Author |
Topic  |
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 20:23:54
|
bra fråga spotta på oss bara...själv har jag varken mycket pengar i mitt system (förstärkaren e dyrast-en present!)eller cd ställ...men e hifiist...anledningen e tyvärr fattigdom...sålde tre cd sist jag fick en elräkning jag inte klarade av!!!! Har dock upptäckt att hifi system e utmärkta att använda istället för pasystem..numera spelas mer m1-musik fr. min egen workstation än inspelad musik...hur mkt. musik intresse e inte det på en skala-monster?! |
 |
|
nalle
Member

686 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 21:04:32
|
quote: Originally posted by JaLa
Hej Divander "Och jag tycker att det inte finns något som hindrar att man är intresserad av hifi men inte allas är intresserad av musik" Vad gör man med en HiFi-anläggning om man inte är intresserad av musik?
"Man kan mecka och hålla på med gamla bilar utan att vara intresserad av att åka med dom" Jag kan förstå folk som tycker om att att mecka med bilar. Men jag har aldrig hört någon som har HiFi-apparater för att mecka med dom.
"Sen finns det ju den gruppen som gärna bygger själv, tweakar eller vad man nu kan hitta på med en apparat" Är det inte musiken som är drivkraften, som gör att man just väljer HiFi. Annars kan man ju lika gärna bygga/mecka med bilar.
"Även detta kan man göra utan att vara intresserad av musik" Jag tror att det krävs ett musikintresse för att lyckas.
/Janne
Den som samlar på frimärken behöver ju inte vara en stor brevskrivare. Ibland är det så att det är själva jakten på frimärket /det perfekta ljudet är behållningen. Själv prioriterar jag lyssnandet men kan mycket väl förstå de som är mer intresserade av anläggningen. |
Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna? |
Edited by - nalle on 2003/01/28 23:36:21 |
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 23:31:47
|
Ja har man lite kunskap och intresse så är det säkert kul att bygga egna förstärkare och modifiera delningsfilter. |
Oops! I did it again |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 01:47:08
|
Ja, jag själv är har två dyra intressen, film och musik. Jag brukar köra kanske en period mycket film och då köper jag kanske skivor för endast 1000kr i månaden. Kör jag för fullt med skivor (som nu) så ligger det på allt mellan 2000-4000kr i månaden beroende på om jag köpt något mer kul. Problemet för mig är att jag skulle kunna köpa bra skivor för 10 000kr i månaden och ändå inte hinna köpa alla jag vill ha (och detta är ENDAST vinyl också!!). Jag har så bred musiksmak. Och att jag sedan vill uppgradera stereon under tiden gör det ännu svårare att få till det.
Så, såklart är musiken viktigast, och just DÄRFÖR så vill jag ha en bra anläggning att spela den på. |
 |
|
Qvist
Member

263 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 01:48:06
|
Dumma jämförelser.
Om jag trimmar en Audi 100 turbo till 350 Hk och ska bjuda polarna på en åktur för att visa axet, tankar jag då 95 oktan och bara får ut 320 Hk ?
Om jag visar anläggningens kapasitet gör man väll det på skivor som gör den rättvis eller ?
Om jag har en Lamborgini diablo som jag velat ha sen 10 års åldern, måste jag köra den varje dag och ett vist antal mil för att inte bli kritiserad el dumförklarad ??
Om jag velat ha en Hiend anlägning som är bäst i världen för att jag gillar 2 artister väldigt mycket varför måste jag då köpa 1000 till för att ni inte ska säga att jag är dum ?
Varför sätter du fälgar på bilen, är det bara för utseendet du har det, när ska du lära dej att man klarar sej utan ? Nu har killen gjort sej en glasskiva till stereo bänken ochså, han måste vara sjuk han har den ju bara för att skryta med.
Jag har inget fäste med blankslitna däck, det blir inte alls nå bra drag i bilen nu mot för med nya, nä men det fårstår väll vem som helst.
Högtalarna är inte ställt i sin ordning ännu, det låter inte hälften så bra som det borde, Nä men nog hör jag i alla fall= äh inte vet jag om detta var så speciellt.
Allt bygger på en stor avensjuka, men inte sagt för det att jag tror på allt här i världen.
350 St cd skivor och en anläggning för öhhhh he he 1500:- kr, har haft en bra anläggning med Bla Martinlogan`s lät det bättre = svar ja Var det roligare= Svar Ja Var det en kul hobby = svar ja Skaffa igen = Svar på 4 år tills dess blir det bara Cd`s
Lite att göra Mvh
|
 |
|
oliver
Member

714 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 02:01:41
|
Jag har alltid hävdat ( nu är det vad jag tycker alltså)musik upplevelsen blir så mycket större och mer närvarande genom en bra anläggning ,det tror jag ingen kan förneka.För att uppnå detta så blir tekniken tyvärr rätt dyr,kan heller ingen förneka.När jag kan ta på tystnaden mellan låtarna då först blir jag nöjd,det är närvaro det. |
Skeptiker |
 |
|
Topic  |
|