Author |
Topic  |
|
BluesBoy
Member

160 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 23:04:56
|
Fick i helgen lyssna på lite olika saker. Bland annat en anläggning med Wilson Benesch ACT One för 95 lakan. Den var kopplad till MF's stora integrerade för 30 000 och deras cd för 16. Sedan fanns det en skivspelare också. En Nottingham Analogue som såg dyr ut. Lät det bra? Inte det minsta. Jag lade på en av mina skivor, det lät inte roligt alls. Det spelades vinly och jag blev inte imponerad. Jag börjar allvarligt få starka fördommar mot High End. Det spelades även på ett par Mårten Design, fast på Thule elektronik, det lät inte heller bra. Det enda som lät någorlunda var Monitor Audio's Gold 10 tillsammans med Thule grejorna. Jag vet inte, jag börjar som sagt tröttna. Kanske har jag tröttnat på själva prylhysterin, kanske har jag blivit uttråkad. Men faktum är att jag hellre lyssnar på musik i mina lurar än i mitt system. För så fort jag slår igång det så tänker jag, man kanske skulle uppgradera med den kabeln, eller ett nytt försteg eller kanske en annan cd. Sedan får man lyssna på en massa grejor och i princip allt låter trist... Vad har hänt? Jag vill ju njuta av mina skivor, jag älskar musik, det är en del av mitt liv. Så kära forumdeltagare kan ni komma med råd?
|
Edited by - BluesBoy on 2003/01/28 12:13:38 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 23:14:42
|
Kan bara säga att så har jag upplevt det oxå till jag sprang in i en butik som hade vad jag ville ha vet ej om jag ska tala om vad jag sprang på pga att det kanske inte passar dig. men det är bra då vet jag att nottingham spelarna inte är så bra har varit lite nyfiken på dem.
mikael |
www.selleri.de
|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 23:19:00
|
det händer tyvärr väldigt ofta att man hör dyra anläggningar som låter skräp inte direkt stimulerande då när man vet att man inte ens har råd med det som låter skräp =)
och hepcat jag tror inte du ska vara så snabb att avfärda nottingham spelarna jag vet ett par som sitter VÄLDIGT nöjda med dom... |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 23:21:56
|
jo det är de säkert men vad jag vet så finns det inga här i stan eller i närheten plus att jag har en ny spelare på väg hem nu. :)
Mikael |
www.selleri.de
|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 23:24:07
|
jasså? en 12:a eller??? |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2003/01/26 : 23:30:26
|
japp en LP12a ev sen 92 tidig 93 års modell med Cirkus updatering. klarar knappt att vänta på den. Skulle iofs vara kul att jämföra den med en Nottingham om tillfälle ges någon gång.
mikael |
www.selleri.de
|
 |
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 08:51:38
|
quote: Fick i helgen lyssna på lite olika samer.
Jag har bott i Norrbotten från och till sen 1985 så jag förstår problemet.  
Nåja, allvarligt talat så förstår jag precis det här med att dyrt inte alltid låter engagerande, utan ofta tvärtom. Det tycks drabba mig varenda gång jag går in i en hifi-butik, däremot så kan de billigare grejerna låta riktigt kul (dock så har aldrig en japansk eller holländsk mikrostereo låtit kul...)
Dessutom så har jag hittills aldrig träffat på en skivspelare utan fjäderupphängning som låter engagerande om den inte står optimalt placerad ( = betongvägg med bra vägghylla). Skivspelare typ Rega är väldigt känsliga för vilket underlag de står på, jag kan därför tänka mig att det är samma sak med Nottingham. Faktiskt så är det fråga om natt och dagskillnad beroende på uppställning. |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 09:11:59
|
Samer ja, det finns ca 17000 i Sverige varav de flesta bor i Stockholm. Antal renägare eller heltidsysselsatta inom renäringen är ca 2000. Sen har dom en väldigt fin musiktradition... Vilket påminner mig om att jag borde köpa en jojkskiva.
|
Hifiarkeologen |
 |
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 19:40:33
|
Kan det bero på att klangidealet drar åt det ljusa, analystiska och hårda kanske. Kolla tillverkare med traditioner och utan de värsta hitech-ambitionerna så blir det nog musik igen när du hittat rätt. |
Nicke the Rocker |
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 20:17:08
|
Hepcat, jag har länge varit nyfiken på 12:orna. Du kan få jämföra med min Micro om du vill.  |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 20:30:15
|
hatoil det skulle vara kul vi får väl ordna det någon dag just nu väntar jag på leveransen av den från england plus att jag behöver fixa ny pickup då jag bara har en halv sliten K9a nu. och jag är allt nyfiken på micro oxå för det är väl micro seiki du menar. det har varit en del diskutioner om den på pinkfish flatearth forat.
Samer var det ja jag är halvt Finsk sam räknas det.
hepcat |
www.selleri.de
|
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2003/01/27 : 21:20:09
|
Jag har också en sliten K9 här någonstans, kan sätta på den igen så blir det lättare att jämföra. 
Jo, jag har en Micro-Seiki DDX-1000. Väntar också på lite grejer (högtalare och RIAA-steg), så det kanske blir roligare när jag fått hem allt.
Är nyfiken på Linn-spelaren, då jag förstått att våra spelare nog representerar olika skolor av musikåtergivning. Alltid roligt att vidga sina vyer. |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
 |
|
Wintermute
Member

281 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 08:05:12
|
För att stämma in i BluesBoy's klagokör vill jag minnas en recension av 100W förstärkare i Hifi & Musik nån gång 199x. Slutklämmen i recensionen är när de jämför den dyraste (fransk rörhäck; typiskt 100 kkr) med den näst dyraste (en beggad Krell; typiskt 50 kkr) och kom till slutsatsen att det troligen är roligare att köpa det näst bästa och i stället fylla på med 300 nya skivor.
De kalenderbitare som har tidningen hemma (eller lärt sig den utantill ) kommer finna att jag troligen mins fel både vad gäller fabrikat och siffror; men resomanget är intressant icke desto mindre. |
What can be said at all can be said clearly; and whereof one cannot speak, thereof one must be silent. |
 |
|
|
Topic  |
|