Author |
Topic  |
|
mangs
Member

622 Posts |
Posted - 2011/05/19 : 13:55:43
|
To whom it might concern. Gällande ljudtryck och tillgänglig effekt. Funderar du på att skaffa ett större slutsteg för att kunna spela högre?
jag sitter idag på ett bar högtalare med en nominell känslighet på 89 dB/W/m och en nominell impedans på 4ohm. jag har ett slutsteg som matar dessa högtalare med uppemot 2x180W i 4ohm.
Matar jag mina högtalare med 1W så kommer de på en meters avstånd producera 89dB ljudtryck styck. Eftersom jag har två högtalare så borde 2x1W innebära 6dB högre ljud. Dvs 95dB (jag räknar bort rummets bidrag). Sedan lyssnar jag på ca 3m avstånd från högtalarna. Varje dubbling av avstånd minskar 6dB. Dvs jag får ta siffran ovan och ta -9dB. Dvs vid en inputtad W i varje kanal får jag i mun lyssningsposition idag ut 86dB (plus vissa bidrag från rummet)
Drar jag på för allt vad tygen håller i nuvarande 180W slutsteg på gränsen till klippning ökar ljudtrycket med 86+22.6dB =108,6dB
Om jag istället införskaffar ett monster som kan lämna 1000W i 4ohm innan signalen klipper kommer ljudtrycket öka med 86+30dB=116dB
Ökningen hamnar alltså på runt 7.4dB. Under förutsättning att högtalaren klarar av att ta emot all effekt.
Notera att en upplevd fördubbling av ljudtrck uppnås vid 10dB. Att byta från 180W till 1000W kommer alltså inte riktigt ge oss fördubblat ljudtryck men däremot en anmärkningsvärd skillnad.
Att däremot byta från tex 180W till 250W ger knappt 1.5 extra dB.
Ett sätt att både avlasta förstärkare och högtalare är sedan att dela ljudsignalen aktivt innan slutstegen. Om man som jag har två kompetenta subbar som spelar upp till 80Hz kan man med fördel filtrera bort dessa basfrekvenser från frontarna. Utöver att ljudet blir bättre så kommer det tillåta dig att spela högre innan slutsteg och högtalare ger upp. Vid en delning runt 80Hz och 24dB/oktav kommer du beroende på musiken innehåll kunna pressa slutsteget att leverera en ännu högre utsignal (för frekvenser över 80Hz) inann det klipper. Högtalarna kommer även de må mycket bättre när du plockar bort signalerna under 80Hz. Det blir en väldig skillnad på konutslag och nu är det troligen så att talspolar etc smälter före elementen mekaniskt når sina ändlägen.
Detta är bara lite funderingar och tankar från min sida nu när jag går i slutstegsbytar-tankar. Min vilja är att kunna pressa ut några extra dB ur nuvaranade setup och genom att dela aktivt och att samtidigt höja effekten så hoppas jag att jag vinner några dB.
Nu kommer jag bara i undantagsfall verkligen ha användning av all denna effekt men eftersom jag idag i vissa stunder önskar någon/några extra dB headroom så känns det ju dumt att chansa?
Detta kanske även kan hjälpa andra på traven som går i liknande tankar. Rätta gärna om ni ser felaktigheter som kommit in. |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts |
Posted - 2011/05/19 : 18:32:41
|
Och slutsatsen av det du skriver är ju att man ska skaffa sig högtalare med hög känslighet istället för muskelslutsteg. 
Detta brukar även leda till några andra fördelar, såsom mer okomprimerat ljud och lägre dist. Fast det är ju inte alltid sant, men ganska ofta. |
 |
|
mangs
Member

622 Posts |
Posted - 2011/05/19 : 20:54:14
|
Definitivt. Är målet att kunna lira så högt som möjligt så borde recpetet vara:
Ett litet slutet rum Lyssningsposition nära högtalarna Ett flertal högeffektiva högtalare kopplade antingen till separata slutsteg eller parallellt. Dela systemet aktivt och låt varje del fokusera på den del de hanterar bäst. Stora muskelsteg.
|
 |
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2011/05/20 : 02:22:55
|
quote: Rätta gärna om ni ser felaktigheter som kommit in.
dB är ett lurigt begrepp. Jag tvivlar på att jag kan förklara "spännings-dB" och "effekt-dB" på ett korrekt sätt. Ditt antagende att om man ställer in en högtalare till, som leverarar samma ljudtryck som den första i ett rum , ökar ljudtrycket i rummet med 6 dB är inte korrekt, det ökar med 3 dB (en fördubbling effektmässigt). Ställer du in två högtalere till matade från egna förstärkare med samma effekt ökar ljudtrycket med 3 dB till. För nästa fördubbbling handlar det om 8 till 16 högtalare för 3 dB till. Lägger vi bara till två högtalare utöver de åtta, så ger de bara 1 dB ytterligare. Alltså 10 högtalare mot 1 ger 10 dB högre ljudtryck. 1 W vardera i 10 högtalare ger 10 dB mer. Fördubblar du spänningen från förstärkaren (spännings-dB) från 10 V till 20 V ökar effekten fyra gånger. Effekten = spänningen i kvadrat dividerad med högtalarens impedans. Exempel med 8 ohms högtalare: P = 10 x 10 /8 = 12,5 W mot P = 20 x 20 / 8 = 50W
Sedan är det vanskligt att gå på tumregler i ljudtrycksfall beroende på avståndet. Dels beror det på hur stort rummet är på alla ledder, inte minst höjden. Grovt uppskattat, i bostadsrum faller ljudtrycket med 6 dB om man backar till dubbla avståndet från högtalarna, men bara tills man backat från direktljudfältet till efterklangsfältet, ungefär halvvägs i ett 6 m långt svenskt vardagsrum. Längre bak i ett slutet rum i begränsad storlek faller inte nivån mer. De här approximationerna förutsätter punktformig signalkälla, linjejällor (t.ex. banddiskanter)tappar mindre nivå på långt avstånd. Mycket stora plana högtalare tappar ännu mindre nivå på långt avstånd från högtalarna. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
Edited by - lennartj on 2011/05/20 02:25:44 |
 |
|
mangs
Member

