Jag har aldrig fräst förut och kan därför med samvetet i behållning kalla mig för nybörjare. Finns det någon risk att man skadar fanéeret när man fräser hålen för elementen? Skall man använda en högre eller lägre hastighet.
Det borde inte bli några problem med skador men provfräs i samma trämaterial (förmodligen MDF) innan du går på lådan. Även om det inte är med faner så ser du hur maskinen uppför sig. Du kan ju också fanera en provbit med lite faner som blev över och träna på.
.......Du kan ju också fanera en provbit med lite faner som blev över och träna på.
Det ovan är ett klokt råd. Om man inte vet hur aker funkar är det alltid bättre att ha ett prov att greja med innan man ger sig på "the real stuff".
Och Jo, det kan gå riktigt åt pipsvängen med resulterande bränningar, fläkningar och annat som inte är så kul. En grundförsäkring emot otrevligheter är att ha ett skarpslipat frässtål.
Vänligen, P
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
Visst verkar det vettigast att fanera först och fräsa senare. Om hastighet kan man nog bara säga: Testa på provbiten. Vitsen är att få det att skära snyggt utan att bränna. Min maskin har bara en hastighet och den är dessutom för klen i effekt så jag varierar istället skärdjupet. Det bilr inte alltid bra ändå men är min enda valmöjlighet.
Mina erfarenheter stämmer bra överens med Flints. Ta lite i taget så att frässtålet inte tappar farten. Då bliré bränningar som heter duga! Kanske kan man surfa på dem också?!
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion