Om jag förstått det rätt är en omnipolär högtalare en högtalare som sprider ljudet i flera riktningar och/eller inte direkt mot lyssnaren.
Lyssnade till Duevel Planets och blev helsåld på den stora engagerande ljudbilden som slår allt vad traditionella högtalare heter med elementen spelandes direkt mot lyssnaren.
Vilka liknande tillverkar/modeller som Planets finns det? Larsen antar jag kan inkluderas här? Shahinian har jag också hittat.
Elektrostater sprider väl också ljudet både framåt och bakåt men här brukar man tala om en mycket liten sweetspot. Med Planets uppleve jag frihet i placering i förhållande till högtalarna.
Mirage tillverkar Omnipolära högtalare och jag hade svarta Mirage OM-6 ganska länge. OM-6 kostade 27.000 kr nya och OM-5 47.000 kr. Beg priser på OM-6 har legat på 6-7000kr paret och OM-5 12-14.000kr paret. OM serien behöver kraftiga slutsteg för att driva den aktiva basdelen vid användning av högnivå (vilket rekommenderas)
Behöver stå fritt, cirka en meter från bakvägg och sidovägg. Att tänka på är att Mirage OM spelar rakt bakåt så om väggen till grannen är tunn kommer grannen antagligen höra musiken, eftersom det blir som att ställa en riktad högtalare rakt mot grannen / väggen.
en Omnipolär högtalare är helt rundstrålande till skillnad från elektrostater osv som sprider framåt och bakåt.
MBL är 360 grader rundstrålande och är väl dom enda(?) som klarar det, dom andra har väl något fält utan spridning.
Ljudet brukar vara väldigt trevligt att lyssna på och energin blir lite lika riktad.. Dock brukar man tappa detaljer samt stereobild.. Är det bättre? tja..Annorlunda.. en smaksak.
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Om Larsen får vara med, så borde renoverade Carlsson/Sonab också få vara med. Får de det? Nja, men effekten av en förlåtande ljudbild blir litet liknande i alla fall...