Då menar jag inte all typ av vibrato, men vissa varianter låter falskt i mina öron. Jag kan tekniskt beskriva vad det är som går "fel" så som jag ser/hör det: Vibrato är en typ av modulering av grundtonen. Antingen frekvensmodulering eller amplitudmodulering, och när man gör detta skapas sidband. Jag tror det är när dessa sidband stämmer inte musikaliskt in med grundtonen (eller resten av musiken som spelas) tycker jag det låter falskt. Jag inbillar mig i alla fall att det är gehör eller tonkänsla som gör att jag stör mig på det.
Exempel på vibrato som låter ok: Chess - Anthem (Tommy Körberg) Annelie Rydé - Alla Har Glömt (från Stulna Kyssar)
Exempel på vibrato jag inte står ut med: Laura Brannigan - The Power of Love Bonnie Tyler - Total Eclipse of the Heart
Jag tycker det är synd för båda dessa låtar är ruggigt bra. Jag stör mig även på Celine Dion's version av The Power of Love, men inte lika mycket som Laura Brannigan (eller Jennifer Rush för den delen).
Kanske detta är lite off-topic och skulle tas upp i en egen tråd?
Ibland blir det för mycket. Som att artisten försöker "rädda" sin brist på träffsäkerhet genom vibrato, "walea" (stavning?) eller glida upp/ner till tonerna. Oproffsigt och osnyggt. Det är därför så skönt att ibland få höra stjärnskott som sjunger klart och träffar rent varje gång.
quote:Ibland blir det för mycket. Som att artisten försöker "rädda" sin brist på träffsäkerhet genom vibrato, "walea" (stavning?) eller glida upp/ner till tonerna. Oproffsigt och osnyggt.
Jag trodde det var det man hade AutoTune till...?
Jag håller med, det är ett gissel. (lite hyckleri kanske att säga så när man själv sjunger hellre än bra)