| Author |
Topic  |
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 23:45:04
|
En sak som slår mig när jag läser om personer som Jorma som tar det fina initiativet att tillverka high-end kablar, är att de ju inte har samma möjligheter som de stora företagen med sina fabriker. Detta borde ju i de flesta fall betyda att de måste använda kommersiella kablar (eller trådar, isolerslangar och vad det nu kan vara) som "ingredienser" i sina produkter. Givetvis kommersiella produkter av hög klass, men ändock kommersiella. Är det kanske då så att den gode Jorma är en DIY-kille i den högre skolan? :)
/Erik |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 00:06:09
|
quote: Originally posted by Erik Johansson
En sak som slår mig när jag läser om personer som Jorma som tar det fina initiativet att tillverka high-end kablar, är att de ju inte har samma möjligheter som de stora företagen med sina fabriker. Detta borde ju i de flesta fall betyda att de måste använda kommersiella kablar (eller trådar, isolerslangar och vad det nu kan vara) som "ingredienser" i sina produkter. Givetvis kommersiella produkter av hög klass, men ändock kommersiella. Är det kanske då så att den gode Jorma är en DIY-kille i den högre skolan? :)
/Erik
Dom flesta kabeltillverkare även av dom stora märkena köper eller låter tillverka sina kablar eller ledarna till kablarna från kabelfabriker, Ofta enligt egna specifikationer. Och ska man hårdra!! det hela så finns det nog knappast någon kabeltillverkare som drar tråden till ledningarna själva utan köper dom från tillverkare av metalltrådar. Och allt material är komersiellt. Det finns ingen materialtillverkare som arbetar utan att räkna med vinst. En sådan tillverkning skulle inte bli långvarig. Och skillnaden om jag hade varit DIYare hade varit att jag inte hade haft råd att tillverka mina egna kablar. En del av det material som jag köper in går inte att köpa i småmängder. Eller som privatperson då jag handlar en hel del från grossister som enbart säljer till företag. "DIY-kille i den högre skolan" låter annars rätt trevligt  |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
|
Brosk
Member

426 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 00:11:06
|
Nyligen inhandlat en JPC 2.5 och är helnöjd. Som lök på laxen noterade jag att man kan skaffa reservdelar på Claes Ohlson    |
 |
|
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 00:16:22
|
quote: Originally posted by Jorma
/Erik
Dom flesta kabeltillverkare även av dom stora märkena köper eller låter tillverka sina kablar eller ledarna till kablarna från kabelfabriker, Ofta enligt egna specifikationer. Och ska man hårdra!! det hela så finns det nog knappast någon kabeltillverkare som drar tråden till ledningarna själva utan köper dom från tillverkare av metalltrådar. Och allt material är komersiellt. Det finns ingen materialtillverkare som arbetar utan att räkna med vinst. En sådan tillverkning skulle inte bli långvarig. Och skillnaden om jag hade varit DIYare hade varit att jag inte hade haft råd att tillverka mina egna kablar. En del av det material som jag köper in går inte att köpa i småmängder. Eller som privatperson då jag handlar en hel del från grossister som enbart säljer till företag. "DIY-kille i den högre skolan" låter annars rätt trevligt 
Allt kommer från gruvan från början  |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 00:29:29
|
/Erik
Dom flesta kabeltillverkare även av dom stora märkena köper eller låter tillverka sina kablar eller ledarna till kablarna från kabelfabriker, Ofta enligt egna specifikationer. Och ska man hårdra!! det hela så finns det nog knappast någon kabeltillverkare som drar tråden till ledningarna själva utan köper dom från tillverkare av metalltrådar. Och allt material är komersiellt. Det finns ingen materialtillverkare som arbetar utan att räkna med vinst. En sådan tillverkning skulle inte bli långvarig. Och skillnaden om jag hade varit DIYare hade varit att jag inte hade haft råd att tillverka mina egna kablar. En del av det material som jag köper in går inte att köpa i småmängder. Eller som privatperson då jag handlar en hel del från grossister som enbart säljer till företag. "DIY-kille i den högre skolan" låter annars rätt trevligt 
Jo jag tyckte det lät trevligt när jag skrev det. Det var ju menat som beröm och inget annat 
Angående kommersiella produkter så menade jag egentligen det där med "egna specifikationer". Många små tillverkare använder ju i de flera fall jag känner till färdiga produkter (i detta fall kablar) som råvaror i sina kablar, även om det som sagt kan vara exklusiva färdiga produkter. Vi kan ta Gignos som exempel som använder (eller i alla fall använde. Vet inte om dom har nåt nytt) en koaxialkabel som vem som helst, som hittar någon som säljer den, kan köpa.
Sen är klart det finns dom som sitter och pillar för hand med koppar- eller silvertrådar, teflonslangar, bomull, silke och vad det nu kan vara för kul :)
Det där med bomull eller silke som isolator har jag själv funderat en hel del på... och läst om. Kanske skulle man prova det och se om man kan få ihop nåt som slår mina nuvarande Ply 3.4 kablar 
/Erik |
Edited by - Erik Johansson on 2003/02/13 00:34:16 |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 01:04:49
|
quote: Originally posted by Brosk
Nyligen inhandlat en JPC 2.5 och är helnöjd. Som lök på laxen noterade jag att man kan skaffa reservdelar på Claes Ohlson   
Stickproppen menar du Jag köper den inte där. Men det är samma stickpropp. Det finns en del långt dyrare kablar som den används till. Och anledningen är att det är en bra stickpropp och den är en av dom få som kan ta grova dimensioner på kablar. www.klubben.net har bättre, men då hade kabeln kostat en bit mer. Den stora från klubben.net använder jag till dom dyrare kablarna.
|
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 07:42:03
|
| Robban har en väldigt trevlig och lättarbetad FURUTECH Audio Grade IEC Gold apparatkontakt som jag provat till nätkabeln! |
"A man got to now his limitations" |
 |
|
|
Tank
Member