622 Posts |
Posted - 2011/05/20 : 09:01:13
|
Tack, Rummet är som dagt väldigt komplext och det var därför jag lämnade det utanför. SOm du säger är dB lurigt speciellt vad det gäller Volt, effekt och ljudtryck.
Mitt (felaktiga?) antagande baserade jag på att om jag har ett element på 90dB/8ohm kopplat till en spänningsförstärkare som är inställd på 2.83V ut på volympotentiometern.
I grundutförandet kommer ljudtrycket 90dB höras på en meter och 1W effekt kommer plockas ut ur förstärkaren och utvecklas i elementet.
P=U x I , P= U^2 / R 1=2,83^2/8
Kopplar vi då in ett element till parallellt över det nuvarande Kommer förstärkarens belastning öka eftersom impedansen nu halverats. Den kommer alltså fortfarande lämna 2.83V ut vid samma läge på volympotentiometern men totala effekten blir: 2,83^2/4=2W.
1W var kommer genereras i varje element. Dvs så länge förstärkaren är stabil kommer det enskilda elementet inte märka att det kopplats parallellt med ett annat utan utnivån blir samma som tidigare.
Om vi har två identiska källor (högtalare) bredvid varandra så har jag för mig att man kan säga att den ökade membranytan ger 3dB, sedan får vi inte glömma att vi nu trycker ut 1W till vilket ger en effektdubbling. Dvs ljudet ut blir 3+3dB högre och effektuttaget blir dubbelt från förstärkaren.
Mitt antagande baserade jag på att jag kör tvåkanal. Dvs 2x180W resp 2x1000W.
|
 |
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts |
Posted - 2011/05/20 : 19:42:59
|
Denna artikel är läsvärd i sammanhanget. http://sound.westhost.com/articles/pwr-vs-eff.htm |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2011/05/21 : 12:53:50
|
Det jag tycker är lite anmärkningsvärt är att på DIY-träffen kunde vi skapa skapliga ljudtryck med mina (korta och) små horn och förstärkare på blott 2- 4W uteffekt och det i ganska stora salar. |
 |
|
RuneStone
Member

1961 Posts |
Posted - 2011/05/21 : 17:19:33
|
Jag och Fuling lyckades också skapa väldiga ljudnivåer med 2-3watt i mellanregister 1watt i diskant och 10-20 watt i bas..
Men jag själv är också av den skolan att man aldrig kan få för mycket effekt.. I väldigt dynamisk musik med höga(relativt) ljudnivåer anser jag att man behöver väldigt mycket effekt.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
 |
|
bran82
Starting Member
2 Posts |
Posted - 2011/05/23 : 09:23:57
|
Jag tycker resonemanget haltar lite, du spelar väl ändå inte en statisk ton hela tiden?
Säg att du spelar upp musik med 20-25dB i crest, då måste ju steget palla med dessa toppar!! |
 |
|
mangs
Member

622 Posts |
Posted - 2011/05/23 : 09:50:34
|
Nej, Det är inte så ofta jag sitter och lyssnar på brus eller sinustoner även om detta förekommer det med. Precis som du säger så finns det dynamsiska stycken som blir lidande pga för lite effekt. Vill man kunna lira på en ok/hög ljudnivå och samtidigt hantera dynamiska toppar krävs hög känslighet/mycket effekt.
Å andra sidan tycker jag majoriteten av inspelningar jag lyssnar mer går att likställa med brus på en någorlunda konstant nivå. Det är inte många dBs skillnad överlag gällande crest. |
 |
|
bran82
Starting Member
2 Posts |
Posted - 2011/05/23 : 10:46:09
|
Extremt dåliga inspelningar vad gäller dynamik ligger väl runt 8-10dB i crest, jag har en hel del hårdrock som ligger över 15, och än mer äldre musik samt klassisk som ligger på 20+. |
 |
|
martinsson
100.000-klubben

3311 Posts |
Posted - 2011/05/23 : 10:49:22
|
Då det begav sig hade jag ett fullt hornladdat system med en känslighet runt 106dB från 40Hz och uppåt med slutsteg som lämna ifrån sig ca 500W per element i 8Ohm, 3vägs aktiv delat givetvis vilket innebar att varje element hade en dedikerad slutsetegskanal, upplevelsen av detta var mkt trevlig men kunde lätt göra en lite nervös, när det small så small det verkligen, även om man redan låg på osunt höga nivåer, glaenskap, onödigt, och nära nog skadligt (men visst var det kul ibland) :)
Numera lägenhetsboende, sneglar på microförstärkare (nuforce icon amp etc.) och bredbandselement, inget är konstant :) |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
 |
|
|
Topic  |
|