HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på rörförsteg med fjärr önskas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/05/17 :  12:12:05  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Jag skulle gärna vilja ha tips på rörförsteg med fjärr. De får gärna kosta väldigt lite pengar.

Har läst i medlemstrådar om Maveric och det är ett jättebilligt (2000:-) rörförsteg med d/a-omvandlare men tyvärr utan fjärr.
Försteget får gärna ha lite färgning ("värme").

Alltså.
Rörförsteg som ska låta bra, gärna med lite värme.
Gärna d/a-omvandlare.
Fjärr.
Gratis.

Kommer driva ett par framtida Klipsch runt RF-62 i storlek.

:)

PS. Det där gratis och d/a-omvandlare kan man ta med en näve salt. DS.

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/05/17 :  13:20:03  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Hoppas du inte tänker använda det till att driva ett par Klipsch direkt?

Jag hittade ett Xindak XA3200 MkII för runt den pengen och jag tycker MYCKET om det. Om det är speciellt färgat vet jag inte, snarare att det låter lite "mjukt" och lite mera värme än utan detta i signalvägen.
MVH
/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/05/17 :  13:32:34  Show Profile Send markusA a Private Message
Det första jag tänker är att ju mer "lullull" du stoppar i lådan desto mindre budget blir det över till välljud.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/05/17 :  14:51:25  Show Profile Send lennartj a Private Message
Rörförsteg, låter kanon!
Ej D/A men MM & MC-ingångar där pickup-lasten kan justeras från fjärren under spelning.
Även tonkontroller och allt annat kan också manövreras från fjärren.
Massor av både balanserade och obalanserade in- och utgångar.
inte gratis

Jag är jättenöjd med mitt McIntosh C2300 som jag köpte för 2,5 år sedan.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2011/05/17 14:52:25
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/05/17 :  15:05:47  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Lennart, jag köper ditt försteg för 2000:-!

AlfaGTV, visst att Klipsch är lättdrivna men bara ett försteg var nog att ta i. :)

markusA: Visst är det så men det är bara ett budget/skojsystem. Kan man få funktioner i en låda istället för att betala en tusing för en låda till så är det bra i det här fallet.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2011/05/17 :  15:28:36  Show Profile Send Snutten a Private Message
Med lite tur kanske du kan hitta ett gammalt Audio Research och sedan fixa det själv om du har kunskaper. Behöver troligen bytas en del komponenter om det ligger på 2000 beggat. Annars är det nor "Made in China" som gäller.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/05/17 :  15:38:15  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Det där med fjärr på budgetförsteg är svårt... när jag letade som mest så låg Advance Acoustics försteg som en tänkbar kandidat och skvalpade. Finns ofta på hifimagasinet för under 2000:-, fjärr ingår, men ej rör...

Advance har jag dock läst någonstans att deras försteg har en något varm ljudkaraktär, när jag pratade med en hifihandlare om dessa steg så verkade han dock måttligt imponerad... men det är ju som sagt ett budgetsteg redan från början...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/05/17 :  15:47:04  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Ja att budget inte är mer än måttligt imponerande är inte svårt att förstå.
Men nu ska jag ha en partyanläggning med hifitema och då blir det budget med utvalda produkter. :)

Klipsch RF-62 kostar under 4000:- nya (hade hellre valt RF-63 för lite mer pengar men de är så jäkla stora), hyfsat ljudande fläktlöst pa-steg från Thomann kan man få för under 2000:- och sedan fattas bara ett försteg och eventuellt en billig dac då jag tänkt koppla in både mac mini och en airport express i denna anläggning.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/05/17 :  16:39:29  Show Profile Send lennartj a Private Message
Söker du seriöst billiga och prisvärda prylar är Brick ett hett tips från ett annat forum.
DACen säljs av Kjell&Co för 799 SEK http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=98771&path=470000000,491020000
Tillverkarens sida http://www.brik-audio.com/IA.html men något rörbestyckat fjärrkontrollerat försteg har de tyvärr inte.
Du har satt alldeles för låg budget om du ska ha ett rörbestyckat försteg med fjärrkontroll. Inte ens kineserna klarar ta fram något för så lite. Det finns en uppsjö av små rörbestyckade hörlurs-drivare med DAC och rör, men jag har inte sett någon med fjärr.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/05/17 :  16:42:43  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Alla budget-tips är välkomna.

Egentligen har jag inte satt upp någon budget, bara printat vad jag hittat för pris på det jag hittills har sett vilket egentligen bara är Maveric för ca 2000:-.

Jag kan betala mer, för rätt produkt. Ett bra försteg med mina krav för 6000:- är egentligen också budgetklass anser jag.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2011/05/17 :  19:23:57  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
http://cattylink.com/page75a.html
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/05/17 :  20:41:20  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Hur är det med Dared /Miniwatt osv? Har de fjärr?
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/05/17 :  21:37:59  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Vidare kan man fundera över förförstärkare med denna färgning ("värme") - behöver det verkligen vara ett rörföresteg?
Nej.
Vissa tycker Naim låter lite varmt, alltså färgat. De äldre kan man ju få rätt billigt.
Kan det vara något tro?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000