Author |
Topic  |
ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts |
Posted - 2011/05/15 : 15:18:15
|
Nu i somma kommer Classé flytta sin produktion från Kanada till B&W:s fabriker i Kina (Zhuhai).
Dave N., President of Classé säger följande ang. flytten.
quote: "There is of course a lot behind the China move, so not something I can cover entirely in email. BTW, we#8217;re not owned by Equity. Like Classé, Equity is owned by B&W.
You will recall that I have said all along that the products are seen as a great value because we are taking a much smaller margin than is typical or in fact required at our sales volume levels. The move is not based on greed but on building a competitive and sustainable business model. Continuing to manufacture in Montréal at our current prices is not an option, nor is supporting a lower sales volume at higher prices. Our current costs also preclude us being able to access lower price points with new models.
We have put ourselves in a position with the current designs that they can be made exactly the same way at our B&W Group factory in Zhuhai as they are in Montréal. We#8217;re not going to be making a different or cheaper version of the SSP-800 in China, for example, we are going to be making the SSP-800, with all the same parts, all the same standards, tests, procedures, etc. Other high-end companies do not have the option of using their own factory in China. They either have to charge considerably more money for the same quality level, or they have to go to a low cost labor region like China and have a product made by a contract manufacturer, ultimately losing control of their processes. We won#8217;t be doing that.
I know some customers will buy nothing or be willing to spend thousands of dollars more for similar, possibly even inferior products (some do that now!). On the other hand, I have also seen that when executed well (Apple), products made in China can actually command a price premium over their competitors. There are lots of other things that could be said, but we will do everything we can to make the best products at the best prices and see where that takes us. It#8217;s usually the best plan.
If you or any of the others who participate on the forum want to ask specific questions I would be happy to answer them."
Där dog tyvärr mitt intresse för detta märke. Tack oh hej. |
______________________________________________ Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2011/05/15 : 15:51:55
|
Men det låter ändock väldigt seriöst. Varför kasta in handen bara för att arbetskostnaden blir billigare någon annan stans? |
 |
|
FBK
700.000-klubben

7381 Posts |
Posted - 2011/05/15 : 16:31:42
|
quote: Varför kasta in handen bara för att arbetskostnaden blir billigare någon annan stans?
Nu är nästan allt vi köper tillverkat i Kina,Indien osv. Och själv så funderar jag en del på detta då dessa länder (och många företag där) inte direkt bryr sig jättemycket om vare sig mänskliga rättigheter, miljön eller anställdas villkor.(finns ju tex. barnarbete) Och sådant "känns" inte bra, men vad ska man göra?? Hade jag rejäla "ekonomiska muskler" så skulle jag i den största möjliga mån det går, köpa grejer som ej är tillverkade där borta. Sedan så trodde många förr att när tillverkarna av allt möjligt flyttade tillverkningen till låglöneländer så skulle det också bli billigare för kunden, och där fick många långnäsa. Så jag kan förstå om det finns folk som inte vill köpa Kina tillverkat om de kan undvika det och gynna företag som har en mer balanserad syn på saker och ting. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
 |
|
huzze

10180 Posts |
Posted - 2011/05/15 : 16:36:54
|
Fast det är få som är beredda att betala mer för det. Det är snart bara tjänstefolk i I-länderna och även jag har svårt att se hur det går ihop för alla som vill ha mer. |
 |
|
Erik Andersson
Member

1950 Posts |
Posted - 2011/05/15 : 17:13:22
|
Jag läste i en tidning att anställda inom Apple concernen i Kina får underteckna ett kontrakt där de förbinder sig att inte ta självmord på arbetsplatse! |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
Edited by - Erik Andersson on 2011/05/15 17:13:51 |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2011/05/15 : 18:33:40
|
Produkterna tror jag inte kommer att bli sämre om den kvalitetskontroll som används idag bibehålls. Annars vore det ju som att skjuta sig själv i foten, m a o jäkligt dumt!
När det gäller arbetsvillkor, barnarbete, miljöaspekter så hoppas jag att det är/blir så som vi tycker att det ska vara.
Det här med arbetsvillkor och miljöhänsyn ute i världen verkar svårt att kontrollera trots all information vi får. Många företag har väl fått sig en skopa under åren, men trots det så handlas det från dessa företag, alla bryr sig tydligen inte? Vad ska jag göra då? säger en del. Man måste ju ha kläder, mobiltelefon, elektronik, möbler o s v.....hmm? En svår nöt att knäcka för många av oss, om vi nu inte lever på en öde ö och är självförsörjande och inte förpestar luften vid eldningen för matlagning.
Jag kommer fortsätta att lyssna på min Classé elektronik och även köpa nytt om de håller samma klass som tidigare
Skrev av mig lite utan att egentligen tänka till
//byZan
|
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
bbking
Member

