| Author |
Topic  |
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 13:10:44
|
Jorma: När räknar du med att kablarna ska vara ute till försäljning på marknaden? mvh // Peder B |
"A man got to now his limitations" |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 13:18:37
|
quote: Originally posted by Samuelrönnqwist
Kanske man ska byta till bulletpluggs?
Jag jämförde min nya kabel som jag hade ett par med WBT och ett par med silverbullets hos Leif Olofsson på Coltranehögtalarna. Och skillnaden var så stor att det upplevdes som att man bytte till helt andra kablar. Kabeln med silverbullets spelade mycket renare. Och skillnaden fanns i hela registret. Skillnaden mellan koppar och silverbullets som jag tidigare har gjort en jämförelse mellan är också en bit men inte lika stor. Men ändå såpass att jag har valt silverbullets trots ett rätt högt pris. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 13:21:49
|
quote: Originally posted by Jorma
Jag jämförde min nya kabel som jag hade ett par med WBT och ett par med silverbullets hos Leif Olofsson på Coltranehögtalarna. Och skillnaden var så stor att det upplevdes som att man bytte till helt andra kablar. Kabeln med silverbullets spelade mycket renare. Och skillnaden fanns i hela registret. Skillnaden mellan koppar och silverbullets som jag tidigare har gjort en jämförelse mellan är också en bit men inte lika stor. Men ändå såpass att jag har valt silverbullets trots ett rätt högt pris.
Kommer någon signalkabel i XLR utförande? |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 13:22:11
|
quote: Originally posted by Peder B
Jorma: När räknar du med att kablarna ska vara ute till försäljning på marknaden? mvh // Peder B
Efter Stockholmsmässan. Jag har redan levererat ett par till Pjotre. Men det kommer att bli lite leveranstid, då jag redan har ett antal beställda. I slutet på februari hoppas jag ha kommit ikapp. |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 13:32:06
|
quote: Originally posted by dole
Jag jämförde min nya kabel som jag hade ett par med WBT och ett par med silverbullets hos Leif Olofsson på Coltranehögtalarna. Och skillnaden var så stor att det upplevdes som att man bytte till helt andra kablar. Kabeln med silverbullets spelade mycket renare. Och skillnaden fanns i hela registret. Skillnaden mellan koppar och silverbullets som jag tidigare har gjort en jämförelse mellan är också en bit men inte lika stor. Men ändå såpass att jag har valt silverbullets trots ett rätt högt pris.
Kommer någon signalkabel i XLR utförande?
XLRkabeln var den första som jag hade framme i början på december. Jag har nu XLR, RCA och högtalarkablar i biwire/biampingutförande klara. Singelwirekabeln är inte riktigt utprovad ännu, men om ett par veckor vet jag hur den ska bestyckas. Biwirekabeln är byggd som 2 helt separata kablar och basdelen eller diskantdelen passar inte till en fullregisterkabel. Och är heller inte lämpad för bästa resultat att sätta ihop till en singelwire. Jag har också nya nätkablar av värstingtyp. 1 st prototyp ska spela på mässan. Den har en helt ny Bybeeenhet som Jack Baby hade tagit fram till mig och som jag fick med mig från Las Vegas när jag träffade honom där. Den innehåller ett par stora silverBybeesar av en specailtyp avsedd för nätström. Dom stora silverbybeesarna kommer inte att säljas i "lösvikt". I USA blir priset på en sådan enhet 750 dollar. Och jag kommer att ta fram en lite enklare typ av den också med vanliga kopparBybeesar. |
 |
|
|
hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 14:04:28
|
HMS är alltid med. Men hur ska vi jämföra när något som kablar är VÄLDIGT systemberoende?
|
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 15:01:05
|
quote: Originally posted by hsivp
HMS är alltid med. Men hur ska vi jämföra när något som kablar är VÄLDIGT systemberoende?
Det känns inte som att alla kablar är systemberoende efter det jag har testat runt dom senaste månaderna. Samtliga har velat behålla kablarna hitills.  |
 |
|
|
hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 15:19:13
|
| Vi får väl testa på mässan =). |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 15:36:24
|
anledningen att jag frågar är ju enbart att jag vet vilken kabel du använde och att den inte är original =) mitt transparenthemmabygge slår min nordost diy kabel =) säger inte så mkt
du behöver dock inte vara otrevlig bara för att jag ställer en fråga |
 |
|
|
JaLa
Member

