HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 op amp byte, hur göra
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/01/28 :  13:13:42  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
har förstått att op amparna som sitter i mycket elektronik inte är av bästa kvalitet och att det kan löna sig att byta till bättre vara. Har en rotel 965 BX (CD), finns det någon som kan rekommendera någon bättre op amp att ersätta befintlig med i min rotel.

Mvh
micke

frez
Member

187 Posts

Posted - 2003/01/28 :  13:21:10  Show Profile Send frez a Private Message
Tja, det beror sig lite på vad som sitter där nu.

/Frez

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

Wishmaster
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/01/28 :  13:27:48  Show Profile Send Wishmaster a Private Message
http://www.lcaudio.dk/ad825.htm
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/01/28 :  13:35:49  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
tackar för detta, var ju inte så hemskans dyrt, men de på bilderna sitter ju på ett litet kort, någon som vet hur man gör då, för befintlig op amp sitter ju redan på det stora kortet i cdn.

finns det nån som provat en sån här uppgradering, hur pass stor skillnad kan det tänkas bli

mvh
micke
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/01/28 :  14:26:27  Show Profile Send n/a a Private Message
Ett tips:
gå in på någon av opamp tillverkarnas hemsidor. Det brukar vara så att dem har sk "samples" som du får gratis. Ti och Analog device brukar ha gratis ex.
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/01/28 :  15:25:18  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Börja med att kolla vad det är för op som sitter i förstärkaren och ladda hem ett datablad på den. Sedan kan du börja spana efter en ersättare som uppfyller samma krav eller är bättre än den nuvarande.

//Magnus
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/01/28 :  18:35:40  Show Profile Send Zombie a Private Message
Glöm inte att köpa ett par socklar av god kvalitet (guldpläterade?), sen kan du byta opampar och jämföra.
Glöm inte heller kondingarna på V+ och V- mot jord.
Fast störst ljudförbättring får du om du kastar ut utgångskondingarna (mät DC först)...
Löcka te!

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2003/01/29 14:04:32
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/01/28 :  19:32:18  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag har provat och det går att få det att låta bättre. Kolla bara vilken typ av OP som sitter där för du måste veta om det sitter en eller två eller fyra i samma kapsel för att ben konfiguration ska stämma. Var försiktig med att välja för bredbandiga utan att se över avkopplings kondensatorerna. Det är även säkrast att satsa på unity gain stabila OPs. Det finns mycket att läsa på ex vis Analog Devices sök efter application notes

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/01/29 :  13:02:10  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
quote:
Originally posted by HPW

Jag har provat och det går att få det att låta bättre. Kolla bara vilken typ av OP som sitter där för du måste veta om det sitter en eller två eller fyra i samma kapsel för att ben konfiguration ska stämma. Var försiktig med att välja för bredbandiga utan att se över avkopplings kondensatorerna. Det är även säkrast att satsa på unity gain stabila OPs. Det finns mycket att läsa på ex vis Analog Devices sök efter application notes

takar, vilka förbättringar upplevde du?

mvh
micke
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/01/29 :  19:55:41  Show Profile Send HPW a Private Message
Det var ett tag sedan jag prova så jag kommer inte ihåg allt exakt men det blev bättre. Lyssna prova och lyssna och prova ...
Jag satte LT 1028 på ingången på RIAA steget ( lågt brus) och använde AD 845 som är single OP som är Unity gain stabil och har bra drivförmåga. Den dög åt MArk Levisnsson en gång i tiden. Jag tror att det finns bättre OPs nu. Kolla här och sök på OPamp Http://www.diyaudio.com/forums/: Man kan expermintera med nätaggregatet och ev kondingar i signalvägarna. Det finns en del om nätaggregat på DIY forum oxo. Lycka till

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/01/29 :  22:00:41  Show Profile Send 944Driver a Private Message
AD845
Jag testa att bygga ett simpelt försteg med en sådan per kanal och en ALPS volympot plus lite annat för nätdel och så. Jag tycker det låter lite ljust och kyligt, bör man tänka på något speciellt när man bygger med den? Jag har inte testa att trycka i nån annan OP i konstruktionen eftersom jag inte har nån lämplig hemma. Jag byggde konstruktionen mest bara för att hade delarna liggande.

