HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur lyssnar du? Här är inget rätt eller fel.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2011/12/03 :  09:44:24  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Låt mig börja med följande, eftersom jag först hade tänkt skriva det i en tråd om dipolplacering på ett annat forum:

Jag har många gånger tänkt tanken att bära ut dipolerna på gräsmattan och lyssna på RIKTIG dämpning.
Men det är inte speciellt tyst utomhus där jag bor (motorvägsbrus i fjärran och en lokalgata ganska nära).
Jag kanske ändå skulle engagera mig i både detta OCH diverse madrass- / glasullsexperiment OM jag hade distraherats av något påtagligt i ljudet.

---

Nu råkar jag (vilket jag tycker är tur, utifrån MIN inställning till saker alltså) vara en person som inte löser problem för problemlösandets EGEN skull.

Jag är VÄLDIGT ljudkritisk.
Dock inte alls fel-LETANDE.
Jag brukar ofta "backa" lite, för att få perspektiv, och för att se ett visst problems storlek i ett större sammanhang.
Så länge jag står med näsan tryckt mot - även ett mikroskopiskt problem, så tycks ju det problemet enormt...

Jag är inte heller någon ljud-analytiker, som vill eller ens har förmågan att dela upp musikåtergivningens helhet i smådetaljer som tex "det övre mellanregistret" eller på vilken rad i salongen det låter som att jag sitter och lyssnar.

När jag lyssnar på min anläggning, så är det musiken jag vill lyssna på. Inte på hur anläggningen lyckas återge den.

Tekniken bakom resultatet är självklart jätteviktig.
Och ganska spännande också.
Åtminstone fram till att jag inte förstår den längre...

Man kan ha olika hållning i frågan om ständig förbättring.
Min - kanske för en del av er helt "felaktiga" eller ytterst märkliga - hållning, är att jag definierar mitt SYFTE innan jag funderar på lösningar, teknik- och metodval, börjar jämföra etc mm.

Rent trendkurvemässigt sett - eller hur man skall säga - så lär jag sannolikt inte vare sig byta apparater eller experimentera med rummet i någon större utsträckning framöver.

Så länge varje musiklyssningsstund får mig okoncentrerad på musiken, så har jag ett REELLT problem, tycker jag.
När gravitationskraften hos tekniken, felen, jämförandet och vad som kanske kan göras bättre, är STÖRRE än gravitationskraften hos musiken som samtidigt ljuder i rummet...
...Ja, då har jag ett REELT problem.

Men, så fort gravitationen hos MUSIKEN blir den större av dessa två, så är problemet egentligen löst.
Ety, i vilken riktning faller jag?

:)

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2011/12/03 10:00:49

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2011/12/03 :  10:33:17  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Vet inte om jag svarar på frågan.... Har aldrig lyssnat tidigare på hur anläggningen hade låtit och jag antar att den var ok. Efter "uppgraderingen" har jag märkt att musiken som jag hade känt sedan tidigare lät inte alls som det brukade (bättre/sämre ???) och nu plötsligt hittar jag mig själv lyssnande på och analyserande på hur anläggning egentligen "agerar" med varenda tidigare avlyssnat låt. Något som har orsakat ständiga kval om uppgraderingen var nödvändig eller inte. Med andra ord: jag har smittats av uppgraderingsbacilen.... Har en känsla om att behovet av att återanskaffa tillbaka min gamla anläggning, är inte alls obefogat !
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/12/03 :  11:11:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kommunicerar musiken till mig?

Stör anläggningen upplevelsen?

Om ja respektive nej på ovanstående så är utvärderingen av anläggningen färdig. Musiken är det väsentliga.

Det finns väldigt många vägar dit, till musiken. Det ju också så att kraven är individuellt olika högt ställda.
Sen finns det bra och dåliga ljudproduktioner förstås, men det får man ta. Musik som kommunicerar kan vara
dåligt producerad men musiken är lyssningsvärd ändå. Jussi Björlings sång bär än idag - trots att det gått
kanske 60-70 år sen det spelades in och det låter sisådär så är det ju helt enastående emellanåt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2011/12/03 :  12:37:17  Show Profile Send pix a Private Message
Numera funderar jag inte så mycket
Inget analyserande eller "letande"
Funkar det, så känns det bekvämt att spela skivor
Blir det jobbigt att lyssna, så finns något att jobba på
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2011/12/03 13:06:12
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2011/12/05 :  02:38:42  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag har helt slutat att lyssna på "hifi" sen något år, däremot konsumerar jag stora mängder musik. Att jag fortfarande håller på med hobbyn har numera nästan enbart att göra med att jag är tekniknörd och blir rastlös om jag inte får ha projekt igång. Till saken hör att jag inte haft någon riktig anläggning uppkopplad i ett vettigt rum på över två år, den saken kan det dock bli ändring på nu när mitt lyssningsrum med tillhörande hornsystem börjar bli i ordning.

quote:
Jussi Björlings sång bär än idag - trots att det gått
kanske 60-70 år sen det spelades in och det låter sisådär så är det ju helt enastående emellanåt


Som ännu tydligare exempel kan jag framhålla Robert Johnson, bluesmannen som var verksam på 20-talet. Trots massiva insatser med postproduktion är inspelningarna nätt och jämt (ärligt talat inte alls) lyssningsbara men musiken, musiken, musiken...!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2011/12/05 02:42:26
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2011/12/05 :  09:35:45  Show Profile Send Sundström a Private Message
Det ska vara bra djup i ljudbilden och naturligt tydligt tryck i baskaggar. Sen om jag tycker att något ändå stör lite så tar jag fram några av favoritlåtarna, lyssnar, justerar och funderar på vad nästa ljudförbättrande projekt ska bli. Oftast har jag lite olika högtalare att lyssna på, om en nyinköpt skiva inte passar i musikrummet så lyssnar jag i sovrummet istället.

1 - 1,5 timme är en lagom lyssningsstund. Ibland när rätt känsla infinner sej kan det bli 4-5 timmar (6-8 gånger per år).

Musiksmak är ju ett annat kapitel. Jag fattar ännu inte varför jag inte blir vän med folkmusik fast väldigt folklik jazz funkar bra. Oftast börjar jag med några favoritlåtar för att komma i rätt stämning innan jag lägger på något nytt ohört ellr innan en hel skiva ska spelas i ett streck.
Go to Top of Page

stegg
Member

109 Posts

Posted - 2011/12/05 :  13:32:03  Show Profile Send stegg a Private Message
Nu lyssnar jag mest på musiken och Inte så mycket på tekniken.
Men det har inte alltid varit så. Inspelningar som jag först har tyck mycket om, har vid nåt byte av elektronik inte låtit särskilt bra längre.
Ett exempel:
En av mina favoritskivor är Sibelius samtliga symfonier med Paavo Berglund och chamber orchestra of europe.
Vid ett byte av elektronik, lät inte dessa inspelningar som tidligare. Dom flesta av mina skivor lär riktigt bra, men inte denna.
Mitt fokus vart inte på musiken, utan något annat. Det var ingen "kropp" i tonbilden. Det lät tunt, onyanserat och veldigt lite perspektiv. Jag spelade inte dessa skivor längre. Och det började sprida sig till andra skivor... Dax att byta elektronik tänkte jag.
Nu er Paavo tillbaks i spelaren.
Fyldig klang trots att det är en kammarorkester, tydligt pespektiv och väldigt mycket dynamik.
Musik helt enkelt.
Kan jag ha varit det berömde neutralt och ofärgade-hålet ett tag, tror ni?



Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2011/12/07 :  13:12:47  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Jag fattar ännu inte varför jag inte blir vän med folkmusik fast väldigt folklik jazz funkar bra."

Skulle ju kunna vara samma anledning som anledningen till varför jag inte klarar av dansbandsmusik, dvs man klarar inte av när de inte kan spela rent. Allt blir samma skräp och inga låtar som man känner till låter som man hoppats på att de borde kunna återges.

Gäller även de musikprogram som går på SVT och TV4.

Men när det är rent kan jag numera tycka att country låter bra.MvhKristofer
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2011/12/07 :  17:26:38  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Gäller även de musikprogram som går på SVT och TV4.
Där handlar det kanske om att du inte gillar deras musikutbud. Personligen så tittar jag nästan aldrig på TV4 eller någon annan kommersiell kanal. Jag tittar och lyssnar bara på PA kanaler, och jag tycker ändå inte att ljudkvaliteten är jämförbar med en CD-skiva. Ett problem i TV är att mikrofonerna helst inte ska synas och dessutom tiden att det ska gå fort innan man börjar en sändning och därför hinner man inte repa tillräckligt.
Om jag övergår till hur jag lyssnar, då är det så att antingen så gillar jag musiken eller så lär man sig att gilla musiken, annars inte. Jag inte så intresserad av att analysera hur mycket hifi det är, men som en yrkesskada reagerar jag på olika fel som ibland kan finnas. Jag kan t.ex reagera på fas och på osnygg överhörning eller att en solist kanske är något svag i förhållande till andra. Jag tycker vidare att reproducerad musik ska låta bättre än det gör verkligheten. Det betyder inte att instrument ska hoppa omkring mellan högtalarna. Det var ju tidigare ganska vanligt att spektakulärt mixa på det viset. Det händer trots allt att man ändå gör så t.ex Pink Floyd. Men då är det som en konstnärlig effekt. Man måste också skilja på livemusik och musik för högtalare.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2011/12/07 :  17:36:32  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Där handlar det kanske om att du inte gillar deras musikutbud."

