Author |
Topic  |
peter_gbg
Member

529 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 19:22:30
|
Hejsan!
Har en stereo som kostar ca 18.000:-. Skall uppgradera lite så anläggning kommer väl ha kostat ca 24.000:- efter uppgraderingarna. Ser på bilderna i fotoalbumen att många har speciella nätkablar. Hur mycket gör detta? Eller har jag för billig anläggning för att bry mig? Hur mycket skall jag i så fall lägga?
Tacksam för alla svar!
Peter |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 20:51:56
|
Hur mycket gör detta? Det är väl en av de mest kontroversiella frågorna på detta forum. Svaren varierar från noll till ingen nytta. Samt att det är bättre att köpa en bal glasull för akustikdämning, varför nu det ena skulle utesluta det andra. Min preliminära uppfattning, som kan revideras med ökad erfarenhet, är att det kan göra nytta. Det är min erfarenhet, men det finns en del som säger att de prövat men utan resultat så man får väl anta att det kan bli så ibland. En rimlig prisnivå, skulle kunna vara 500 - 1500 per kabel. Man kan börja med en, det brukar göra mest nytta på CD och sedan komplettera till förstärkare. Du måste dock vara beredd på att betraktas som litet rubbad och tåla ett gapskratt från besökande vänner när de får reda på priset. Den enda inom prisnivån som jag själv prövat är Supras som är billig, särskilt om man själv monterar den. Det lät klart mer detaljerat än med standardkabel, men med en liten tendens till vasshet, som kanske hade blivit bättre med inbränning. Mina dyrare kablar var mer upplösta och det lät mjukare. Men de sitter i en dyrare anläggning. Det finns andra under 1000 kr, t.ex. Jormas JPC, som jag själv skulle vilja veta litet mer om, helst med jämförelse med annan kabel. Men det borde finnas de som har provat detta här.
|
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 20:58:35
|
quote: Originally posted by Anders47
Hur mycket gör detta? Det är väl en av de mest kontroversiella frågorna på detta forum. Svaren varierar från noll till ingen nytta. Samt att det är bättre att köpa en bal glasull för akustikdämning, varför nu det ena skulle utesluta det andra. Min preliminära uppfattning, som kan revideras med ökad erfarenhet, är att det kan göra nytta. Det är min erfarenhet, men det finns en del som säger att de prövat men utan resultat så man får väl anta att det kan bli så ibland. En rimlig prisnivå, skulle kunna vara 500 - 1500 per kabel. Man kan börja med en, det brukar göra mest nytta på CD och sedan komplettera till förstärkare. Du måste dock vara beredd på att betraktas som litet rubbad och tåla ett gapskratt från besökande vänner när de får reda på priset. Den enda inom prisnivån som jag själv prövat är Supras som är billig, särskilt om man själv monterar den. Det lät klart mer detaljerat än med standardkabel, men med en liten tendens till vasshet, som kanske hade blivit bättre med inbränning. Mina dyrare kablar var mer upplösta och det lät mjukare. Men de sitter i en dyrare anläggning. Det finns andra under 1000 kr, t.ex. Jormas JPC, som jag själv skulle vilja veta litet mer om, helst med jämförelse med annan kabel. Men det borde finnas de som har provat detta här.
Test kommer i HighFidelity. Det är en stor nätkabeltest med en massa kablar av olika fabrikat och i olika prisklasser inkl. JPC2.5. I nästa nummer som är ute i mitten av februari har det sagts senast. Dom har skjutit på testet tidigare, så vi får väl se snart. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
peter_gbg
Member

529 Posts |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 21:43:00
|
Peter gbg: Annars finns det folk här som gärna tipsar dig hur man bygger egna sk diy kablar. Nätkablar bygger på samma pricip som alla andra kablar varför det inte skall vara så svårt. Vill man ha ett nätfilter eller skiljetrafo så blir det lite knepigare. Innan du börjar fundera på vad du ska lägga så kan du pröva nån Clou eller JPC eller Kimber eller... Låna hem. Och kolla om du har problem med skitig ström. Diehard fanatic varianten är ett eget elverk men det kostar därefter. |
Hifiarkeologen |
Edited by - brumel on 2003/01/28 21:44:25 |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 22:59:04
|
att ha en stereo överhuvudtaget över 10lakan och inte ha bra nätkablar borde bestraffas med kölhalning =)
om inte annat så finns ju supra för 95kr/m det kan nog dom flesta ha råd med och det blir bra mkt bättre än med originalkabel så det finns ingen anledning att behålla originalet |
 |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 23:22:23
|
Jag tycker klart att nätkabel gör nytta. Vill att mina dyrt införskaffade apparater skall få möjlighet att prestera så bra som möjligt. Har även störskyddstrafo och egen jordad lina skilld från det andra elsystemet.Har genom dessa tveak fått ett "tystare" system. Man häller inte skitig 80 oktanig bensin i en Ferrari! |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
 |
|
drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 00:49:22
|
Jag tycker att Jormas kablar definitivt gör att musiken blir mer njutbar, svartare bakgrund och lugnare ljud - den största vinsten är dock visuell. jämförelse med de medföljande sladdarna går inte att beskriva, otroligt snygg design - och jag gillar att ha det snyggt hemma 
MVH Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
Edited by - drkim on 2003/01/29 00:50:40 |
 |
|
Dorven
Member

