för billiga?!
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/01/28 :  08:20:36  Show Profile Send Wintermute a Private Message
I den evigt pågående diskussionen om priset på CD brukar jag och de i min omgivning komma fram till en insikt (ja, vi kommer faktiskt fram till samma insikt flera gånger; inte för att vi glömt isiktem mellan gångerna men... ). Den insikten kan kort sammanfattas som att CD-köparna inte är en homogen grupp, utan i huvudsak kan delas upp i tvenne grupper:

1. Köper < 10 skiver per år; typiskt storsäljande skivor. Satsar på säkra kort. Tämligen okänslig för priset.

2. Köper > 50 skivor per år; en del storsäljande, mycket 'smala artister' (nej, jag menar inte med nödvändighet Iggy Pop ). Kostnadskänslig. Beredd att ta risker.

Kategori 1 kommer troligen att vara den kategori som fortsätter handla i skivbutikerna (som därför får ett allt mer slätstruket sortiment).
Kategori 2 kommer troligen att vara den som handlar på näthandlar et c.

Vidare slutsatser har vi inte kommit till...

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/01/28 :  08:24:26  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag undrar om han menar att skivor med klassisk musik är för billiga. Jag betalar ca 99 kronor
för klassisk musik på www.amazon.de + porto. När man jämför med att nya klassiska
SACD skivor kostar 260 - 280 kr tycker jag att det är på tok för mycket. Jag köper musik bara
om de kostar 99 kronor. Dessa skivor är av kända märken som Deutsche Grammophon, EMI , RCA
osv.

Är verkligen rädd om skivbolagen börjar tycka att klassisk musik är lyx och att folk som handlar
sådana har råd. Har läst att intresset för klassisk musik sjunker och att det är mest äldre som
är intresserade.

Kan rekommendera att skaffa The Penguin Guide to Compact Disks för klassisk musik. I den har
dom tagit fram pärlorna och gett betyg för inspelningarna.
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/01/28 :  09:11:01  Show Profile Send KC a Private Message
Hur priskonkurrerar man med "gratis"?

Däri ligger det stora problemet för skivbolagen. Missförstå mig rätt. Standardpriset är på tok för högt. Prishöjning sker oftare på skivor än de mesta annat. Skivbolagen får skylla sig själva lite (mycket?).

I praktiken ser jag på saken lite annorlunda. Det stora prisproblemet ligger i butikerna, för online är ju fullpris nåt helt annat, eller hur? Glöm inte heller sedan våran trevliga svenska moms på 25% (det är 50 av de där 200). Så vad skall priset vara för att konkurrera med stöld? Ärligt talat tror jag inte att en sänkning till 50 kronor per skiva skulle göra så stor skillad. Det stora majoriteten brukar musik så som yalpa beskrev, dvs. bakgrundsmusik. De har inget intresse av att gå till en skivaffär för att köpa skivor, att samla på skivor, eller att aktivt lyssna på musik. Varför skulle de spendera hyllplats, pengar och tid på något som inte är mycket billigare, enklare och bekvämare än mp3? Jag kan redan se ursäkterna framför mig, "jag har 18000 mp3 filer, det fattar du väl att jag inte har råd med att ha som skivor. En skiva för 50 spänn är alldeles för dyrt". Jag inser självklart att nästan ALLA här, på detta forum, skulle köpa mycket mer skivor om priset var lägre, men hur stor skillnad gör vi dumma audiofiler?

Jag vet inte vad lösningen är, men att ladda ner illegala mp3 filer är inte lösningen. Inte heller lägre priser, även om det skulle lindra en hel del. Jag tror inte det är så enkelt som ni verkar tro, det finns andra faktorer än priset involverat.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000