520 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 07:53:50
|
Supra gör ju sin egna kablar, om jag inte är helt felinformerad.  |
 |
|
|
robban
Audio Concept

491 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 09:14:35
|
Hej Peder B,
hoppas du blev nöjd med Furotech IEC kontakten. Den eller Wattgate är nog bland de bästa att arbeta med, - och som har högst kvalitet.
PS. Tack för senast Jorma - det var kul med lite "live -latino" rytmer i Köbenhamn.
mvh, robban |
Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,  |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 09:16:30
|
[quote]Originally posted by Tank
Supra gör ju sin egna kablar, om jag inte är helt felinformerad. 
Supra tillverkar inte metalltrådarna i kabeln. Dom tillverkas i ett valsverk på en fabrik någonstans i världen. Och deras produktion är inriktad på i huvudsak lite billigare kablar till inte bara Audio utan också video. Dom flesta high End tillverkare har inte så stor produktion att det är lönt att hålla på med ledartillverkning. Dvs att lägga isolationsmaterial på ledarna maskinellt. Det handlar ju också om att få ekonomi i tillverkningen och kablar i mindre serier är inte lönt att sätta upp en egen fabrikation, när det finns kabeltillverkare som har maskinparken och kunnandet till detta. Kimber flätar sina kablar i egna maskiner efter vad det sägs, men dom tillverkar inte ledarna själva. Dom beställer dom från en kabelfabrikant. Och det gör dom flesta som har tillverkning av kablar till en sådan liten nich som Audio. Nordost har komplett tillverkning av kabel. Men dom är specialkabeltillverkare av bla. kirurgkabel och kabel till rymdindustrin och highendAudio. |
Edited by - Jorma on 2003/02/13 09:24:18 |
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 09:51:41
|
quote: Originally posted by robban
Hej Peder B,
hoppas du blev nöjd med Furotech IEC kontakten. Den eller Wattgate är nog bland de bästa att arbeta med, - och som har högst kvalitet.
PS. Tack för senast Jorma - det var kul med lite "live -latino" rytmer i Köbenhamn.
mvh, robban
Enligt senaste numret av Highfidelity så verkade ju även Jan Nielsen väldigt nöjd med Analysis Plus Power Ovalen (kanske den mest prisvärda av dom alla), han hade även modifierat den med Schuko guldstick och Furutech, den känns mycket lovande |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 09:53:06
|
| Vad kostar en bra iec propp? |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 09:58:50
|
Furutech IEC gold kostar ca 350.-
 |
Edited by - Peder B on 2003/02/13 10:06:59 |
 |
|
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 13:54:09
|
| Samhall kablage (Ljunby mm mm) gör kablar o dyl. |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
|
AA
Member

131 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 17:32:11
|
quote: Originally posted by Peder B
Furutech IEC gold kostar ca 350.-

Var kan man köpa denna? Eller kanske någon vet var man kan köpa Wattgate?
Ha de´
/AA |
Genväg till välljud? - Köp en Ducati! |
 |
|
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 18:04:25
|
På http://www.klubben.net/ . Jag tror inte att den är upplagd som artikel än men är du intresserad är det ju bara att maila eller ringa och fråga! |
 |
|
|
Tank
Member

520 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 18:19:18
|
Jorma : Oj, missade att du skrev 'ledarna', brukar inte missa ord så.  Blev klarare med en omläsning.  |
 |
|
Topic  |
|