HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkar fråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Cyberpunkare
Member

218 Posts

Posted - 2012/06/07 :  16:47:31  Show Profile Send Cyberpunkare a Private Message
Hej nu har jag en fråga som säkert blir lite svår att svara.
Jag planerar på att byta ut min Onix förstärkare inom en snar framtid, den var ju bara en reservlösning från början.

Jag gillar engarerande ljud med timing och bra upplösning så jag ha börjat titta på Naim och Musical Fidelity och kanske Quad.

Vad anser ni som kanske har mer erfarenhet om dessa märken? Jag vill gärna höra vad ni har upplevt som en del av mitt beslut även om jag själv ska bestämma utifrån egna öron

Har läst lite på nätet om naim osv och har då upptäckt att många har rekommenderat Exposure, vad anser ni? Har inte lyssnat på dessa alls och har ingen erfarenhet om märket så det kan vara intressant att höra om ni vet/kan något om detta märke.

Anläggingen annars är musical fidelity x-dac v3 samt Snell EIII

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2012/06/07 :  21:11:20  Show Profile Send markusA a Private Message
Jag har själv spelat på MF under många år och tycker att spelglädje är det första jag tänker på när det gäller mina stärkare.
Har X-A200 monoblock och en NU-Vista preamp...
Nu står jag iofs själv i valet och kvalet där jag överväger att sälja stärkeriet men det är verkligen inget fel på ljudet.
Nyare MF kan jag inte säga så mycket om men jag gillar den gamla X-serien. :)
Go to Top of Page

Cyberpunkare
Member

218 Posts

Posted - 2012/06/07 :  22:03:36  Show Profile Send Cyberpunkare a Private Message
Ok jo jag gillar Mf och jag är väl en sådan som gärna går på lite äldre grejer så det är inga problem
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2012/06/08 :  00:00:02  Show Profile Send new order a Private Message
Kolla in Roksan Caspian.Det är en riktigt bra förstärkare.
Go to Top of Page

Cyberpunkare
Member

218 Posts

Posted - 2012/06/08 :  06:42:18  Show Profile Send Cyberpunkare a Private Message
Jo har hört en hel del positivt om Roksan, brorsan valde Atoll istället men jag var inte med när han lyssnade på just den men vi valde iaf bort Vincent integrerad (kommer inte ihåg modell) vid det tillfället
Roksan kan vara ett alternativ, hade jag nästan glömt bort.
Har du jämfört ljudet med dom andra alternativen? Skillnad enligt dig?
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2012/06/08 :  10:23:11  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har hört både den lilla Naim & Roksan integrerade och båda gjorde mycket bra ifrån sig i de små system de spelade i. Alla du nämnt är nog lite beroende på de laster de skall dra dvs att högtalaren inte har för låg impedans (typ un der 4 ohm).
Vad har du för högtalare?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2012/06/08 :  11:39:35  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Micke: Se sista raden i första inlägget.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Tobba
Member

116 Posts

Posted - 2012/06/08 :  11:40:29  Show Profile Send Tobba a Private Message
Jag har haft en Exposure XV super som är en mycket bra förstärkare,den har ett mycket bra inbyggt mm phonosteg.Nyare Exposure har jag inte provat men dom äldre finns det mycket positivt att läsa om på nätet.

Tobbe
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2012/06/08 :  15:45:26  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Nämen se där

Förutom de du tänkt på skulle jag kolla in NAD M3 som är en riktigt bra integrerad men mycket neutralt ljud och ordentligt med kraft.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Cyberpunkare
Member

218 Posts

Posted - 2012/06/08 :  19:39:34  Show Profile Send Cyberpunkare a Private Message
Ok många bra idéer. Tack
Som det ser ut nu så kommer mina Snell EIII att bytas ut mot ett nytt projekt som är mer lättdrivet...tror i skrivande stund ca 95Db men är ej helt säker
Vet inte hur mycket det förändrar saken men kanske en variabel att ta hänsyn till.
Nad m3 verkar ju trevlig och var inte Nad s300 en version av Gryphon förstärkare?
Nu har jag ju en Musical Fidelity dac och har väl kanske därför sneglat lite mer på just dom förstärkarna med tanke på att dom då kunde dela psu, men jag är ju inte gift med den utan kan lätt tänka mig att byta om det skulle behövas.
Hur tänker ni, bättre att hålla dac#180;en och skaffa förstärkare som delar psu eller gå på nått helt nytt?
Ja jag vet många konstiga frågor men sån e jag
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2012/06/08 :  20:29:02  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Försteg+slutsteg?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2012/06/08 :  21:36:22  Show Profile Send markusA a Private Message
Efter NAD 208 så känns det imho som att det gick lite utför för firman, det blev aldrig riktigt samma sak efter de gyllene åren.
2100,2700 och 208 var riktigt trevliga även om det var lite traktordesign. *s*
Nu är ju smaken som baken och de har säkert presterat en del fina stärkare som jag missat. :)

I slutändan så är det ju ofta plånboken som styr men jag gillar p.s.s. som räven för- + slutsteg eller t.o.m. monoblock.
Gillar du dac'en så behåll den.
Själv så tänker jag börja experimentera lite med klass-D men jag tror det blir tufft att hitta något som knäcker mina gamla trotjänare och det är väl därför jag är lite kluven.
Vad har du för budget? (Är det ok att fråga en sån sak?)
Go to Top of Page