168 Posts |
Posted - 2011/05/15 : 19:54:58
|
Mycket intressant ämne, med många olika synvinklar.
quote:
Där dog tyvärr mitt intresse för detta märke. Tack oh hej.
Jag håller med i detta uttalande i princip. Har/eller inte ens haft Classé dock, men i princip. Fast det kommer ju bli en "politisk fråga" så den får vi hålla oss utanför.
quote: Varför kasta in handen bara för att arbetskostnaden blir billigare någon annan stans?
För att det kommer att göra dina närmast arbetslösa utan att du (eller de,dina närmaste alltså, heller) får nytta av det i form av lägre pris.
quote: Produkterna tror jag inte kommer att bli sämre om den kvalitetskontroll som används idag bibehålls. Annars vore det ju som att skjuta sig själv i foten, m a o jäkligt dumt!
Nåväl att bygga upp en god och fungerande kvalitets kontroll och funktion är inget man gör på en dag. Det går men det är svårt av många skilda anledningar. Såklart blir det sämre kvalitet initialt, den som tror annat lurar sig själv. Den som varit med om en kontorsflytt,fabriks flytt eller liknande är väl medveten om att det kostar blod,svett å tårar( litet musikaliskt skämt)samt kvalitet , effektivitet , tid och pengar. quote: När det gäller arbetsvillkor, barnarbete, miljöaspekter så hoppas jag att det är/blir så som vi tycker att det ska vara.
Nej övervägande delen är det inte så som vi tycker att det ska vara.Man måste komma ihåg att inte bara titta på slutstationen,där kan man putsa till det fint. quote: Det här med arbetsvillkor och miljöhänsyn ute i världen verkar svårt att kontrollera trots all information vi får. Många företag har väl fått sig en skopa under åren, men trots det så handlas det från dessa företag, alla bryr sig tydligen inte? Vad ska jag göra då? säger en del.
Jag tror att det helt enkelt är så att allt har sitt pris och man bör vara beredd att betala det om man vill ha den produkten/tjänsten. Ett lägre pris är bara momentant innan det reglerar sig själv, för nån måste betala.
Men man skall inte ge upp. Som grädde på moset lite uppmuntring från Pugh (long time ago) spotify:track:72jwm5khfroL0GNmfpTPZ7
mvh bb
|
bbking - System & tankar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81532 |
 |
|
Eref
Member

1029 Posts |
Posted - 2011/05/15 : 19:57:26
|
Jag får blandade känslor inför när produktion startas i Asien eller något annat främmande land. Å ena sidan oro över att arbetarna inte får anständiga löner och arbetsförhållanden. Å andra sidan tycker jag det finns fördomar och uppfattningar om att man inte klarar av att producera mer avancerade produkter i Kina t.ex. Jag kommer ihåg när elektronik och bilar m.m. från Japan betraktades mycket nedlåtande fast det var helt fel. Produktioner från Asien anses ofta vara efterapningar vilket inte sällan är helt fel. Det är också tvivelaktigt att dra all produktion från Kina över en kam. Kina är som bekant ganska stort och rymmer både bra och dåligt förstås... |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
 |
|
FBK
700.000-klubben