//Magnus
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/01/29 :  22:37:43  Show Profile Send HPW a Private Message
quote:
Jag tycker det låter lite ljust och kyligt

Är du säker på att det inte var fronten som låter sådan? DVS när förförstärkaren blir bättre så släpper den igenom mer. Jag hadde inte dom problemen. Men jag använde en Linn Karik front och fick till vad jag tycker ett balanserat ljud absolut inte kallt ljust. Men det kan kanske kan ha med hela anläggningen och göra vilka kablar högtalare o sådant.
Sedemera byggde jag en egen nät del med LT 327 LT 337. Jag tror att problemen går att lösa men man får fundera prova lyssna ... . lyssna
Lycka till

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/01/29 :  23:44:57  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
tackar för alla inlägg, måste bara fråga hur pass svårt det är att byta op ampen i en cd som jag tänkt, är det nått man ska ge sig på själv eller skall man lämna den till någon "expert"

mvh
micke
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/30 :  00:06:54  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Originally posted by micke76

tackar för alla inlägg, måste bara fråga hur pass svårt det är att byta op ampen i en cd som jag tänkt, är det nått man ska ge sig på själv eller skall man lämna den till någon "expert"

mvh
micke

Jag bytte mina själv det var inte speciellt svårt köper man LC Audios följer beskrivning med.Skillnaden i ljud är värt pengarna helt klart.Eller gå upp ett snäpp och byt hela analogdelen (ZAP Filter) som dom har i sitt sortiment det blir ett jättelyft samt att du kan välja balanserade utgångar om du vill.Byt även klockan till deras så slipper du undan en massa jitter.Sedan har du en spelare som kan ge vilken 20000 kronors spelare som helst en match

Skeptiker
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/01/30 :  07:17:59  Show Profile Send Zombie a Private Message
Har du tillräcklig erfarenhet av lödning? Har du använt en tennsug? Har du lämplig lödkolv?
Om alla frågorna besvaras med nej, ska du nog låta någon som kan fixa det...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/01/30 :  07:39:42  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Med en tennsug och en lödkolv fixar du det.
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/01/30 :  07:46:23  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Mitt delningsfilter börjar "signalkedjan" med en elektrolyt i serie med signalen. Märker man någon skillnad om man byter den mot en med bättre kvalitet?
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/01/30 :  13:27:16  Show Profile Send Tobias a Private Message
quote:
Jag bytte mina själv det var inte speciellt svårt köper man LC Audios följer beskrivning med.Skillnaden i ljud är värt pengarna helt klart.Eller gå upp ett snäpp och byt hela analogdelen (ZAP Filter) som dom har i sitt sortiment det blir ett jättelyft samt att du kan välja balanserade utgångar om du vill.Byt även klockan till deras så slipper du undan en massa jitter.Sedan har du en spelare som kan ge vilken 20000 kronors spelare som helst en match

Har du själv bytt analogdelen till ZAP filter?
I sådant fall, gjorde du det efter du hade bytt till AD825? Hur stor blev skillnaden original-AD825 mot AD825-ZAPfilter?

Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/31 :  00:54:53  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Originally posted by Tobias

quote:

Har du själv bytt analogdelen till ZAP filter?
I sådant fall, gjorde du det efter du hade bytt till AD825? Hur stor blev skillnaden original-AD825 mot AD825-ZAPfilter?

Original-AD 825 skaplig hörbar skillnad lite bättre och djupare bas och bättre upplösning.AD 825- ZAP Filter rejält mycket bättre på alla parametrar Själv tycker jag att det är värt pengarna.Man kan om man vill löda ur ZAP filtret och montera i nästa spelare man köper.Utnivån blir mycket högre med ZAP filtret monterat så det är möjligt att man lurar sig lite på ljudet,men jag har provat både Mk1 och Mk2 så personligen tycker jag att spelarna jag bytt i kan matcha långt mycket dyrare spelare.

Skeptiker
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/01/31 :  01:08:17  Show Profile Send Tobias a Private Message
Det verkar ju riktigt bra! Jag funderar själv på att uppgradera analogdelen på min TacT, antagligen till ZAP-filter. Det kostar lite pengar om man ska analogdel både till satellitutgångar och subbasutgångar, men det verkar ju som att det är värt det.

Vad uppgraderade du för CD-spelare? Vad satt det för OP-förstärkare i från början?

Hur mycket högre blir utnivån med ZAP-filtret i dB ungefär?

Edited by - Tobias on 2003/01/31 01:09:28
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000