HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Nya" burkar med budget på ~12k
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2011/12/06 :  19:49:00  Show Profile Send kryddstek a Private Message
Hej alla forumrävar

Kände att jag var tvungen att ventilera i uppgradering svängen.
Haft hfls-1 ett antal år nu och varit väldigt nöjd med dem, tack alla som va med och tog fram dessa.

Har i dagens läge lyssnat på
Monitor audio rx6
Elac, minns ej modell en nätt golvare med banddiskant.
+Vid annat tillfälle
Dali ikon6mk2
B&W dm 683

Som sagt golvare kring 12k, lyssnar mest rock, metal och blues.

Monitor audio kändes lite för "loudness"
Elac kändes korrekt men lite vass diskant.

På "klubben" som jag har närmast och med superbra personal, (så handlar gärna ifrån dem)
Tyckte jag i direkt jämförelse att Dali hade bättre släpp och att b&W kändes en aning dov.

Men det var ju i affären, när jag tittar konkret på dessa två så känns b&w helt klart som den bättre. Ja klart man ska gå efter sina öron men orolig att Dalis kombi diskant kan bli vass/jobbig i längden.
Haft xtz 99.36 har jag för mig de hette, som jag inte alls gillade, så blivit lite allergisk mot band-diskant.

Kom gärna med åsikter, andra h-talar förslag nytt som beg. dock ingen byggsugen.

Edit: Rummet är 17,5kvm med ok akustik och lysningsavstånd på ca 2,8m. Stärkaren jag har nu är en xtz.

Edited by - kryddstek on 2011/12/06 20:15:34

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/12/06 :  22:20:34  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Finns mycket bra begagnat, Infinity, JBL, Tannoy för den summan.

Annars kanske denna kan vara något?
Jamo D870, varit ute länge till försäljning.
http://www.blocket.se/orebro/Fina_Jamo_Concert_11___D_870__high_end__37395648.htm?ca=15&w=3



Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2011/12/07 :  07:51:19  Show Profile Send softishman a Private Message
Håller med ovanstående talare ang JAMO D870, dock så är jag partisk då jag själv har ett par sådana... Dom är väldigt bra!!!

Har du ett par HFLS-1 som skall säljas har jag en vän som är intresserad av ett par...
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/12/07 :  08:50:54  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Hmm, svår nöt detta.
Jag vet hur svårt det kan vara att hitta högtalare som passar din musiksmak.
Jag hittade rätt med Elac FS137 (även Klipsch RF82/62 el. XTZ 99.36 hade fungerat) men gillar du inte diskanten så förstår jag, jag har en kompis som jag brukar släpa med mig och hon skyr vass diskant som pesten.
Även jag var till hifiklubben och lyssnade, Dali Ikon 6 gillade jag bäst där, B&W tyckte jag lät anorektiska (minns ej vilken modell, kanske DM684?)
Kanske Dali Lektor 6/8 kan vara något? låter lite som Ikon fast med mindre framträdande diskant. Billiga är dom också, blir pengar över till ett par subbar (eller tappade horn som ju rekommenderas till Rock/Metal)
Min diskantkänsliga kompis hittade rätt med ett par Canton Karat M35DC + en sub.
De där Jamo Concert på Blocket verkar mycket intressanta, bra ljud till bra pris.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2011/12/07 :  12:05:09  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Jag har samma erfarenhet som dig av dina testade högtalare.

Varför inte spana in några Dynaudio? Beggade Focus 140 går ju löst på under 10000:- och låter ju jäkligt trevligt. Du har du 2000:- över till stativ.

Annars kanske man kan få några äldre Contour golvare för den pengen?
Go to Top of Page

bing
Member

130 Posts

Posted - 2011/12/08 :  20:59:47  Show Profile Send bing a Private Message
Måste också rekomendera jamo d870 en högtalare som dock kräver en bra förstärkare .

alla öron är olika
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2011/12/09 :  10:38:01  Show Profile Send softishman a Private Message
MEN jag tycker däremot att Jamo högtalarna i Örebro är lite dyra, har sett par för 7-8000:- förut utan att dom försvunnit fort....

