HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bilstereo
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/10/16 :  21:27:14  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Ja dom är rätt brutala..

Men som jag ser det blir det opraktiskt stora lådor med horn.
Hemma så är det ju outstanding men i en bil blir det för opraktiskt..

Förövrigt får man använda PA-element i dB-drag. Det är elektroniken som måste vara byggd för bil..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2011/10/17 :  00:59:38  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
Circlomanen
Wow!!! Det var brutalt.
Undrar vad porthastigheten är vid de ljudtrycken???

Kan nog bli skaplig lufthastighet i porten..
Steve Meade demonstrerar på Du-Tuben
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/10/17 :  11:09:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Den där basreflexsimmen stämmer inte riktigt överens med verkligheten, även om den ser riktigt skoj ut.
Porten måste vara enorm för att hålla nere turbulens och tillhörande förluster. Det har diskuterats rikligt på tex diyaudio om att basreflexlådor aldrig kan komma hålla jämna steg med tex tappade horn då just porten ställer till det. I olika uppmätta exempel jag har sett (kan inte hitta dem nu) så skiljer det ofta 10 till 15 dB mellan hornrespsim och verklighet när det gäller basrflexlådor och höga ljudtryck. William Cowan skrev om detta nånstans på diyaudio för några år sedan.
Så "min" TH ger 146 dB från 800 liter, räkna bort 3 dB för varma talspolar och flexningar i lådväggar så får vi 143 dB. "Din" basreflexlåda simmar snygga 151 dB med när man har tagit bort 12 dB så ser det inte lika snyggt ut, samtidigt som porten bidrar med en hel del mer volym än orginallådans 280 liter.
Jag är ganska säker på att det tappade hornet med 18NLW9600 skulle vinna lätt över din basreflexlåda i verkligheten.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/10/17 :  12:29:03  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Tycket det låter som en utmaning, jag tror inte ni vågar

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/10/17 :  12:49:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Om nån vill sponsra mig så skulle jag gärna bygga dessa två olika lådorna i en Volvo V70 så vill kan ha en shootout. Mitt problem är pengar och i viss mån tid..

Min upplevelse av bilstereo är att dom vänder sig till okunniga 18åringar och kör mer med attityd och image än med vettig teknik.
Självklart finns det en del kunnigt folk där oxå, men inte på samma nivå som PA-världen.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/10/17 :  18:34:28  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Nja, inte behövs det så speciellt enorm port.. Du behöver en 19" port för att hålla dig under gränsvärdena, det är inte så extremt i förhållande till total membranyta..
Dock så är min erfarenhet att du kan höja gränsvärdet en del när du kommer upp i så pass höga ljudtryck..

Annars bygger man en sluten låda, spelar 152dB@68Hz
Visst är tappade horn effektiva, men i förhållande till storlek blir det opraktiskt. Bättre med en långslagig bas i en portad låda..
Det är väl iofs bara kolla världsrekorden, där syns inga tappade horn...

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2011/10/17 :  20:34:02  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Jag är nog djävligt tråkig, men kan någon förklara nyttan med att pressa ur +150 dB i en bilkupe?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/10/17 :  21:47:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Nyttan är att vinna en dB-dragrace.

Jag var tvungen att se hur stor porten blir och även den totala systemvolymen.

Detta fick jag till.


En basreflexlåda på 285 liter och en 50 cm diameter port. Inte 19 tum utan knappa 20 tum. Enklare med huvudräkningen på så sätt.

Man sparar ungefär 310 liter med en basreflexlåda, men jag vill fortfarande hävda att THn kommer att prestera mer dB pga bristen på kompression. Med drygt 2000 watt till varje talspole kommer de att bli varma fort. Jämför det med min TH-sim där de bara får ca 1000 watt st.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/10/17 :  21:49:44  Show Profile Send Circlomanen a Private Message


Data.
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2011/10/21 :  14:38:18  Show Profile Send Peter J a Private Message
Det klasser där man bara får använda en maxstorlek på säkringen så är nog horn en fördel tack vare sig höga känslighet!
I EMMA ESPL klasser får man använda vilka högtalarelement man vill! Medans i DbDrag så är det vissa andra regler som begränsar. Det finns även klasser där utrymmet är begränsat till vad man kan inte kan göra.