Ja eller att allt, allt låter likadant.Spelar ingen roll om det är Stairway to Heaven eller I love it Loud. Allt låter som dansband.Nu har jag dock uppgraderat mitt tvtittande för några år sedan och har extra högtalare för att återge ljudet så en stor del an burkigheten är ju dessbättre borta, men ändå det är ingen rolig upplevelse att se vare sig tv4 eller någon av SVT-kanalerna. MvhKristofer
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2011/12/07 :  17:41:12  Show Profile Send Sundström a Private Message
Jag har inte lagt märke till orena toner...men det kan ju vara så att en hel del folkmusik som jag råkat lyssna på är inspelad på ett tråkigt sätt. Jazzskivorna kanske i större utsträckning är inspelade för lyssningsfåtöljen medan folkmusikskivorna är inspelade för dans eller för historiskt bevarande. Kanske är det så med dansbandsmusik också, den är inspelad som den låter på dansbanan vilket inte passar din och min typ av lyssning.

Edit: Ovanstående handlar om musiken och inte om inspelningskvaliten, måste jag kanske förtydliga. Det är inte ljudkvaliten som får mej att tappa intresset...

Edited by - Sundström on 2011/12/07 17:54:32
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2011/12/08 :  10:29:45  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jo men folkmusik och dansbandsmusik torde väl inte direkt vara samma sak?Eller är det jag som är fel ute, men du får väl hålla med om att när både hårdrockscovers och pop låter samma är det något som är fel i framförandet. Och det är det som gör att jag är nästintill allergisk mot både schlager och dansbandsmusik.

Men å andra sidan så finns det ju en stor del här inom landet som tycker om det ändå.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2011/12/08 10:37:33
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/12/08 :  11:10:37  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jag lyssnar främst på musiken, älskar att liksom låta mig svepas in i en annan värld och känna musiken värma både kropp o själ!

Flummigt? näää

All musik som jag tycker om riktigt mycket kan ge denna känsla, oavsett ljudkvalitet och genre.
Stereoanläggningen är bara ett medel kunna njuta av musiken, det är sällan jag sitter och funderar på uppgraderingar och tweaks när jag lyssnar.
Men som den rastlöse pysslaren jag är så vill jag ha något projekt på gång, den senaste tiden har det blivit en del DIY-hifi och det ger en enorm tillfredsställelse att skapa och kunna bygga billigt och bra - inte minst tack vare de trevliga diskussionerna på detta forum.
quote:
när både hårdrockscovers och pop låter samma är det något som är fel i framförandet. Och det är det som gör att jag är nästintill allergisk mot både schlager och dansbandsmusik.
Håller med, fast "fel" vet jag inte tror mest att det handlar om attityd och inställning till musik.
Om tex. Slayer, Sofia Karlsson och Flamingkvintetten spelar in samma låt så kommer det att låta mycket olika pga. deras attityd och "approach".
quote:
Jag fattar ännu inte varför jag inte blir vän med folkmusik fast väldigt folklik jazz funkar bra
Tja, så är det väll ibland, jag har samma problem med tex. Jazz.
Har du provat olika sorters folkmusik?
Det är enorm skillnad på Afrikansk och Svensk...
Själv har jag svårt för folkmusik som är glad och som andas "tjo & tjim", kan kanske hänga ihop med att jag har svårt för "glad" musik överhuvudtaget?
Folklik Jazz? låter intressant, kan du nämna något exempel?


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2011/12/08 :  11:47:27  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja en kul sak med musik är att ju mer du lyssnar på t.ex country eller jazz desto fler olika inriktninar hittar du.

Jag var för bara några år sedan fast besluten vid att blues var ju okey men jazz var för svårt att ta till sig men när jag fick höra jazz i New Orleans, dvs samma sorts jazz som de spelar i tvserien Treme, så försvann den uppfattningen rätt så omgående.MvhKristofer
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2011/12/08 :  19:36:52  Show Profile Send Sundström a Private Message
OBS - detta sidospår och exemplen ger nog ingenting. Men det är intressant att viss musik kan intressera men inte annan musik trots att det är ganska likt.

Exempel:
Folkmusik som inte fångar mej trots rikhet på händelser, bra sång och koncentrerat spel. Frifot - Kappa grå http://open.spotify.com/track/5Bc1AkbNAZvT1j1opgAoqK

Lite bättre, kanske för att det är lite lösare form. Triakel - Stina http://open.spotify.com/track/14IJ1DxoG2D06WsfDsuo95

Folkmusik som funkar för att den har inslag av??? Pop-gung? Väsen - Väsen street http://open.spotify.com/track/5WwIGsBvfbmUyjE0Oe7uY4

Bra. Folkmusiklik jazz (enkel melodi som i en folkvisa). Samla Mamma Manna - Flickan i skogen
http://open.spotify.com/track/47OplVB5ltq1Oqi1us4Tg4

Edited by - Sundström on 2011/12/08 20:44:11
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/12/08 :  21:21:12  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
- Lyssnar? Nej, det har jag inte tid med. Jag sysslar med DIY ...

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000