HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 JPC segertåget fortsätter. (kablar)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/01/27 :  15:24:02  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Flyttar över denna tråd från S1 mot ML390s

Ett litet kabeltips i all välmening. Allas vår kabelkille Jorma har på G signalkablar med en prestanda som mäter sig med det mesta och bästa.(Valhalla, HMS Gran Finale, HT Magic, mfl) Hur är detta möjligt kan man fråga sig,. En liten kille på Hissingen i Göteborg som skall konkurera med de stora drakarna med miljoner i utvecklingskostnader??? Ingen aning, han har väl fått hjälp från "ovan där" eller något, men han har än en gång tagit fram något riktigt intresant. Jag vet inte hur mycket som är officiellt ännu, men jag tycker att det är värt att vänta på för er som tänker köpa nya kablar för stora pengar. Risken är annars att ni köper något som är dyrare OCH sämre än det Jorma presenterar.

Vänligen

StefanB

läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2003/01/27 22:34:49

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/01/27 :  15:46:04  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Efter att ha lagt ut denna lilla blänkare ringde jag Jorma och frågade hur hemlig den nya kabeln är. Inte alls menade han, skriv det du vill och som du står för.

Då kan jag börja med att säga att jag nog aldrig kommer att äga de nya JPC kablarna. De är helt enkelt för dyra för mig, om jag inte vinner på Lotto.

Däremot har jag hört de nya kablarna hemma hos mig. Jorma ville testa kablarna i en röranläggning och besökte mig därför i lördags. Med på besöket var också PAC och en kille från Partille. Jorma hade med sig den nya nätkabeln, de nya högtalarkablarna i biwireutförande och de nya signalkablarna i RCA utförande. Han beklagade sig lite över att bara en av signakalbarna var 100%, på den andra satt det WBT kontakter som grumlade till ljudet jämfört med Bulletpluggs i silver.

Jag tänker inte skriva nån lång recension om kabeltestet men jag kan nämna att jag har rätt bra kablar sedan tidigare. Nordost Red Dawn mellan cd och försteg, SILK mellan försteg och slutsteg och Nordost Red Dawn Biwire till högtalarna.
Med Jormas kablar inkopplade tyckte man först att jaha, det här låter ungefär som tidigare, fast lite fylligare, lite bättre konturer och koll på basen, lite med lättflytande och oansträngt ljud överhuvudtaget. Kanske marginellt bättre djup i ljudbilden också. Anläggningen lät givetvis bättre än någonsin tidigare och vi testade lite olika skivor, Eminem, Nils Lofgren, Diana Krall, Keb Mo, Ricky lee Jones, mfl. Man kom i fenomenet då man vill testa ”bara en skiva till”…..

Jorma tyckte att nu plockar vi bort lite kablar och ser vad som händer. Vi började med att ta bort signalkablarna. ”Vad hände” tyckte jag. Vad tomt det blev i ljudbilden, en massa ”hål”. Det ”grötade” till sig då Lofgren blev stökig med sin gitarr, osv. Det var helt klart en större skillnad att ta bort kablarna, än att sätta dit dem. Märkligt. Det är ett demotips för er som vill kränga kabel. Börja med det bästa, ta bort det och sätt i något sämre. Då hörs skillnaden tydligast.

Nåväl, summan av kardemumman är att i min simpla anläggning gjorde Jormas kablar en stor skillnad. Tyvärr kommer de nog aldrig mer att spela hos mig.

Jorma berättade att hans kablar spelade på CEC mässan de två sista dagarna. Efter att de till sist fått koppla in och testa dem ville han som stod för utställningsplatsen inte ta bort dem eftersom de spelade bättre än allt annan de hade i kabelväg.

På Stockholmsmässan kommer hans kablar att spela med Coltrane, Halrcros stora monoblock och en Wadia cd spelare. Han har tydligen varit på Ljudmakarn och de har testat olika kablar inför mässan och hans kablar ansågs spela bäst och får därför spela i referensanläggningen.

Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2003/01/27 :  15:59:20  Show Profile Send ayayay a Private Message
Det är bara att beundra karln, han kan det där med kabel
Samt att önska honom lycka till i sin strid mot "drakarna"

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/27 :  16:00:23  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Det är ju underbart. En sådan kabel skulle gärna JAG vilja ha!
Dem skall kollas in under mässans dagar!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

AA
Member

131 Posts

Posted - 2003/01/27 :  16:02:30  Show Profile Send AA a Private Message
Vilket prisläge kommer kablarna att ligga?

/AA

Genväg till välljud? - Köp en Ducati!
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/01/27 :  22:22:24  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Kul att HMS fick vara med ;)
quote:
prestanda som mäter sig med det mesta och bästa.(Valhalla, HMS Gran Finale, HT Magic, mfl)

Edited by - hsivp on 2003/01/27 22:37:18
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2003/01/28 :  00:51:18  Show Profile Send Pelle a Private Message

Det låter helt klart intressant med de nya kablarna. Hur vore det att erbjuda HiFiForum-medlemmar dem till ett kraftigt rabatterat introduktionspris?

[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/01/28 :  01:00:43  Show Profile Send n/a a Private Message
Håller med Pelle.. =)))

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/01/28 :  01:05:27  Show Profile Send Saro a Private Message
vad kostar dom då?
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/01/28 :  01:45:56  Show Profile Send Peder B a Private Message
Jag pratades vid med Jorma på telefon för någon månad sedan då jag köpte en Shakti sten av honom. Han redogjorde som hastigast då vad som var på gång och minns jag inte helt fel så skulle priset hamna på 12-13kkr för ett meterpar balanserade ute i handeln, men ta detta med en nypa salt.
Skulle vara intressant att jämföra mot de Acoustic Zen Silver Reference jag har idag som ligger i samma prisklass!
mvh // Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/01/28 :  06:21:28  Show Profile Send Saro a Private Message
billigt
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/01/28 :  07:18:10  Show Profile Send Peder B a Private Message
Enligt Stefans tester mot NO Red Dawn mk I & Silk som ligger i en betydligt lägre prisklass så borde givetvis de nya JPC kablarna vara bättre om signalkabeln ska marknadsföras till det priset. Jormas kablar bör kunna hävda sig i prissegmentet över det som de själv befinner sig i vilket de säkert gör av det man har hört! Motståndet bör väl vara NO quattrofil, Kimber Select, Transparent & Acoustic Zen Reference mfl. // Peder B

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/01/28 :  08:11:11  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jorma har åkt runt en del hos privatpersoner, affärer och liknande den senaste tiden. Han har då fått jämföra sina kablar med blandannat de jag nämnde i första inlägget, Valhalla, Harmonic Tech Magic, HMS Gran Finale, mfl. Alla dessa är kablar som kostar långt mer än Jormas kabel och om det som sägs är sant (har ej hört det själv) så spelar Jormas kabels bättre än de nämnda. Detta skall ha varit anledningen till att de fick spela de två sista dagarna på CEC mässan och att de kommer att spela i Ljudmakarns referensanläggning på Sthlm mässan.

De är kanske i sammanhanget att betrakta som ett riktigt budgetfynd (om allt som sägs är sant)

Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/01/28 :  08:54:08  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Han har inte jämfört med HMS gran finale så vitt jag vet.
Han har testat Hms Gran finale med en söndrig S1:a .
"Han har då fått jämföra sina kablar med blandannat de jag nämnde i första inlägget, Valhalla, Harmonic Tech Magic, HMS Gran Finale, mfl."
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/28 :  09:09:21  Show Profile Send ekman a Private Message
stefan vilka nordost signalkablar var det du jämförde med??? var det riktiga red dawn eller dina hemmabyggen??
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/01/28 :  10:11:27  Show Profile Send Peder B a Private Message
ekman: Vad tror du själv är skillnaden mellan Stefans "hembyggen" med NO,s eget kablage och silverlödda Bulletplugs och Nordost,s egna rent ljudmässigt?