92 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 16:06:18
|
Alla komponenter mellan skivan och lyssnaren är systemberoende, alla påverkar den slutliga ljudupplevelsen. Det är ju därför der här forumet lever och det debatteras vilt. När någon säger att en kabel inte är systemberoende, blir jag skeptisk. Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.
/Janne |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 16:32:39
|
quote: Originally posted by JaLa
Alla komponenter mellan skivan och lyssnaren är systemberoende, alla påverkar den slutliga ljudupplevelsen. Det är ju därför der här forumet lever och det debatteras vilt. När någon säger att en kabel inte är systemberoende, blir jag skeptisk. Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.
/Janne
En anläggning som har brister åt ena eller andra hållet kan man balansera med en kabel som mörkar eller ljusar ljudet, men då missar man en del i återgivningen. Att balansera ut en anläggning med kablar är fel väg att gå anser jag. En kabel ska vara så transparent som möjligt. Och en balanserad anläggning behöver inte betyda att den är i värstingklass rakt igenom. Stefan B,s anläggning tex. är inte någon highendanläggning, men han har balans mellan delarna och får inte problem med något heller den dag han byter ut någon del som ligger i en högre klass. I en anläggning som har brister får man problem med bla. kablarna om man har balanserat ut bristerna i den tidigare anläggningen med kablaget. Det blir till att hitta en ny kabel som balanserar ut dom nya felen som eventuellt har uppstått. Jag har provat ut kablarna i välbalanserade highendanläggningar och fungerar dom bra där, så fungerar dom förhoppningsvis bra i övriga anläggningar också. Och det verkar att stämma hitintills. Dom är mycket högupplösta utan att det blir skrikigt eller tunt i ljudet. Och det är där faran ligger med en del högupplösta kablar, i en del anläggningar. |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 16:50:23
|
/Janne
En anläggning som har brister åt ena eller andra hållet kan man balansera med en kabel som mörkar eller ljusar ljudet, men då missar man en del i återgivningen. Att balansera ut en anläggning med kablar är fel väg att gå anser jag. En kabel ska vara så transparent som möjligt. Och en balanserad anläggning behöver inte betyda att den är i värstingklass rakt igenom. Stefan B,s anläggning tex. är inte någon highendanläggning, men han har balans mellan delarna och får inte problem med något heller den dag han byter ut någon del som ligger i en högre klass. I en anläggning som har brister får man problem med bla. kablarna om man har balanserat ut bristerna i den tidigare anläggningen med kablaget. Det blir till att hitta en ny kabel som balanserar ut dom nya felen som eventuellt har uppstått. Jag har provat ut kablarna i välbalanserade highendanläggningar och fungerar dom bra där, så fungerar dom förhoppningsvis bra i övriga anläggningar också. Och det verkar att stämma hitintills. Dom är mycket högupplösta utan att det blir skrikigt eller tunt i ljudet. Och det är där faran ligger med en del högupplösta kablar, i en del anläggningar.
E Jorma ute efter en transparant icke färgande stereo!??

// Pär Engelholm, som mest skrattar... |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 17:01:17
|
quote:
E Jorma ute efter en transparant icke färgande stereo!??

