HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 www.hififorum omnämnt i Hifi&Musik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2003/01/31 :  19:09:25  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Hallå, jag tycker att det gnälls lite för mycket på Hifi&Musik!

Är en helt ok hifiblaska tycker jag... lite låg nivå i vissa lägen men ändå ett trevligt sällskap på skithuset, precis lagom som en tidning ska vara. Att de oxå vänder sig till lite mera okunniga läsare tycker jag bara är bra... folk behöver undervisas i HiFi och lära sig lyssna på musiken och inte bara stirra sig blinda på finesser och annat...

Om den inte duger, köp den inte... gå och gnäll hos bryngelsson istället, där kanske det gör nytta!
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/31 :  19:19:36  Show Profile Send Timbre a Private Message

Det där senaste håller jag helt med om...
Vi bor inte i USA, Japan eller Tyskland. Hifimarknaden och dess förutsättningar ser helt annorlunda ut här hemma.
Detta måste väl också en svensk hifitidning anpassa sig till...
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/31 :  23:21:47  Show Profile Send ekman a Private Message
det beror ju helt och hållet om man är ute efter att göra en så BRA tidning som möjligt eller att göra en så bred publikvänlig tidning som möjligt h&m siktar helt klart på det senare personligen tycker jag dom misslyckas rätt så bra med bägge två just nu
HF och dom flesta utländska tidningar är mer läsvärda h&m läser man igenom på 5-10min tyvärr
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/02/01 :  17:45:26  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Niclas

Visst, den som inte vill läsa h&m inte behöver göra det.
Att sedan blint tro på tidningens "modererande" om vad som är rätt eller fel, bra eller dåligt, är också upp till läsaren.
H&m var en stor auktoritet för mig innan jag blev slav under div. forum. I dessa forum fick jag upp ögonen & lärde mig att det fanns fler sidor/infallsvinklar än bara "effektkuber" & "stampataktenkänsla".
Många av hifipressens nyheter har ofta(st?) testats & sedemera diskuterats/disekerats till partikelnivå av medlemmarna på forumen, långt innan "effektkuben" presenterats i tidningen.
Framförallt är ju hifihårdvara systemberoende & jag är ytterst intresserad att få så många synpunkter som möjligt vid en tänkt uppgradering, från så många anläggningar som möjligt.
Jag anser att hififorum, med alla medlemmars bredd, totalt utklassar hifipressens "köpguider".
Nä, h/m har imo flummat ut i 5.1 system & dvdspelare trots att dom har en ypperlig systertidning som hemmabio där det passar bättre.

Mvh
( Prenumererar på h/m, hemmabio & Stereophile, samt köper lösnummer av Hf & Stereoplay )

Må så vara, men Hemmabio tar ju inte upp så särskilt mycket tyngre flerkanalsanläggningar och testar dessa. Därför så tycker i varje fall jag att H&M absolut har sitt berättigande även när det gäller flerkanalsåtergivning som SACD och DVD Audio. MvhKristofer
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/02/01 :  22:20:31  Show Profile Send nalle a Private Message
En sak som jag reagerat på är deras betygssystem. Man ser extremt sällan någon produkt som får en eller två stjärnor men ganska ofta ser man saker som får fem+.
Enligt mitt sätt att se saken borde alla produkter som håller normal god kvalite ges tre stjärnor och de som överträffar dessa förväntningar förtjänar fyra samt i undantagsfall fem när man träffar på produkter som är exceptionella.
Så som det ser ut nu känns det mera som de har ett tregradigt(ev. fyrgradigt) system för betygssättning.
Detta stöder mig i min misstanke att de ej vill stöta sig för mycket med eventuella annonsörer.
Dock gillar jag att läsa tidningen då jag tycker att den är infomativ. Sen kan jag faktiskt erkänna att jag även tycker att annonserna är läsvärda.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/02 :  15:23:35  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Helt riktigt.
HIFI&musik gör ett jäkligt bra jobb, de vänder sig till intresserade och krånglar inte till det i onödan. De har dessutom en mycket bra avdelning för musikrecensioner.

quote:
Originally posted by ollilaboratories

Hallå, jag tycker att det gnälls lite för mycket på Hifi&Musik!

Är en helt ok hifiblaska tycker jag... lite låg nivå i vissa lägen men ändå ett trevligt sällskap på skithuset, precis lagom som en tidning ska vara. Att de oxå vänder sig till lite mera okunniga läsare tycker jag bara är bra... folk behöver undervisas i HiFi och lära sig lyssna på musiken och inte bara stirra sig blinda på finesser och annat...

Om den inte duger, köp den inte... gå och gnäll hos bryngelsson istället, där kanske det gör nytta!

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2003/02/02 15:24:50
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/02/03 :  13:15:01  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by nalle

En sak som jag reagerat på är deras betygssystem. Man ser extremt sällan någon produkt som får en eller två stjärnor men ganska ofta ser man saker som får fem+.
Enligt mitt sätt att se saken borde alla produkter som håller normal god kvalite ges tre stjärnor och de som överträffar dessa förväntningar förtjänar fyra samt i undantagsfall fem när man träffar på produkter som är exceptionella.
Så som det ser ut nu känns det mera som de har ett tregradigt(ev. fyrgradigt) system för betygssättning.
Detta stöder mig i min misstanke att de ej vill stöta sig för mycket med eventuella annonsörer.
Dock gillar jag att läsa tidningen då jag tycker att den är infomativ. Sen kan jag faktiskt erkänna att jag även tycker att annonserna är läsvärda.

