Citerar Jorma från bildreportage-tråden: "Några specialgraverade vinylskivor som han hade med sig på CESmässan hade ett frekvensregister upp till 100 kHz!!!! "
Är det möjligt att gravera så höga frekvenser? Vilken pu kan isf återge detta?
Det går att göra skivor som har 100 kHz info med kylda graveringsutrustning.
PUs kan återge höga frekvenser men 100 kHz ligger nog väl i bruset på en skiva. Alltså ingen dynamik vid 100 kHz. Om skivan har en hög nivå vid 100 kHz, finns det ingen PU som kan spåra vad jag vet. Om de spårar hyfsat så är infot borta efter ett par spelningar. Vissa PU genererar ju dist i dessa frekvenser om de är "fel" inställda med RIAA (MC). Vissa gillar väl detta, vilket ger kanske mer luft i ljudet men har inget med återgivningen på skivan att göra.
En följdfråga blir då vilken musiksignal man använt för att gravera skivan? Vilket instrument genererar hörbara övertoner i så höga register? (och är detta uppfattningsbart för människor?)
Ja, jag blev lite chockad över dom siffrorna. Men visst, eftersom 4 kanals vinylen använde frekvensområdet 30k-50kHz för bak kanalerna så finns det ju en möjlighet. Men 100 kHz är lite i överkant tror jag.