HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på lättdrivna högtalare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2012/06/03 :  15:55:52  Show Profile Send DavidS a Private Message
Jag går och funderar på hur det skulle låta med ett par lättdrivna högtalare hemma hos mig. Idag har jag 18w per kanal ifrån mina Audion Silver Night mk2 300B PSE monoblock som skickas vidare till ett par högtalare med 88dB/W känslighet.

Jag är inte missnöjd med ljudet utan det är mer tanken på ett par högtalare med betydligt högre verkningsgrad som inte vill ge sig.

Har börjat kika runt på sortimentet som passar bra till rörförstärkare och låg effekt i synnerhet. Hjälp, synpunkter, tips på olika märken och modeller är syftet med denna tråd.

Tannoy, Klipsch, Audio Note/Snellkonstruktioner är märken jag kommer att tänka på.

Sedan finns ju Hesselvall No. 1 & 2. No Frills Audios caveman i olika modeller är ju känt på detta forum. Zu Druid, dock med kanske en för saftig prislapp nya.

Är det någon som har erfarenhet av DIY-projekt som finns kompletta med ritning?

Dom får gärna gå skapligt djupt ner i basen då jag inte kommer att komplettera med aktiv sub. Eller? :-)

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/06/03 :  16:36:57  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Alla våra modeller utom Barabass (baslådan med 2x21") kommer även som byggsats. Skicka gärna ett PM

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2012/06/03 :  17:30:17  Show Profile Send tian a Private Message
Har lyssnat på Caveman 15 nu i helgen, och jag kan rekommendera den utan att blinka
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/06/03 :  17:49:21  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
DIY

http://www.troelsgravesen.dk/JA8008_DTQWT.htm
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2012/06/03 :  18:56:48  Show Profile Send DavidS a Private Message
Tack för svaren. Caveman-högtalarna verkar som ett bra alternativ, faktiskt rätt snygga enligt mitt tycke. :-)
Hur komplicerad är byggsatsen till caveman? Har för mig att byggsatsen hette caveboy förut, eller har jag fel?

Tack för länken Emanuel, blir perfekt kvällsläsning det där.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/06/05 :  06:19:53  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Jo, helt rätt, byggsatsen till Ur-Caveman heter Caveboy. Alla
byggsatser kommer CNC-frästa och färdigborrade med plugghål. Det du
behöver är lim, tvingar, skruvmejsel till element och terminal och
kabelskor eller lödkolv till kontakten mellan element och filter.
Dämpmaterial ingår och filtret kommer färdiglött till alla byggsatser.
Så du sätter ihop ett par på en kväll i köket

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2012/06/05 :  07:25:11  Show Profile Send HerrD a Private Message
Jag kommer att tänka på Living Voice OBX-R, den var referens hos hifi+ under många år.
Har också blivit väldigt sugen på att någon gång testa ett par Altec Lansing "Voice of the theater".
Eller om du har en förstående fru, kanske ett par Western Electric 16A... Det är riktigt coolt! Man blir nästa kär när man ser den!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/06/05 :  08:52:36  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
DavidS, jag har ett par Zachry EM8, det är ett par hornkonstruktioner med Coral Flat 8 element i. Jag vill absolut inte påstå att de motsvarar några Zu eller Living Voice eller Cavemen, men de är lättdrivna och du får gärna testa dem gratis! ;)

På viss musik kan man faktiskt även med dessa framkalla lite eufori!

Säg te bara!
/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2012/06/05 :  13:41:13  Show Profile Send DavidS a Private Message
Ja Living Voice har jag också kikat lite på. Dom är även ganska stiliga, skulle nog bli godkänt i vardagsrummet, dock inte 16A, har nog inte ens plats, enda platsen som blir ledig då är andra sidan av sängen. ;-)

Micke, absolut, har dom en moderat vikt eller blir det flyttfirman man måste vända sig till?
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2012/06/05 :  14:36:08  Show Profile Send svejk a Private Message
Harbeth är värda att kolla upp, kör själv Compact7 med PP 300B med utmärkt resultat. Harbeth har en snäll impedanskurva i mitt tycke lika viktigt som hög känslighet.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2012/06/05 :  16:04:40  Show Profile Send tian a Private Message
Klipsch i alla dess former borde fungera ypperligt....
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2012/06/05 :  16:08:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
vilket prisspann hade du tänkt dig?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2012/06/05 :  17:02:44  Show Profile Send DavidS a Private Message
Svejk: Harbeth har jag inte tänkt på faktiskt. Har kikat på deras verkningsgrad och blivit skrämd fast det är som du säger, en snäll last är ju också viktigt, precis som dom högtalarna jag har idag (Pi60).

Tian: Ja Klipsch och Tannoy va dom första självklara namnen jag kom att tänka på.

