HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rör och det där med dist !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/05/20 :  16:48:10  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Frågan är om det hänger med tidsmässigt. I en Klass-A förstärkare behöver den dynamiska distorisionen inte avvika alltför mycket från den statiska. I Klass-B ( Klass-AB1-Klass-AB2) har vi upparbetsströmmar att räkna med. När det sker i röret ändras även rörets inre motstånd och därmed även optimal belastningsimpedans, för att få bukt med detta problem måste motkoppling tillgripas. Detta komplicerar det hela ytterliggare. Men visst går det att på något sätt mäta detta, men jag har inte forskat mer i det ämnet, utan försökt använda de grå celler jag har vid mina konstruktioner.I annat bra sätt är att lyssna på slutprodukten med ett par tilltäckligt analytiska högtalare.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Edited by - Erik Andersson on 2011/05/20 16:49:29
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2011/05/20 :  16:55:09  Show Profile Send urban a Private Message
Erik A skrev :
"Det är väl tämligen egalt om en förstärkare har någon procent distorsion upp eller ner, det är knappast hörbart. Det finns mycket viktigare parametrar att ta hänsyn till när en förstärkare skall konstrureras."

Håller med fullständigt! Koncentrerar man sig på hur det kan låta INNAN disten blir märkbar är en bra rör-häck svårslaget njutbar

Angående rörens (goda) karaktär menar jag alltså inte hur disten får det att låta utan hur det låter INNAN det börjar dista (upprepar jag mig?). Till det med rör följer också det med att distortionskaraktären ofta sägs upplevas som mindre "jobbig" men jag vet inte om jag eller någon vettig människa för den skull VILL att det ska dista !
Hur det låter sedan hörbar dist uppträder är knappast intressant eller begärligt, men som sagt, det är det som alltför många hakar upp sig på.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/05/20 :  17:24:06  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Intressant tråd! Uddatonsdistorisionen i en Push-Pull eller Pentod SE förstärkare kan av många uppfattas som mer aggresiv jämfört med en single-end triod förstärkare som mestadels genererar jämna övertoner.Dessa maskeras även till stor del av våra öron. Så varför motkoppla bort saker som vi ändå inte uppfattar som störande?

erikasson@telia.com

Edited by - Erik Andersson on 2011/05/21 12:07:19
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1798 Posts

Posted - 2011/05/21 :  16:48:57  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Urban: Du pratar om den olinjära distorsionen, den som uppkommer om du tex pressar förstärkaren mot klippgränsen, det intressanta är väl ändå den som är linjär, dvs den du alltid har och som konstruktionen bidrar med även under de mest gynnsamma förhållanden, det är oftast den disttypen som är föremål för diskussioner kring rör kontra trissor. somliga föredrar det ena före det andra, men vad man UPPLEVER som bäst är långt ifrån någon värdemätare för i vilken grad förstärkaren färgar signalen, och det som en del säger att dom föredrar med just rörförstärkare behöver inte alla ggr vara kopplat till just rörkonstruktionen.
Jag läser in det som att du objektivt anser att bra rörförstärkare per automatik ger ett naturligare ljud än trissor, och det tror jag är ytterst svårt att fastslå.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2011/05/21 17:09:03
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/05/22 :  10:11:03  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
I en förstärkare ökar distorsionen med effekten det gäller både rör och transistorförstärkare. Och det är ju ganska naturligt att det blir så. I en Klass-A eller AB förstärkare är det därför ingen dum ide att använda högtalare med hög verkningsgrad och därmed låta förstärkaren arbeta med minsta tänkbar distorsion. I en ren Klass-B däremot blir förhållandet lite annorlunda då denna drivtyp har hög distorsion vid låga effekter för att sedan minska och sedan öka igen.
En Klass-B förstärkare har därför den egenheten att man vill "ösa på lite för att den skall släppa". Det gäller här att anpassa rätt högtalare till förstärkaren.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2011/05/22 :  10:25:18  Show Profile Send urban a Private Message
Sant, Goldfinger. Kan inte argumentera MOT ditt inlägg. Vad jag uttryckt i denna tråd är ju faktiskt bara mina subjektiva åsikter. I alla fall som dom ligger just nu.I framtiden kan jag säkert få anledning att justera dom i någon riktning, så har skett förr
Min åsikt att rör-häckar (välbyggda sådana!) generellt sett låter bättre än transistorkonstruktioner baseras enbart på min erfarenhet att dessa aldrig lyckats med att låta bättre eller ens lika bra i min anläggning som rörhäckar har gjort.
Därmed inte sagt att alternativa konstruktioner låtit illa på något sätt men det där sista som jag vill kalla liv och närvaro har inte infunnit sig i samma grad.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/05/22 :  10:50:51  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det rör på sig i rör! Nä den var dålig

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/05/22 :  22:59:50  Show Profile Send lennartj a Private Message
Der var ett rörande försök i alla fall

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/05/23 :  16:59:02  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Min åsikt att rör-häckar (välbyggda sådana!) generellt sett låter bättre än transistorkonstruktioner baseras enbart på min erfarenhet att dessa aldrig lyckats med att låta bättre eller ens lika bra i min anläggning som rörhäckar har gjort.
Därmed inte sagt att alternativa konstruktioner låtit illa på något sätt men det där sista som jag vill kalla liv och närvaro har inte infunnit sig i samma grad.

Häri ligger mycket av pudelns kärna. En bra förstärkare låter alltid bättre än en dålig, eller borde göra. Jag tror många hakar upp sig på mediet, rör/transistor, samtidigt som det finns föreställningar som härstammar från gamla tider. Erik Andersson har föredömligt utrett vad gäller för olika typer av distortion från rörförstärkare men jag tror att en modern konstruktör nogsamt försöker undvika all typ av förvrängning om han nu inte vill lägga tonvikt på viss sorts färgning. Det finns ju konstruktörer som hävdar att deras rörkonstruktioner utmärks av utpräglat transistorljud ...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000