// Pär Engelholm, som mest skrattar...
Den finns naturligtvis inte, lika lite som det finns perfekta kablar. Transparant och med full upplösning är det endast live utan iblandning av elektronik med kablar emellan. Akustiskt alltså. Och det är riktmärket och min referans.  |
Edited by - Jorma on 2003/01/28 17:01:48 |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 17:27:43
|
Missade Hr Jorma det komiska?
// Pär Engelholm |
 |
|
|
AndersJ
Starting Member
40 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 17:30:42
|
/Janne
En anläggning som har brister åt ena eller andra hållet kan man balansera med en kabel som mörkar eller ljusar ljudet, men då missar man en del i återgivningen. Att balansera ut en anläggning med kablar är fel väg att gå anser jag. En kabel ska vara så transparent som möjligt. Och en balanserad anläggning behöver inte betyda att den är i värstingklass rakt igenom. Stefan B,s anläggning tex. är inte någon highendanläggning, men han har balans mellan delarna och får inte problem med något heller den dag han byter ut någon del som ligger i en högre klass. I en anläggning som har brister får man problem med bla. kablarna om man har balanserat ut bristerna i den tidigare anläggningen med kablaget. Det blir till att hitta en ny kabel som balanserar ut dom nya felen som eventuellt har uppstått. Jag har provat ut kablarna i välbalanserade highendanläggningar och fungerar dom bra där, så fungerar dom förhoppningsvis bra i övriga anläggningar också. Och det verkar att stämma hitintills. Dom är mycket högupplösta utan att det blir skrikigt eller tunt i ljudet. Och det är där faran ligger med en del högupplösta kablar, i en del anläggningar.
Hur vet du att kabeln är transparent?
Mvh Anders |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 17:39:44
|
| han kan se igenom den =) |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 17:50:34
|
quote: Originally posted by epkpeng
Missade Hr Jorma det komiska?
// Pär Engelholm
Jag har ingen humor. Jag är gravallvarlig. Jag är ju för tusan seriös.
|
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 17:51:47
|
quote: Originally posted by ekman
han kan se igenom den =)
På längden |
 |
|
|
JaLa
Member

92 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 17:51:57
|
Jorma nu pratar vi samma språk. Ljudåtergivning är fortfarande så fullt av kompromisser, det är därför det är så roligt med HiFi. Inte ens live låter det bra ibland, det finns massor med lokaler som ställer till det. Så jag tror att vi får leva med olika kablar ett tag till. Vad är en balanserad anläggning? Hur många ljudideal finns det här på forumet? Hur många HiFi-tillverkare har samma ljudideal? Listan kan göras lång och många kommer att prioritera olika parametrar i sitt system.
/Janne |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 19:39:30
|
| Jag blir alltid så förundrad när jag läser vad ett par kontakter (eller kablar) kan göra för ljudet, undrar just vad som skulle stå om en bal med glasull skulle lyftas in i rummet? |
sound pollution |
 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 20:06:52
|
| En bal med glasull skulle säkert göra underverk i mitt rum. Mycket möjligt större underverk än Jormas nya kablar. Nackdelen med glasullen är ju att den inte passar särskillt bra in i ett vardagsrum, rent estetiskt. |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
 |
|
|
Wizard
Member

408 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 20:21:20
|
| Hur hemlig är din uppbyggnad av dina signalkablar, Jorma? Är det traditionellt, men med bra materialval? |
Wizard |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 21:04:32
|
quote: Originally posted by Wizard
Hur hemlig är din uppbyggnad av dina signalkablar, Jorma? Är det traditionellt, men med bra materialval?
Nej, inte traditionellt, vad nu det är, men med material av absolut högsta klass. Olika kabeltillverkare har olika lösningar på det här med kablar. Allt material i en kabel påverkar ljudet mer eller mindre. Många små påverkningar gör det klart hörbart, och jag har provat ut allt från ledare, lod, kontakter och isolering. Och valt det som har fungerat bäst. Och högtalarkablarna är uppbyggda på likadant sätt med samma material, men i andra dimensioner, förutom att jag har krimpat kablarna i ändarna istället för att löda. Och en klump på kabeln som inte är hemlig vad den innehåller: Bybee Quantum Purifiers.
|
Edited by - Jorma on 2003/01/28 21:16:18 |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 21:14:42
|
Jag vet en snubbe i halmstad som hållit på med kablar i stora skalor rätt så länge. Har själv kablar från honomm, han kör dock inte med några hemliga dosor på kablarna.
Vet iaf att hans nya värstinga har en sjukt hög materialkostnad och att han startat företag nyligen så jorma får nog en konkurent av värsta slag.
Denna snubben har också jämfört i massor med anläggningar mot massor av kablar i högre skiktet. Enligt dom som lyssnat så är dom jävligt bra och folk har dissat kablar i 50k-klassen
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
|
AndersJ
Starting Member
40 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 21:50:36
|
Tack för den otroligt fina förklaringen. Det är alltså så ni gör  |
 |