HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Shakti
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2003/01/27 :  19:16:11  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag är intresserad av era erfarenheter av Shakti the stone och även online.

ombud för Intelligent Sound

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/01/27 :  19:24:36  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Tja...om du använder SÖKFUNKTIONEN så får du massor av träffar på Shakti...du får även nöjet (?) att träffa en hel del numera avstängda personer..

T.ex.
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=3493&SearchTerms=shakti
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/27 :  20:18:01  Show Profile Send celef a Private Message
Jag tror

sound pollution
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/01/28 :  08:51:36  Show Profile Send poman a Private Message
Jag har en under huvudkudden inga mardrömmar här längre.
Har för mej det inte finns någon generalagent i Sverige längre då
Jorma har slutat och tar in den stämmer det.
Jag har inte testat den i min anläggning så jag kan inte uttala om det är värt pengarna.

mvh/PO

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/01/28 :  09:41:45  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hej Räven!

Shaktisten gav för mig en förbättring när jag använder den på S1:an. Utvärderade under en dag med hjälp av välkända inspelningar. I min anläggning får jag bättre upplösning, en tydligare återgivning i mellanregistret och en smula mer "svärta" i bakgrunden.

Tror denna produkt är extremt anläggningskänslig. I en del anläggningar gör den kanske ingen nytta alls, i andra en tydlig förbättring. Till enklare anläggningar skulle jag inte överväga ett köp.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2003/01/28 :  09:42:30  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
kul!
jag bara tänkte att nån kanske hade lite färskare erfarenheter, men tack ändå

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/28 :  09:45:44  Show Profile Send brumel a Private Message
Hallograph sten, var det rätt uppfattat?

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2003/01/28 :  09:48:46  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Tack Sladd!

Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/01/28 :  10:19:49  Show Profile Send jajon a Private Message
Sladd har helt rätt när han säger att Shaktisten har olika stor verkan beroende på anläggning.
När jag och några kompisar testade stenen gjorde det stor skillnad på CD-spelare som är lite
burkiga i konstruktionen. På min Linn-cdspelare gjorde det dock ingen skillnad :(. Men den kan
man ju knacka på utan att det hörs nästan...

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/28 :  10:21:43  Show Profile Send ekman a Private Message
den gör stor skillnad på min rega planet och den är väl inte burkig? inte speciellt dyr heller =)
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/01/28 :  10:25:26  Show Profile Send jajon a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

den gör stor skillnad på min rega planet och den är väl inte burkig? inte speciellt dyr heller =)

Självklart finns det säkert 1000 undantag :) Mitt inlägg syftar bara
på den trend som jag kunde se...

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/28 :  10:28:16  Show Profile Send brumel a Private Message
quote:
Originally posted by jajon

Sladd har helt rätt när han säger att Shaktisten har olika stor verkan beroende på anläggning.
När jag och några kompisar testade stenen gjorde det stor skillnad på CD-spelare som är lite
burkiga i konstruktionen. På min Linn-cdspelare gjorde det dock ingen skillnad :(. Men den kan

Visst är Linn spelare solida med hård aluplåt men jag tror inte Shakti är en vibrationsdämpare utan en avstörningsgrej. Då skulle man bara kunna använda en bok eller nåt. Aluplåten kanske är lika bra att hindra störningar utifrån varför Shakti inte tillför nånting.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/01/28 10:29:22
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/01/28 :  13:15:39  Show Profile Send jajon a Private Message
quote:
Originally posted by brumel
Visst är Linn spelare solida med hård aluplåt men jag tror inte Shakti är en vibrationsdämpare utan en avstörningsgrej. Då skulle man bara kunna använda en bok eller nåt. Aluplåten kanske är lika bra att hindra störningar utifrån varför Shakti inte tillför nånting.

Mycket möjligt, vet bara att det inte gjorde någon skillnad alls på
min CD-spelare...

Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/01/28 :  13:35:12  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

Sladden kanske menade att det fanns andra saker att lägga pengar på först i en billigare anläggning?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/01/28 :  13:42:31  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by brumel

quote:
Originally posted by jajon

Advantage S1 har ett Aluskal och påverkas positivt av Shakti.
Och Björn som har ägt ett par Shaktistenar sedan 1997 använde 2 st på mark Levinson 39 cdspelaren med gott resultat.
Musical Fidelitys Nuvista påverkar den rejält mycket.
Och Timbres Accuphasecombinatin i prisklass 250000 kr.
Och DCS apparater används dom med bra resultat.
Och Mark Levinssons förstärkare.
Och EAR,s förstärkare. Detta testades under Cesmässan.
Och många fler som inte kan kallas för burkiga.
Och det stämmer att jag har lagt ned importen.
Apparater med kraftigt skal av magnetisk stålplåt påverkas inte genom stålplåten. Däremot om man öppnar skalet och petar in Stones eller Onlines så blir det positiv påverkan på dom flesta apparater.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/28 :  13:46:14  Show Profile Send dole a Private Message
På mina slutsteg fungerade de bra. Men på Audionet cd:n hände absolut ingenting.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/28 :  13:51:24  Show Profile Send dole a Private Message
Jorma:
quote:
Apparater med kraftigt skal av magnetisk stålplåt påverkas inte genom stålplåten.

Borde det inte vara tvärt om? Innebär inte det att det borde vara bättre med stålchassie´s? Hela chassiet borde ju vara magnetiskt.
Den logiken förstod jag inte.
Mvh dole

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/01/28 :  13:58:44  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by dole

Jorma:
quote:
Apparater med kraftigt skal av magnetisk stålplåt påverkas inte genom stålplåten.

Borde det inte vara tvärt om? Innebär inte det att det borde vara bättre med stålchassie´s? Hela chassiet borde ju vara magnetiskt.
Mvh dole

Magnetisk stålplåt släpper inte igenom dom magnetfält som Shakti absorberar. Dom stannar innanför skalet och påverkar apparaterna ännu mer. Så stålplåt är ett sämre material att ha till apparter.

Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/28 :  14:43:48  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Jorma

quote:

Jorma:
quote:

Mvh dole

Magnetisk stålplåt släpper inte igenom dom magnetfält som Shakti absorberar. Dom stannar innanför skalet och påverkar apparaterna ännu mer. Så stålplåt är ett sämre material att ha till apparter.

Hmmmm att stålplåt är ett sämre materiell för det viste jag redan Men eftersom att hela grunkan blir magnetisk borde ju shaktistenen även fixa det. Plåt blir väll inte magnetiskt bara på ena sidan, eller? Men jag förstår vad du menar med att den lättare suger åtsig direkt från komponenterna i fråga.

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/01/28 :  14:57:23  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

quote:

quote:

Jorma:
quote:

Mvh dole

Hmmmm att stålplåt är ett sämre materiell för det viste jag redan Men eftersom att hela grunkan blir magnetisk borde ju shaktistenen även fixa det. Plåt blir väll inte magnetiskt bara på ena sidan, eller? Men jag förstår vad du menar med att den lättare suger åtsig direkt från komponenterna i fråga.

Rent praktiskt kan du prova med en magnet som du håller på ena sidan en stålplåt resp. en aluminiumplåt. Om du på andra sidan försöker att få en järnbit (tex. en liten skruv) att fästa mot magneten så går det inte genom stålplåten, men det går alldeles utmärkt genom aluminiumplåten.
Hissar som jag har arbetat med i 25 år har hos en del fabrikat (Kone bla.) en såkallad "hemlig" dörrkontakt utöver kortslutningskontakten.
Den består av en magnet som sitter upptill på dörren och en tungstenskontakt i dörrkarmen som påverkas av magneten när dörren är stängd. Dörrkarmen är tillverkad av stålplåt, men just där tungstenskontakten sitter har man bytt ut stålplåten mot en aluminiumplåt. Annars hade inte tungstenskontakten fungerat om den hade suttit innanför stålplåt. Magnetfältet finns där ändå precis som den finns innanför skalet på en apparat som är byggd i stålplåt.
Ett magnetfält strålar inte ut utan vänder tillbaka till källan.
Shakti suger upp detta magnetfält om den kan nås av det, så att det inte går tillbaka in i apparaten. I det här fallet snackar vi inte om permanentmagneter utan om högfrekventa magnetfält. Och dom laddas eller sugs inte upp av stålplåten. Dom snurrar runt innanför stålskalet och kan inte neutraliseras av Shaktistenen.