7381 Posts |
Posted - 2011/05/15 : 23:41:02
|
quote: Produkterna tror jag inte kommer att bli sämre om den kvalitetskontroll som används idag bibehålls. Annars vore det ju som att skjuta sig själv i foten, m a o jäkligt dumt!
När det gäller arbetsvillkor, barnarbete, miljöaspekter så hoppas jag att det är/blir så som vi tycker att det ska vara.
Det här med arbetsvillkor och miljöhänsyn ute i världen verkar svårt att kontrollera trots all information vi får. Många företag har väl fått sig en skopa under åren, men trots det så handlas det från dessa företag, alla bryr sig tydligen inte? Vad ska jag göra då? säger en del. Man måste ju ha kläder, mobiltelefon, elektronik, möbler o s v.....hmm? En svår nöt att knäcka för många av oss, om vi nu inte lever på en öde ö och är självförsörjande och inte förpestar luften vid eldningen för matlagning.
Jag kommer fortsätta att lyssna på min Classé elektronik och även köpa nytt om de håller samma klass som tidigare
Skrev av mig lite utan att egentligen tänka till
//byZan
Jag i min enfald tänkte inte direkt på kvalite och kvalitetskontroll utan annat, men angående det så tvivlar jag inte på Kineserna och Classe. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
 |
|
Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts |
Posted - 2011/05/16 : 08:32:49
|
quote: Å ena sidan oro över att arbetarna inte får anständiga löner och arbetsförhållanden.
Skulle vara kul att höra vad du anser vara anständiga löner och arbetsförhållanden. Är det Sverige som är din norm eller något annat land? |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
 |
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts |
Posted - 2011/05/16 : 10:47:40
|
quote: Jag läste i en tidning att anställda inom Apple concernen i Kina får underteckna ett kontrakt där de förbinder sig att inte ta självmord på arbetsplatse!
Fast nu var det snarare så att Apple köper komponenter av och de hade problem med att deras anställda tog livet av sig för att få ut viss ersättning till sina anhöriga och det företaget fick de anställda att skriva på ett papper där de frånsade sig ersättningar om de tog livet av sig?
Men det låter ju snaskigare att säga att det är Apples anställda som tar livet av sig...
F.ö. var väl kontraktet ett resultat av att Apple krävde att de skulle göra något åt saken? |
/Jonas
|
Edited by - EuphoniC on 2011/05/16 10:48:39 |
 |
|
Eref
Member

1029 Posts |
Posted - 2011/05/16 : 11:53:30
|
Vox! En fråga svår att ge ett anständigt svar på. Alla löner och arbetsförhållanden är inte anständiga ens i vårt förträffliga land! Jag känner mig inte beredd att gå in på något ingående resonemang i denna fråga här och nu. Men det är klart att något är fel med att vi i den rika världen låter de fattiga producera våra lyxgrejer till ett (alldeles för)billigt pris. |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
 |
|
Erik Andersson
Member

1950 Posts |
Posted - 2011/05/16 : 15:29:24
|
Ett problem är det köp, slit och släng som följer med detta. Tex skrivare där en ny färgpatron kostar samma som en komplett maskin! För miljön är det definitivt negativt. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
 |
|
iMac
Member

484 Posts |
Posted - 2011/05/16 : 16:00:03
|
Tycker att det låter som det vanliga fallet, investerare kräver ökad vinst o omsättning.. Vad går vi då, hmm, vi flyttar produktionen till Kina så blir dom nöjda, jees maam.. |
"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000 |
 |
|
shaft
Member

524 Posts |
Posted - 2011/05/16 : 21:15:12
|
Var tror ni Apples dyra och högt ansedda produkter tillverkas? ;-)
|
 |
|
LarsG
Member

102 Posts |
Posted - 2011/05/16 : 21:41:44
|
saken är väl den när kineserna får samma lön och villkor som idag finns hos oss, så blir det inget billigare längre. Lägre produktionskostnader betyder nog alltid lägre lön hos de anställda. Egna plånboken alltid närmast. Det är nog omöjligt att undvika kina-elektronik, men det går givetvis göra ett medvetet val om man vet var olika prylar tillverkas. Då kan jag som konsumet tycka att priserna borde vara lägre på utflyttad väst hi-end elektronik än de var tidigare med dyr arbetskraft, men då tjänar väl någon ändå mera om priset fortfarande håller i-lands nivå
|
 |
|
U1
Member

