HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lång digitalkabel - optisk eller koax?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2011/05/16 :  20:47:59  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Om jag behöver en längre längd digitalkabel vilket alternativ är bäst; optisk eller koax? Ur ren ljudsynpunkt alltså.

Längd, c.a. 10 m behöver jag.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/05/16 :  21:06:27  Show Profile Send huzze a Private Message
Optiskt har ju fördelen att den är okänslig för störningar. Nackdelen är att signalen måste konverteras från elektrisk till optisk och sen tillbaka.

Koax kan du skruva ihop själv med vanlig 75ohm antennsladd.

Jag skulle satsa på koax, köp antennkabel med dubbla skärmar (fläta och folie).

Edited by - huzze on 2011/05/16 21:07:38
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/05/16 :  22:48:28  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag gjorde för flera år sedan jämförelse mellan AES,Spdif & Tos. Jag mätte jitter på tre tiometerslängder och som visade ingen som helst skillnad mellan dom olika. Jag tycker inte ens att det blir någon ljudskillnad. Den optiska kabeln var en typ som man kan köpa på Kjell.com för 300:-.
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2011/05/17 :  00:31:14  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Tack gcs, tänkte väl nästan det!

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/05/17 :  11:51:44  Show Profile Send CC a Private Message
Optiskt är väl också lite känsligare för att bli klämda? Inte för att jag testat själv men vad jag läst om optiska ledare så har jag fått den uppfattningen..

Utöver så har jag tidigare upplevt stora skillnader mellan optisk och koax. Optiskt har alltid låtit "tråkigare" i återgivningen. Däremot så är det större skillnader, lyssningsmässigt, mellan olika koax-kablar än mellan olika optiska enligt mina små tester...

Men som avslutning tror jag att detta med de stora skillnader jag tidigare har hört varit mycket avhängigt mina tidigare dacar... Även om jag inte jämfört så där stenhårt så har jag inte upplevt någon större spontan skillnad mellan digitalkablar med min nya dac...

Äh, tror jag blev lite OT? Ursäktar mig i så fall...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/05/17 :  13:28:38  Show Profile Send markusA a Private Message
Om man har en asynkron dac så bör det inte göra någon skillnad.
Så länge det är bitkorrekt så är det samma information som kommer fram.
Har man otur/dåligt bygge så kan det komma störningar med en elektrisk signal.
Optisk ger lite bandbreddsbegränsningar för extrema format men det bör inte påverka så länge man använder normala hastigheter.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2011/05/18 :  12:20:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Utöver så har jag tidigare upplevt stora skillnader mellan optisk och koax. Optiskt har alltid låtit "tråkigare" i återgivningen. Däremot så är det större skillnader, lyssningsmässigt, mellan olika koax-kablar än mellan olika optiska enligt mina små tester...

Men som avslutning tror jag att detta med de stora skillnader jag tidigare har hört varit mycket avhängigt mina tidigare dacar... Även om jag inte jämfört så där stenhårt så har jag inte upplevt någon större spontan skillnad mellan digitalkablar med min nya dac...

Jag håller med, optiskt brukar låta sämre jämfört med en korrekt utförd elektrisk digitalutgång.
Men moderna dacar blir allt bättre på att hantera jitter.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000