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/01/28 :  14:59:46  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Om man har en såhär stor och rymlig låda som cd spelare kan man göra som jag, sätta Shaktistenen innanför den förhatliga stålplåten med dubbelhäftande tejp. Det är dubbelt bra, dels får man maximal effekt eftersom inget skärmar bort effekten, och dels slipper man se stenen

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/28 :  15:13:37  Show Profile Send brumel a Private Message
Om Shakti ej är magnetiskt så har det ingen inverkan på magnetism. Är det en slags ferrit så kan det hindra störningar att komma in. Något som hjälper till att släppa ut störningar som apparaten inducerar (hur nu detta fungerar) måste ju kompletteras med en grej som hindrar störningar att komma in. Ja det här blir krångligt att förstå.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/28 :  15:23:10  Show Profile Send dole a Private Message
quote:

quote:

quote:

quote:

Jorma:
quote:

Mvh dole

Rent praktiskt kan du prova med en magnet som du håller på ena sidan en stålplåt resp. en aluminiumplåt. Om du på andra sidan försöker att få en järnbit (tex. en liten skruv) att fästa mot magneten så går det inte genom stålplåten, men det går alldeles utmärkt genom aluminiumplåten.
Hissar som jag har arbetat med i 25 år har hos en del fabrikat (Kone bla.) en såkallad "hemlig" dörrkontakt utöver kortslutningskontakten.
Den består av en magnet som sitter upptill på dörren och en tungstenskontakt i dörrkarmen som påverkas av magneten när dörren är stängd. Dörrkarmen är tillverkad av stålplåt, men just där tungstenskontakten sitter har man bytt ut stålplåten mot en aluminiumplåt. Annars hade inte tungstenskontakten fungerat om den hade suttit innanför stålplåt. Magnetfältet finns där ändå precis som den finns innanför skalet på en apparat som är byggd i stålplåt.
Ett magnetfält strålar inte ut utan vänder tillbaka till källan.
Shakti suger upp detta magnetfält om den kan nås av det, så att det inte går tillbaka in i apparaten. I det här fallet snackar vi inte om permanentmagneter utan om högfrekventa magnetfält. Och dom laddas eller sugs inte upp av stålplåten. Dom snurrar runt innanför stålskalet och kan inte neutraliseras av Shaktistenen.

Det är väll skillnad på magnetism och electromagnetisk strålning.
Strålning brukar normalt inte återvända till källan.

Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/01/28 :  15:23:53  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Jag har en krukväxt (ölandstok)på in CD-spelare, och det hjälper inte ett dugg.
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/01/28 :  15:50:06  Show Profile Send Terminator a Private Message
Jorma, varför har du lagt ner importen? Intresset verkar ju ändå vara ganska stort...
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/01/28 :  16:03:57  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Terminator

Jorma, varför har du lagt ner importen? Intresset verkar ju ändå vara ganska stort...

Det kostade för mycket att ha garderoben halvfull med Shakti.
Jag låg ute med alltför mycket pengar hela tiden, som jag behövde till kabelutvecklingen. Jag hade inte råd med både ock samtidigt.
Som importör kan man inte köpa i småslattar. Jag måste ta hem 24 st åt gången plus ett antal Onlines samtidigt.
Intresset är stort, men det räcker inte med intresse.
Men Shakti har en ny importör på gång för dom som är intresserade.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000