HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 koppla sub till 2-kanals system
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johanca
Starting Member

10 Posts

Posted - 2011/11/25 :  08:46:27  Show Profile Send johanca a Private Message
Hej
Jag har sökt men tycker mig inte hitta nått bra sätt att koppla en sub till 2-kanals system.

Jag är sugen att köpa mig en naim nait 5i (den verkar ha fått bra kritik och jag tycker den ser bra ut till rimliga pengar, när jag lysnade på den och andra i butik så tyckte jag det lät bra)

Men en fråga jag glömde ställa i butiken som jag inte kan besöka igen inom rimlig tid. Hur kopplar man en sub till den? (elelr andra 2-kanals stärkare, de har ju bara utgångar till "fronthögtalarna"..

Tacksam om ni kunde upplsya en noob som gillar bra ljud i allt från hiphop till jazz till tung deathmetal(jag har inte plats/budget för högtalare som gör att jag slipper subben)

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/11/25 :  09:10:24  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Det enklaste, och i många fall mest välljudande, är att koppla den parallellt med dina befintliga högtalare. Du kan koppla i subben samtidigt som dina vanliga högtalare, då jag förmodar att du har en aktiv subba? Alltså med inbyggd förstärkare. Då har den en rejäl impedans som inte påverkar dina vanliga stativare (?) och du får ett samspelt ljud.
Hur du gör rent praktiskt beror på hur anslutningarna ser ut. Du kanske blir tvungen att skaffa ngn form av banankontakt som klara att köras "piggy-back", alltså koppla ytterligare bananer bakpå. Jag tror det skulle kunna funka, även på Naim. (Varför kan inte engelsmän vara som alla andra?)
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/11/25 :  10:38:03  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Som AlfaGTV säger så får du koppla subben parallellt med de vanliga högtalarna. Detta kräver att högtalarna har högnivåingång (dvs vanliga högtalarkontakter/skruvar alt speakdon).

Andra varianter om man bortser från din tänkta Naim Nait 5i;
Skulle en förstärkare ha lågnivåutgång (pre out/ sub out) kan man använda en lågnivåkabel till subben.

Har man delat för-och slutsteg (finns även på integrerade förstärkare) går det att från förstegets pre out ha lågnivå till aktivt delningsfilter som i sin tur delar av de lägre frekvenserna till subben och de högre tillbaka till slutsteget/förstärkaren. I detta fallet avlastas huvudhögtalarna från att spela de lägre frekvenserna. Detta brukar dock kräva bra mycket mer inställningar för att få det bra.
Go to Top of Page

johanca
Starting Member

10 Posts

Posted - 2011/11/25 :  13:45:52  Show Profile Send johanca a Private Message
Hej Tack för snabba svar.

Man kopplar alltså från båda högtalarutgångarna till subben? Verkar ju inte allt för komplicerat.
Tanken är aktiv sub till stativare, ska byta ut mina gamla grejjer (eller i alla fall flytta dem till annat rum)

Ni kanske kan peka mig till anann förstärkare för max 10k som har "sub-utgång" och inte ser ut som ett rymdskepp ritat av ett barn. (eller kepstonåring med polotröja..)
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/11/25 :  21:31:43  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Det bästa resultatet får du genom att ansluta en lågnivåkabel till
fösteget eller pre out på förstärkaren. Annars måste signalen ju först
förstärkas, sedan avkodas av subben, filtreras och förstärkas igen.
Jag har provat själv på flera steg. Det har alltid blivit bättre att
gå in på lågnivåsidan.

Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/11/25 :  21:41:29  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Är det nytt för 10000 som gäller eller funkar begagnat?
Stilrena förstärkare kan vara Primare i21, i30, Rega Mira, någon Vincent? Vad finns det mer?

Vad för högtalare har du annars o vilken sub tänker du på?
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/11/26 :  09:24:25  Show Profile Send fixarstig a Private Message
Nog har väl de flesta subbarna en högnivåingång som man kopplar till förstärkarens högtalarutgångar och sen kopplas högtalarna till subbens högtalarutgångar?

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/11/26 :  09:33:32  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jag har haft förstärkare från NAD och Thule med "Pre-out", mycket lämpligt att koppla in en sub där.
Fast jag har också provat, och märker ingen skillnad mellan hög respektive låg-nivå.
Jag har tom. blivit rekommenderad (av en hifi-handlare) att köra "högnivå"...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/11/26 :  12:20:40  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Vissa subbar har ju även en lågnivåutgång. Om den är högpassfiltrerad går den då att skicka tillbaka in på main in om förstärkaren har en sådan ingång?

En i mitt tycke vacker förstärkare för 10000:- är Yamaha a-s1000 som har både pre out och main in.
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2011/11/29 :  10:39:56  Show Profile Send Kaktus a Private Message
Hej
Nait 5i har inte lågnivåutgång vad jag kan se på denna bild
http://www.google.se/imgres?q=nait+5i&um=1&hl=sv&sa=N&rlz=1T4ACAW_svSE318SE318&biw=1280&bih=661&tbm=isch&tbnid=YZwdIjLC1j-ZQM:&imgrefurl=http://www.synthese-hifi.com/phpBB2/viewtopic.php%3Ff%3D10%26t%3D4409&docid=oes50jbV-lxVsM&imgurl=http://centaurine.chez-alice.fr/forumvert_img/Nait5i_10.jpg&w=1600&h=1200&ei=kqXUTv7HBaP44QSDqMirAQ&zoom=1&iact=hc&vpx=594&vpy=152&dur=95&hovh=194&hovw=259&tx=167&ty=117&sig=106839020504784970774&page=1&tbnh=144&tbnw=192&start=0&ndsp=15&ved=1t:429,r:2,s:0
Man kan väl koppla RCA från Tape Out till aktiva subens ingång men då får man sköta basens volym på suben.
Prata med din handlare...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000