Johan: Jag hade tänkt mig upp till ca 20000:-.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2012/06/05 :  17:47:56  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Vad lyssnar du på för musik? hur beroende är du av bas? Pi 60 kan ju en del på punkten och det kan kanske vara svårt att vara utan den? Om så är fallet tror jag mest på Hesselvall högtalaren som jag vet presterar mycket mer än vad de andra kommer att göra på den punkten. Sen är ju det inte allt här i världen.

För mig så är det svårt att gå förbi Compaqt 7 som alternativ.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2012/06/05 :  19:37:29  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
För 20K måste ju DIY vara perfekt o det finns ju mycket att lyssna på via forumet :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2012/06/05 :  19:38:14  Show Profile Send DavidS a Private Message
Blir mycket akustisk musik, singer/songwriter men mycket rock också. Orkestermusik, storbandsjazz och klassiskt är ingenting jag lyssnar på (för tillfället).

Har Hessellvalls högtalare lanserats än och någon som vet prislappen på No 1 & No 2?
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2012/06/05 :  19:40:27  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Tannoy Arden och Berkely har jag lyssnat på. Numera är det ett par Altec Lansning Big Red Monitor med 604-8G elementen som drivs av olika rörhistorier. Snell och Cabasse är kanske något att tänka på!?

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/06/05 :  19:57:39  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
PMC är väl ok lättdrivna oxå?
Go to Top of Page

silwerfeldt
Member

82 Posts

Posted - 2012/06/06 :  15:13:58  Show Profile Send silwerfeldt a Private Message
Jag använder Devore The Nines som drivs av ett 15 Watt Shindo Montille slusteg. Devore fidelitys högtalare är gjorda för rörförstärkare och jag skulle gärna testa en 8 watt SET till dem. Hör med Holistisk hifi han säljer dem i Sverige.

Påminner mycket om en bredbandare men med mer botten. Förstår inte hur han lyckats trolla bort delingsfiltret. Jag är rikigt nöjd med mina och kan varmt rekomendera dem.

Edited by - silwerfeldt on 2012/06/06 15:15:09
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2012/06/06 :  16:21:12  Show Profile Send DavidS a Private Message
Tack för alla tips. Dom PMC jag har kikat på hifiborsen.se har inte speciellt hög känslighet, kanske en snäll last.

The Nines har tyvärr inte lite för stor prislapp för min plånbok. :-)

Jag hade tänkt mig en högtalare med 95dB/W och snäll last, då kommer mina slutsteg att räcka långt.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/06/07 :  07:49:23  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
DavidS: Ang. Hesselvall 1+2, klarar vi inte ditt pristak på 20K. Vi skulle gärna önska att det gick, men då förlorar vi pengar på dem och det går inte ihop. Det största problemet är tillverkningen av kabinettet som snickerifabriken klagar över att det tidsmässigt knappt lönar sig för dem att tillverka, trots att vi betalar ett högt pris (tycker vi) för dem. Dessutom är delningsfiltret struligt tidsödande att tillverka då det är hardwired och inte som normalt monterat på kretskort. Hesselvall 1 är nu på G och beräknas vara klara för leverans om c:a 30 dagar. De är utförda i ljus Lönn. De har ett pris på 32.500/par. Vad beträffande 2:an kommer vi att inom en snar framtid att beställa lådor till dem, vi har ännu inte bestämt finish. Mörk eller ljus Faner, vit eller svart högglanslack??? Förslag emottages med tacksamhet! De kommer att hamna på runt 45.000:-/par.

Rättat felstavning.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2012/06/07 14:48:52
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2012/06/07 :  12:11:40  Show Profile Send shifts a Private Message
Trevliga priser ändå, många tusenlappar bättre än jag trott. Kul!
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2012/06/07 :  14:13:58  Show Profile Send jonny99 a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=83846 Har inte lyssnat på dessa men de Tannoyer med 15" som jag har lyssnat på har låtit trevligt.
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2012/06/07 :  18:50:03  Show Profile Send DavidS a Private Message
Tack för info Erik. Håller med shifts, dom där högtalarna har kunnat kostat bra mycket mer antar jag.

Jonny, ja den där annonsen har jag sett. Synd att dom är otympliga att frakta hem bara. Har ingen möjlighet att åka och hämta dom och att skicka dom borde kosta en förmögenhet. Finns det liknande Tannoy att köpa nya eller?
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2012/06/08 :  11:28:47  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Den nya tannoymodell com mest liknar den i annonsen är "Canterbury". Lådan ser ut som nåt från antikmagasinet och dual concentric elementet är säkert förbättrat på många sätt men de kostar alltså 170 000 kr.
Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2012/06/09 :  18:19:16  Show Profile Send OlaH a Private Message
Så här ser Hesselvall H-1 ut innan elementmontering.



Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000