HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 BeoSound9000
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Modulus
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/01/27 :  22:20:25  Show Profile Send Modulus a Private Message
På grund av BO`s höga WAF får jag tillstånd av frugan att köpa denna och endast denna cd-växlare. Inte mig emot ty även jag tycker den är riktigt snygg men hur låter den och hur ansluter jag den till mitt försteg då BO har DIN-kontakter? Den bör väl även gå att ansluta direkt in i slutsteget? Går det att ha en extern DAC?

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/01/27 :  23:36:55  Show Profile Send Melker a Private Message
Ja du visst kan du ansluta den direkt till slutstegen och det är väl vad som är att föredra 9000 är ju mer än en växlare det finns ju radio också. man kan bygga en adapterkabel från DIN till RCA och det borde ju din handlare kunna lösa om du nu bränner 30 000 eller vad den nu kostar. Det går ju faktiskt att använda en extern DAC det finns en digitalutgång men om det är RCA eller TOS vet jag inte. Det finns dock en nackdel med att använda digitalutgången den går ju ut direkt ifrån växlaren utan att passera det inbyggda försteget så kan du ju inte reglera volymen via digitalutgången och DACen med B&O fjärren. Nu har ju faktiskt 9000 en AUX ingång och det är möjligt att man skulle kunna ta in signalen från DACen där igen men med tanke på B&Os "användarvänlighet" så stannar ju växlaren då man väljer AUX ingången och dessutom omvänt trycker man play på CD:n så kopplar den över från AUX till CD :-(

Så jag tror nog att man antingen får använda ett separat försteg (men då försvinner ju lite av vitsen med den snygga integrerade) eller se digitalutgången som en möjlighet att ansluta MD eller annan digitalutrustning.

När jag tänker efter så kan man kanske utnyttja B&Os link system till att finta växlaren men det blir nog en dyr lösning. Man skulle kunna koppla in så att ens slutsteg är en sk zon2 (ett annat rum) och helt normalt börja spela CD i ZON1 (vanliga rummet) och sedan via bolink välja AUX ingången till ZON2 där du då har ditt slutsteg. då kommer ju digitalsignalen gå från 9000 till din externa DAC och sedan in via AUX och sedan till ZON2 dvs ditt slutsteg :-) Detta blir nog en dyr och invecklad lösning med många extra kablar så jag tror inte att det skulle bli bättre än med standard DACen :-(

Lycka till

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

AU
Member

86 Posts

Posted - 2003/01/27 :  23:44:09  Show Profile Send AU a Private Message
Hej, någon digitalsignal ut är nog svårt att få till utan lödkolv!

I DIN-kontakten har du både R+L signal som du kan koppla direkt in till ett slutsteg. Du får kanske räkna med att vara tvungen att löda en egen DIN-RCA kabel (B&O kör ju ibland med egna specar för kontakter).

Det är inte HiFi du håller på med längre, -byt fruga istället
MVH
AU

quote:
Originally posted by Modulus

På grund av BO`s höga WAF får jag tillstånd av frugan att köpa denna och endast denna cd-växlare. Inte mig emot ty även jag tycker den är riktigt snygg men hur låter den och hur ansluter jag den till mitt försteg då BO har DIN-kontakter? Den bör väl även gå att ansluta direkt in i slutsteget? Går det att ha en extern DAC?

Collecting stars..
Go to Top of Page

Modulus
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/01/27 :  23:47:22  Show Profile Send Modulus a Private Message
Tack för svaret Melker!
Jag kommer nog att koppla den direkt in i slutsteget i så fall. Jag har balanserade ingångar så det får bli en xlr/din-adapter Kan bli ganska fett med en bred BO på väggen och ett par monoblock på golvet. Ingen bänk alltså som tar plats:-)
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/01/27 :  23:50:18  Show Profile Send Melker a Private Message
Skulle vara kul om du hörde av dig om hur det blev, ja om du nu slår till på en 9000 villsäga.

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

Modulus
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/01/27 :  23:53:43  Show Profile Send Modulus a Private Message
*s* Ja..jag kanske borde lämna in skillsmässopappren med den motiveringen..det är inte HiFi längre*asg*
Go to Top of Page

Modulus
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/01/27 :  23:57:06  Show Profile Send Modulus a Private Message
Känns lite hårt att köpa en BO för att konstatera att det inte funkar men jag jobbar nära BO`s generalagent på Lilla Bommen så jag kanske går över och hör om dom har nån Beosound9000 att slänga till mig.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000