Angående förstärkare till dessa så håller jag med! Men matar du dom med effekt så får du ett kraftfullt ljud som du kommer gilla skarpt!!!
har haft XTZ Class-A D2, Arcam FMJ A32, Acoustic Reality ref-1001 monoblock, Korsun V8, Primare A31.2, Primare A30.5, Onkyo 3007 och nu Krell kav-400xi ihop med dessa och det mesta har funkat väldigt bra!!!
kolla min sida på minhembio
www.minhembio.com/softishman

Vad har du för kringutrustning?!

Edited by - softishman on 2011/12/09 10:38:36
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/12/09 :  10:53:21  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Kryddis, köp mina Audio Physic då?
Tempo 5 i nyskick med emballage, manul osv.
Tror inte ett dussin lusentappar hämtar hem så väldigt mycket mera välljud? Naturligtvis beroende på smak, men ändå...
Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2011/12/10 :  12:21:02  Show Profile Send Smackman a Private Message
Elac 207 A är väldigt snygga och har för priset mkt hög upplösning är dock inte optimala för hårdrock ..Men låter som sagt förvånandes bra om skivorna är bra inspelade .

Xtz 99.?? stativarna tycke jag va bland det bästa jag hört till rock hårdrock så länge jag inte spelade jättehögt för då blev diskanten hård..
De hade en fin fyllighet i mellanbasen som inte många andra har och det passade perfekt till Hårdrock tycker jag då

En sub eller 2 kan göra livet enklare vid rock/hårdrocks lyssning


Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2011/12/10 :  14:28:46  Show Profile Send Leif B a Private Message
Audiovector, Sonus Faber,Von Schweikert,Spendor,Proac och Vienna har fina högtalare utan vass diskant.

Det där med vass diskant är lurigt om man har ljus elektronik.
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2011/12/10 :  15:56:13  Show Profile Send Ekan a Private Message
Själv gick jag från HFLS-1 till Spendor S8e vilket gav en uppgradering överlag, men framförallt i mellanregistret. De är inte sista ordet i upplösning uppåt, diskanten är nog vald för homogenitet (den gamla goa motpolen musik<->hifi). I ett rum på drygt 17 kvadrat hade jag nog sett till att få ut de en bit från hörnen dock.

Vad är det du saknar med dina HFLS-1? Har du jämfört dem direkt med några av högtalarna du nämner (du kan ju släpa med dem till Klubben annars)?

En fotnot är att jag nyligen sålde mina S8e för 12k, rekommenderas starkt för de pengarna.

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/12/10 :  17:07:51  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
En sub eller 2 kan göra livet enklare vid rock/hårdrocks lyssning
Så sant!
Ett par skapliga stativare plus två Subbor, kan det vara ett alternativ tro?
För min egen del så tror jag att det skulle duga gott, om man hittar "rätt" stativare då förståss.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2011/12/10 :  17:16:36  Show Profile Send Jonas a Private Message
Vad har du för förstärkare?

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2011/12/10 :  17:41:17  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Var är kryddstek?
Så många frågor....

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2011/12/13 :  00:22:27  Show Profile Send kryddstek a Private Message
Hej igen
Varit väldigt fullt på så inte hunnit uppdatera mig här.
Med bland annat ett köp på begagnade prylar och en Motörhead konsert =)

Stärkaren jag körde på "förut" är en xtz ensån klass a/ab. Cd snurran är en Sony XA1200ES, nån med erfarenhet av liknande?
Nu när jag flyttat till lite större så är golvare jag suktar efter.

Ekan: S8e?

Men som sagt, B&W 683 vart jag bara mer och mer sugen på sen lysningstillfället.
Så hittade begagnade som såldes med ett rotel slutsteg RB-1070 samt försteg Thule PR100

Efter första intrycken låter det väldigt bra, så nu ska de bara ställas rätt i rummet.
Tack för alla tips, inte för att tråden ska sluta. Eller det kanske den ska och jag fixar en ordentlig "hemma hos" tråd för här ska det ju inte sluta...






Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2011/12/13 :  11:51:44  Show Profile Send softishman a Private Message
Grattis då!
Jamo burkarna låter bättre än B&W tycker jag..
MEn är du nöjd så är det bra!
Vilken modell av XTZ har du?! Sälja?! Har en vän som letar efter en sådan!
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2011/12/13 :  15:17:57  Show Profile Send Andrén a Private Message
Kan bara hålla med Softishman, Jamo burkarna är klart bättre än B&W. imho.

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2011/12/13 :  17:42:35  Show Profile Send Ekan a Private Message
kryddstek: S8e från Spendor, bra allroundhögtalare som kan fås för rimliga pengar begagnat, 37k nya 2004 och sjönk stadigt ner mot 25 tills de slutade tillverkas för något år sedan. Jamo D870 som andra fört fram är också bra med ungefär samma nivå på nypris, kom 97-98 nånting och hette då Concert 11. Ingen aning om när de bytte namn till 870 dock.

Jag jämförde HFLS-1 med lite allt möjligt när jag hade dem och tyckte att man nog ska upp lite mer än 12k nypris för golvare för att det ska bli bättre överlag. Fast jag jämförde aldrig med nyare B&W, bara ett par gamla Matrix 3 - det har nog hänt lite med märket på 25 år - så det vore kul om du kunde plita ner några ord om skillnaderna mot HFLS-1 när du fått till dina 683:or :-)

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2011/12/17 :  17:52:26  Show Profile Send kryddstek a Private Message
softishman: Ja ska sälja tänkte jag. Trodde ett tag att Roteln hade pajat, säkringen gick vid påslag vid ett tillfälle, men verkar bara bli hög startström. Har nya säkringar som är tröga och lite fräshare så nu har det inte skett igen. Drar 20W standby så får vara på, eller om jag kopplar den på andra säkringen (av två tior =P)

Ekan: Ja ska bara placera in dem i rummet och lyssna in min lite, får återkomma.

Sen funderar jag på om jag ska understödja med min sub trots allt =0 Nån som har kört och vet att det lirar att köpa xlr-rca adaptrar och köra dessa till slutsteg och använda den andra reglerade utgången till subben. Kopplade provisoriskt via tapeout och tyckte det täckte upp bra i det allra nedersta.

Sen lyckades jag fixa en skiljetrafo på 2,5kva enfas. http://www.nordtrafo.se/assets/files/1-Fas%2010-4000%20VA%20IP23.pdf
Nån med erfarenheter? Ska man köpa sig ett nätfilter också och lägga efter trafon alt. före? Om den nu inte brummar för mycket.

Trevlig helglyssning alla =)

Edit: Gamla stärkaren är version 2 ClassA-100DII

Edited by - kryddstek on 2011/12/17 17:55:00
Go to Top of Page

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2011/12/17 :  18:26:11  Show Profile Send kryddstek a Private Message

Så efter lite lyssning.
Gillar verkligen mellanregistret röster och gitarrer låter kanon. Saknar lite det översta i diskanten, klarhet och luftighet.
Alla register samspelar mycket väl. Och basunderstöd behövs ej!
Komplex metal grötar inte ihop på samma vis som på hfsl, kan sakna lite attack och dynamik. Men det är nog mycket beroende på inspelningarna.
Blues låter riktigt bra, tycker de är snälla på sämre inspelningar och man blir inte lyssningstrött.
Det som kunde ha varit bättre är dynamik och ett bättre släpp.

Så kändes det spontant idag, med min kringutrustning och vardagsrum.

Tips på bra rack? Fyra hyllor minst.



Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2011/12/18 :  11:46:33  Show Profile Send softishman a Private Message
Vilken modell av XTZ stärkare har du?! Skicka gärna bild och pris till min mail;
Softishman@hotmail.com

Mvh Fredrik
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000