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/28 :  10:13:18  Show Profile Send ekman a Private Message
ingen aning men vad jag vet har han ju gjort signalkabel av nordosts högtalarkabel och då blir det ju inte alls samma sak som signalkabeln sen hur det ter sig ljudmässigt vet jag ej men hade det varit bättre hade nog nordost gjort så ifrån början
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/01/28 :  10:18:59  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Ekman tar alltid chansen att ”hacka ner” på saker och ting men det får stå för honom.
Jo det är min egenhändigt gjorda Red dawn signalkabel med bulletplugs och silverlod. Skulle faktiskt tro att den presterar lika bra eller bättre än originalet, framförallt beroende på kontakterna. Enligt Jorma som testat olikak ontakter då han utceklat sina nya kablar låter bulletplug i silver bäst, sedan kommer Bulletplug i koppar och efter det WBT. WBT anses väl av de flesta vara bland det bästa som finns, fram till Bulletplug kom fram.

Då Audioaktiv var generalagen för Nordost så åkte de runt på en del mässor, butiksdemo, mm. De gjorde då egna signalkablar av Red Dawn högtalarkabel, på samma sätt som jag gjort. De var av uppfattnignen att det var lika bra, men billigare, än att köra med den ”riktiga” signalkabeln. Om detta stämmer låter jag vara osagt, men att det är bra kablar, även om det är ”hemmagjorda” är det ingen tvekan om.

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/28 :  10:20:24  Show Profile Send ekman a Private Message
jag hackade inte ner på nåt jag ställde en enkel fråga sluta vara så sur

är det inte riktig red dawn signalkabel så är det ju ganska lätt att säga det då...
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/01/28 :  11:45:52  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Inte riktigt Red Dawn signalkabel??? Vad är det då?

Du ställer många enkla frågor, inte bara mot mig utan lite överallt, undermeningen är dock ofta lite klankande. Jag vet att rätt många delar denna uppfattning med mig och om jag inte minns helt fel så har du varit avstängd från forumen pga detta.

Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2003/01/28 :  12:43:26  Show Profile Send kasra a Private Message
EKMAN:

Du får inte glömma din standard fråga som så ofta ställs så fort RedDawn kommer på tapeten... mk1/mk2

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/01/28 :  12:52:45  Show Profile Send Peder B a Private Message
Stefans kabel kan väl kanske klassas som mk 0.5

Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2003/01/28 :  13:00:35  Show Profile Send kasra a Private Message

då är den 4 gånger sämmre än den "omtalade" mk2:an...(2/0.5 = 4)

"Pretty girls dont cry"

Edited by - kasra on 2003/01/28 13:02:28
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/01/28 :  13:01:51  Show Profile Send Saro a Private Message
Kanske man ska byta till bulletpluggs?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/01/28 :  13:07:05  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by hsivp

Han har inte jämfört med HMS gran finale så vitt jag vet.
Han har testat Hms Gran finale med en söndrig S1:a .
"Han har då fått jämföra sina kablar med blandannat de jag nämnde i första inlägget, Valhalla, Harmonic Tech Magic, HMS Gran Finale, mfl."

Det stämmer att jag inte har jämfört med HMS Gran Finale. Dels var S1,an på inspelning, inte söndrig. Dels hade jag inga kablar av eget fabrikat framme då. Det var i somras tror jag.
Mina första kablar av den typ som ska spelas på mässan hade jag framme i början på december.
Däremot spelade jag HMS Gran Finale RCA mot Silk, och även mot Valhalla.
Och den jämfördes också på en annan anläggning mot nämnda kablar.
Den är bättre än Silken, men når inte upp i Valhallaklass.
HMS Gran Finale är en bra kabel och det hade varit trevligt att få göra en jämförelse framöver.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/01/28 :  13:07:28  Show Profile Send Peder B a Private Message
quote:
Originally posted by kasra

då är den 4 gånger sämmre än den "omtalade" mk2:an...(2/0.5 = 4)

Inte konstigt att Jormas kablar var så överlägsa då

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000