Om du "bara" ska streama musik så skulle jag nog kolla upp någon begagnad dac i den prisklassen. Själv köpte jag en Musical Fidelity dac för lite över tusen kronor och den spöade Hrt dacen enligt mig. Du kan även fundera på en begagnad Cambridge Dac magic eftersom dom ligger ungefär i den prisklassen nu. Lyssna och fundera
Jag skulle titta närmare på Musical Fidelitys V-Dac, (cirka 1800:- i ursprungslandet). Har inte jämfört den med Cambridges Dac så kan inte ge dig råd där... Ett alternativ kan kanske vara att hitta en Harmony Design DA9 - de borde droppa nu när de inte kommer att uppgraderas längre... OBS! Kolla noga vilken version det handlar om innan du slår till...(finns uppdateringshistorik på tillverkarens hemsida).
Kanske ett bra ljudkort från Asus kan vara vägen eller något begagnat från LYNX.
Vet att detta inte är det du frågar om men finns andra vägar att gå för välljud. Och det kan t.o.m. ge ett bättre resultat för mindre pengar. Kanske någon kan hålla med.
Har själv testat med Asus ljudkort men måste betona att det var ca 4 år sedan. Personligen tyckte jag att det blev lite "kallt" och digitalt ljud men det kanske har ändrat sig dom senaste åren och det är min uppfattning om ljudet. Däremot så är det mycket detaljerat ljud om man gillar det
Köpte ett lite enklare för en femhundring först, det hade en lite hårdare klang men det dyrare för 1500:- är betydligt mer raffinerat även om det billigare hade nästan lika mycket snabbhet och detaljskärpa.