HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Saint-Saens
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/01/26 :  13:09:50  Show Profile Send Mattias a Private Message
Åkerfann en kär skiva idag med denna fantastiska kompositör.
Lyssnade genom hela skivan. Och ja vad skall man säga. Vilken musik! Att jag inte har fler skivor* med hans musik är ett mysterium. Till saken hör att detta är ett samlingsalbum (Naxos Best of Saint-Saens) som inte har den absolut bästa uppförande och inspelning.
Eftersöker nya moderna inspelningar/rekomendationer av skivor med Sain-Saens följande verk:

Piano konserter nr 1-5 (nr 2-4 är ok)
Symfoni nr 3, op 78.
Violin konsert nr 3, op 61.
Havanaise, op 83.
Algerinne (svit), op 60.

Går bra att rekomendera SACD hybrider om sådana finnes.
Till oinvigda rekomenderas varmt lyssning till ovanstående verk.

*Rena skivor, ej sökt bland de med blandade kompositörer.

Studerat Penguin (CD-guide klassisk musik) och där finns en del smaskigt att hitta. En del modernt finns tex från BIS men ofta är det lite äldre inspelningar och jag vill ju ha lite nya moderna sådana.

/Mattias - som väntar med spänning

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/27 :  11:48:36  Show Profile Send brumel a Private Message
Camille Saint-Saens. Ja orgelsymfonin har jag. Telarc har släppt den i en lite mer hifimässig produktion. Den finns säkert på Sacd. Sen finns ju den där Djurens Karneval med stycket Svanen. Också mycket fin musik.
Nu såg jag en decca-inspelning där Orgelsymfonin är kopplad med Djurens Karneval för 89 kr på cdon. Kan va nåt.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/01/27 :  16:42:04  Show Profile Send B Peter a Private Message
Hmmm, jag har för mig att jag lyssnade på en Saint-Saens (om ni lurat mig på stavningen så gick jag på det) förra veckan på en av mina samlingsskivor. Jag ska kolla hemma, det kan ha varit från en Grammophone sampler.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/27 :  18:15:33  Show Profile Send brumel a Private Message
Jo stavningen är rätt bara det att e:t ska ha två prickar ë som i citroën.
http://w3.rz-berlin.mpg.de/cmp/saint_saens.html

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/01/28 :  07:09:43  Show Profile Send Mattias a Private Message
Får ta och kika vad det finns för nya inspelningar, Telarc låter intressant. Det blir en Stockholmsresa inom kort. Då blir det att botanisera på NK, Åhlens, Mega mfl.

Brumel, hur fick du till e med prickar på? *nyf*

/Mattias
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/01/28 :  08:23:55  Show Profile Send B Peter a Private Message
Dët är ën tangënt till högër om Å som gër prickar om dën tr˙cks in förë bokstavën dü vill ha prickar övër. :-)

Saint-Saënsskivan jag hade ett smakprov på hemma visade sig vara en pianokonsert som utsågs till bästa klassiska skiva förra året av Grammophone (Gramophone?). Mer ösa på än subtilt.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000