78 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 01:08:45
|
Ni som har dragit ny kabel från elskåpet: Vad för kabel? vanlig elkabel fram till nätfilt/strömstabil. å sedan dyr nätkabel?! Eller ordentlig kabel hela vägen? dyrt... :( |
 |
|
peder47
Member

587 Posts |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 06:43:48
|
quote: Originally posted by Dorven
Ni som har dragit ny kabel från elskåpet: Vad för kabel? vanlig elkabel fram till nätfilt/strömstabil. å sedan dyr nätkabel?! Eller ordentlig kabel hela vägen? dyrt... :(
Jag har dragit en 16A till ett utag som jag sedan kopplat mitt filter i. Om du skall göra sånna dragningar så gäller speciella regler. Tror du måste använda 3x2.5kvadrats med solida ledare, det är iaf sådan jag har. Jag tror varken att JPC eller Supra gör någon direkt skillnad faktiskt om man inte har väldigt mycket störningar. Jag kör JPC efter mitt filter. Jag hör inte skillnad på vanliga och JPC.
Därimot så hade jag mycket väl kunnat tänka mig att behålla mina JPC bara för att dom är snygga =))
Mitt tips är lägg stålarna på en bra elstabb/filter så får du iaf märkbart bättre ljud.
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 08:23:08
|
quote: Originally posted by peter_gbg
Hejsan!
Har en stereo som kostar ca 18.000:-. Skall uppgradera lite så anläggning kommer väl ha kostat ca 24.000:- efter uppgraderingarna. Ser på bilderna i fotoalbumen att många har speciella nätkablar. Hur mycket gör detta? Eller har jag för billig anläggning för att bry mig? Hur mycket skall jag i så fall lägga?
Tacksam för alla svar!
Peter
Hej Peter!
Jag anar en del tveksamhet hos dig som antyder att du kanske misstänker att det inte är värt pengarna för din anläggning. Som en liten motpol till andra andra som tycker det är bra med dyra sladdställ (= "strömkablar"), så tycker jag du kan lägga pengarna på annat där det pengarna gör större nytta. Om du ska köpa något för runt en tusenlapp, så har jag inget att rekommenera som kan ge verkligt stora "förbättringar". Men som du skriver att du ska lägga runt 6000 kr på uppgradering, så skulle jag personligen lägga allt på bättre högtalare i framtiden. Som ex akustikkonsult skulle jag även lägga en del pengar på rumsakustisk planering, som tidigare antytts av Anders47. Men mycket kan också göras på finjustering och ommöblering av möblemag och högtalare, och det är ju gratis.
Jag är också av den pragmatiska inställningen att jag tycker att apparattillverkaren ska tillse att deras apparater är immuna mot störningar från elnätet. Om inte, anser jag att deras apparat är dåligt konstruerad och man bör använda en apparat som redan är immun mot utifrån kommande störningar. T ex kan du undersöka om de har hört knäppljud i stereon vid kylskåpspåslag, hårtorkar, dammsugare, och annat. Det är inte säkert att ett nytt sladdställ löser problemet, eftersom de mycket sällan har nätfiltrerande egenskaper, du kan då eventuellt behöva ett riktigt nätfilter av något slag istället.
Dock kan ju utseendet på sladdstället vara trevligt, och du kanske automatiskt (psykologiskt) tycker att det blev bättre ljud, även om det inte blev någon skillnad. Ja, och då blev det ju skillnad, eftersom du upplever det så. Ett sätt att prova om det är skillnad vore att ha en specialbyggd omkopplare precis på ingången till apparaten. Du skulle man kunna switcha mellan "fint" och "fult" sladdställ. Hur många här har gjort det?
Hälsningar Johan L
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
Qvist
Member

263 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 08:25:30
|
I den prisklassen, kan du så gott som skita i nätkablar. Du kan göra en upgradering som är klart märkbar för dom pengarna skulle jag tro men jag vet ju inte vad du har för övrigt.
Set till att ha separerade nät och signalkablar och inte allt i en härva, vill du ha nätkablar satsa på tex supra då som inte kostar för mycket pengar.
Du kan om du vill dra en vanlig elkabel från proppskåp och sätta på egen säkring, se till att det är säkringen som först har jord,fas,nolla. Skillnaden består i lite lugnare ljud, det man uplever på natten då stereon för det mesta spelar bäst. Mest värt är det på en "Billigare" anläggning, på en dyr och bra är skillnaden inte lika stor tycker jag.
Mvh
|
Edited by - Qvist on 2003/01/29 08:29:27 |
 |
|
MaS
Member

423 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 08:32:29
|
Borde det inte vara bra med en skärmad nätkabel, så den i sig skärmar bort störningar som kan störa tex lågnivåkabel.
Mvh MaS |
I ain´t no nice guy after all. |
 |
|
Qvist
Member

