HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audio Research
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2011/11/14 :  13:14:28  Show Profile Send Klingan a Private Message
Vilka är guldkornen? Kan tänka mig att vissa modeller är mer lyckade än andra och har ett bra pris idag på andrahands markanden. Tänker då på för- och slutsteg och prylar som kan ha några år på nacken.

Rockin in the free world

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2011/11/14 :  16:50:41  Show Profile Send lindome a Private Message
Det finns nog guldkorn i alla åldrar beroende på vem man frågar
De förstärkare jag har erfarenhet av hemma är SP-9, LS-7, Classic 60 och VT100 Mk3 förutom det som står hemma nu

Classic 60 är en fantastisk förstärkare med en härlig "punch" och ett förföriskt mellanregister.
SP-9 är nog ett klassiskt försteg men jag föredrog LS-7 alla dagar i veckan. LS7 och Classic 60 spelar mycket fint tillsammans!

VT100 Mk3 är klart bättre än Classic 60.

Vad är det du letar efter? Eller redan sett kanske

Lycka till
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2011/11/15 :  09:22:31  Show Profile Send Klingan a Private Message
Letar efter en ingång till Audio Research ljudet utan att det drar iväg för mycket i pengar. I alla fall till att börja med sen får man se hur biten man blir.

En annan tanke är att börja med ett rör försteg från Audio Research kopplat till det omskrivna slutsteget XTZ Class AP100 och driva det i klass A. Kan tänka mig att det blir mycket musik för liten peng. Men kan man blanda rör och trissor hur som helst?

Rockin in the free world
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2011/11/16 :  20:13:16  Show Profile Send Nagra a Private Message
Försteg: Rent spontant tänker jag på SP-10, har nog aldrig sett den ute någonstans, men enligt rykten en av deras bättre försteg.
Slutsteg: Har haft tillfälle att lyssna (och byta rör) på en D-79B, vilken pjäs!! också riktigt svår att få tag på tyvärr.
Har provlyssnat på deras Ref modeller, men prislappen skrämmer ju lite.


PS. Såg att du inte vill att det ska dra iväg, läste bara första inlägget..

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2011/11/16 :  20:53:50  Show Profile Send svejk a Private Message
Försteget Ls2b har jag haft funkade utmärkt med icepower steg. Classic 60 är ett trevligt slutsteg. Båda dessa skall vara lyckade ARC konstruktioner, transistor slutstegen har jag hört skall vara dåliga obs hörsägen.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2011/11/17 :  17:39:23  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Har lånat både ett D-70 steg och ett par M 100. Hade gärna ägt M-100 stegen dom passade väl inte riktigt mina högtalare jag hade då men med rätt högtlare var det ett par riktiga monster. Vilken värme dom spred :-P

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/11/17 :  19:33:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Adropå D-79B, det finns ju en på forumet som har ett sånt här manligt steg, D-150:


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2011/11/17 :  19:55:21  Show Profile Send classe a Private Message
bernt hadde inte han ett sp11 försteg också?

18 ska de va.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/11/17 :  20:36:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vet inte vilken modell det var.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2011/11/18 :  08:24:40  Show Profile Send time a Private Message
Det var en SP-11, riktigt bra och inte lika murrigt som en SP-10. Det är lätt att bli nojig men rören i en 10:a, det plingar och knäpper en del i den...
Personligen har jag gillat de äldre slutstegen bäst men jag lyssnar mer med hjärtat än hifi-öron så det finns säkert andra åsikter.
D-150 passar bra på vintern då den sprider värme i dubbel bemärkelse

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2011/11/18 :  20:54:00  Show Profile Send Klingan a Private Message
En mer konkret fråga. Audio Research vsi60 för 30kkr eller något äldre för- och slutsteg från samma märke för samma peng?

Rockin in the free world
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2011/11/20 :  13:36:52  Show Profile Send time a Private Message
Svårt att säga, antagligen låter den nyare "bättre" jag menar att de äldsta låter trevligast. Har inte haft alla men många har passerat och tex D-150 blev kvar, hög diggfaktor och kraft som räcker och blir över, från 1977. D-70 tyckte jag var ett sömnpiller, D76 en killer. Kolla också på Mac om du inte behöver just AR.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2011/11/29 :  15:33:20  Show Profile Send Klingan a Private Message
Tackar för svaren och det kommer att bli en VSi60.

Rockin in the free world
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2011/11/29 :  15:51:47  Show Profile Send lindome a Private Message
Låter bra
Köper du den med KT-120 rören?
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2011/11/29 :  16:52:39  Show Profile Send Klingan a Private Message
Det sitter inga KT-120 rör på det ex som jag har möjlighet att köpa, men jag är nyfiken på att prova. För vad jag förstår ska det gå bra att byta?

Rockin in the free world
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000