3319 Posts |
Posted - 2011/05/16 : 22:31:44
|
Det börjar bli lite väl mycket politik i tråden. Jag vill bara säga att jag åker fram och tillbaka till Kina lite då och då, de senaste åren utveckling är enorm och det är tack vare att vi handlar med dem. |
 |
|
StefanL
Member

1020 Posts |
Posted - 2011/05/17 : 07:23:53
|
Spekulation; B&W-gruppen tillverkar i den fabriken redan likadana prylar i annat namn för Asien-marknaden? |
Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet |
 |
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2011/05/17 : 07:24:56
|
Förstår inte varför man skulle lämna ett märke som flyttas till Kina? Det mesta tillverkas där idag och jag hänger inte läpp för det :) |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2011/05/17 : 14:19:49
|
Borde ju innebära lite lägre priser och ökad försäljning förhoppningsvis. Själv har jag slutsteg "Made in Canada" av annat märke och föredrar helt klart det framför "Made in China", men det är mest på känsla, kanske inte skiljer något med china-tillverkat splänge de har ISO-certifiering och är seriösa. |
 |
|
Goldfinger
Member

1797 Posts |
Posted - 2011/05/17 : 22:10:45
|
Har knappast någon större betydelse att det flyttas så länge tillverkningsprocesserna håller samma standard som förut. Men det är nog tufft idag att sälja lyxförpackad utrymmeskrävande elektronik till höga priser, de diskreta och billigare alternativen blir allt fler utan att det för den delen låter mycket sämre. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
 |
|
Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts |
Posted - 2011/05/18 : 07:32:37
|
quote: Men det är klart att något är fel med att vi i den rika världen låter de fattiga producera våra lyxgrejer.......
Är Kina ett fattigt land? Så vitt jag vet har de en av världens starkaste ekonomier.
När det gäller produktionen i Kanada undrar jag hur stor del av produkterna som tillverkades helt i Kanada. Var det "bara" sammansättning och provning eller gjordes även alla komponenterna i Kanada? |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
 |
|
Eref
Member

1029 Posts |
Posted - 2011/05/18 : 09:09:04
|
Jag ger mig Vox. Jag kan känna mig en aning desorienterad i vår snabbt föränderliga värld. Hoppas märket Classe#180; lever vidare hursomhelst! Och att det får behålla sin kvalitetsstämpel. (Om jag inte är felunderrättad finns det en del märken inom andra branscher som också tar hjälp av kinesiskt kapital. .. Inom en snar framtid kanske cirkeln är sluten och produktionen kommer att flyttas till Europa för att arbetskraften är billigast här. ) |
 |
|
Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts |
Posted - 2011/05/18 : 09:24:21
|
quote: Inom en snar framtid kanske cirkeln är sluten och produktionen kommer att flyttas till Europa för att arbetskraften är billigast här
Det har redan börjat i en del andra branscher. Produktionen flyttas hem från s.k. lågkostnadsländer framför allt p.g.a. kvalitetsproblem, men även kraftigt ökade lönekostnader bidrar samt att produktionseffektiviteten är så mycket högre i Sverige. |
 |
|
sopwith
Member

595 Posts |
Posted - 2011/05/18 : 11:02:08
|
Asien är hett, Shanghai är glödhett, Asien är en stor marknad med massor av pengar och folk som skall ha allt som vi har fast fortare, stora klyftor fattig/rik, kulturella skillnader som vi inte är vana vid, som kanske kan skapa en och annan förutfattad mening. Det finns trender inom allt, så även industrin, low cost country var trendordet när västvärlden upptäckte Kina, sen efter ett tag när de guldstänkta gröna skogarna har vissnat lite så kom best cost country och det kan vara vartsomhelst på jorden om man räknar på totaltbilden och inte blint på vad en montör kostar. En trend nu inom storföretagen är att man in-sourcar sin produktion igen, knyter till sig leverantörer nära inpå knuten för att ha små lager i omlopp och kunna leverera snabbt, dvs pendeln svänger snabbt och ett öppet sinne är aldrig fel. |
 |
|
huzze

10180 Posts |
Posted - 2011/05/18 : 11:19:31
|
Det är det som är tråkigt för leverantörerna. DE ska hålla lager, DE ska leverera inom snabba tidsramar och DE får vänta på att få betalt. |
 |
|
Topic  |
|