Author |
Topic  |
|
Eriksson
Member

812 Posts |
Posted - 2011/05/19 : 19:45:35
|
MÄTA BASKURVA
Det finns ett sätt att mäta en högtalares baskurva på i vanliga bostadsrum utan att ha tillgång till avancerad gating-teknik. Har man tillgång till en tongenerator, en millivoltmeter samt en vanlig domdiskant som mätmikrofon, kan vem som helst enkelt utföra det här. Voltmetern måste dock vara av sådan typ att den kan mäta lågt ner i frekvens, billiga universalinstrument klarar inte det här, så millivoltmetern blir därför ganska dyr. Jag tror emellertid Svante på Faktiskt.se har ett dataprogram för ändamålet. Den här mätmetoden ska ha pressenterats av Richard H Small i Australien i början på 70-talet.
Den går ut på att man mäter ljudtrycket inne i lådan. Man vänder helt enkelt diskanten ut och in i diskanthålet på den låda man skall mäta. Är det en basreflexlåda kan det vara lämpligare att lägga in diskanten inuti lådan och låta ledningarna komma fram ur reflexhålet. Metoden är dock inte tillförlitlig för frekvenser över ca 100 -200 hz, en del menar till och med att gränsen går vid 80 hz. Men för enkelhetens skull kan man börja vid 100 hz och mäta nedåt. Man märker ut nivåerna för alla frekvenser ner till 20 hz eller så på ett frekvensdiagram. Man ser då kurvans form och högtalarens gränsfrekvens. Samt inflytandet av olika mängd dämpmaterial, stående vågor etc.
Rent praktiskt driver man högtalaren med sin vanliga förstärkare, det är naturligtvis viktigt att förstärkaren är inställt för rak kurva. Alla tonkontroller i neutralläge alltså. Sedan förbinder man diskanten via ett filter till voltmetern, som är en fördel om den kan ställas om till db mätning.
Det här är väl kanske en lite ålderdomlig metod, men kan man på något sätt kombinera den med Svantes program blir den genast hyper modern igen, och dessutom kanonbillig. Men hur man då praktiskt ska gå till väga kan inte jag svara på. Generellt funkar metoden mycket bra. Det som kan vara lite känsligt är att mätresultaten kan påverkas av diskantens placering i lådan.
Jag gjorde en provmätning med ett 25 cm långt 75 mm vattenrör, med en 22 liters låda. -3 punkten hamnade vid 63 hz samt - 8 vid 32 hz. Resonansfrekvensen var 35 hz. Lådan var kraftigt dämpad med glasfiberull. För att se hur det skulle bli med en motsvarande låda som sluten, täpptes rörets för. Nivån sjunk med ca 3 db. Den här mätmetoden tar inte hänsyn till vad som händer med kurvorna utanför högtalaren, den bör därför kompletteras med lyssning i den miljö högtalaren är tänkt att stå i. Men är ändå en rätt säker metod för att faställa en högtalares presstanda.
|
Edited by - Eriksson on 2011/05/19 19:58:24 |
|
miaber
Member

1345 Posts |
Posted - 2011/05/19 : 21:45:10
|
Ja, det kan ju vara ett roligt expriment, men jag är mer intresserad hur det låter i lyssningsposition. Rumet påverkar så dramatiskt, så tror inte jag gör mig omaket, men tack ändå för tipset.  |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
 |
|
Eriksson
Member

812 Posts |
Posted - 2011/05/19 : 22:06:13
|
Ja, jag håller med om det. Men för den som är intresserad av högtalarens funktion, är det här faktiskt en ganska tillförlitlig mertod. |
 |
|
SW
Member

542 Posts |
Posted - 2011/05/20 : 10:04:53
|
Testade denna metod på 70-talet när jag höll på att bygga högtalare. Den fanns beskrivet jag tror att det var i tidningen Radio och Television. Metoden var väl främst tänkt att användas för att kunna göra mätningar vid högtalarkonstruktioner om man inte hade tillgång till ekofritt rum. |
S |
 |
|
|
Topic  |
|
|
|