Jag skulle vilja bygga ett diskant-nivå-filter som dämpar volymen på diskanten med t.ex 6dB. Någon som möjligtvis har en ritning, kopplingsschema eller tid att förklara?
Går det att, på ett någolunda enkelt/billigt sätt, att få filtret att enbart arbeta över t.ex 2000Hz så skulle det underlätta en hel del då jag slipper gräva innuti högtalaren.
Om du bara vill dämpa diskanten så är det ju enklast med att sätta ett motstånd i serie med diskanten. Väljer du ett motstånd med samma värde som den nominella impedansen på diskanten så har du sänkt den med 3 dB.
Om du bara vill dämpa diskanten så är det ju enklast med att sätta ett motstånd i serie med diskanten. Väljer du ett motstånd med samma värde som den nominella impedansen på diskanten så har du sänkt den med 3 dB.
Nope! Då är spänningen halverad och dämpningen är 6dB.
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Nagref har rätt. För att det ska bli riktigt så måste både en serieresistans i serie med diskantelementet för rätt dämpning i dB och en resisatans parallellt med hela kretsen som ger rätt belastningsimpedans vara rätt dimensionerade. Det är det min spreadsheet räknar ut.
Flint det du verkar beskriva är en normal L-pad...Fast det är klart högtalare har inte konstant 8 Ohms impedans och L-padar brukar inte var så konsekventa... Jag misstänker att ditt spreadsheet är mycket bättre!
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Nagref Jo visst är det L-pad. Inom en diskants normala impedanvariation fugerar den klart bra. Att sen Baselementets inpedans varierar är ett annat problem. Det var inte det frågan gällde. Jag har svar där med vilket också troligen du har.
Jepp! Men för basen så fungerar det inte alltid så bra. Drivimpedansen påverkar motorstyrkan och därmed Qes. Har man exempelvis en basreflexlåda där Q-värdet kommer att göra rimligt stora förandringar i avstämningen (se Henricssons försök med Qts på 0.54(?)) och då blir det kaputt (mer eller mindre). För diskanten där man nästan alltid arbetar i det massstyrda området (d v s där massan styr rörelerna hos membranet och det sker en bit ovanför resonansfrekvensen frör elementet) så är det mindre kritiskt. Impedansvariationerna hos elementet oräknat... Men de hade du ju tagit hänsyn till.