HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 JPC segertåget fortsätter. (kablar)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/02/12 :  23:45:04  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
En sak som slår mig när jag läser om personer som Jorma som tar det fina initiativet att tillverka high-end kablar, är att de ju inte har samma möjligheter som de stora företagen med sina fabriker. Detta borde ju i de flesta fall betyda att de måste använda kommersiella kablar (eller trådar, isolerslangar och vad det nu kan vara) som "ingredienser" i sina produkter. Givetvis kommersiella produkter av hög klass, men ändock kommersiella. Är det kanske då så att den gode Jorma är en DIY-kille i den högre skolan? :)

/Erik
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/13 :  00:06:09  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Erik Johansson

En sak som slår mig när jag läser om personer som Jorma som tar det fina initiativet att tillverka high-end kablar, är att de ju inte har samma möjligheter som de stora företagen med sina fabriker. Detta borde ju i de flesta fall betyda att de måste använda kommersiella kablar (eller trådar, isolerslangar och vad det nu kan vara) som "ingredienser" i sina produkter. Givetvis kommersiella produkter av hög klass, men ändock kommersiella. Är det kanske då så att den gode Jorma är en DIY-kille i den högre skolan? :)

/Erik

Dom flesta kabeltillverkare även av dom stora märkena köper eller låter tillverka sina kablar eller ledarna till kablarna från kabelfabriker, Ofta enligt egna specifikationer.
Och ska man hårdra!! det hela så finns det nog knappast någon kabeltillverkare som drar tråden till ledningarna själva utan köper dom från tillverkare av metalltrådar.
Och allt material är komersiellt. Det finns ingen materialtillverkare som arbetar utan att räkna med vinst. En sådan tillverkning skulle inte bli långvarig.
Och skillnaden om jag hade varit DIYare hade varit att jag inte hade haft råd att tillverka mina egna kablar.
En del av det material som jag köper in går inte att köpa i småmängder. Eller som privatperson då jag handlar en hel del från grossister som enbart säljer till företag.
"DIY-kille i den högre skolan" låter annars rätt trevligt

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/02/13 :  00:11:06  Show Profile Send Brosk a Private Message
Nyligen inhandlat en JPC 2.5 och är helnöjd.
Som lök på laxen noterade jag att man kan skaffa reservdelar på Claes Ohlson
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/02/13 :  00:16:22  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Originally posted by Jorma

quote:

/Erik

Dom flesta kabeltillverkare även av dom stora märkena köper eller låter tillverka sina kablar eller ledarna till kablarna från kabelfabriker, Ofta enligt egna specifikationer.
Och ska man hårdra!! det hela så finns det nog knappast någon kabeltillverkare som drar tråden till ledningarna själva utan köper dom från tillverkare av metalltrådar.
Och allt material är komersiellt. Det finns ingen materialtillverkare som arbetar utan att räkna med vinst. En sådan tillverkning skulle inte bli långvarig.
Och skillnaden om jag hade varit DIYare hade varit att jag inte hade haft råd att tillverka mina egna kablar.
En del av det material som jag köper in går inte att köpa i småmängder. Eller som privatperson då jag handlar en hel del från grossister som enbart säljer till företag.

Allt kommer från gruvan från början

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/02/13 :  00:29:29  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

quote:

/Erik

Jo jag tyckte det lät trevligt när jag skrev det. Det var ju menat som beröm och inget annat

Angående kommersiella produkter så menade jag egentligen det där med "egna specifikationer". Många små tillverkare använder ju i de flera fall jag känner till färdiga produkter (i detta fall kablar) som råvaror i sina kablar, även om det som sagt kan vara exklusiva färdiga produkter. Vi kan ta Gignos som exempel som använder (eller i alla fall använde. Vet inte om dom har nåt nytt) en koaxialkabel som vem som helst, som hittar någon som säljer den, kan köpa.