263 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 08:35:05
|
Jo självklart, men att köpa nått avanserat till den anläggningen är bortkastade pengar, går säkert att förbättra med samma efekter utan att det kostar en spänn.
Mvh
quote: Originally posted by MaS
Borde det inte vara bra med en skärmad nätkabel, så den i sig skärmar bort störningar som kan störa tex lågnivåkabel.
Mvh MaS
|
 |
|
MaS
Member

423 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 08:38:21
|
Jo men Ezo om man är någorlunda händig och trixig samt om man känner någon som jobbar på en Industri, så borde det inte kosta många kronor att göra en skärmad Ölflex kabel tex, som för övrigt är skrämmande likt Jormas, förmodligen fan så mycket sämre men förhoppningsvis bättre än standard kabel samt grymt snygg.
Mvh MaS |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 08:38:47
|
Om du skall köpa speciella nätkablar beror mycket på om du gjort andra - och i mitt tycke- viktigare saker. Då tänker jag på behandling av rummet, dvs nogrann placering av högtalarna, systemkomponenter på spikes eller kuddar enligt smak, basabsorbenter, diffussorer. Är detta gjort så kommer du höra en klar förbättring av ljudet med nya nätkablar. I mitt system i mitt rum fick jag en tystare bakgrund och betydligt djupare ljudbild när jag bytte nätkablar. Jag skulle också kolla in Terminator trafon som det talas om i andra trådar (sök).
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 09:10:54
|
quote: Originally posted by ekman
att ha en stereo överhuvudtaget över 10lakan och inte ha bra nätkablar borde bestraffas med kölhalning =)
om inte annat så finns ju supra för 95kr/m det kan nog dom flesta ha råd med och det blir bra mkt bättre än med originalkabel så det finns ingen anledning att behålla originalet
Ojdå, min kostar 48 och bara standard elsnören!!!  |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
 |
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 10:38:43
|
Hej Jorma! Jag är mycket nöjd med dom nätkablar jag köpte av dej. Mott vanliga nätkablar tycker jag skillnaden är att det blir lättare att uppfatta detaljer och den blir lugnare plus mer värme i ljudet.
mvh/PO
[/quote] Test kommer i HighFidelity. Det är en stor nätkabeltest med en massa kablar av olika fabrikat och i olika prisklasser inkl. JPC2.5. I nästa nummer som är ute i mitten av februari har det sagts senast. Dom har skjutit på testet tidigare, så vi får väl se snart. [/quote] |
|
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 11:40:41
|
quote: Originally posted by poman
Hej Jorma! Jag är mycket nöjd med dom nätkablar jag köpte av dej. Mott vanliga nätkablar tycker jag skillnaden är att det blir lättare att uppfatta detaljer och den blir lugnare plus mer värme i ljudet.
mvh/PO
Trevligt att höra. Vi får väl se vad Jan Nielsen på High Fidelity säger. Då är konkurrensen lite värre än bara vanliga nätsladdar. Och jag kanske får lite svårare att konkurrera med JPC2,5 mot en del många gånger dyrare nätkablar. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
Edited by - Jorma on 2003/01/29 11:41:40 |
 |
|
Qvist
Member

263 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 15:19:28
|
Precis, tilverka en själv om du kan och lägg pengarna på nått annat.quote: Originally posted by MaS
Jo men Ezo om man är någorlunda händig och trixig samt om man känner någon som jobbar på en Industri, så borde det inte kosta många kronor att göra en skärmad Ölflex kabel tex, som för övrigt är skrämmande likt Jormas, förmodligen fan så mycket sämre men förhoppningsvis bättre än standard kabel samt grymt snygg.
Mvh MaS
|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 15:36:42
|
varför tillverka en själv när du har supras alternativ för 95kr/m mkt billigare blir det inte om du fixar själv och det är inte alls säkert att det blir lika bra |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 15:48:43
|
Men du lär dig mer på det sättet. |
Hifiarkeologen |
 |
|
MaS
Member

423 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 15:54:53
|
Å satan Ekman säljer Supra Nät kablar för 95 Kr metern med kontakter i bägge ändrna, då är det ju klart tveksamt om det lönt att tillverka egna nätkablar. Såvidare man inte vet 100 vad man gör eller är sugen på att meckla å dona.
Mvh MaS |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 17:28:35
|
LoRad är billig visst men det förutsätter att du löder på kontakter själv. Det kan ju vara ett smart alternativ till Elfas installationskabel för elsanering. |
Hifiarkeologen |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 17:50:25
|
Det finns åtminstone 3 problemområden som kan få en att satsa på speciella nätkablar och filter:
1)högfrekventa störningar, harmoniska komponenter etc 2)spikar och instabilitet på nätet 3)elektromagnetiska strålningsfält
Men det räcker inte att gå in och köpa en elkabel för 5000kr. De två första problemen kräver filter och stabbar som dämpar bort skräpet och kostar en hel del att fixa. Den tredje punkten kan fixas med en skärm runt elkabeln. Typ LoRad. |
Hifiarkeologen |
 |
|
Topic  |
|