Jag har hållt på med välljud i många år! Började hemma och fortsatte sedan med billjud för många år sedan! Det senaste resultatet kan ses på min garaget sida. http://www.garaget.org/?car=106118
Hemma delen har inte avslutats så det har fortsatt utvecklats så sakteliga.... har precis fått hem mitt Krell SACD uppgraderad till MKIII :)
Mvh

Edited by - Peter J on 2011/10/21 14:40:53
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2011/10/26 :  10:05:34  Show Profile Send Larsen a Private Message
Peter J: Kikade i länken och gillar din installation av sub. Jag är helt på linjen att det inte ska synas eller ta plats. Offrar gärna ett handskfack Har en äldre Soundstream 8" som klarar sig med 10-12 liter. Ska kika på samma lösning.
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2011/10/27 :  18:03:42  Show Profile Send Peter J a Private Message
Kul att man kan inspirera och ge andra idèer! :)

Kan väl nämna att alla högtalare sitter bultade i 3mm höghållfasta stålringar som är laserskurna och lackade! Självklart så sitter dessa bultade i karossen för en solid installation! Signalkablage är från Transparent och modellen Music Link Super MM till mellan register och diskant. Till subbasen sitter det en Music Link Plus MM.
Så ja, hela systemet är aktivt drivet!

Mvh
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/10/27 :  18:34:14  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Att göra en baffel i 3mm stål och bulta direkt i karossen låter en potentiell stämgaffel.. Då jag höll på gjorde vi alltid bafflar i mdf, minst 12mm.. Problemet är ju att få det nog stumt i dörrarna, samt att få någon form av låda bakom.
Mycket som skallrar som man får dämpa bort..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2011/10/27 :  22:46:33  Show Profile Send Peter J a Private Message
Du har rätt att detta skulle kunna vara ett problem.

I min bil så är hela kupèn dämpad ca30kg dämpmaterial.
Stålbaffel till tex. sitter på en mdf baffel med genomgående bult ner i ett vinkelfäste in krockbalken under framrutan.
Det finns inga vibrationer än så länge efter de 3år som det har varit monterat på detta vis!

Mvh
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2011/10/28 :  10:13:00  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Säkert kul men hur mycket hifi är det?


Rätt mycket om man bygger med den tanken.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2011/11/25 :  02:38:01  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
Peter J
Kan väl nämna att alla högtalare sitter bultade i 3mm höghållfasta stålringar som är laserskurna och lackade!
Kan du tillverka fler eller förmedla kontakten? (t.ex. pm)
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2011/11/30 :  18:01:35  Show Profile Send Peter J a Private Message
Hej!

Jag har precis börjat sälja av allt i bilstereoväg. Så jag har 4-6st stålringar till 6.5" element och 1st 10"(kanske två)
Är det av intresse så ring på 0243-72855

Mvh
Peter

Se vad det finns för grejor här!
http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=9490
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2011/12/06 :  19:05:34  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Original-huvudenheten i min Volvo s60 slutade fungera, så jag bytte till en Alpine stereo. Nu har jag skaffat lite mer prylar som ska in i bilen.
I min gamla Peugeot hade jag två st JBL 10" i sluten låda som spelade på riktigt bra. Torrt och rent och högt.
I Volvon blir det två separata baslådor med en DLS RW10i i varje, och de ska drivas seriekopplat av ett 450W Klass-D slutsteg.
Originalhögtalarna i bilen är Dynaudio, så dessa behöver jag nog inte byta än på ett tag men 5*60W slutsteget ska ersättas med 4x100w (fram) + 2*125w (bak) båda även dessa Klass-D. Framsystemet ska delas upp så ett kanalpar driver basarna i dörrarna och det andra driver mellanregister och diskant. Delningen görs aktivt med en processor (Alpine PXA-H700) inklusive tidskomp.

Anledningen till att det blir två separata lådor för subben är att förra bygget till Peugeotten gick inte genom bagageluckan ihopskruvad utan jag fick göra ett legobygge och sätta ihop delarna inne i bilen. Och då blev lådan ändå inte riktigt som jag hade tänkt mig. Den här gången får jag höjd och djup som jag vill ha det, och halva bredden gör att det ändå går att stuva in lådorna i bilen som de är.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2011/12/06 19:11:14
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000