Sen är klart det finns dom som sitter och pillar för hand med koppar- eller silvertrådar, teflonslangar, bomull, silke och vad det nu kan vara för kul :)

Det där med bomull eller silke som isolator har jag själv funderat en hel del på... och läst om. Kanske skulle man prova det och se om man kan få ihop nåt som slår mina nuvarande Ply 3.4 kablar

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/02/13 00:34:16
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/13 :  01:04:49  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Brosk

Nyligen inhandlat en JPC 2.5 och är helnöjd.
Som lök på laxen noterade jag att man kan skaffa reservdelar på Claes Ohlson

Stickproppen menar du Jag köper den inte där.
Men det är samma stickpropp.
Det finns en del långt dyrare kablar som den används till.
Och anledningen är att det är en bra stickpropp och den är en av dom få som kan ta grova dimensioner på kablar.
www.klubben.net har bättre, men då hade kabeln kostat en bit mer.
Den stora från klubben.net använder jag till dom dyrare kablarna.

Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/02/13 :  07:42:03  Show Profile Send Peder B a Private Message
Robban har en väldigt trevlig och lättarbetad FURUTECH Audio Grade IEC Gold apparatkontakt som jag provat till nätkabeln!

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/02/13 :  07:53:50  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Supra gör ju sin egna kablar, om jag inte är helt felinformerad.
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2003/02/13 :  09:14:35  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Peder B,

hoppas du blev nöjd med Furotech IEC kontakten. Den eller Wattgate är nog bland de bästa att arbeta med, - och som har högst kvalitet.

PS. Tack för senast Jorma - det var kul med lite "live -latino" rytmer i Köbenhamn.

mvh, robban

Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/13 :  09:16:30  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

[quote]Originally posted by Tank

Supra gör ju sin egna kablar, om jag inte är helt felinformerad.

Supra tillverkar inte metalltrådarna i kabeln.
Dom tillverkas i ett valsverk på en fabrik någonstans i världen.
Och deras produktion är inriktad på i huvudsak lite billigare kablar till inte bara Audio utan också video.
Dom flesta high End tillverkare har inte så stor produktion att det är lönt att hålla på med ledartillverkning. Dvs att lägga isolationsmaterial på ledarna maskinellt.
Det handlar ju också om att få ekonomi i tillverkningen och kablar i mindre serier är inte lönt att sätta upp en egen fabrikation, när det finns kabeltillverkare som har maskinparken och kunnandet till detta.
Kimber flätar sina kablar i egna maskiner efter vad det sägs, men dom tillverkar inte ledarna själva. Dom beställer dom från en kabelfabrikant. Och det gör dom flesta som har tillverkning av kablar till en sådan liten nich som Audio. Nordost har komplett tillverkning av kabel. Men dom är specialkabeltillverkare av bla. kirurgkabel och kabel till rymdindustrin och highendAudio.

Edited by - Jorma on 2003/02/13 09:24:18
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/02/13 :  09:51:41  Show Profile Send Peder B a Private Message
quote:
Originally posted by robban

Hej Peder B,

hoppas du blev nöjd med Furotech IEC kontakten. Den eller Wattgate är nog bland de bästa att arbeta med, - och som har högst kvalitet.

PS. Tack för senast Jorma - det var kul med lite "live -latino" rytmer i Köbenhamn.

mvh, robban

Enligt senaste numret av Highfidelity så verkade ju även Jan Nielsen väldigt nöjd med Analysis Plus Power Ovalen (kanske den mest prisvärda av dom alla), han hade även modifierat den med Schuko guldstick och Furutech, den känns mycket lovande

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/02/13 :  09:53:06  Show Profile Send brumel a Private Message
Vad kostar en bra iec propp?

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/02/13 :  09:58:50  Show Profile Send Peder B a Private Message
Furutech IEC gold kostar ca 350.-

Edited by - Peder B on 2003/02/13 10:06:59
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/02/13 :  13:54:09  Show Profile Send mace a Private Message
Samhall kablage (Ljunby mm mm) gör kablar o dyl.

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

AA
Member

131 Posts

Posted - 2003/02/13 :  17:32:11  Show Profile Send AA a Private Message
quote:
Originally posted by Peder B

Furutech IEC gold kostar ca 350.-

Var kan man köpa denna? Eller kanske någon vet var man kan köpa Wattgate?

Ha de´

/AA

Genväg till välljud? - Köp en Ducati!
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/02/13 :  18:04:25  Show Profile Send Peder B a Private Message
http://www.klubben.net/ . Jag tror inte att den är upplagd som artikel än men är du intresserad är det ju bara att maila eller ringa och fråga!

Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/02/13 :  18:19:18  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Jorma : Oj, missade att du skrev 'ledarna', brukar inte missa ord så.
Blev klarare med en omläsning.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000