Cyberpunkare
Member

218 Posts

Posted - 2012/06/08 :  22:28:42  Show Profile Send Cyberpunkare a Private Message
Försteg+Slutsteg är absolut intressant men frågan är om det ryms i min budget som är under 5000kr lite beroende på vad jag hittar. Bör nämna att jag endast kollar begagnat . Du fick svar på frågan som var absolut ok att ställa markusA
Har haft Nad förut men har personligen tyckt att det kanske saknas lite i mellanregister och finess i diskant (HÖGST personlig åsikt) däremot har jag gillat deras förmåga att bara trycka ut kraft och bas . Har förstått att 300 och m3 är lite mer, förstå mig rätt, homogena men kanske mer strikta än tidigare modeller. Kan säga att ena dottern har tills nyligen haft Nad så dom funkar.

Som sagt så söker jag något som kanske har mer timing och finess och därför har jag sneglat på dessa ovannämnda märken.
Klass D är jag otroligt nyfiken på men svårt att hitta i rätt prisklass eftersom jag aldrig haft pengar över när klippen kommit, jag har fem barn så ni kan räkna ut att pengar är en ständig bristvara

Tobba, har du haft chansen att lyssna på Mf, Naim osv också och kan komma med en jämförelse med Exposure?
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2012/06/08 :  23:44:06  Show Profile Send markusA a Private Message
Med den budgeten så är det två saker som spontant poppar upp i mitt huvud, NAD2100 (borde gå för kaffepengar om man snubblar över den) eller MF X-A50 + X-Pre.
Erkännes att jag inte är speciellt namnkunnig när det gäller HiFi då jag byggt mitt eget de senaste åren och helt tappat kontakten med den kommersiella marknaden.
Det är gamla stärkare jag nämner och det bör rimligen ha kommit lika bra eller bättre utmanare sedan dess. Kineserna säljer ju klass-D grejer för småslantar och chip-förstärkarna kostar inte många kronor. Ta lite tid på dig och se om du kan låna ihop till en lyssningskväll där du provar lite olika varianter. :)
Go to Top of Page

Cyberpunkare
Member

218 Posts

Posted - 2012/06/08 :  23:44:51  Show Profile Send Cyberpunkare a Private Message
Vad tror ni annars om det här? http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=87102 Ett trevligt försteg bara kanske rör och sen är det bara att köra på
Go to Top of Page

Cyberpunkare
Member

218 Posts

Posted - 2012/06/08 :  23:52:17  Show Profile Send Cyberpunkare a Private Message
Tack marcusA för ditt fina inlägg.
Jo Mf grejerna ser trevliga ut och skulle kanske matcha min dac och Nad kan absolut funka. Tack för dina råd
Klass D är jag som sagt nyfiken på och har nu lagt en länk från detta forum om en lite rolig sak som kan rymmas i min budget
Hur ser det annars ut med DIY...vad kan man hitta där inom min budget?
Jag är inte främmande för detta men har inte kunskap själv tyvärr
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/06/09 :  07:43:38  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Sådan här kanske funkar för din budget?

Musical Fidelity A3.2
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=50175

Test från Stereophile
http://www.stereophile.com/content/musical-fidelity-a32-integrated-amplifier-measurements
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2012/06/09 :  08:12:58  Show Profile Send Jazz a Private Message
Försök få till en lyssning med Exposure!
Du kommer inte bli besviken

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

Cyberpunkare
Member

218 Posts

Posted - 2012/06/09 :  13:31:26  Show Profile Send Cyberpunkare a Private Message
emanuelgbg: Jo den skulle passa perfekt fatkiskt, har alltid gillat Mf men vill gärna göra detta ordentligt denna gång, om det går + att jag behöver pga pengar vänta en eller två månader till om inte jag säljer en del som ligger hemma

Jazz: Jag är verkligen nyfiken på Exposure eftersom jag läst många engelsmän som valt den framför just dom märkena jag räknat upp innan. Ska tydligen har mer upplösning än Naim men fortfarande bättre timing är till ex Quad...alltså ett bra mellanting mellan timing och upplösing.
Jag måste bara komma på var jag kan lyssna alternativt låna en eftersom jag bor i Motala/Östergötland
Go to Top of Page

Cyberpunkare
Member

218 Posts

Posted - 2012/06/10 :  07:59:13  Show Profile Send Cyberpunkare a Private Message
En fråga angående att köpa förstärkare från England.
Dom har ju en annan nätkontakt där. Vad behöver man tänka på? Är det bara att byta ut nätkabel eller kontakt eller behövs det mer?
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2012/06/10 :  08:13:52  Show Profile Send Jazz a Private Message
Annars tar du en minisemester till Dalarna.
Lasses Hifi i Falun har Exposure.

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

Cyberpunkare
Member

218 Posts

Posted - 2012/06/10 :  08:49:14  Show Profile Send Cyberpunkare a Private Message
Jo Jazz jag har sett att han säljer Exposure och det är faktiskt bara lite över tjugo mil dit kan vara värt en vända.

Det enda är att jag har begränsad budget och vill maximera väljud kontra pengar så begagnat känns som det bästa alternativet för mig just nu
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000