Ja , det kan ju som sagt verka konstigt men jag tror att det har med det att de inte vill "såga" någon produkt som inte håller måttet att göra. Istället så bestämmer de sig för att inte ta med denna produkt i sitt test. MvhKristofer
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/02/03 :  18:54:33  Show Profile Send nalle a Private Message
quote:
Originally posted by whiskyman

quote:
Originally posted by nalle

Ja , det kan ju som sagt verka konstigt men jag tror att det har med det att de inte vill "såga" någon produkt som inte håller måttet att göra. Istället så bestämmer de sig för att inte ta med denna produkt i sitt test. MvhKristofer

Tyvärr ger ju detta system i så fall ofullständiga tester. Det kan ju vara lika viktigt att veta vilka produkter man ska undvika som vilka man bör skaffa.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/02/03 :  19:57:45  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Varför blev ni så fjoskiga mot H&M plötsligt ?
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/02/03 :  23:52:46  Show Profile Send Saro a Private Message
Själv undrar jag mest över hur hög trovärdhet de får när de skriver "bästa jag hört" *mest bas för pengarna"
känns inte som att den tidningen håller så hög kvalite..
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/02/04 :  10:43:01  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Samuelrönnqwist

Själv undrar jag mest över hur hög trovärdhet de får när de skriver "bästa jag hört" *mest bas för pengarna"
känns inte som att den tidningen håller så hög kvalite..

Problemet uppstår väl egentligen när de hittar nya produkter som de tycker låter ännu bättre? MvhKristofer
Go to Top of Page

AU
Member

86 Posts

Posted - 2003/02/06 :  22:57:49  Show Profile Send AU a Private Message
quote:
Originally posted by whiskyman

quote:
[i]

Problemet uppstår väl egentligen när de hittar nya produkter som de tycker låter ännu bättre? MvhKristofer

Och det gör de ju i varje nytt nummer!

/AU

Collecting stars..
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/02/09 :  23:34:56  Show Profile Send yoko a Private Message
Själv brukar jag och killen (Ricken LTS) sitta och garva åt tidningen, ibland skrivs långa meningar med syftningsfel som resulterar i ren rappakalja! Riktigt komiskt! Vad gäller testerna är det ju skoj att dem har nobbat flera av dem jag känner inom tillverkningsbranchen, dem vill väl ha ngt ut för att få testa grejjerna! Men bilderna kan man ju kolla på och tidningen går ju att läsa om man tar den med en nypa salt.
Go to Top of Page

MosFet
Member

57 Posts

Posted - 2003/02/15 :  18:46:25  Show Profile Send MosFet a Private Message
quote:
Originally posted by Timbre

Det undrar jag verkligen också.

Efter MoLt har jag inte sett en enda artikel.
Är det någon som vet...

Bra fråga! Efter Radio&Television och Molt har jag inte hört något från Ulf B Strange. Mycket kunnig person och bra tester. (Skulle vara intressant att veta hur det funkade på Molt...)
Som sagt, någon som vet???

Doh! Bara en ändring till...
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/15 :  19:33:53  Show Profile Send Timbre a Private Message
Hur det funkade på MoLt...

Ja, läser du MoLt Nr 4 1996 får du knappast intryck av att det var en speciellt harmonisk relation...
Tolv (!) sidor ägnas åt rättelser och kommentarer kring den avgående (Ulf B Strange) redaktionens "sakfel".
Man kan bli trött för mindre...
Undrar hur trött Ulf Bertil Strange blev...
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/02/15 :  19:46:08  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:

Ja, läser du MoLt Nr 4 1996 får du knappast intryck av att det var en speciellt harmonisk relation...
Tolv (!) sidor ägnas åt rättelser och kommentarer kring den avgående (Ulf B Strange) redaktionens sakfel.

Tydligen blev han mycket tröttDå han har försvunnit ut i intet efter det.Synd för jag kommer ihåg Audio Video som var den bästa svenska tidningen på sin tid dessutom hade han en del fina artiklar i H&M för länge sedan
Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

MosFet
Member

57 Posts

Posted - 2003/02/15 :  19:49:43  Show Profile Send MosFet a Private Message
quote:

Tolv (!) sidor ägnas åt rättelser och kommentarer kring den avgående (Ulf B Strange) redaktionens sakfel.

Det är ju helt overkligt....Men kanske väntat

Doh! Bara en ändring till...
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/15 :  20:08:03  Show Profile Send Timbre a Private Message

Det finns ju som tur är ett stort antal klassiska artiklar att repetitionsläsa och glädja sig åt.
Besöket hos Franco Serblin på Sonus faber är en sådan. Skriven med lagom humoristisk distans.
En klassisk test är den tolv sidor långa redogörelsen för Infinity Modulus sub/satellitsystem.
Lyckligtvis är listan lång...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000