Author |
Topic  |
|
Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts |
Posted - 2011/05/16 : 20:47:59
|
Om jag behöver en längre längd digitalkabel vilket alternativ är bäst; optisk eller koax? Ur ren ljudsynpunkt alltså.
Längd, c.a. 10 m behöver jag. |
Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2011/05/16 : 21:06:27
|
Optiskt har ju fördelen att den är okänslig för störningar. Nackdelen är att signalen måste konverteras från elektrisk till optisk och sen tillbaka.
Koax kan du skruva ihop själv med vanlig 75ohm antennsladd.
Jag skulle satsa på koax, köp antennkabel med dubbla skärmar (fläta och folie). |
Edited by - huzze on 2011/05/16 21:07:38 |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2011/05/16 : 22:48:28
|
Jag gjorde för flera år sedan jämförelse mellan AES,Spdif & Tos. Jag mätte jitter på tre tiometerslängder och som visade ingen som helst skillnad mellan dom olika. Jag tycker inte ens att det blir någon ljudskillnad. Den optiska kabeln var en typ som man kan köpa på Kjell.com för 300:-. |
 |
|
Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts |
Posted - 2011/05/17 : 00:31:14
|
Tack gcs, tänkte väl nästan det! |
Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design |
 |
|
CC
Member

3981 Posts |
|
markusA
Member

578 Posts |
Posted - 2011/05/17 : 13:28:38
|
Om man har en asynkron dac så bör det inte göra någon skillnad. Så länge det är bitkorrekt så är det samma information som kommer fram. Har man otur/dåligt bygge så kan det komma störningar med en elektrisk signal. Optisk ger lite bandbreddsbegränsningar för extrema format men det bör inte påverka så länge man använder normala hastigheter. |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts |
Posted - 2011/05/18 : 12:20:56
|
quote: Utöver så har jag tidigare upplevt stora skillnader mellan optisk och koax. Optiskt har alltid låtit "tråkigare" i återgivningen. Däremot så är det större skillnader, lyssningsmässigt, mellan olika koax-kablar än mellan olika optiska enligt mina små tester...
Men som avslutning tror jag att detta med de stora skillnader jag tidigare har hört varit mycket avhängigt mina tidigare dacar... Även om jag inte jämfört så där stenhårt så har jag inte upplevt någon större spontan skillnad mellan digitalkablar med min nya dac...
Jag håller med, optiskt brukar låta sämre jämfört med en korrekt utförd elektrisk digitalutgång. Men moderna dacar blir allt bättre på att hantera jitter.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
|
Topic  |
|